Datorn startar men laddar ej längre än bios loggan..

Permalänk
Medlem

Datorn startar men laddar ej längre än bios loggan..

Hej,

Min stationära dator har dragit på sig ett problem den senaste veckan..

När jag startar datorn med power eller reset knappen så startar datorn upp, bios loggan visas och det laddar. Men när det svartnar, strax innan Windows loading kommer upp så förblir det en svart skärm.
Jag har testat att rengöra datorn efter detta, samt flytta på grafikkortet till en annan port. (Från port 1 till 2) och då bannemig fungerar det! Datorn startar som vanligt och jag kan spela o surfa etc.
Men stänger jag av datorn, då händer det igen dagen efter. Jag flyttar åter igen grafikkortet, då från plats 2 till 3, och jag kan återigen starta och använda datorn som vanligt. Tills jag stänger av den och startar den på nytt dagen efter..
Att sätta datorn i sleep mode hjälper, då kan jag starta den o sätta den i sleep mode utan problem. Men det går inte att atönga av den o sätta på den igen...

Min första tanke var att grafikkortet börjar ge upp, det är en 7970 som jag skaffade då den kom ut. Sen med lite sökande att det kanske är något i hårddisken..?(ssd) Men ja.. jag vet faktiskt inte. Jag har ingen aning längre :/

Kan även nämna att när jag startar så hör jag ett pip. Det jag jag gjort ända sedan jag satte ihop den. Men det är bara ett pip.

Några idéer eller så? Behövs det mer fakta om hårdvaran i datorn?

Är stort tacksam för hjälp!

Mvh
Glenn

Permalänk
Medlem

Hela nätagget namn och ålder?

Koppla ur ALLA diskar/DVD. Antingen är felet kvar eller så klagar den över att du kopplat ur Windows disken.

Nollställ bios (CMOS). Om det inte funkar ta du bort grafikkortet också, nollställer igen och sätter tillbaka grafikkortet.

Nollställ antingen som det står i manualen eller ta bort batteriet som ser ut som ett mynt en stund. Glöm inte att dra ur strömkabeln och att vara lugn så den hinner bli nollställd.

Permalänk
Medlem

@Catsy:
Det är troligen som tidigare inlägg sa. Nätaggregatet. Man byter hellre bil än nätagg dock eftersom man måste slakta allt för kabeldragningen.

Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk
Medlem

Sorry för sent svar alla. Tackar stort för hjälpen @panpo98 och @Lengab!

Jag har ej testat det som ni skrivit, men efter ett par svordommar och bökande så fungerar det nu. Så länge jag inte har 3 st skärmar inkopplade så dör inte datorn.
Det kommer bli en uppgradering av Grafikkort samt Psu inom kort, så fungerar det ej då så tar jag det då.

Tackar för hjälpen och assistansen än en gång!