Seagate stct200 värt?

Permalänk
Medlem

Seagate stct200 värt?

Funderar på att köpa en seagate stct200 nas och sätta i dom nya Ironwolf diskarna när dom kommer ut. Kommer börja med 1 disk och sen installera en till i framtiden. Funderar om det är en bra nas för den kostar 600kr utan diskar istället för 1000-1500kr som den brukar kosta. Om nån har den vill jag gärna höra dina åsikter om den eftersom detta är det första nätverksanslutna lagringen jag skaffar så söker inte något galet utom bara får jobbet klart. Den har inte så mycket recensioner på webben så därför vänder jag mig hitåt. Har läst igenom specifikationerna och kommer nog ha plex som har stöd men kan bara köra en plex server som funkar. Kommer bara titta över nätverket så det borde vara bra med plex ändå som jag förstår det. Är det en bra nas för 600 utan diskar och sedan montera Seagates ironwolf diskar?

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Skulle vara tacksam för svar.

Skickades från m.sweclockers.com

Redigera nästa gång istället för att posta 2 gånger.

// Marcus

Visa signatur

🏬: Gigabyte Aorus X570 Master 🔲: AMD Ryzen R5 5600X ❄️: Cooler Master Hyper212 BE 🏴: ASUS RX 6700 XT DUAL
🗄️: Fractal Define 7 Compact 🔌: EVGA B5 850W 🎞️: 32GB HyperX Beast 3600Mhz 💾: Crucial 512 GB
🖥️: ROG STRIX XG27WQ 🖱️: Corsair Scimitar RGB Elite ⌨️: K70 RGB TKL CHAMPION SERIES 🎧: Corsair H55 📶: Archer C80

Permalänk
Medlem

Vad ska du använda den till? Endast för att lagra film?
NAS för 600 spänn lär inte vara mycket att hänga i granen. STCT200 verkar ha fått ganska kassa recensioner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Vad ska du använda den till? Endast för att lagra film?
NAS för 600 spänn lär inte vara mycket att hänga i granen. STCT200 verkar ha fått ganska kassa recensioner.

Kommer ha för lagring av stor media som bilder,film och övrigt och även ha säkerhetskopior av viktiga saker.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Kommer ha för lagring av stor media som bilder,film och övrigt och även ha säkerhetskopior av viktiga saker.

Då skulle jag valt något annat. Hur mycket utrymme behöver du?

Permalänk
Moderator
Moderator

*Tråd rensad.*

Citat:

§ 4
Bumpning

Det är inte tillåtet att skriva inlägg som endast är till för att flytta tråden högre upp i trådlistningen (så kallad bumpning). Däremot är det tillåtet att skriva flera inlägg i rad förutsatt att varje nytt inlägg tillför information eller på annat sätt för diskussionen framåt. Regeln finns för att alla ska få samma chans att få sina trådar uppmärksammade och för att forumet ska bli så överskådligt som möjligt.

http://www.sweclockers.com/forum/regler

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Då skulle jag valt något annat. Hur mycket utrymme behöver du?

Behöver inte något massivt utan 2-4tb vill kunna expandera i framtiden.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Behöver inte något massivt utan 2-4tb vill kunna expandera i framtiden.

Kör då på ett Synology istället. Undvik J-modellerna om du vill ha ok prestanda. Finns från 1 disk och uppåt. 2 eller 4 är väl vettigt i ditt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Kör då på ett Synology istället. Undvik J-modellerna om du vill ha ok prestanda. Finns från 1 disk och uppåt. 2 eller 4 är väl vettigt i ditt fall.

Skickades från m.sweclockers.com

Tittade de runt hittade inte så mycket från synology men hittade en QNAP TS-251 som är dyrare men har mycket bättre stöd för hårddiskar och då har den kraftigare specs och kan även öka ram på den. Läste och det var seagate som gjorde så att man måste ha deras diskar. då funkar transcoding på plex som gjorde mig väldigt tveksam och kan köra Kodi från själva nasen.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Tittade de runt hittade inte så mycket från synology men hittade en QNAP TS-251 som är dyrare men har mycket bättre stöd för hårddiskar och då har den kraftigare specs och kan även öka ram på den. Läste och det var seagate som gjorde så att man måste ha deras diskar. då funkar encoding på plex som gjorde mig väldigt tveksam och kan köra Kodi från själva nasen.

Hur sökte du då om du inte hittade mycket om Synology???

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=2420&c=584

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Hur sökte du då om du inte hittade mycket om Synology???

http://www.prisjakt.nu/tillverkare.php?t=2420&c=584

som jag såg på synologys billiga nas så var det tortyr och komma åt diskarna baserat på en recension där han öppnade enheten och får mer möjligheter med QNAP som uppgradera ram när den har en 2.41GHz intel celeron och kan köra Kodi och Plex uppspelning direkt från den så kan jag köpa den med 1 GB ram och sedan byta ut DDR3L minnet.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av patrikf1:

Tittade de runt hittade inte så mycket från synology men hittade en QNAP TS-251 som är dyrare men har mycket bättre stöd för hårddiskar och då har den kraftigare specs och kan även öka ram på den. Läste och det var seagate som gjorde så att man måste ha deras diskar. då funkar transcoding på plex som gjorde mig väldigt tveksam och kan köra Kodi från själva nasen.

Köp inte det billigaste du hittar. Är inte riktigt med på vad du menar. Du måste inte ha Seagete-diskar för att få något speciellt att funka. Transcoda kräver lite vassare CPU ja.
Det finns GOTT om Synology, vet inte riktigt var du har letat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HerrNilsson:

Köp inte det billigaste du hittar. Är inte riktigt med på vad du menar. Du måste inte ha Seagete-diskar för att få något speciellt att funka. Transcoda kräver lite vassare CPU ja.
Det finns GOTT om Synology, vet inte riktigt var du har letat.

Jag tittade dom andra synology i den prisklassen och såg att qnap har mer stöd och funktioner som t.ex kodi samt virtualisering. seagate nas kräver seagate diskar det har dom gjort för att sälja.

Visa signatur

Razer Blade Pro 17(2020) I7-10875H, RTX 2070MQ, 16GB RAM. Spelar fortfarande i 1080p med högre uppdateringfrekvens.