Permalänk
Medlem

Upgradera dator, köpråd!

Datorn jag har atm: https://gyazo.com/b2ec18d6e9c2572a58278be45dadb198 fast -GTX 580 +GTX Asus Strix 960 & en SSD.

Så jag tänkte börja med att köpa en CPU+kylare, Moderkort och RAM. Grafikkort tänkte jag vänta med lite. Det borde väl funka?

Vad tror ni om detta?
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9566868/

Permalänk
Hedersmedlem

Det beror mer på vad du gör med datorn.

Om jag antar att det är spel du har datorn till skulle jag tvärtom säga att du tjänar mer på att byta grafikkortet och bara köpa kylare för att överklocka processorn med.

Permalänk
Medlem

@Andreaz1: Jag har tyvär ingen aning om hur man överklockar. Spelar mest CS:GO atm, och det är väldigt CPU baserat om jag uppfattat det rätt. Jag kommer senare att spela Battlefield 1.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Andreaz1:

Det beror mer på vad du gör med datorn.

Om jag antar att det är spel du har datorn till skulle jag tvärtom säga att du tjänar mer på att byta grafikkortet och bara köpa kylare för att överklocka processorn med.

Skrivet av ajpe:

@Andreaz1: Jag spelar mest CS:GO atm. Men kommer senare spela Battlefield 1.

Håller med Andreaz1 att satsa på ett maffigare grafikkort isåfall för de brukar vara flaskhalsen då de kommer till spel

Permalänk
Medlem

Helt onödigt att uppgradera nånting för CS:GO. Din processor är fortfarande rätt bra för nya spel, däremot behöver grafikkortet bli bättre. Men vänta till BF1 kommit och se vad som behövs då.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

@GilbertG: Jag har 90-150 fps i CS:GO när jag gör saker, och ca 350 fps i spawn vilket är totalt oväsentligt. För något år sedan hade jag alltid 300fps. Känns som datorn börjar säcka.

Spelet känns så himla oskönt och flyter inte på för fem öre jämfört med vad det gjorde för något år sedan.

Känns bara som att hela datorn håller på att säcka ihop. Vissa dagar har jag inget ljud i spel/program heller. Kan det vara moderkortet?

Permalänk
Medlem

Det är ju bra att nämna från början vilka krav man har. Sådan extrem prestanda i CS:GO är bortom mina kunskaper. Men dina prylar har i alla fall inte magiskt blivit sämre med åren. Prova att installera om Windows eller skaffa en SSD. Låter märkligt med din dator...

Nej, du får nog börja om från början. Gör en felsökningstråd där du önskar 300+fps i CS:GO och beskriv i detalj dina problem.

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Om den börjar säcka så skulle jag nog rekommendera en formatering. Alltid en massa skit som samlar på sej under tidens gång å drar kraft från CPU:n å övriga komponenter.

Visa signatur

Fractal Design R6 modified - Asus RoG Strix Z390F - i9 9900K - Custom loop 2x360rad med DDC pwm pump - 4x4gb Corsair RoG Dominator edition @ 3200Mhz - ASUS GTX 1080 Ti Founders Edition med EK vattenblock & backplate - Corsair RM750i
Galleriet: Venom - Midvinter - Frankensteins keyboard Facebook: Nagelfar Mods Instagram: Nagelfar Mods

Permalänk
Digital fyndjägare

@ajpe: OBS: Tips!
Detta hade jag köpt och gjort.
Först damma av allt i burken noga, sedan slå på med en ny CPU kylare samt sätta in nya chassifläktar. Koppla in det nya grafikkortet och 8GB RAM så det blir 16GB sammanlagt, sedan installera in OS på nya SSD'n. Därefter klocka upp den underbara i7'an 2600K till 4.6Ghz eller mer.
Voilà, nu skulle jag njuta av min förnyade och renoverade dator i några år till.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567123/

edit: Nu vet jag inte hur många fläktar som sitter i datorn som fungerar bra men ändå, jag hade satt 2st 140mm fläktar uppe, 1st 140mm på botten, en ny 120mm på fronten med den gamla så de blir 2st framme och låta den gamla där bak få snurra på ett tag till.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Tack så mycket att du tog din tid att hjälpa Jag har en Samsung 250gb SSD. Jag har köpt 2st "Scythe Gentle Typhoon 120 mm (1450rpm)" utöver de 2 originalfläktarna.

Så då kanske jag kan göra som du skrev fast att det räcker med att köpa extra ram, cpukylare och en GPU? Och klocka processorn, som jag inte har någon som helst aning om hur man gör dock

Om jag köper och installerar ett nytt OEM operativsystem, kommer det då att bli problem om jag byter datordelar i efterhand?

Permalänk
Digital fyndjägare

@ajpe: Kör på bara. Hur man överklockar Sandy Bridge "överklockningsguide" här på sweklockan är bra, behöver du hjälp så kan du ställa frågor där, finns massa med godhjärtade folk som gärna hjälper till om det behövs. http://www.sweclockers.com/forum/trad/1138840-overklockningsg...

Fixade till varukorgen också, allt jag lagt i varukorgen åt dig är sånt som finns inne hos dem.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567217/

edit: Tänk på att du kanske måste uppgradera ditt moderkort till senaste BIOS för att grafikkortet ska fungera utan problem. Vissa moderkort har haft problem med nyare grafikkort med äldre BIOS. Kolla upp saken angående ditt moderkort och senaste BIOS, så du inte stöter på onödiga problem. Lycka Till!

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

@Bl4ckIce: Tack så mycket för hjälpen!!