Permalänk
Medlem

Uppgradera eller nytt?

God kväll. Sitter just nu och funderar ifall det är värt att uppgradera datorn eller slå till på helt nytt och jag vet att ni experter är klokare än mig på den punkten.
Skall tillägga att det här med att spela "värsta värsta i bästa bästa" är inte så viktigt för mig, medium/high och jag är nöjd.
Spelen jag spelar för tillfället är mesta dels lol och guildwars2, det förekommer att jag spelar bf4 och cs 1.6.
Det enda spel jag tror att jag kanske ger mig på i framtiden är bf1 vad jag känner nu.

Spelar i dagsläget 1080p och kommer nog göra det ett tag framöver.

Jag har inte bestämt mig när jag kommer göra något åt gammelburken men det blir i år iaf, sommar, höst, vinter, det vet jag inte riktigt men tänkte att får jag infon nu så har jag lite mer kött på benen när det väl är dags.

Såhär ser burken ut idag.
Gammal rishög jag stal av mor när hon köpte ny.
Chassit vet jag inte riktigt vad de heter men de e stort och burken väger som en människa, utöver det som finns på bilden är det ett 700w nätagg, processorkylare av okänt fabrikat men den är stor som ett hus, chassifläktar samt någon form av ramfläkt?

Nätagg är denna, tar gärna lite feedback på den ifall den är återanvändbar http://www.sdsspares.com/parts-spares-detail.asp?prodID=S2611...

Har även ett Gigabyte 550 oc & xfx 5870 som ligger och skräpar, går det att använda? går de att sälja? Eller mår dom kanske bäst på tippen?

Lyssnar gärna på för/nack -delar om mina samt potentiella uppgraderingar då jag tycker denna bransch är otroligt intressant men är själv inte så kunnig.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk
Jubileumsmästare

@Bananus: Köp i alla fall ny processor, minne, moderkort och grafikkort så att du får mer prestanda. Vill du att datorn ska vara mycket snabbare rent allmänt så släng in en SSD med. Jag hade dock rekommenderat att köpa helt nytt då din dator ser rätt gammal ut. Om du ger mig en budget och dina krav så kan jag visa dig vad du kan få nytt. Du kan nog få en liten slant för korten.

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Bananus: Köp i alla fall ny processor, minne, moderkort och grafikkort så att du får mer prestanda. Vill du att datorn ska vara mycket snabbare rent allmänt så släng in en SSD med. Jag hade dock rekommenderat att köpa helt nytt då din dator ser rätt gammal ut. Om du ger mig en budget och dina krav så kan jag visa dig vad du kan få nytt. Du kan nog få en liten slant för korten.

Haha det där är ju att köpa nytt...

Personligen så hade jag sparat på nätaggregat och chassit, kanske något litet annat men jag hade sparat också.

Permalänk
Medlem

köpt nytt o använd befintliga som en HTPC... förstår inte va killen inne lallar om, ja du har rätt, de blir ju som o köpa nytt.. vilket du borde göra om du vill ha högre prestanda. fixa gtx970, ssd, prolle o nytt moderkort och ABSOLUT en ny PSU (det är drivkraften i datorn, känns knas o återanvända en gammal psu för bygge). lägg iag minst 600kr på en ny PSU.

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
GFs rig 144Hz samsung 1080p, Palit 3060Ti, 10400F,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB NV1, 480GB A400, 2TB+750GB HDD, Seasonic 650 gold, Kolink Void Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC 3060Ti, 3700X, Hyper 212, 16GB, 250GB SSD, 2TB HDD, 650w gold, P300A

Permalänk
Jubileumsmästare

@Barabostrom: Skrev jag nått annat?

Permalänk
Skrivet av HolyDuFF:

@Barabostrom: Skrev jag nått annat?

Nej nej, det lät bara som att du menade detta är bara någon liten del då du skrev iaf, haha det va bara jag som kopplade det så.

Permalänk
Medlem

Är det en märkes dator?

Nätagget (och moderkortet) verka vara från en FUJITSU märkes dator så i bästa fall är det ett budget nätagg. Du bör byta nätagg. Speciellt om du köper nytt grafikkort.

Gamla nätagget kan gå bra med ett av de 3 gamla grafikkorten MEN den blir alltid en av sakerna du måste misstänka varje gång du får konstiga fel oavsett hur långsökt. Är budget nätagget jätte gammal så bör du byta ut den för att inte riskera att nya delar skadas av gamla nätagget vilket kan ske långt innan nätagget själv dör helt.

Märkes datorers chassin kan också vara lite annorlunda så frågan är om nytt moderkort mm passar.

Permalänk
Medlem

Ja det är en märkesdator så chassit kanske inte är värt att spara, det ligger inte direkt så mycket pengar i ett chassi iallafall om man ändå ska köpa nytt.
Tack så mycket för alla svar. Blir helt nytt när det är dax!

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk

@Bananus: vad har du för krav på chassit? Jag skulle rekommendera Phanteks vilka jag älskar att pilla med.

Permalänk
Medlem

@Barabostrom: Inga större krav än att moderkortet passar, diskret och stilrent skulle det väl vara isf.

Visa signatur

Ryzen3600 - Strix b450-E - Vega 56 - 32GB@3200MHz -
Acer 27" Predator XG270HU

Permalänk

@Bananus: Köp då det du gillar bäst.
Se så allt passar, pris, design.

Hoppas du får ihop det

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Bananus:

God kväll. Sitter just nu och funderar ifall det är värt att uppgradera datorn eller slå till på helt nytt och jag vet att ni experter är klokare än mig på den punkten.
Skall tillägga att det här med att spela "värsta värsta i bästa bästa" är inte så viktigt för mig, medium/high och jag är nöjd.
Spelen jag spelar för tillfället är mesta dels lol och guildwars2, det förekommer att jag spelar bf4 och cs 1.6.
Det enda spel jag tror att jag kanske ger mig på i framtiden är bf1 vad jag känner nu.

Spelar i dagsläget 1080p och kommer nog göra det ett tag framöver.

Jag har inte bestämt mig när jag kommer göra något åt gammelburken men det blir i år iaf, sommar, höst, vinter, det vet jag inte riktigt men tänkte att får jag infon nu så har jag lite mer kött på benen när det väl är dags.

Såhär ser burken ut idag.
Gammal rishög jag stal av mor när hon köpte ny.
Chassit vet jag inte riktigt vad de heter men de e stort och burken väger som en människa, utöver det som finns på bilden är det ett 700w nätagg, processorkylare av okänt fabrikat men den är stor som ett hus, chassifläktar samt någon form av ramfläkt?

https://s32.postimg.org/kdfzsg8ht/Namnl_s.png

Nätagg är denna, tar gärna lite feedback på den ifall den är återanvändbar http://www.sdsspares.com/parts-spares-detail.asp?prodID=S2611...

Har även ett Gigabyte 550 oc & xfx 5870 som ligger och skräpar, går det att använda? går de att sälja? Eller mår dom kanske bäst på tippen?

Lyssnar gärna på för/nack -delar om mina samt potentiella uppgraderingar då jag tycker denna bransch är otroligt intressant men är själv inte så kunnig.

Köp nytt. Ingen idé att fortsätta på den gamla reliken, speciellt inte som det är en OEM/märkesdator. Antingen sparar du den som en reservburk eller hivar på tippen, finns tyvärr inget värde i något utav delarna.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|