Permalänk
Medlem

Buffrar mycket på youtube

De senaste dagarna har jag haft problem med youtube. Det buffrar mer eller mindre hela tiden och jag får ofta ett meddelande "ett problem har påträfftasts försök att ladda om sidan" både på datorn och telefonen.

Undrar om någon mer har upplevt detta eller är det Telia som throttlar youtube för mig? Ska nämna att min anslutningen funkar precis lika bra som vanligt för både skype, nedladdningar osv. Har 30Mb/s från telia via ADSL.

Permalänk
Medlem

Förmodligen operatören som strular. Ring Telia och klaga.

Permalänk

provat annat webbläsare? startat om router/modem?

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dannesthlm:

Förmodligen operatören som strular. Ring Telia och klaga.

Orkar inte med telefonkön, blir min last resort.

Skrivet av ARAGON_GVD:

provat annat webbläsare? startat om router/modem?

Ja, i mobilen också. Japp, startat om all utrustning flera gånger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Orkar inte med telefonkön, blir min last resort.

Ja, i mobilen också. Japp, startat om all utrustning flera gånger.

Har du Telia på mobilen också?

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De senaste dagarna har jag haft problem med youtube. Det buffrar mer eller mindre hela tiden och jag får ofta ett meddelande "ett problem har påträfftasts försök att ladda om sidan" både på datorn och telefonen.

Undrar om någon mer har upplevt detta eller är det Telia som throttlar youtube för mig? Ska nämna att min anslutningen funkar precis lika bra som vanligt för både skype, nedladdningar osv. Har 30Mb/s från telia via ADSL.

samma sak här fast min fastnar bara o sitter och buffrar i all oändlighet tills jag uppdaterar sidan det har pågått typ 1 vecka nu riktigt irriterande och det är BARA youtube som krånglar t.ex twitch.tv streams laggar inte dom kör på felfritt men kolla på en yt video i vilken kvalite som helst funkar inte alls.

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem
Skrivet av BrusE:

Har du Telia på mobilen också?

Ja alltså det är samma nätverk. Datorn kör jag med kabel och telefonen på wifi.

Skrivet av TheStudent:

samma sak här fast min fastnar bara o sitter och buffrar i all oändlighet tills jag uppdaterar sidan det har pågått typ 1 vecka nu riktigt irriterande och det är BARA youtube som krånglar t.ex twitch.tv streams laggar inte dom kör på felfritt men kolla på en yt video i vilken kvalite som helst funkar inte alls.

Ja detta händer även mig titt som tätt.

Permalänk

eftersom du inte ha problem me andra sidor/streams låter ju problemet mer vara hos youtube förmodligen,dom kör ju lite sitt egna race när d gäller rättigheter etc ju så ,själv haft perioder tidigare me buffring etc

Visa signatur

MSI MPG Z490 GAMING CARBON WIFI | Intel Core i9 10850K@5.0 Ghz | LIAN-LI GALAHAD AIO 360 | Corsair DDR4 3600MHz CL18 Vengeance RGB PRO 32Gb | MSI Geforce RTX 2080 Super Gaming Trio | Samsung 970 PRO 500GB M.2 | Acer Predator X34P

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Orkar inte med telefonkön, blir min last resort.

Ja, i mobilen också. Japp, startat om all utrustning flera gånger.

Har haft liknande problem med Comhem. Samtal till supporten då de på något sätt kunde omaktivera abbonemanget löste problemet.

Permalänk

Mitt telia buffrar också sjukt mycket senaste veckan på youtube videos. Vet att det var så en period för länge sen. Nått med DNS:erna har jag för mig ? Kollar inte på tuben så mycket just nu så orkar inte gräva djupare i det.

Permalänk
Medlem

Det är väl mycket belastning på Telia's internet för de är ju semester just nu... Upplever samma problem själv så du är inte ensam

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk
Medlem

Problemet är att verken Telia eller Google vill betala för uppgraderingen av länken/länkarna mellan
deras nät. Då blir det trångt ibland.

Visa signatur

| Citera för svar! | Gilla bra inlägg! |

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Här har det också börjat buffra på YouTube senaste 10 dagarna. Med alla webbläsare (Chrome, Firefox och Edge). Jag har NetAtOnce 1 GB internet.
http://www.speedtest.net/result/7078761783.png

Märkligt och sätter jag på auto vill upplösningen ställa sig på 480p med buffring eller stillbild.

Vad är det för konstigt med det? Bara för att du har snabbt internet "generellt", innebär det inte att allt är snabbt. Det finns förmodligen flashalsar mot vissa tjänster etc. Förmodligen kan du märka skillnad olika tider på dygnet.

Permalänk
Medlem

@dannesthlm: NiceHash Miner 2 var boven, även avstängd. Flyter på bra bara man stänger av programmet fullständigt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

Hej, nu hoppar jag på en lite äldre tråd men jag har problem med buffring på tex youtube.
Det är felanmält till min ISP men fått svar att deras grafer ser bra ut och att de inte gör djupare felsökning. Vad kan jag göra mer? Problemet är intermittent och byter jag på tex mobilen till mobilsurf funkar det superbra igen. Men hemma på wifi / nätverkskabel är det kasst. ISP är NetatOnce och jag har 500/100-tjänst.

Jag har provat flera webbläsare, enheter, rensat cache och som sagt felanmält till min ISP som är min närmaste kontaktväg.

Någon som har några tips på vad jag kan göra?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Har också haft Youtube-problem sedan några veckor tillbaka. Jag inbillar mig nästan att Youtube begränsar hastigheten när videon man "tittar" på inte är den aktiva fliken, eftersom jag sällan har problem när Youtube-fliken är den aktiva.

Kanske något reklamrelaterat?

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonny Myran:

Har också haft Youtube-problem sedan några veckor tillbaka. Jag inbillar mig nästan att Youtube begränsar hastigheten när videon man "tittar" på inte är den aktiva fliken, eftersom jag sällan har problem när Youtube-fliken är den aktiva.

Kanske något reklamrelaterat?

Funderat på det också. Provat med och utan uBlock och det sker för mig oavsett om jag kör helskärm och fokuserar eller har det vid sidan om. Men ibland funkar 100% av videorna då o då. Ibland funkar det efter en lång buffring och med småstopp. Sällan funkar det inte alls, börjar inte ens buffra då.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

En sak du måste prova är att stänga av alternativt sätta igång gpu-accelerering i webläsaren. Det kan tyckas konstigt eftersom du inte ändrat något men prova detta, fungerade för mig.

Permalänk
Medlem

ett tips för att få youtube att lira bättre är att byta till google's DNS istället för telias. Har även jag av och till problem med youtube och det hjälper att byta till goolges DNS instället för Telias standard. Kolla hur det är med din routning mot youtube.

Visa signatur

Corsair Crystal 280X Chassi// AMD Ryzen 5800X3D// PowerColor RX 6900 XT// Corsair 3200Mhz 64GB// Asus X570-I // Corsair AX 760W // Samsung 960 EVO 250GB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Windows 11 Pro X64

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

En sak du måste prova är att stänga av alternativt sätta igång gpu-accelerering i webläsaren. Det kan tyckas konstigt eftersom du inte ändrat något men prova detta, fungerade för mig.

Detta har jag faktiskt provat, och hjälpt tidigare med Twitch tex. Men inte nu med Youtube.

Skrivet av Sifear:

ett tips för att få youtube att lira bättre är att byta till google's DNS istället för telias. Har även jag av och till problem med youtube och det hjälper att byta till goolges DNS instället för Telias standard. Kolla hur det är med din routning mot youtube.

Troligtvis har det med routingen att göra men jag kör redan Googles DNS (8.8.8.8) samt NetatOnce som sekundär (217.10.96.5).
Ska kika på routingen och återkomma, jämföra med när det funkar och när det inte funkar om det är olika.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hypermode:

En sak du måste prova är att stänga av alternativt sätta igång gpu-accelerering i webläsaren. Det kan tyckas konstigt eftersom du inte ändrat något men prova detta, fungerade för mig.

Har haft annat problem med att Youtubevideos slutade spela efter 2 sekunder och sen vägrade att fortsätta. Löstes genom att stänga av all form av accelerering istället.
Detta i Firefox.

Permalänk
Medlem
Skrivet av loefet:

Har haft annat problem med att Youtubevideos slutade spela efter 2 sekunder och sen vägrade att fortsätta. Löstes genom att stänga av all form av accelerering istället.
Detta i Firefox.

Jag ska prova detta, kör Chrome mest.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

@Sh4d0wfi3nd: Har också NetatOnce och stora problem med YouTube senaste tre veckorna. Trodde der berodde på något hos mig men det var det inte. Får köra YouTube genom VPN för att få något annat än 480p utan att det stannar upp hela tiden.

NetatOnce är bra när det fungerar men tyvärr kända för att inte vilja göra dyra felsökningar när något krånglar.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem

@yrfhar: Tyvärr stämmer det väldigt bra. Detta är något som troligtvis tar tid att felsöka.
Och vi är inte ensamma, jag vet om flera som har problem just hos NaO. :/

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

De senaste dagarna har jag haft problem med youtube. Det buffrar mer eller mindre hela tiden och jag får ofta ett meddelande "ett problem har påträfftasts försök att ladda om sidan" både på datorn och telefonen.

Undrar om någon mer har upplevt detta eller är det Telia som throttlar youtube för mig? Ska nämna att min anslutningen funkar precis lika bra som vanligt för både skype, nedladdningar osv. Har 30Mb/s från telia via ADSL.

Dsl, Hur ska du kunna åtgärda störningar på teleledningen själv? Ring ispn

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av moire:

Dsl, Hur ska du kunna åtgärda störningar på teleledningen själv? Ring ispn

Skickades från m.sweclockers.com

Gammal tråd. Har fiber nu så problemet är löst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Gammal tråd. Har fiber nu så problemet är löst.

Haha ,såg inte det först

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Hej, nu hoppar jag på en lite äldre tråd men jag har problem med buffring på tex youtube.
Det är felanmält till min ISP men fått svar att deras grafer ser bra ut och att de inte gör djupare felsökning. Vad kan jag göra mer? Problemet är intermittent och byter jag på tex mobilen till mobilsurf funkar det superbra igen. Men hemma på wifi / nätverkskabel är det kasst. ISP är NetatOnce och jag har 500/100-tjänst.

Jag har provat flera webbläsare, enheter, rensat cache och som sagt felanmält till min ISP som är min närmaste kontaktväg.

Någon som har några tips på vad jag kan göra?

Prova tunnla över över IPv6.

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

@Sh4d0wfi3nd: Har också NetatOnce och stora problem med YouTube senaste tre veckorna. Trodde der berodde på något hos mig men det var det inte. Får köra YouTube genom VPN för att få något annat än 480p utan att det stannar upp hela tiden.

NetatOnce är bra när det fungerar men tyvärr kända för att inte vilja göra dyra felsökningar när något krånglar.

Jag har med NetatOnce 200/200 Mbits, har också haft problem med Youtube i 3 veckor nu. Testade att köra PingPlotter mot https://youtube.com och märkte deras sth-cr1 link får lite hög ping ibland. Antar den blir lite överbelastad kanske?

Skickade in ett mail till dem och påpekade detta, men är nog lite det som du sa där. De kommer inte göra något speciellt om det.

Visa signatur

Dator: Ryzen 7 3700X@Stock | X570 AORUS ELITE | G.Skill 16GB 3600MHz CL16 | ASUS 3080 TUF V2 NON-OC

Permalänk
Medlem

@Goteborgan: Jag har inte fått något svar från dem om problemet. Får väll ringa i sämsta fall men med PIA VPN fungerar det utmärkt.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]