Datorn startar inte, men verkar få ström

Permalänk
Medlem

Datorn startar inte, men verkar få ström

Hej,

Byggde en ny dator för inte alls länge sedan, kring början på året. Allting har fungerat utmärkt hittills. Alla komponenter är nya, utom chassit som är ett gammalt Antec 300 som är kvar från den tidigare datorn.

Jag skulle just sätta på datorn efter att ha stängt av den inte mindre än ca 2 timmar tidigare. Trycker in knappen, men inget händer. Trycker igen. Och igen. Och igen. Ingenting. Jag ser att den lilla lampan på grafikkortet lyser, så ström får den åtminstone.

Min första tanke är att power-knappen har pajat. Vågar inte tro att moderkortet eller psu:n redan gett upp. För om det är någon av dessa borde väl inte grafikkortet lysa? Några tips, något jag kan testa eller kolla för att komma vidare?

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

@jayws: Starta den genom att kortsluta pinsen på moderkortet som går till startknappen, då får du se direkt om knappen är trasig

Permalänk
Medlem

@Doofus: Hur bär jag mig åt för att göra det? Låter farligt.

Permalänk

@jayws: det låter verkligen som att det bara är knappen kolla så det inte är glapp eller liknande och har du en multimeter så är det ultimat att döma av den och se hur strömflödet ser ut

Permalänk
Medlem

powerknappen är "mjuk" dvs den skickar en signal till moderkortet. Så mitt tips är att dra ut strömsladden till datorn, vänta 5 minuter. Stoppa in den o prova igen.

// LZ

Permalänk
Medlem

@jayws: Det är inte farligt, dom två pins på moderkortet som går till knappen, det brukar stå i moderkortets manual vilka två det gäller. Skapa kontakt mellan dom med t.ex en bit metall. Då bör datorn starta och du vet om din knapp är trasig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Doofus:

@jayws: Det är inte farligt, dom två pins på moderkortet som går till knappen, det brukar stå i moderkortets manual vilka två det gäller. Skapa kontakt mellan dom med t.ex en bit metall. Då bör datorn starta och du vet om din knapp är trasig.

Tackar hemskt mycket för alla svar. Jag öppnade burken (vilket jag givetvis borde gjort direkt, men ni vet hur det är när paniken sätter in) och kollade så att alla kontakter satt ordentligt. Upptäckte att den lilla plastbiten som håller switchen på plats var trasig. Switchen hade åkt inåt och fick således ingen kontakt med knappen. Bytte plats på power och reset och nu kan jag starta datorn. Får se hur länge denna plastbit håller... har iofs haft chassit i 6+ år.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@jayws: Vad skönt att det gick bra