Yamaha sub slår ifrån.

Permalänk
Medlem

Yamaha sub slår ifrån.

Min yamaha sub slår ifrån och börjar lysa rött efter ca 5-8min. Någon som vet vad detta kan bero på?

Permalänk

Vilken sub är det? blir den varm?

Visa signatur

Ska det stå något här?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrFranklin:

Vilken sub är det? blir den varm?

YST-SW315 heter den,den känns absolut inte varm på något vis 😐😐

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kan finnas en knapp på baksidan (av sub) som gör att den slår av om volymen är låg.

Permalänk
Medlem

Den har ju autostandy, ska vara på off om du inte vill ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem

Eftersom det är en yst modell så kan den kanske behöva trimmas, jag har inte hållit på med Yamaha basar men antar att de inte skiljer nått särskilt mycket principiellt mot Audio pro eftersom det är Karl Erik Ståhls konstruktioner som används, Yamaha är väldigt mycket svensk hifi när den var som roligast, deras hifisida är nästan helt skapad av svenskar.
http://www.carlssonplanet.com/wp-content/uploads/2015/07/molt...
http://user.faktiskt.se/svante/KES_exjobb.pdf
Hursomhelst är de luriga att hålla på med om man inte har servicemanualer eftersom det är en servostyrd konstruktion med negativ utimpedans på förstärkaren, de är som ett jasplan, instabila och måste styras rätt för att inte hamna i katastrofala självsvängningar men de presterar bra när tekniken funkar
Jag hade inte gett mig på den utan att ha servicemanualen eftersom den genom sin konstruktion uppför sig "underligt" jämfört med en normal konstruktion.

Edit, du menar väl när du spelar på den så det inte är autoströmbytaren som strular ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Den har ju autostandy, ska vara på off om du inte vill ha det.

Skickades från m.sweclockers.com

Är det på knappen som det finns 3 olika lägen på du menar? Off-low-high ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av göte90:

Är det på knappen som det finns 3 olika lägen på du menar? Off-low-high ?

Japp, det är den. Den ska vara på Off om du inte vill att subben ska styras av recievern, alltså slå av och på. Off så är den alltid på tills du stänger av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Eftersom det är en yst modell så kan den kanske behöva trimmas, jag har inte hållit på med Yamaha basar men antar att de inte skiljer nått särskilt mycket principiellt mot Audio pro eftersom det är Karl Erik Ståhls konstruktioner som används, Yamaha är väldigt mycket svensk hifi när den var som roligast, deras hifisida är nästan helt skapad av svenskar.
http://www.carlssonplanet.com/wp-content/uploads/2015/07/molt...
http://user.faktiskt.se/svante/KES_exjobb.pdf
Hursomhelst är de luriga att hålla på med om man inte har servicemanualer eftersom det är en servostyrd konstruktion med negativ utimpedans på förstärkaren, de är som ett jasplan, instabila och måste styras rätt för att inte hamna i katastrofala självsvängningar men de presterar bra när tekniken funkar
Jag hade inte gett mig på den utan att ha servicemanualen eftersom den genom sin konstruktion uppför sig "underligt" jämfört med en normal konstruktion.

Edit, du menar väl när du spelar på den så det inte är autoströmbytaren som strular ?

Ja precis det är när jag spelar,kan dock inte så mycket om dessa saker. Det finns en knapp på baksidan där det står standby med 3 lägen,hur ska den stå?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av göte90:

Ja precis det är när jag spelar,kan dock inte så mycket om dessa saker. Det finns en knapp på baksidan där det står standby med 3 lägen,hur ska den stå?

Skickades från m.sweclockers.com

Den reglerar känsligheten, låg, hög eller av, om du ställer den på av så är det av strömbrytaren som gäller för att slå av elektronikenheten på basen, hög och låg känslighet gör att den styrs av nivån på insignalen, kolla manualen sidan 15 så ser du.
Om det är så att den stänger av utan att det är fel på den så kan du testa att stänga av automatiken så den alltid är på. fungerar det då så får du endera styra av på själv eller så kanske din förstärkare kan styra det, många har ju eluttag som switchas eller triggeruttgångar av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Danzle:

Japp, det är den. Den ska vara på Off om du inte vill att subben ska styras av recievern, alltså slå av och på. Off så är den alltid på tills du stänger av den.

Skickades från m.sweclockers.com

Tusen tack för hjälpen,nu funkar det galant 😃