Lag om legitimation vid ej misstanke om brott?

Permalänk

Lag om legitimation vid ej misstanke om brott?

Hej,

Har hamnat på den mörka sidan av Youtube där människor i U.S.A. utnyttjar "Fourth Amendment to the US Constitution" där poliser eller statliga myndigheter kräver legitimation.

https://www.law.cornell.edu/wex/fourth_amendment

Om jag förstår det hela rätt så kan de neka att visa legitimation eller annan dokumentation, godta sökningar då de inte är misstänkta för ett brott.
Jag antar att dessa ("checkpoints"/youtube-klipp/"tjafs") är på grund av den "obalans" som finns mellan civila människor och tjänstemän som jobbar åt poliser/statliga myndigheter och läget är lite spänt.

Ett exempel därifrån:
Polisen stannar ett fordon, helt slumpmässigt på motorvägen (körandes en bil) eller som passagerare (vi kallar de civila) där man inte misstänker personen/personerna för något brott.
De civila totalvägrar att visa någon som helst dokumentation, prata med polis, eller någonting alls för att identifiera, prata med eller något för att kommunicera med polisen på grund av att de inte är misstänkta för något brott, eller har begått ett brott.
Detta är tydligen fullt lagligt att göra där, självklart blir det utdraget, men slutar väldigt ofta med att de civila släpps från platsen och får fortsätta med vad de nu än gör.

Jag undrar då alltså, om det finns någon liknande lag i Sverige.
Är vi enligt lag skyldiga att besvara polisens frågor, legitimera oss; om vi inte är misstänkta för, eller inte har begått ett brott?

Rent spontant så kan jag ingenting om dessa lagar, jag vet att vi måste kunna visa legitimation vid körande av fordon; men är detta om vi endast är misstänka för ett brott? Hur ser det ut i allmänhet?

Jag förstår, och jag är väldigt trevlig med tjänstemän som polisen, hjälper de gärna och identifierar mig alltid; för att underlätta för mig själv och gå min väg då allting är avklarat.
Har de rätt att ta in mig på förhör; utan att vara misstänkt för ett brott?

Har aldrig åkt dit för något, aldrig varit på polisförhör eller något annat ifall någon undrar.

Mvh
Dusty

stavfel här och där
Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Kör man bil är jag ganska säker på att man har en skyldighet att kunna visa körkort om en polis frågar om det. Vet dock inte vad som gäller om du tex går på stan. Men beter du dig misstänksamt + inte har nån legitimation med dig samt inte vill säga vad du gör eller vem du är så är det säkert möjligt att polisen tar in dig tills dem har det svart på vitt. Förstår inte varför man skulle gå runt och vara hemlighetsfull på stan iofs. Och jag är som du att jag hellre underlättar för polisen så man kan komma vidare än att stå och dryga mig och ta av polisens tid.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Dustforce:

Citat:

8 § En polisman som har att verkställa en tjänsteuppgift skall under iakttagande av vad som föreskrivs i lag eller annan författning ingripa på ett sätt som är försvarligt med hänsyn till åtgärdens syfte och övriga omständigheter. Måste tvång tillgripas, skall detta ske endast i den form och den utsträckning som behövs för att det avsedda resultatet skall uppnås.
Ett ingripande som begränsar någon av de grundläggande fri- och rättigheter som avses i 2 kap. regeringsformen får ej grundas enbart på bestämmelserna i första stycket.

Citat:

13 § Om någon genom sitt uppträdande stör den allmänna ordningen eller utgör en omedelbar fara för denna, får en polisman, när det är nödvändigt för att ordningen skall kunna upprätthållas, avvisa eller avlägsna honom från visst område eller utrymme. Detsamma gäller om en sådan åtgärd behövs för att en straffbelagd handling skall kunna avvärjas.
Är en åtgärd som avses i första stycket otillräcklig för att det avsedda resultatet skall uppnås, får personen tillfälligt omhändertas.

Citat:

14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19840387.htm

Visa signatur

Primär maskin: iPad Pro 12,9tum 2022 med Magic Keyboard.
Sekundär maskin: Ryzen 9 5900x, Radeon 7900 XTX, 32GB RAM, monitor: OLED42C24LA
2st NUC 9 Pro Kit - NUC9VXQNX Ubuntu server för diverse.
PSN ID:iller Xbox live:illerG Wii U:illerG Switch:iller

Permalänk
Skrivet av MrMadMax:

Kör man bil är jag ganska säker på att man har en skyldighet att kunna visa körkort om en polis frågar om det. Vet dock inte vad som gäller om du tex går på stan. Men beter du dig misstänksamt + inte har nån legitimation med dig samt inte vill säga vad du gör eller vem du är så är det säkert möjligt att polisen tar in dig tills dem har det svart på vitt. Förstår inte varför man skulle gå runt och vara hemlighetsfull på stan iofs. Och jag är som du att jag hellre underlättar för polisen så man kan komma vidare än att stå och dryga mig och ta av polisens tid.

Är du säker på att det är lag att visa att man har tillstånd till att framföra fordonet på allmän väg utan att vara misstänkt?

På offentliga platser ska man inte behöva ha legitimationshandling med sig.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling_i_Sverige

Varför jag ställer dessa frågor är för att jag helt enkelt bryr mig om vad lagen säger, eventuellt att det kanske finns poliser som begår brott? Som civil ska man känna sig säker bland alla, även tjänstemän. Det kan ju bli ett problem om polisen frågar hejvilt om legitimation/identitetshandlingar.

Det är endast för din egen säkerhet, har du inget att dölja så har du inte det. Men det betyder inte att de har rätt till att begära sådan information. De får absolut fråga, men.. Vi som individer måste kunna känna oss trygga i samhället utan att herr blå knackar på dörren och kräver en massa. Eller?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Inaktiv

Har ett brott begåtts i närheten och du vägrar att samarbeta och legitimera dig. Så kan du bli misstänkt för ditt misstänksamma beteende. Vilket lär ge Polisen all rätt att ta in dig.

Permalänk
Skrivet av anon185723:

Har ett brott begåtts i närheten och du vägrar att samarbeta och legitimera dig. Så kan du bli misstänkt för ditt misstänksamma beteende. Vilket lär ge Polisen all rätt att ta in dig.

Det är här det roliga slår in. Vad är jag misstänkt för? Nu har vi inget att gå på här; vad som händer i situationen. Men att se misstänksam ut är alltså ett brott?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem

Så, man behöver inte visa legg om man inte är misstänkt för något. Men att inte vilja visa legg är misstänksamt

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Dustforce:

Det är här det roliga slår in. Vad är jag misstänkt för? Nu har vi inget att gå på här; vad som händer i situationen. Men att se misstänksam ut är alltså ett brott?

Du blir kallad till förhör om det finns bevis på att ett brott har inträffat. Är man misstänkt för förberedelse till brott så är det lite flummigare. Då krävs det sannolika skäl...

Permalänk

Du kan också vända på det, du behöver kunna påvisa du har licens för framföra fordonet eller hur?

Då är det ju också så att polisen kan "misstänka" att du inte har körkort för detta egentligen och därav be dig visa legitimation.

Permalänk
Inaktiv

https://lagen.nu/1984:387

14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Är du säker på att det är lag att visa att man har tillstånd till att framföra fordonet på allmän väg utan att vara misstänkt?

På offentliga platser ska man inte behöva ha legitimationshandling med sig.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling_i_Sverige

Varför jag ställer dessa frågor är för att jag helt enkelt bryr mig om vad lagen säger, eventuellt att det kanske finns poliser som begår brott? Som civil ska man känna sig säker bland alla, även tjänstemän. Det kan ju bli ett problem om polisen frågar hejvilt om legitimation/identitetshandlingar.

Det är endast för din egen säkerhet, har du inget att dölja så har du inte det. Men det betyder inte att de har rätt till att begära sådan information. De får absolut fråga, men.. Vi som individer måste kunna känna oss trygga i samhället utan att herr blå knackar på dörren och kräver en massa. Eller?

Vad gäller körkort så regleras det i Körkortslagen (1998:488) 3 Kapitlet 15 Paragrafen (https://lagen.nu/1998:488#K3P15S1)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Är du säker på att det är lag att visa att man har tillstånd till att framföra fordonet på allmän väg utan att vara misstänkt?

På offentliga platser ska man inte behöva ha legitimationshandling med sig.
Källa: https://sv.wikipedia.org/wiki/Legitimationshandling_i_Sverige

Varför jag ställer dessa frågor är för att jag helt enkelt bryr mig om vad lagen säger, eventuellt att det kanske finns poliser som begår brott? Som civil ska man känna sig säker bland alla, även tjänstemän. Det kan ju bli ett problem om polisen frågar hejvilt om legitimation/identitetshandlingar.

Det är endast för din egen säkerhet, har du inget att dölja så har du inte det. Men det betyder inte att de har rätt till att begära sådan information. De får absolut fråga, men.. Vi som individer måste kunna känna oss trygga i samhället utan att herr blå knackar på dörren och kräver en massa. Eller?

Ja, det är lag på att visa körkort på polismans begäran: 15 § körkortslagen 1998:488

Citat:

Skyldighet att medföra körkort
15 § Den som kör ett fordon som avses i 2 kap. 1 § ska ha med sig
1. körkortet, eller
2. om körkortet efter utfärdande ännu inte har lämnats ut och färden äger rum inom två månader från och med den dag då det utfärdades, en handling som styrker förarens identitet.
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör eller en polisman begär det. Lag (2014:729).

I övrigt är man inte tvungen att legitimera sig för polisman på allmän plats om denne inte har anledning att misstänka att man begått eller tänkt begå ett brott.

Edit: pucktvåa...
Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Det finns bara två sorters hårddiskar: de som har gått sönder och de som skall gå sönder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Är du säker på att det är lag att visa att man har tillstånd till att framföra fordonet på allmän väg utan att vara misstänkt?

På offentliga platser ska man inte behöva ha legitimationshandling med sig.

om jag var polis och stoppade dig för att påpeka att blinkersen inte fungerar (inte ett brott) och du vägrar visa körkortet så skulle jag ju ev misstänka dig för brottet olovligt framförande av motorfordon. (ett brott)

vägar är egentligen inte offentliga platser där vem som helst får vistas under vilka förutsättningar de vill. på motorväg utan eller med fel fordon tex, inte tillåtet. och alltså ett brott.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Skrivet av joel.wedberg:

Du kan också vända på det, du behöver kunna påvisa du har licens för framföra fordonet eller hur?

Då är det ju också så att polisen kan "misstänka" att du inte har körkort för detta egentligen och därav be dig visa legitimation.

Fast då bör ju rimligtvis det vara så att jag är misstänkt från grunden, vad har polisen för skyldigheter kring att informera mig att jag är misstänkt för ett brott när de stannar mig, för att komma på brott på efterhand vid konversation känns ju lite sådär.
Nåväl, förklarades av citatet längst ner.

Skrivet av anon185723:

https://lagen.nu/1984:387

14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.

Skrivet av aluser:

Vad gäller körkort så regleras det i Körkortslagen (1998:488) 3 Kapitlet 15 Paragrafen (https://lagen.nu/1998:488#K3P15S1)

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/14/140729.PDF
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör
eller en polisman begär det.

Det var precis det här jag letade efter.
===========================================

Grundidén kring det hela diskussionsämnet har varit att man som civil inte ska känna sig kränkt eller känna sig som en måltavla för att andra människor har jobb som är ovanför en själv.
Om man tittar på den modell som utövas i U.S.A. är att man som civil ska känna sig trygg och på något sätt ha kvar sin identitet utan att behöva lyssna på Mr.Blå för att de säger att de vill veta ditt eller datt.

I praktiken handlar det om att du inte lämnar ut personliga uppgifter om dig själv till någon annan, då det är dina egna uppgifter, dina personliga saker som ingen annan har rätt till, förutom du; fram tills att du är misstänkt eller har begått ett brott.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Fast då bör ju rimligtvis det vara så att jag är misstänkt från grunden, vad har polisen för skyldigheter kring att informera mig att jag är misstänkt för ett brott när de stannar mig, för att komma på brott på efterhand vid konversation känns ju lite sådär.
Nåväl, förklarades av citatet längst ner.

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/14/140729.PDF
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör
eller en polisman begär det.

Det var precis det här jag letade efter.
===========================================

Grundidén kring det hela diskussionsämnet har varit att man som civil inte ska känna sig kränkt eller känna sig som en måltavla för att andra människor har jobb som är ovanför en själv.
Om man tittar på den modell som utövas i U.S.A. är att man som civil ska känna sig trygg och på något sätt ha kvar sin identitet utan att behöva lyssna på Mr.Blå för att de säger att de vill veta ditt eller datt.

I praktiken handlar det om att du inte lämnar ut personliga uppgifter om dig själv till någon annan, då det är dina egna uppgifter, dina personliga saker som ingen annan har rätt till, förutom du; fram tills att du är misstänkt eller har begått ett brott.

På vilket sätt känner du dig kränkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Hedersmedlem

Polisen finns till för hålla ordningen i samhället, de riskerar livet dagligen för vår skull. Att då försvåra deras arbete genom att vägra legitimera sig vid uppmaning är i mina ögon oerhört konstigt (och misstänkt beteende i sig). Har ju inget med att värna ens integritet att göra om det handlar om polisen, de är lagens förlängda arm och alla laglydiga medborgare är redan registrerade ändå. Blir polisens arbete effektivare så ökar tryggheten, inte minskar. Förutom för buset då, vilket är meningen.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av twk:

På vilket sätt känner du dig kränkt?

Skickades från m.sweclockers.com

Integriteten förstörs tydligen för de Amerikanska medborgarna. Mig synnerligen inte, därav diskussionen kring hur det ser ut i Sverige.

Skrivet av MultiMan:

Polisen finns till för hålla ordningen i samhället, de riskerar livet dagligen för vår skull. Att då försvåra deras arbete genom att vägra legitimera sig vid uppmaning är i mina ögon oerhört konstigt (och misstänkt beteende i sig). Har ju inget med om att värna ens integritet om det handlar om polisen, de är lagens förlängda arm och alla laglydiga medborgare är redan registrerade ändå. Blir polisens arbete effektivare så ökar tryggheten, inte minskar. Förutom för buset då, vilket är meningen.

Så är det ju, jag uppskattar Polisen och allt de står för. Sedan har de lagar och liknande att känna sig skyldiga mot, lika så att vi inte ska begå brott.
Jag är absolut inte för idén, tolka mig inte fel, men uppenbarligen finns det en fin gräns vad som är okej att göra och inte på polisens ände om man tittar på vad lagarna säger.

Vi har redan spikat vad som gäller i trafiken:

http://rkrattsdb.gov.se/SFSdoc/14/140729.PDF
Körkortet eller identitetshandlingen ska överlämnas för kontroll om en bilinspektör
eller en polisman begär det.

Lagen säger:
14 § Anträffas en okänd person av en polisman och finns det särskild anledning anta att han är efterspanad eller efterlyst och med stöd av lag skall berövas friheten vid anträffandet, får han omhändertas för identifiering, om han vägrar att lämna uppgift om sin identitet eller det finns anledning anta att hans uppgift om denna är oriktig.

Det vill säga, som jag tolkar det, att om man är misstänkt brottsling (efterspanad) eller efterlyst så kan min frihet berövas av polisen om man vägrar att identifiera sig själv.
Men, vem bestämmer av att jag är misstänkt för detta, är det upp till polisen eller?

Låt oss sätta in oss i ett scenario där jag exempelvis är en åskådare till ett slagsmål, där brottet är misshandel eller dylikt, jag går från platsen och polisen stannar mig för att fråga ut mig; utan att ha sett vad som har hänt.
Är jag skyldig att säga vad jag sett, identifiera mig eller säga ett ord? Inte ur polisens synvinkel, utan ur vad lagen säger.
Då behöver alltså jag bli misstänkt för (i det här fallet) misshandel, efterlyst av polisen eller efterspanad för att bli krävd på legitimation. Att jag åskådar det hela, som polisen tar ur min utsago och andra vittnen (som lämnar vittnesmål) så har jag alltså rätten att gå?

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Låt oss sätta in oss i ett scenario där jag exempelvis är en åskådare till ett slagsmål, där brottet är misshandel eller dylikt, jag går från platsen och polisen stannar mig för att fråga ut mig; utan att ha sett vad som har hänt.
Är jag skyldig att säga vad jag sett, identifiera mig eller säga ett ord? Inte ur polisens synvinkel, utan ur vad lagen säger.
Då behöver alltså jag bli misstänkt för (i det här fallet) misshandel, efterlyst av polisen eller efterspanad för att bli krävd på legitimation. Att jag åskådar det hela, som polisen tar ur min utsago och andra vittnen (som lämnar vittnesmål) så har jag alltså rätten att gå?

Svar ja du kan dömas om du undanhåller eller låter bli att anmäla brott.

BrB 23 kap 6 § Den som underlåter att i tid anmäla eller annars avslöja ett förestående eller pågående brott ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att avslöja brottet enligt vad som är föreskrivet för den som medverkat endast i mindre mån till sådant brott. Högre straff än fängelse i två år får dock inte dömas ut. I de fall det är särskilt föreskrivet ska för underlåtenhet att avslöja brott även den dömas som inte haft uppsåt till men borde ha insett att brottet var förestående eller pågick.

Den som har ett bestämmande inflytande i en sammanslutning och underlåter att förhindra ett brott inom ramen för sammanslutningen ska, i de fall det är särskilt föreskrivet, dömas för underlåtenhet att förhindra brottet enligt första stycket.

För underlåtenhet att förhindra brott döms också en förälder eller annan uppfostrare eller förmyndare som underlåter att hindra den som står under hans eller hennes vård eller lydnad från att begå brott.

Ansvar för underlåtenhet att avslöja eller förhindra brott förutsätter att
1. gärningen har fortskridit så långt att den är straffbar, och
2. brottet kan avslöjas eller förhindras utan fara för den handlande eller för någon annan och, i fall som avses i tredje stycket, att brottet kan förhindras utan anmälan till myndighet. Lag (2016:508).

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Dustforce:

Men, vem bestämmer av att jag är misstänkt för detta, är det upp till polisen eller?

Låt oss sätta in oss i ett scenario där jag exempelvis är en åskådare till ett slagsmål, där brottet är misshandel eller dylikt, jag går från platsen och polisen stannar mig för att fråga ut mig; utan att ha sett vad som har hänt.
Är jag skyldig att säga vad jag sett, identifiera mig eller säga ett ord? Inte ur polisens synvinkel, utan ur vad lagen säger.
Då behöver alltså jag bli misstänkt för (i det här fallet) misshandel, efterlyst av polisen eller efterspanad för att bli krävd på legitimation. Att jag åskådar det hela, som polisen tar ur min utsago och andra vittnen (som lämnar vittnesmål) så har jag alltså rätten att gå?

Polisen tar det första beslutet att omhänderta dig men sedan ska en åklagare/domstol snarast ta över och bestämma om du ska anhållas/häktas.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...
Alla kan kallas som vittne och mened är straffbart men att vägra svara är än så länge inte brottsligt men det kanske kommer en civilkuragelag eftersom det är en fråga som flera olika partier har pratat om i riksdagen, exakt hur den i så fall kommer att se ut får vi se då men skyldighet att vittna är en punkt det har pratats om.
http://www.riksdagen.se/sv/dokument-lagar/dokument/svensk-for...

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Inaktiv

Medborgare kan bli dömda för att ha undanhållit eller låtit bli att rapportera ett brott de har sett .

Om man ringer polisen varje kvart för att rapportera kränkningar av den personliga integriteten, så blir man istället dömd för trakasserier. Det är nog bäst att man håller sig borta från internet.

Permalänk
Medlem

Ska tilläggas att det gäller vid grov misshandel när det gäller slagsmålet.

Grejen är att dina frågor är för teoretiska. Polisen är inte någon robot som med perfektion utför allt korrekt. Blir du utpekad och verkar undanhålla information så lär du bli intagen. Det är inte som i fantasin där du kan på förhand bestämma graden av brott och därför hålla dig till lagboken. Det är i domstolen det avgörs.

Permalänk
Inaktiv

Jag har också funderat på detta. Det finns även andra tillfällen som någon slags gränskontrol, där vissa vägrar att svara på frågor som om de är amerikanska medborgare eller ej.
https://www.youtube.com/watch?v=u4Ku17CqdZg

Jag tycker amerikanska polisen har knepiga befogenheter, de får dra vapen och osäkra för de allra minsta och det händer en hel del dumma skjutningar, samtidigt har vi detta.

Jag själv skulle dock inte vilja lämna mina uppgifter till polisen för det allra minsta. Jag tänker fall som att polisen begår övergrepp emot en enskilt individ och jag filmar detta, så vill jag ej lämna ifrån mig videokameran och ange min identitet och hindras att fortsätta filma övergreppet. Att polisen i sin tur kan kräva mig att vittna emot hur de betedde sig delar jag gärna med mig av.

Permalänk
Medlem

Det är inte polisen som utför de där kontrollerna utan DHS.
Om polisen i usa stoppar dig och ber dig om legitimation kommer du garanterat inte därifrån med tjafs.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av anon159643:

Jag har också funderat på detta. Det finns även andra tillfällen som någon slags gränskontrol, där vissa vägrar att svara på frågor som om de är amerikanska medborgare eller ej.
https://www.youtube.com/watch?v=u4Ku17CqdZg

Jag tycker amerikanska polisen har knepiga befogenheter, de får dra vapen och osäkra för de allra minsta och det händer en hel del dumma skjutningar, samtidigt har vi detta.

Jag själv skulle dock inte vilja lämna mina uppgifter till polisen för det allra minsta. Jag tänker fall som att polisen begår övergrepp emot en enskilt individ och jag filmar detta, så vill jag ej lämna ifrån mig videokameran och ange min identitet och hindras att fortsätta filma övergreppet. Att polisen i sin tur kan kräva mig att vittna emot hur de betedde sig delar jag gärna med mig av.

Baserar du ditt bemötande av svensk polis på hur amerikansk polis agerar?

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Varför ens bråka? Detta är ju vad som lett till oroligheterna i USA och till viss del i Sverige numera. Blir du stoppad av en polis gör vad du blir tillsagd! Tycker du att något är fel, anmäl det efteråt.

off topic /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Danzle:

Varför ens bråka? Detta är ju vad som lett till oroligheterna i USA och till viss del i Sverige numera. Blir du stoppad av en polis gör vad du blir tillsagd! Tycker du att något är fel, anmäl det efteråt.

Orden kränkt och racist skulle behöva bli bannade några år.

Detta är ett diskussionsforum, det bråkas inte; det diskuteras. Självklart ska man göra det om något inte har hanterats på korrekt sätt.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dustforce:

Detta är ett diskussionsforum, det bråkas inte; det diskuteras. Självklart ska man göra det om något inte har hanterats på korrekt sätt.

Ja och det är min åsikt. Blir du stannad av polis, på gatan, i bilen eller annanstans och denne frågar efter ID, spelar det då någon roll för dig om du har rätt att vägra?

Som du nämnde är ju kränkt en anledning vissa använder för att komma undan saker. Jag kan inte på något vis se hur man blir kränkt av att visa ID av en polis.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Danzle:

Varför ens bråka? Detta är ju vad som lett till oroligheterna i USA och till viss del i Sverige numera. Blir du stoppad av en polis gör vad du blir tillsagd! Tycker du att något är fel, anmäl det efteråt.

Fast oroligheterna i USA beror väl oftare på att folk gör vad polisen säger åt dem, men blir skjutna ändå. Som terapeuten som låg på marken med händerna i vädret men blev skjuten i alla fall häromdagen eller bilisten som blev ombedd att ta fram legitimation/registrering och blev skjuten när han gjorde det.

Personligen har jag inga problem att legitimera mig om jag blir ombedd att göra så, framför allt inte om jag framför ett fordon, däremot hade jag gärna undvikit att polisen exempelvis sökte igenom min bil, min bostad eller min person när de inte har skäl att göra så. Inte för att jag springer runt med en massa olagliga saker på mig hela tiden utan för att det är en kränkning av mitt privatliv.

***bort/moderator***

Off topic/otrevligheter /screamin-daemon, moderator
Permalänk
Skrivet av Danzle:

Ja och det är min åsikt. Blir du stannad av polis, på gatan, i bilen eller annanstans och denne frågar efter ID, spelar det då någon roll för dig om du har rätt att vägra?

Som du nämnde är ju kränkt en anledning vissa använder för att komma undan saker. Jag kan inte på något vis se hur man blir kränkt av att visa ID av en polis.

Skickades från m.sweclockers.com

Om man som person har rätt att vägra bör ju den individen vara medveten om detta. Som flera har nämnt i tidigare inlägg så måste du identifiera dig, om det har begått ett brott som du kan vara misstänkt för eller ha information om vad som har skett.

Jag har endast reflekterat över hur rättsystemet i U.S.A. ser ut och hur polisen mer eller mindre systematiskt "tar en koll" på flertalet individer i, låt oss säga en stad eller en stadsdel vart det kanske är lite sämre livsstandarder än närliggande områden.

Då blir ju det absolut en kränkning, eftersom då har de individerna inom polisstyrkorna riktat sig in mot specifika målgrupper och via deras legitimation så kan de få fram om du har blivit dömd för tidigare brott, din adress och annan personlig information; som de inte har rätt till i första hand bara för att du gick runt på gatan och inte gjorde ett lagbrott.

Detta har, om jag förstått det hela rätt, spridit sig mot fler civila och på så sätt utför det ett systematiskt fel. De har inga skäliga misstankar om att det begåtts ett brott, eller om den personen de stannat har begått ett brott. De hamnar utanför polisens ramar "to protect and serve" samt att det bryter mot USA:s konsitutionen fjärde tillägget.

Konstiutionen står över alla lagar i USA och går således inte skapa lagar inom staterna som motgår dessa, då det är en grundlag.

Det har även blivit dömt att s.k. "checkpoints" som är typ en "tull" där man gör nykterhetskontroll och körkortskontroll vilket har stridit mot grundlagarna och har dömt av USAs högsta domstol (supreme court) att dessa är olagliga.

Därav min reflektering kring om man är skyldig som medborgare, eller icke-medborgare, enligt Svensk lag skyldiga att visa identifikationshandlingar eller inte om man blir frågad av polis i detta avseende. Som vi dragit visan tidigare så kan polisen göra detta, men då ska du vara misstänkt, efterspanad, efterlyst eller ha information om ett brott som har begåtts.

Är man ingen av dessa saker nämnda ovan och blir intagen av polisen på förhör så har de väl i lagens ögon inte följt de lagar som finns, om man inte blivit tydlig förklarad om varför man blir intagen? Då gör polisen en bedömining och tar in dig på förhör och så kommer det sedan ett beslut om du ska bli anhållen eller inte.

Visa signatur

Streamer | Webbdesigner | Videoredigerare | Systemtekniker

CPU: i7-8700k @ 4.9GHz GPU: EVGA 1070 8GB SCC RAM: 2x8GB 3000MHz DDR4 CASE: Antec P280 COOLER: BeQuiet! Pure Rock HDD: 120+240+24SSD + 1TB HDD [b]

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Fast oroligheterna i USA beror väl oftare på att folk gör vad polisen säger åt dem, men blir skjutna ändå. Som terapeuten som låg på marken med händerna i vädret men blev skjuten i alla fall häromdagen eller bilisten som blev ombedd att ta fram legitimation/registrering och blev skjuten när han gjorde det.

Personligen har jag inga problem att legitimera mig om jag blir ombedd att göra så, framför allt inte om jag framför ett fordon, däremot hade jag gärna undvikit att polisen exempelvis sökte igenom min bil, min bostad eller min person när de inte har skäl att göra så. Inte för att jag springer runt med en massa olagliga saker på mig hela tiden utan för att det är en kränkning av mitt privatliv.

Nu var ju ämnet ID koll inte husrannsakan.

Majoriteten av skjutningar som jag sett har berott på att den tilltalade bråkat eller inte följt instruktioner vilket leder till nervösa poliser. De två tillfällen du lyfter var helt klart sjuka incidenter där polisen agerat oförsvarsbart.

Skickades från m.sweclockers.com