Permalänk

Dator till bror

Hej min bror tänkte köpa en ny dator.. Det första han gjorde var o skicka färdigbyggda datorer på netonnet till mig. Jag sa att han får förmodligen en bättre dator om han sätter ihop en själv på typ komplett. Han gillar o skriva se på film och anmält störa mig på facebook. spel kan den ju klara med men det behöver ju inte vara på ULTRA allt. han har runt 7-9k och spendera. Den ska vara monterad och med Windows 10.. Jag har en gammal hårddisk åt han som han kan få, Så en ssd för windows och kanske ett spel behövs bara. Mus tangentbord och skärm har han... Kom gärna med förslag helst en för 7k och en runt 8-9k

OBS Han ska inte klocka cpu eller gpu

Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddysbear:

Hej min bror tänkte köpa en ny dator.. Det första han gjorde var o skicka färdigbyggda datorer på netonnet till mig. Jag sa att han får förmodligen en bättre dator om han sätter ihop en själv på typ komplett. Han gillar o skriva se på film och anmält störa mig på facebook. spel kan den ju klara med men det behöver ju inte vara på ULTRA allt. han har runt 7-9k och spendera. Den ska vara monterad och med Windows 10.. Jag har en gammal hårddisk åt han som han kan få, Så en ssd för windows och kanske ett spel behövs bara. Mus tangentbord och skärm har han... Kom gärna med förslag helst en för 7k och en runt 8-9k

OBS Han ska inte klocka cpu eller gpu

Tack för hjälpen

det blir ingen super dator men den kommer nog klara några spel på delvis höga inställningar.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567776/

Visa signatur

I7 6700k - Palit gtx 1070 jetstream - Noctua nh-d15s - asus z170 pro gaming - evga supernova g2 750w - samsung 850 evo 500gb -fractal design define r5 - 3x noctua nf-a14

Permalänk
Medlem

Även om datorn ovanför med en FX 6300 antagligen vinner över en Core i3 6100 i vissa fall så kan jag inte rekommendera någon att bygga ett AM3 plus system idag om man inte köper det billigt begagnat. Man har inga stora möjligheter till uppgradering.
Köper man istället en Core i3 6100 så har man möjlighet att byta till en I7 6700k eller liknande i framtiden om behovet kommer och en I3 räcker rätt långt i spel. Och ska man köra SLI/crossfire så behövs det nästan en intel för att inte flaska i dagsläget, vi får se hur det blir med det i vinter.
Sen får du dessutom en mycket modernare plattform med mer funktioner.
Eventuellt kan man lägga till lite pengar och välja RX 480 eller GTX 1060 istället och en SSD löst

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567813/

Visa signatur

Dator 1: Meshify S2 Vit | RM750x | B550-E | 5700X | 32Gb Lpx 3600 | 3060Ti Gaming X Trio | 970 Evo Plus 1TB + 850 Evo 500GB|
Dator 2: FD Define R5 Vit | RM750x | B550-F Wifi | 3800X | 32Gb Lpx 3200 | SN850 1TB+850 Evo 500GB+Sandisk Plus 960GB | 1070 Gaming Z - Playstation 5 | Wii U | Nintendo Switch

Permalänk

kanon!. det e då fan att han inte kan bygga själv eller har windows 10 .. man missar ju en uppgradering på det

Permalänk
Medlem
Skrivet av teddysbear:

kanon!. det e då fan att han inte kan bygga själv eller har windows 10 .. man missar ju en uppgradering på det

Finns det ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa montera?
Ni får så mycket mer dator för de pengarna.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9567832/

Permalänk
Medlem

Streamdogs och SUMITOMOs förslag ser bra ut. Modern platform och uppgraderingsmöjligheter för både CPU och GPU (crossfire).

Om du skriver var i Sverige ni finns så är jag fullständigt övertygad om att någon från forumet kommer att erbjuda sig att bygga ihop datorn åt er på plats. 800 insparat där.

Visa signatur

STRIX B550-E | 5600X | ASUS 3080 TUF
Define S | Noctua NH-D15 | SeaSonic Focus+ 750W | LG 32GP850
X2HR | ATH-50X | WH1000XM3 | iFi Zen DAC 2.0

Permalänk
Skrivet av SUMITOMO:

Finns det ingen i bekantskapskretsen som kan hjälpa montera?
Ni får så mycket mer dator för de pengarna.

han bor i Oslo =(

Permalänk

När jag tittar på det här paketet så tycker jag att det ser prisvärt ut. Räknar ihop värdet på komponenterna till ca 8500-8700 (tillsammans med operativsystem), och då kostar den kompletta datorn med 3 års inskicksgaranti 9000. Jämförde lite snabbt med dem andra datorerna som kostar lika mycket hos komplett och de verkar inte alls lika prisvärda.

Det kanske inte är dem specifika komponenterna man själv valt ut, men paketet verkar ganska prisvärt. Hade ju blivit ännu mer prisvärt om det fanns möjlighet att bygga själv så klart.

Trasig url
Permalänk
Skrivet av PlaXiMaXi:

När jag tittar på det här paketet så tycker jag att det ser prisvärt ut. Räknar ihop värdet på komponenterna till ca 8500-9000, och då kostar den kompletta datorn med 3 års inskicksgaranti 9000. Jämförde lite snabbt med dem andra datorerna som kostar lika mycket hos komplett och de verkar inte alls lika prisvärda.

Det kanske inte är dem specifika komponenterna man själv valt ut, men paketet verkar ganska prisvärt.

sidan kan inte visas =/

Permalänk
Skrivet av teddysbear:

sidan kan inte visas =/

Uppdaterade länken.

Permalänk
Skrivet av PlaXiMaXi:

Uppdaterade länken.

aa jag tänkte att det kanske e lättare att han köper en sån. så kan han ju uppgradera med delar sen

Permalänk

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9568496/

nåt sånt kanske?. nu är jag inte säker på om modekortet och nättagget är bra.. Sen fattas det grafikkort men ev får han köpa mitt o jag köper ett nytt

Permalänk
Inaktiv

Större SSD och en 1TB HDD. Datorn har 2133MHz minnen. Det är för att Inet inte monterar snabbare minnen. Aggregatet har gott om marginal då datorn drar under 275 watt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9568552/

Permalänk
Medlem

Den på komplett slår nog ingen på fingrarna tror jag. De såg jäkligt prisvärt ut

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Jaegrlicious:

Den på komplett slår nog ingen på fingrarna tror jag. De såg jäkligt prisvärt ut

För att få något bättre så krävs det att man bygger själv.

Skrivet av PlaXiMaXi:
Permalänk
Medlem

@anon185723: Jag exakt, men byggt med w10 så är de svårslaget

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Större SSD och en 1TB HDD. Datorn har 2133MHz minnen. Det är för att Inet inte monterar snabbare minnen. Aggregatet har gott om marginal då datorn drar under 275 watt.

https://www.inet.se/kundvagn/visa/9568552/
https://gyazo.com/d52f5208d158c861005c9a6b69705e83.png

vi kan ta bort hårdisken och grafikkortet. han får köpa mitt. Sen lägga till en bättre processor kanske?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teddysbear:

vi kan ta bort hårdisken och grafikkortet. han får köpa mitt. Sen lägga till en bättre processor kanske?

Nästa processor blir samma som i kompletts paket. Om du är villig att montera hårddisk och grafikkort, så kanske du även kan bygga datorn. i3 6100 klarar för i övrigt av att driva ett GTX 970.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Nästa processor blir samma som i kompletts paket. Om du är villig att montera hårddisk och grafikkort, så kanske du även kan bygga datorn. i3 6100 klarar för i övrigt av att driva ett GTX 970.
https://www.youtube.com/watch?v=wM_nAwKaVy0

ja bygga är inga problem för mig.. det är bara att han bor i oslo så datorn kommer dit

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av teddysbear:

ja bygga är inga problem för mig.. det är bara att han bor i oslo så datorn kommer dit

Din bror åker nog på importkostnader från våra byggen. Det blir nog bäst att han köper datorn från komplett som finns i Norge. PlaXiMaXi länkade ett otroligt prisvärt paket. Ha för i övrigt en bra kväll.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Din bror åker nog på importkostnader från våra byggen. Det blir nog bäst att han köper datorn från komplett som finns i Norge. PlaXiMaXi länkade ett otroligt prisvärt paket. Ha för i övrigt en bra kväll.

japp han får nog köpa det bygget.. tack för hjälpen alla.. Och ha en trevlig kväll med

Permalänk

Väcker liv i denna tråden igen.. Så han ska köpa nu. Han köper från norge men behöver lite riktlinjer. runt 10-15k får den kosta nu. kom gärna med 2förslag en runt 10k och en runt 14-15k.. Tack för hjälpen

Permalänk

får man bumpa?