AMD Zen i större volymer dröjer till första kvartalet 2017

Permalänk
Datavetare
Skrivet av DST:

@Yoshman vad är det du försöker förklara? jag fattar inte. Du håller med om det jag säger men ändå måste du debattera i onödan.. Duger det inte att säga att det e mycket möjligt att och troligt att nya Zen kommer ha 40% ökning i ipc eftersom den senaste cpun från amd redan har ett rejält ipc lyft? Måste du typ krångla till det å göra en halmgubbe för babblets skull?

Försökte inte förklara något alls. Du gjorde en utsaga om att det finns resultat som visar att Zen presterar i nivå med 8350, Zen-kretsen i fråga var då klockad 1 GHz lägre än 8350.

Jag gjorde då en reflektion på ditt inlägg om att 8350 är klockad runt 4 GHz (är väl 4,2 GHz i stock) och att Zen då rimligen var klockad runt 3 GHz om det du skriver stämmer. Reflektionen är att Zen i så fall inte ens är 40 % snabbare än 8350 i de tester du sett och 40 % siffran som slängs runt är relativt Excavator, inte Piledriver som sitter i 8350.

För att sedan lägga en liten referens till det hela pekade jag på att IPC i Skylake enligt SweClockers test är 40 till 80 % högre än Piledriver. Det jag inte nämnde är att 6700K faktiskt ovanpå det är klockad lika högt som 8350.

Slutsats: om de siffror du sett för Zen är representativa för slutprodukten så kommer man ligga rejält efter Skylake.

Min ursprungliga inflikning var dock en helt annan, nämligen att "40 % högre IPC" säger egentligen ingenting då vi inte vet frekvenserna för Zen, vi vet inte om 40 % är ett "upp till" eller "genomsnitt", vi vet inte ens om det är per CPU-kärna eller per CPU-tråd.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av orion_:

Det bådar aldrig bra för framtiden när AMD drar till med stora lögner så här långt från färdig produkt. (Dvs det de kan massproducera och specca konsumentprodukten till).

Om Zen var 40% högre IPC hade de aldrig sagt det så ordagrant. Då hade produkten varit bra nog att tala för sig själv utan PR-makeri. Så nu vet vi i stort sett garanterat att Zen i konsumentversion kommer prestera som en Haswell i5 som bäst. Trist men högst troligt.

Vilket inte är fel i sig men det kommer inte knuffa till Intel i varken pris eller släpp-cykel. Men om den kostar 1200:- blir det en bra prolle för många byggen.

Om Zen presterar lika bra som Haswell i enkeltrådade applikationer så skulle jag säga att dom verkligen har gjort ett bra jobb, Hur kan det vara trist?

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Frilansskribent
Skrivet av Yoshman:

"40 % högre IPC" slängs runt rätt mycket, men har något sett några konkreta tester än? Utan det har man ingen aning om hur mycket "upp till" eller ens om "IPC" refererar till prestanda per CPU-tråd (vilket är ett krav för att alla uppskattning om att den hamnar nära Haswell ska stämma) eller om det är per CPU-kärna (då når man inte ens Sandy Bridge).

Sedan säger IPC ingenting om man inte också vet vilken frekvens man kan förvänta sig. Pentium 4 hade varit en bra idé om Intel nått de 10 GHz man hade som mål med designen, det trots att designen har en usel IPC då det som spelar roll är produkten IPC * frekvens.

Skylake kan ha mer än 50 % högre prestanda än motsvarande Sandy Bridge. T.ex. ger Hyperthreading långt mer på Skylake än tidigare så t.ex. kompilering är väsentligt mycket snabbare på 6700K jämfört med 2600K.
http://techreport.com/r.x/skylake/qtbench.gif

Tittar man sedan på saker som använder AVX (Sandy Bridge är första Intel CPU att stödja AVX) så finns fall där redan Haswell närmare 100 % högre IPC jämfört med föregångaren Ivy Bridge, t.ex. Linpack
https://www.pugetsystems.com/images/pic_disp.php?id=32669
4960X (Ivy Bridge) är marginellt högre klockad jämfört med 5930K (Haswell) och båda har sex kärnor, rätt rejäl skillnad i Linpack-prestanda!

För PC-gamers har inte ökning i CPU-prestanda spelat så stor roll då CPU-delen nästan aldrig är flaskhals i dagens spel, men det har absolut varit en utveckling av prestanda inom vissa områden. Än större är vinsten för CPUer med 15 W TDP!

Edit: lade till länkar till där sidorna bilderna kommer från

Ja man kan ju inte annat än att spekulera just nu, Om man tror på vad som sägs om Zen så låter det dock onekligen bra, Det talades om 40% högre IPC som sedan ändrades till "Mer än 40% högre IPC" då Zen tydligen presterade bättre än väntat, Andra påståenden är att den ska ha enkeltrådad prestanda i nivå med Broadwell, Strax bakom Skylake "according to engineers with knowledge of the chip".

Vad dom syftar på med IPC, Vilken klockfrekvens processorerna kommer att ha osv är ju svårt att veta just nu, Men jag spekulerar (Eller hoppas) på enkeltrådad prestanda som når upp till (minst) Ivy Bridge nivå, Det i kombination med 8 kärnor/16 trådar skulle kunna bli en intressant processor förutsatt att prisnivån är rimlig.

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Försökte inte förklara något alls. Du gjorde en utsaga om att det finns resultat som visar att Zen presterar i nivå med 8350, Zen-kretsen i fråga var då klockad 1 GHz lägre än 8350.

Jag gjorde då en reflektion på ditt inlägg om att 8350 är klockad runt 4 GHz (är väl 4,2 GHz i stock) och att Zen då rimligen var klockad runt 3 GHz om det du skriver stämmer. Reflektionen är att Zen i så fall inte ens är 40 % snabbare än 8350 i de tester du sett och 40 % siffran som slängs runt är relativt Excavator, inte Piledriver som sitter i 8350.

För att sedan lägga en liten referens till det hela pekade jag på att IPC i Skylake enligt SweClockers test är 40 till 80 % högre än Piledriver. Det jag inte nämnde är att 6700K faktiskt ovanpå det är klockad lika högt som 8350.

Slutsats: om de siffror du sett för Zen är representativa för slutprodukten så kommer man ligga rejält efter Skylake.

Min ursprungliga inflikning var dock en helt annan, nämligen att "40 % högre IPC" säger egentligen ingenting då vi inte vet frekvenserna för Zen, vi vet inte om 40 % är ett "upp till" eller "genomsnitt", vi vet inte ens om det är per CPU-kärna eller per CPU-tråd.

bah orkar inte ens läsa hela inlägget
Men vadå Zen. Zen e inte ens ute...
Jag pratade jämförelsen mellan den senaste proppen som amd släppte rätt nyligen och 8350. Tror det va nya athlon x4 eller vad den nu heter(snikversionen utan grafikdelen), Alltså en 3Ghz cpu som jämfördes mot gamla 4Ghz åbäket .. Ingen zen här inte. Inte så insatt i alla arkitekturer/revisioner av amd cpuer men om det redan syns en tydlig ipc förbättring så ser det ljust ut för Zen, änna.

Men vi får se, iaf gjort mig redo för zen, Gett bort min i7a till brossan. Helst vill jag ha en apu med prestanda som motsvarar iaf ett rx480(Neo, scorpio) så man kan bygga sig en pytte maskin men då får man ju vänta tills zen 2.0 släpps jue. Hoppas bara att moderkorten kommer vara likvärdiga intel när det gäller kvalité, för vill inte ha sånt strul man alltid haft med amd moderkort..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Några resultat på en tidig ZEN ES i syntetiska AIDA64, även detta kräver en nypa salt.
Ändå intressant att se ZEN slå en 20 core Xeon E5 2600 v3 i Hash/SHA1.
Om nu testet stämmer så bör ZEN +3GHz ligga i klass med en i7- 6700K 4GHz vid släpp.

Länk till översatt "test", och "original".

Edit: det kan även vara som det sägs här, ett aprilskämt

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

hehe, ja du, va lite besviken på sista benchen så hoppas att det va ett skämt
Verkar iaf som att Zen Opteron kommer komma i en APU med Vega krets..

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Skrivet av DST:

Helst vill jag ha en apu med prestanda som motsvarar iaf ett rx480(Neo, scorpio)

Antar att du fått din förhoppning typ härifrån?

Visa signatur

NO MAAM

Permalänk
Medlem

Nope inte ens läst det, tänker bara att konsollerna får ju en rx480 liknande historia så vi borde det få snart oxå.
sen läste jag på nordichardware ang att Opeteron apuer skulle få Vega baserade gpu inbakade..
Har lixom väntat lääääänge på att det släpps en maskin i Nuc/brix format fast med massa kräm i.

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

hehe, ja du, va lite besviken på sista benchen så hoppas att det va ett skämt
Verkar iaf som att Zen Opteron kommer komma i en APU med Vega krets..

Ja, det var nog ett lite försenat aprilskämt

När det gäller Opteron så verkar det inte komma något med GPU i första släppet, men kan nog tänka mig att där kommer diverse monster kretsar framöver. Tänker då främst på AMD's invenstering gällande interpose, något jag har svårt att tro att dom bara kommer att använda på GPU sidan, med tanke på merkostnaden med interpose så passar det bra på opteron. Men vad det blir? Inte en aning

Funderar på om inte 32 core Zen på serversidan redan är en interpose krets med 4x 8 core Zen, för inte att jag kan se varför man ska ha 128 PCI-E lanes på en serverkrets. Märk att det bara är en gissning!

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

Nope inte ens läst det, tänker bara att konsollerna får ju en rx480 liknande historia så vi borde det få snart oxå.
sen läste jag på nordichardware ang att Opeteron apuer skulle få Vega baserade gpu inbakade..
Har lixom väntat lääääänge på att det släpps en maskin i Nuc/brix format fast med massa kräm i.

Skulle en APU få en GPU med prestanda som motsvarade en RX480 så skulle den bli varm
RX480 - 150W
4 Core Zen 65W
Så den APU'n borde hamna norr om 200W...

Även Vega är 14nm om än kanske en aning mer optimerad, man ska inte räkna med att dom kan trolla

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem

@Bengt-Arne Norr om 200watt.. Inget amd inte har släppt förr, erfarenhet har de iaf utav heta kretsar så sluta paja mina drömmar nu!!!

Sen e det la nog rätt uppenbart att Amd inte lär släppa en Apu baserad Opteron den närmaste tiden, men vem vet, Återigen sluta krossa drömmar...

Fast, sen när man väl får nuc/brix datorer med säg typ rx480 eller säg 1070prestanda(överestimerar bara) så lär det la släppas spel som e så krävande att man inte kan spela spelen på något annat än low å då i typ under 30fps å så måste man ändå ha iaf en mini-ixt burk för att kunna lira skiten... Se vad du har gjort, nu har du påverkat mig så jag själv krossar mina hardvaro-fantasier....Dumma daaaj

Visa signatur

12700k@/7200c34@7800/msi z790 itx

Permalänk
Medlem

Hoppas på en 4-kärnig/8-trådig Zen-APU med Polaris 11 kretsar. Alla laptop/notebook tillverkare isynnerhet Apple hade rensat lagren snabbt. Tror inte Intels iGPU hade varit i närheten plus att HSA börjar dyka upp mer och mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DST:

@Bengt-Arne Norr om 200watt.. Inget amd inte har släppt förr, erfarenhet har de iaf utav heta kretsar så sluta paja mina drömmar nu!!!

Sen e det la nog rätt uppenbart att Amd inte lär släppa en Apu baserad Opteron den närmaste tiden, men vem vet, Återigen sluta krossa drömmar...

Fast, sen när man väl får nuc/brix datorer med säg typ rx480 eller säg 1070prestanda(överestimerar bara) så lär det la släppas spel som e så krävande att man inte kan spela spelen på något annat än low å då i typ under 30fps å så måste man ändå ha iaf en mini-ixt burk för att kunna lira skiten... Se vad du har gjort, nu har du påverkat mig så jag själv krossar mina hardvaro-fantasier....Dumma daaaj

Åhh... Nu känner jag mig dum

Får nog försöka att kompensera, eller ge känslan av dylikt system. Något man kan göre redan nu med befintlig PC

Gå in på Granngården och införskaffa denna , lägg den sen i botten av chassit.
Obs! Glöm inte att koppla in den, voila känslan av en APU med 4 core Zen + Vega på 200W infinner sig

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av dahippo:

Hoppas på en 4-kärnig/8-trådig Zen-APU med Polaris 11 kretsar. Alla laptop/notebook tillverkare isynnerhet Apple hade rensat lagren snabbt. Tror inte Intels iGPU hade varit i närheten plus att HSA börjar dyka upp mer och mer.

Sett till grafikprestanda lär inte Intel ha något att sätta emot en APU med Polaris 11, förutsatt att man löser problemet med bandbredd. Kör man två-kanalers DDR4 kommer man hamna efter Iris Pro då vi sett idag att Intels och AMDs iGPU prestanda har konvergerat då båda har samma flaskhals, minnesbandbredd.

Sett till GPGPU verkar många ha missa hur extremt mycket bättre Intels iGPUer prestera jämfört med AMD/Nvidia jämfört med hur samma kretsar står sig i grafik. Iris Pro 580 håller faktiskt jämna steg med GPUer som AMD M370X och Nvidia 765M (och är inte så långt från 950M) i GPGPU-laster. Det är GPUer som själva drar 30-50 % mer än de ~45 W som CPU + GPU drar i de CPU-modeller som har Iris Pro 580.

Så sett till prestanda per Watt i GPGPU laser ligger idag Intels iGPUer långt före Nvidia och AMD. Däremot är AMD/Nvidia fortfarande starkare på grafikdelen, men även där är Intel absolut konkurrenskraftig sett till prestanda per Watt men man ligger efter i absolut prestanda (eller ja, man ligger före dagens AMD APUer, men efter deras dGPUer).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer