Uppgradera 5-6 år gammal dator, tips?

Permalänk
Medlem

Uppgradera 5-6 år gammal dator, tips?

Hej!

Var ett tag sedan jag höll på med att spela på datorn, så tänkte höra med er om lite tips.

Har en dator som jag funderar på att uppgradera om det är värt. Tänkt spela lite nyare spel, såsom Overwatch och kanske MGS 5 etc, men har inga krav på högsta möjliga grafik. Bara att man ska få en "okej" upplevelse

I dagsläget har jag:

i5 (från 2010) som är klockad från 2.8 till 3.34 GHz (går säker att ta lite mer?)
4 GB ram
Gigabyte SOC 470 GTX (tror det är på 2 GB)

Och så kanske det viktigaste ur kompabilitetssynpunkt, moderkortet

Asus Sabertooth 55i --- specs

Funderar på att byta ut till 2x4 GB ram och något nyare grafikkort (700/800-serien?) - eller vad tycker ni? Vad borde jag köpa i sådant fall?

Har en liiiten SSD redan som klarar några spel, så kör nog på den ett tag till

Permalänk
Medlem

Hm, processorn (ifall den inte är slutkörd) bör kunna hänga med ett tag till tycker jag. Det ska nog räcka med ett litet nyare grafikkort (inte high-end versionerna) och lite mer ram så ska det gå (ifall du nu bara har 4gb eller hur var det?).

Som du själv säger då, det kommer gå att spela spel men inte på ultra-hyper-super-inställningar.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Som du säger, skaffa MINST 8gb RAM och köp ett grafikkort. Nya Radeon 480 eller Geforce 1060 är mycket prisvärda, och klarar 1080p med glans på ganska höga inställningar.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Hm, processorn (ifall den inte är slutkörd) bör kunna hänga med ett tag till tycker jag. Det ska nog räcka med ett litet nyare grafikkort (inte high-end versionerna) och lite mer ram så ska det gå (ifall du nu bara har 4gb eller hur var det?).

Som du själv säger då, det kommer gå att spela spel men inte på ultra-hyper-super-inställningar.

Jag tror att den är rätt "fräsch" ändå. Har för mig att jag överklockade den rätt snällt då när jag köpte datorn, har dessutom en monsterfläkt på den. Ultra-mega-turbo-super-sayian-datorn får bli nästa gång

Skrivet av kokkojambo:

Som du säger, skaffa MINST 8gb RAM och köp ett grafikkort. Nya Radeon 480 eller Geforce 1060 är mycket prisvärda, och klarar 1080p med glans på ganska höga inställningar.

Tror du att jag skulle få en märkbar skillnad av 2x8 GB än 2x4? Tror inte att jag kan köra 4 stycken ram-platser då cpu-kylaren täcker två stycken

Kan mitt moderkort "ta till vara" på ett 1060 då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag tror att den är rätt "fräsch" ändå. Har för mig att jag överklockade den rätt snällt då när jag köpte datorn, har dessutom en monsterfläkt på den. Ultra-mega-turbo-super-sayian-datorn får bli nästa gång

Tror du att jag skulle få en märkbar skillnad av 2x8 GB än 2x4? Tror inte att jag kan köra 4 stycken ram-platser då cpu-kylaren täcker två stycken

Kan mitt moderkort "ta till vara" på ett 1060 då?

Du klarar dig nog på 2x4gb RAM. Ja, ditt moderkort med PCI-E 2.0 räcker gott och väl för de grafikkorten.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Jag tror att den är rätt "fräsch" ändå. Har för mig att jag överklockade den rätt snällt då när jag köpte datorn, har dessutom en monsterfläkt på den. Ultra-mega-turbo-super-sayian-datorn får bli nästa gång

Tror du att jag skulle få en märkbar skillnad av 2x8 GB än 2x4? Tror inte att jag kan köra 4 stycken ram-platser då cpu-kylaren täcker två stycken

Kan mitt moderkort "ta till vara" på ett 1060 då?

Grafikkortet ska kunna köras på ditt moderkort. Sedan med minnena: Du kommer uppleva större skillnad på 4gb till 8gb, än från 8gb till 16gb. Den åsikten är jag av i alla fall.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

Japp! Håller med ovanstående. Kör på antingen ett 1060 eller 480 samt 8 eller 16GB (är väl inte någon jättekostnad). En till 250GB SSD är ju inte mycket pengar heller, och lägg spel på den istället, och behåll nuvarande som OS-disk.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar

En sista fråga: Har för mig att minneshastigheten på RAM-minnen inte spelar så fruktansvärt stor roll (över en viss nivå) - är det likadant fortfarande? T.ex. 1600 MHz gentemot 1866/2000?

Ja se där, 256 GB SSD verkar inte vara så saftigt dyr, var annat när jag köpte min 128 GB 2010

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Tack för alla svar

En sista fråga: Har för mig att minneshastigheten på RAM-minnen inte spelar så fruktansvärt stor roll (över en viss nivå) - är det likadant fortfarande? T.ex. 1600 MHz gentemot 1866/2000?

Ja se där, 256 GB SSD verkar inte vara så saftigt dyr, var annat när jag köpte min 128 GB 2010

Finns tecken på att gamla i5/i7or faktiskt kan ha nytta av snabbare RAM.
https://www.youtube.com/watch?v=frNjT5R5XI4
(finns en tråd om det på Sweclockers också som jag inte kan hitta)

Just nyare spel sätter en hel del last på latency och bandbredd som inte äldre spel gjorde, och äldre CPUer har inte lika bra prefetch som tex Haswell/Skylake, så de behöver lite mer hjälp.

Min egen 2600k fick faktiskt märkbar skillnad mellan 1600 CL9 och 2133 CL9, inte så mycket att jag fick enormt högre snitt FPS, utan mer att dipparna försvann, med lite bättre snitt. Om ditt grafikkort är flaskhalsen så lär det inte hjälpa över det så klart, men om din CPU hindrar din GPU (vilket en 2500k tex lätt kan i vissa lägen), så hjälper det.

Med det sagt.
Eftersom du faktiskt verkar titta budget här och jag gissar på vill få mest för pengarna, så hade jag hellre tagit 1866Mhz 2x8GB än 2133Mhz 2x4GB, då du hellre vill ha gott om RAM än lite snabbare. Det går också att OC lite så ofta kan man få upp 1866 RAM till 2133 om man väljer ett med låg volt (inte 1.65V). SB tex orkar inte mer än 2133Mhz, så över det är ingen poäng.

Permalänk
Medlem

I detta test provar hardwareunboxed i5 750 (2,67 ghz) + GTX 1060 och RX 480
http://www.hardwareunboxed.com/gtx-1060-vs-rx-480-in-6-year-o...,

Överlag syns det att i5 750 inte kan utnyttja kortens fulla prestanda, men prestandan är ju ändå helt duglig. Dessutom kan du ju alltid prova att överklocka din i5:a.

Permalänk

Som de flesta säger så bör du uppgradera till minst 8gb ram och kanske ett nytt grafikkort.
Men köper du t.ex. gtx 1060 så lär din processor flashhalsa en del. i5 760 är en rätt gammal processor.

Permalänk
Digital fyndjägare

@Levan:
Satte ihop en liten varukorg med lite uppgraderingar.
Bör nog duga ett bar tag, för dina ändamål.
https://www.inet.se/kundvagn/visa/9570004/

edit:
Eller detta med större SSD, snabbare RAM och ett GTX970. PRIS: 4187 kr
Webhallen varukorg

OBS: Pris med rabatt/kampanj inräknad är 4187 kr.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Mm, får suga lite på om det blir ett kort ur 900- eller 1000-serien. Har klockat min processorn lite i dagsläget, men det finns säkert lite kvar. Ska nog kolla lite på de videor ni postade och se vad som ger mest.

Tack för förslagen, ska spara dem tills vidare

Permalänk
Medlem

Vet inte om jag borde skapa ett eget, nytt, ämne i skärmar eller något sådant... men jag provar här först

Är som nämnt inte så bevandrad i teknik-marknaden för datorer i dagsläget, men har förstått att marknaden har börjat gå från de äldre skärmarnas 60 hz till 120-144 (eller vad det är).

Jag har ett par äldre skärmar, en LGW2453V och en Benq Q24W5. Om jag uppgraderar till ett 1060 + lite mer RAM etc, skulle jag vinna något på att köpa en nyare skärm? Som jag förstått det så behöver man ligga stadigt på ~140+ FPS för att det ska vara värt det, men kommer systemet ha tillräckligt med kräm för det? Eller borde jag vänta och köpa en ny skärm iom en ny dator om ett par år?

Samtidigt så verkar folk skriva att de känner skillnad i "flytet" redan vid ~80 FPS... LG:n verkar klara av 75 Hz enligt prisjakt - räcker det?

Ursäkta dumma frågor, men är kass på skärmar och har inte spelat så mycket på ett tag