Skumt problem med dator som bara startar ibland

Permalänk
Medlem

Skumt problem med dator som bara startar ibland

Min dator har börjat bete sig konstigt. Efter att ha fungerat perfekt i säkert ett år så vill den inte starta utan att man stoppar i eller tar bort ett PCIE-kort. Låter kanske konstigt, men så har jag fått göra för att få igång den senaste veckan.

När datorn väl är igång så funkar den hur bra som helst, även med omstarter, lasttester och spel. Men om jag stänger av den och sätter igång den igen så fastnar den i en bootloop innan någon bild alls visas. Jag har en BIOS-LED eller vad den heter som bara snurrar runt mellan olika koder, och sen ser man att den resetas efter typ 3-4 sekunder. Så håller den på.

För att få igång den så måste jag antingen sätta dit eller plocka bort ett PCIE-kort, så i nuläget har jag ett USB3.0-kort som jag antingen får stoppa dit eller plocka bort för att få igång datorn.

Konstigt problem, eller hur?

Hur ska jag fortsätta min felsökning?

Har provat olika BIOS-versioner och annat minne.

Specs: Gigabyte Z87-OC, i5-4670k, antingen 4x4GB eller 2x8GB minne, Corsair HX1200i nätagg, AMD 7970 GPU.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Medlem

Kolla vad det är för kod du får & sök på nätet. Piper det något ljud från moderkortet?

Visa signatur

|| Cooler Master MasterCase Pro 5 || AMD Ryzen 7 1700 || AMD Wraith Spire ||
|| ASUS Prime B350-Plus || Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32GB ||
|| GTX 1080 8GB Advanced Gaming ||
|| Corsair SSD Force GT 120GB || Samsung SSD 840 EVO 250GB ||
|| Samsung SSD 850 EVO 500GB || Samsung SSD 860 EVO 1TB || Western Digital Green 1TB ||

Permalänk
Medlem

Nej, det piper inget. Har märkt att den beter sig lite olika ibland, men oftast är det sista jag ser på displayen 03 i en tiondels sekund innan den kör nån reset. Hittade detta "03 is the North Bridge initialization before microcode loading" och att det kan ha att göra med hibernation-grejer. Ska prova att stänga av allt vad strömsparfunktioner heter tror jag.

Visa signatur

Opteron 144 1,8@2,61 w/TTBT (1.56V, I38C/L49C) - MSI K8N Neo4-FI - 2Gb Noname DDR400 - 1*250Gb Maxtor DM10 S-ATA - Matrox Mystique PCI (!) - Fortron Source 550W

Permalänk
Skrivet av Sandell:

Min dator har börjat bete sig konstigt. Efter att ha fungerat perfekt i säkert ett år så vill den inte starta utan att man stoppar i eller tar bort ett PCIE-kort. Låter kanske konstigt, men så har jag fått göra för att få igång den senaste veckan.

När datorn väl är igång så funkar den hur bra som helst, även med omstarter, lasttester och spel. Men om jag stänger av den och sätter igång den igen så fastnar den i en bootloop innan någon bild alls visas. Jag har en BIOS-LED eller vad den heter som bara snurrar runt mellan olika koder, och sen ser man att den resetas efter typ 3-4 sekunder. Så håller den på.

För att få igång den så måste jag antingen sätta dit eller plocka bort ett PCIE-kort, så i nuläget har jag ett USB3.0-kort som jag antingen får stoppa dit eller plocka bort för att få igång datorn.

Konstigt problem, eller hur?

Hur ska jag fortsätta min felsökning?

Har provat olika BIOS-versioner och annat minne.

Specs: Gigabyte Z87-OC, i5-4670k, antingen 4x4GB eller 2x8GB minne, Corsair HX1200i nätagg, AMD 7970 GPU.

Hejsan

Har det ordnat upp sig för dig?
Om inte så tänkte jag på ditt PSU och om det kan vara eller ha blivit dåligt så den inte ger ström nog vid kallstarter men så länge allt drar ström så krämar PSU ut allt som går.
Det kan vara ampere som är dåligt, har du haft åska och blixtar nyligen i ditt område?

Visa signatur

CPU: Intel 11700K @ 3.6Ghz (Boost 5Ghz)
MEM: 32Gb DDR4 XMS3 @ 3600Mhz
PSU: Asus 1000W
GPU: RTX 3060 12 GB