Splittrans nytt moderkort skadat, Återförsäljare lägger ansvar på kund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

Här är något som felar, för läser du manualen punkt för punkt kommer du se "Upon purchase of the motherboard, ensure that the PNP cap is on the socket and the socket contats are not bent."

Att detta står i manualen borde kunna användas som argument för köparen vid en tvist. Om det nu är 100%-igt säkert att inga sådana fel förekommer på moderkort som lämnar tillverkaren, och de inte kan uppstå på annat sätt än genom handhavandefel av slutkonsumenten, så finns det ingen större poäng i att de instruerar denne att kolla efter det vid köpet/uppackandet.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Lite moment 22 det där, läste på Gigabytes sida om deras garanti och har en känsla av att ASUS har något liknande: https://www.gigabytenordic.com/bent-pins-covered-warranty/

Enligt dem kan böjda pinnar inte gå på garantin för att alla brädorna granskas och testas innan dom skickas ut till butikerna, därmed slår dom fast att det är omöjligt att det kan förekomma böjda pinnar från fabrik, skulle det förekomma så är det du som har klantat dig.

Du öppnar nu kartongen och upptäcker böjda pinnar...felet är givetvis inte ditt, ej heller tillverkarens då det är omöjligt, vems är det då? Enda sättet att möjligtvis skydda sig mot något sånt här är nog att filma uppackningen ända fram till inspektion av pinnarna.

Hur som helst tråkigt läge, enda sättet är väl att Webhallen gör ett undantag och kör goodwill på det hela.

Permalänk

@PeCe:

Nej, nu tänker du fel.
Leverans till butik, i butik, från butik till dig osv kan påverka dess innehåll? Så det är ju därför de bryr sig om att ha bilder, de kanske tar reklamationen men de kommer hänga någon utav leverantören eller återförsäljare.

Permalänk
Medlem

Ledsen, men böjda pins är ALLTID kundens egna fel. Vet inte hur många tusentals gånger jag hört historien "jag kan omöjligen ha gjort detta!" hur många gånger som helst. Var det inte Inet som nämnde att de har byggt hur många tusentals Taurus-maskiner som helst (med statistik på hur många de byggt) och nämnde att inte en enda kommit med böjda pins från fabrik?

Bara att suga upp det, erkänna till dig själv att du har gjort ett misstag och antingen försöka böja tillbaka pinsen eller köpa nytt moderkort.

edit: på dina bilder ser det ut som att du har satt sockelskyddet innanför bygeln och sen försökt stänga ihop. 99% säker på att det är detta som har skett.

Permalänk
Hedersmedlem

@Ninjaflipp: Inet vet jag inte men Komplett (som numera äger Webhallen) har skrivit i forumet att de aldrig fått trasiga socklar trots att de bygger tiotusentals burkar per år.

Edit: Din teori om sockelskyddet verkar rätt trolig om man kollar på skyddet som medföljer trådskaparens moderkort där det sticker ut plastflärpar på ungefär samma avstånd som skadorna. Förr satt ju skydden under bygeln/ramen och inte ovanför. Skyddet kanske återmonterades av gammal vana på fel sida.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

@Valonen:
Tror det va nån Discovery eller History kanal jag såg detta på.

Permalänk
Medlem

Uppdatering:

Jag har nu löst detta med Webhallen, eloge till dom som varit schyssta och mött mig på halva vägen.

Förhoppningvis har tråden gjort att andra som läst inte gör samma misstag som jag gjorde. Dubbelkolla alltid all hårdvara, helst på plats om så är möjligt så undviks sådana situationer.

Mod får gärna stänga tråd.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MultiMan:

@Ninjaflipp: Inet vet jag inte men Komplett (som numera äger Webhallen) har skrivit i forumet att de aldrig fått trasiga socklar trots att de bygger tiotusentals burkar per år.

Jaså, då står Inet och Komplett på samma sida i detta då i så fall, rätt säker på att Inet också har sagt detta.

Hittade inlägget:

Skrivet av Inet:

Det här är ett tyvärr ett stort problem för oss och vi hamnar i en väldigt olycklig situation för vi har ingen anledning till att misstro våra kunder men ingen tillverkare tar böjda pinnar på garanti då dom har extrem koll på detta innan det skeppas iväg. Vi får nästan dagligen in moderkort med böjda pinnar och om vi skulle stå för kostnaden för alla dessa (pga att ingen tillverkare ersätter oss då det inte är under garanti som sagt) är helt enkelt inte möjligt.

Vissa av dom större tillverkarna tar till och med ett högupplöst foto på varenda socket som går att spåra upp via serienumret. Inte ett enda av dom fallen där det var "helt säkert" att det var så från fabrik har det visat sig vara så. Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Vi gör dock så mycket vi kan för att dels informera kunder om hur viktigt det är att montera det rätt så vi skickar kostnadsfritt med en monteringsguide till moderkort som beställs av oss. När vi får in moderkort med böjda pinnar så har vi även i väldigt många fall lyckats böja tillbaka dessa och detta gör vi utan att ta ut avgifter eller frakt.

Vet att de erbjuder sig att montera processorerna i butik direkt vid köp åt kunder också för att slippa klantar som böjer pins och sen kommer tillbaka och är arga. Rätt smart om du frågar mig.

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

@Ninjaflipp: Inet vet jag inte men Komplett (som numera äger Webhallen) har skrivit i forumet att de aldrig fått trasiga socklar trots att de bygger tiotusentals burkar per år.

Edit: Din teori om sockelskyddet verkar rätt trolig om man kollar på skyddet som medföljer trådskaparens moderkort där det sticker ut plastflärpar på ungefär samma avstånd som skadorna. Förr satt ju skydden under bygeln/ramen och inte ovanför. Skyddet kanske återmonterades av gammal vana på fel sida.

Citerar Inet här

Skrivet av Inet:

Det är något som vi egentligen kan bekräfta själva då vi har byggt över 25 000 maskiner (Taurus/Vox och specialbyggda till kunder) och har själva aldrig stött på ett enda moderkort med böjda pinnar från fabrik.

Skrivet av Ninjaflipp:

edit: på dina bilder ser det ut som att du har satt sockelskyddet innanför bygeln och sen försökt stänga ihop. 99% säker på att det är detta som har skett.

^

Permalänk
Hedersmedlem

@Ninjaflipp: Hmm, jag var rätt säker på att det var Komplett, så antingen har de skrivit liknande, eller så är det texten du citerade jag minns (den känns bekant). Hursomhelst är det rätt förödande fakta. Jag har aldrig sett ett sockelskadat kort ur kartong heller, men då handlar det om några hundra, och för litet underlag för att kunna dra några slutsatser, men med Inets mängder får det en rätt stor tyngd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av Roma:

Uppdatering:

Jag har nu löst detta med Webhallen, eloge till dom som varit schyssta och mött mig på halva vägen.

Förhoppningvis har tråden gjort att andra som läst inte gör samma misstag som jag gjorde. Dubbelkolla alltid all hårdvara, helst på plats om så är möjligt så undviks sådana situationer.

Mod får gärna stänga tråd.

Vad fick du för deal med Webhallen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nespresso:

Vad fick du för deal med Webhallen?

Gissningsvis nytt moderkort till inköpspris eller halva priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av joel.wedberg:

@PeCe:

Nej, nu tänker du fel.
Leverans till butik, i butik, från butik till dig osv kan påverka dess innehåll? Så det är ju därför de bryr sig om att ha bilder, de kanske tar reklamationen men de kommer hänga någon utav leverantören eller återförsäljare.

Vad jag menade är följande...

Återförsäljarna använder argumenten
1. Sådana fel finns inte på några som helst moderkort som lämnar fabriken (pga fotokontroll)
2. Sådana fel kan inte uppstå mellan fabrik och slutkund (pga sockelskydd och förpackning)
för att styrka att felet måste uppstått hos slutkunden.

Att detta specifika fel skulle uppstå under transport (eller redan i fabrik) är naturligtvis inte speciellt troligt, men heller inte 100%-igt omöjligt. Att man uppmanas kolla efter ett specifikt fel "upon purchase" anser iaf jag kunna användas som motargument till påståendet att detta specifika fel omöjligt kan existera vid detta tillfälle.

"Leverans till butik, i butik, från butik till dig osv kan påverka dess innehåll?" - Ja, det brukar kallas transportskada.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Helvete sicket liv för inget? Där jag jobbar är vi inte kända för bra kundservice men nog fan goodwillar vi oftast böjda pins om det inte är uppenbart att kundfan har klantat sig.

Men jag håller med Webhallens support är skit och då är jag nog en relativ bra privatpersons kund där. Men dom brukar lösa mina problem när dom uppstått även om det tar lite tid.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hymer:

Helvete sicket liv för inget? Där jag jobbar är vi inte kända för bra kundservice men nog fan goodwillar vi oftast böjda pins om det inte är uppenbart att kundfan har klantat sig.

Så med andra ord goodwillar ni alltså inte böjda pins eftersom det med 100% säkerhet är kund som klantat sig någonstans? Enda möjliga undantagen är om det är ett återköp och nån inte har kollat ordentligt, alternativt att någon anställd på företaget har öppnat och pillat själv. Vilket inte händer.

För Inet eller Webhallen, som dagligen får tillbaka moderkort med böjda pins, är det inte ekonomiskt försvarbart att goodwilla dessa. Särskilt inte när moderkort kan kosta en väldans massa pengar. Tyvärr vet jag att det händer ibland ändå att de gör det med riktiga bråkstakar till kunder, och särskilt Gigabyte-moderkort då Gigabyte av någon oförklarlig anledning verkar vara helt okej med dessa.

Permalänk
Medlem

@Ninjaflipp: vi goodwillar beroende på case och vem kunden är. En bra kund får alltid medans en otrevlig obra kund nej.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk

Köp Gigabytes moderkort. Är det fredag och man har lite tur kan man få kortet bytt även om man böjt pinsen själv eller inte...
#16203078