Utvärdering: Royal Kludge RC930-87 RGB (2nd Gen)

Permalänk
Inaktiv

Utvärdering: Royal Kludge RC930-87 RGB (2nd Gen)

Basics
Royal Kludge: RC930-87 RGB Electro Capacitive Keyboard (2nd Gen) ("type -s")
Layout: ANSI TKL (87 Tangenter)
Brytare: Noppoo 55g (Topreklon)
LED: RGB
Aktiveringspöunkt: 2-3 mm

Bakgrundsbelysning:
RGB/enskild tangent
Brädan har RGB bakgrundsbelysning, det går utmärkt att stänga av all belysning.
Bakgrundsbelysningen har någre förinställda lägen som går att aktivera (och deaktivera) direkt från tangentbordet utan extra mjukvara.

Om man däremot vill ställa in enskilda/egen bakgrundsbelysning behöver man installera medföljande programvara för att konfigurera detta. Däremot verkar man sedan "ladda ner" konfigurationen i tangentbordet, så det är ingen "driver" utan bara ett "set-up" program.

i.e. Konfigurationen lagras i Tangentbordet, inte i driver/mjukvara.

Själv väljer jag "av" på bakgrundsbelysning: men det är trevligt att möjligheten finns där

Mjukvara:
Den medföljande programvaran har ett flertal konfigureringmöjligheter för Macron, fördröjningar, aktiveringspunkt, flytta runt/assigna enskilda tangenter för egen layout m.m.
Kort sagt: fullt programmerbart tangentbord! Eller som någon annan skulle säga: Inte fler möjligheter än t.ex. "autohotkey"(win) ger (https://www.autohotkey.com/).

Caps/Tangenter (stock):
ABS, "shine-thru", Någon form av doubleshot+Etsade?, hyfsat tjock ABS 1,25mm (jmf. Ducky/CM Stock ABS är 1,0 mm och 1,5 mm PBT anses vara "thick PBT")

Matt topp, medans sidorna på capsen är högglans (typ 90 glans)
Legenden/Fonten på "2nd gen" är inte riktigt lika bedrövlig som "1st gen", men fortfarande lite för "Razer-aktig" för min smak (dvs "game-ig bling-bling" snarare än "stilren")

Standard bottenrad (1,25U*7 och 6,25U spacebar), inga konstigheter. Och Cherry-MX kompatibla stammar gör ju det enkelt att hitta (ANSI) ersättningscaps.

Kort sagt: Det är ABS-stock caps, de fungerar. Men inget man förväntar sig att behålla om man provat "custom caps" i någon form.

Chassi:
Finishen på överdelen av chassit får mig att tänka på Raaco ABS-sortimentslådor (som ju iofs är top-notch förvaringslådor).
Finishen är en "märklig" lite skrovligare, halvblank (~40 glans), plastig yta. Jag har inte sett något liknande på någon annan bräda.

Ungefär samma vridstyvhet som HHKB/Realforce, dvs inte riktigt lika vridstyvt som FC660C eller Novatouch (i ALU-chassi )

Stammar/hus:
Cherry MX kompatibla, transparanta (även sliderhuset är transparant), tystmoddade från fabrik ("hyperspeheres-variant").

Stabilisatorer:
Fabrikssmörjade Costar-stabbar, så: fippligt att byta caps, men funkar bättre än cherry-stabbar (jag föredrar Cherry, men det är för att jag byter caps titt som tätt.)

Anslutning:
Rejäl fast monterad (dvs. ej avtagbar) USB-textilsladd(diameter 4,5mm), svart med röda markeringar. Inga åtkomliga USB-portar i tangentbordet. Går att routa fem olika vägar.

Makro-tangenter
Tangentbordet är "fullt programerbart". Dvs du har (87 tangenter)*(alt+ctrl+alt gr)*shift... så minst 522 tangentkombinationer att binda makron till... jag förstår inte varför man skulle behöva fler enskilda, dedikerade makro-tangenter!

Hand-leds/lovs-stöd
Inget medföljande dito, utan man får skaffa/behålla sitt riktiga välfungerande. (tillika medföljer inget skrivbord, kontorsstol eller dator)

Helhetsintryck och"Toprighet":
Helt klart en "Topre-switch"! Ljudet är (enligt min subjekktiva åsikt) mer HHKB/Realforce-aktigt än Novatouch (Alu-case)/FC660C-aktigt. Sen om man föredrar platemounted-ljudet eller HHKB/resalforce-ljudet är ju en annan fråga! Tystare än Cherry-switchar oavsett!

.

Kort sagt:
Prisvärt och väl fungerande topre-klon. Som instegsmodell till "topre" funker den bra, men jag hade nog fortfarande rekommenderat att lägga till några kronor på instegsmodellen och välja CM novatouch (äkta topre) istället, om man orkar hypersphere/strykjärnsmodda själv och inte tarvar bakgrundsbelysning eller programmerbart.

Bakgrund:
Jag gillar Topre! Det jag har hemma att jämföra med (Topre) är: HHKB pro 2 type s, Leopold FC660C, CM Novatouch (strykjärnsmoddade och i Alu-chassi), Realforce (samt ett otal flerfärgade cherry MX, gateron och zealios-brädor av ett otal fabrikat och i olika format)

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Trevligt med en liten genomgång!

Skulle vara skoj att testa dessa kloner måste jag säga, gillade inte Novatouch alls lika mkt som mitt Realforce Type-S.

Problemet jag hade med Novatouch var att slaglängden kändes mycket längre än med Realforce tangentbordet, hur skulle du jämföra Novatouch mot Kludge, före du silentmodda det?

Permalänk
Inaktiv

@huttala: Svårt att säga (minnas). Jag blev ju inte betuttad i Novatoucharna förren jag tystmoddade dem (samtidigt som jag bytte till alu-chassin)...

Det jag minns är att jag inte tyckte att slaglängden påverkades märkbart av att "-s:a" Novatouchen.

När jag jämför nu så känns det som om slaglängden kanske är kortare på Novatouchen än på realforcen... men så sitter det PBT-DSA (o-ringar och -s) på novatouchen, och original PBT "cherry/oem" på Realforcen. Är så svårt att känna detta då ljudet/tangentprofilen/styvheten spelar så stor roll på upplevelsen, även om man inte tror det.

Har f.ö. en "Plum84" på ingång också: ska bli spännande att testa 35g "topre"!

Permalänk
Medlem

Vad kostade kalaset? Lite synd med den förlorade tangenten där när du bytte till svensk layout.
Novatouch är väl snudd på det enda Topre som finns i svensk ISO.

Permalänk
Inaktiv

@SBeaver: Realforce har svensk ISO också: Realforce 88UB (TKL) och Realforce 105 UB (100%) t.ex. (men annars har du helt rätt: Topre och Svensk ISO är ovanligt (däremot finns ju några JP-varianter (JP har "ISO"-enter)).

"Kalaset" gick på $128 (jag slapp moms och tull denna gången), så ungefär samma pris som novatouchen för tillfället på webbhallen (*kollar nätet/webbhallen* verkar som om webbhallen har slutat med novatouchen, tur jag köpte ett par extra )

Däremot, som jag nämnde i annan tråd: ANSI Swedish (alternativt SWERTY) funkar utmärkt: det är inte så att åäö försvinner bara för att man kör ANSI!

P.S. Den "försvunna tangenten" (dvs "<>") må vara lite irriterande, men min favvolayout är faktiskt kombinationen av "ISO-enter" och "non-split l-shift", det är sällan jag använder "pipe" och "><" även om jag som ingenjör skriver tekniska rapporter hela dagarna, och de gånger det är ett problem så kan jag "infoga specialtecken". D.S.