Köpte en skärm, DoA, vem ska skärmen skickas till?

Permalänk
Medlem

Köpte en skärm, DoA, vem ska skärmen skickas till?

Hej,
Köpte en bildskärm från en återförsäljare här i Sverige. När jag kontaktade deras kundsupport ville de dock hellre att jag kontaktade Asus som tillverkade skärmen om RMA ärendet.

Jag har kontaktat Asus och de verkar schysta och erbjuder upphämtning och leverans av en ny skärm i samma veva. Låter ju superbra.
Men det gnager mig lite att återförsäljaren slussar mig vidare. På någon nivå tycker jag kanske att det är återförsäljarens ansvar då de sålt mig en defekt vara.

Sen undrar jag detta. finns det någon nackdel av att inte ta detta ärende vidare med återförsäljaren?

Tack för information.

Permalänk
Medlem

@Telamond: Håller faktiskt med lite om att det känns dåligt från återförsäljaren. Trodde inte det skulle fungera så.
När inet nekade min reklamation av ett 3 dagar gammal grafikkort med problem så erbjöd dom då att skicka till tillverkare som skulle få antingen godkänna eller neka retur (asus godkände) annars hade man fått betala 500kr ärendeavgift och få tillbaka defekt vara..
När jag haft garantiärenden med netonnet har de bara godkänt på plats och löst direkt, aldrig varit tal om tillverkare där ens. Har nog aldrig vad jag minns behövt vara i direktkontakt med tillverkare för någon teknisk vara som jag minns nu..

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Det finns ingen nackdel så länge du slipper betala frakten. Eftersom skärmen ändå ska skickas dit går det fortare än om du först skickar till ÅF.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

skulle du kräva kan du absolut ta det via återförsäljaren.
Det dem gör då när dem får produkten är att dem skickar den vidare till asus.
så kan du leva att skärmen är borta 1-2 extra veckor så för all del kräv att återförsäljaren skickar dig en fraktsedel så du kan skicka till dem först.

vill du, liksom återförsäljaren få problemet löst snabbare så tar du det direkt via asus.

Visa signatur

Dator 1: i7 5960X | ASUS X99-E WS | EVGA Titan X + MSI Titan X SLI | 3x Qnix 2710| 1.2TB PCI-E SSD+120gb SSD | 64gb RAM | Seasonic X-1250
Dator 2: i5 4670k | 1x 780 | 256gb SSD | 16gb RAM | BeQuiet L8 650w
Laptop: Asus G551jm | GTX 860m | i7 4710HQ | 8gb RAM

Permalänk
Medlem

Kommer asus och hämtar skärmen och samtidigt lämnar en ny så är väl lösningen optimal?
Du slipper krångla så varför ens fortsätta diskussionen med ÅF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telamond:

Hej,
Köpte en bildskärm från en återförsäljare här i Sverige. När jag kontaktade deras kundsupport ville de dock hellre att jag kontaktade Asus som tillverkade skärmen om RMA ärendet.

Jag har kontaktat Asus och de verkar schysta och erbjuder upphämtning och leverans av en ny skärm i samma veva. Låter ju superbra.
Men det gnager mig lite att återförsäljaren slussar mig vidare. På någon nivå tycker jag kanske att det är återförsäljarens ansvar då de sålt mig en defekt vara.

Sen undrar jag detta. finns det någon nackdel av att inte ta detta ärende vidare med återförsäljaren?

Tack för information.

Som andra säger så är det ingen nackdel, bara fördel. Tex. Samsung har ett service center i Kista där man kan få telefon och saker lagade över dagen. Samma ärende tar 2 veckor hos ÅF, de enda ÅF gör är att skicka det till service centret i Kista...

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Hedersmedlem

Dustin gör oftast så. Även om de säger att de kan hjälpa till om det behövs så rekommenderar de att man går direkt till tillverkaren (i de fall där tillverkaren föredrar det). jag har reklamerat 3 produkter hos Dustin (DVD-brännare, skärm och en Surface 4 pro) och i alla fall så fick jag info om var jag skulle vända mig hos tillverkaren och allt löste sig fort.

För min Surface 4 Pro så gav de mig telefonnummer hos Microsoft men sa att om jag hade problem med att få fraktsedel så bara återkom. Men Microsoft mailade mig en fraktsedel direkt på måndagen jag ringde, jag lämnade in efter inlämningstiden hos min lokala DHL-'butik' (blomsteraffär(!)) och fick ändå tillbaka en ny Surface 4 pro på fredagen. D v s 4 dagar ner till Tyskland och tillbaka. Hade jag behövt skicka till Dustin först skulle det tagit extra tid.

Men som andra sagt, rent tekniskt ska du kunna kräva att återförsäljaren tar emot reklamationen och sen skickar vidare produkten.

Visa signatur

-----------------------------------------------------
Ägare/grundare: www.bjorn3d.com

Permalänk
Medlem

Tack för all svar! Har tagit ärendet vidare till Asus redan.
Ville bara höra om det fanns några nackdelar, men det låter som om det bara finns fördelar att prata med tillverkaren.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telamond:

Hej,
Köpte en bildskärm från en återförsäljare här i Sverige. När jag kontaktade deras kundsupport ville de dock hellre att jag kontaktade Asus som tillverkade skärmen om RMA ärendet.

Jag har kontaktat Asus och de verkar schysta och erbjuder upphämtning och leverans av en ny skärm i samma veva. Låter ju superbra.
Men det gnager mig lite att återförsäljaren slussar mig vidare. På någon nivå tycker jag kanske att det är återförsäljarens ansvar då de sålt mig en defekt vara.

Sen undrar jag detta. finns det någon nackdel av att inte ta detta ärende vidare med återförsäljaren?

Tack för information.

Egentligen hade du kunnat säga till dem att det är de som ska kontakta asus och ta det med dem. Det är med återförsäljaren du har affärer, INTE med tillverkaren. Asus hade enkelt i sin tur kunnat hänvisa dig till din återförsäljare.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Jag tror att det egentligen är en nackdel, även om det inte verkar så när det fungerar och det går snabbt och smidigt. Problemet är när något går snett. Hur ska t.ex. ARN hantera ärendet när du har skickat till en tredje part men avtalet är med butiken; butiken kan ju svära sig fria då du har gått runt dem och du har inget köpeavtal med ASUS som du kan använda dig av i en process hos ARN.

Jag försöker att undvika denna sortens kringelikrokar.

Visa signatur

Intel i7-7700K | Corsair H110 | 2x16Gb Corsair Vengeance 2600MHz | GTX1070 | Samsung Evo Pro 960 500 Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tror att det egentligen är en nackdel, även om det inte verkar så när det fungerar och det går snabbt och smidigt. Problemet är när något går snett. Hur ska t.ex. ARN hantera ärendet när du har skickat till en tredje part men avtalet är med butiken; butiken kan ju svära sig fria då du har gått runt dem och du har inget köpeavtal med ASUS som du kan använda dig av i en process hos ARN.

Jag försöker att undvika denna sortens kringelikrokar.

Det är ingen nackdel att ta det direkt med tillverkaren gällande reklamationsrätt osv. Får du den utbytt av tillverkaren så får du ett ärenden som är länkat till just det ärendet och så länge du sparar det så kan du använda det vid eventuell reklamation.

Man ska alltid spara sina service papper så att man kan hänvisa till tidigare service tillfällen då det är mycket enklare att spåra om man vid något tillfälle fått vara utbytt vid tidigare tillfällen.

Men som sagts tidigare så kan man alltid välja att ta det via återförsäljaren men man får då räkna med att det kan ta någon extra vecka innan man får hem sin nya produkt.

Permalänk
Medlem

Eftersom det ändå är en DOA och butiken hänvisar till tillverkaren så spelar det ingen roll, Varken återförsäljaren eller tillverkaren har vid tillfället levererat en fungerade produkt. Med andra ord så är kravet här en omleverans vilket innebär att varken ASUS eller säljaren kan friskriva sig eftersom dom använder sig av ditt kvitto. Däremot om en tredjepartsreparatör gör jobbet åt dig och misslyckas så är det skillnad.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Egentligen hade du kunnat säga till dem att det är de som ska kontakta asus och ta det med dem. Det är med återförsäljaren du har affärer, INTE med tillverkaren. Asus hade enkelt i sin tur kunnat hänvisa dig till din återförsäljare.

Minns inte vad det handlade om eller ens vilka parter som var inblandade men vill minnas att jag har hamnat i en situation där tillverkaren och försäljaren pekade på varandra för serviceärende.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem

@philipborg: Vilket i det fallet gör båda skyldiga, eftersom dom inte kan friskriva sig från konsumentköplagen.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Skrivet av OldComputer:

@philipborg: Vilket i det fallet gör båda skyldiga, eftersom dom inte kan friskriva sig från konsumentköplagen.

Det var ju givetvis inget problem. Det var bara tillverkarens utgångspunkt och butikens utgångspunkt som kolliderade totalt. När jag förklarade för butiken vad tillverkaren sa så bad dem om ursäkt och tog genast emot ärendet.

Sedan undrar jag lite nu om tillverkaren faktiskt har skyldighet om dem inte har kontor i Sverige eller om allt faller på återförsäljaren.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Sötast
Skrivet av Telamond:

Hej,
Köpte en bildskärm från en återförsäljare här i Sverige. När jag kontaktade deras kundsupport ville de dock hellre att jag kontaktade Asus som tillverkade skärmen om RMA ärendet.

Jag har kontaktat Asus och de verkar schysta och erbjuder upphämtning och leverans av en ny skärm i samma veva. Låter ju superbra.
Men det gnager mig lite att återförsäljaren slussar mig vidare. På någon nivå tycker jag kanske att det är återförsäljarens ansvar då de sålt mig en defekt vara.

Sen undrar jag detta. finns det någon nackdel av att inte ta detta ärende vidare med återförsäljaren?

Tack för information.

KKL fungerar som så att du har ingått i köpekontrakt med återförsäljaren vilket lägger _all_ vikt på den i ärenden som detta.

Återförsäljaren har ingen rätt att på något vis neka dig att sköta om ärendet åt dig, detta är lagstadgat.

På samma gång så går vissa tillverkare med på att ta hand om returen direkt själva, något du kan neka om du vill.
På samma gång kan tillverkaren neka dig att ta returen då du INTE ingått i köpekontrakt med dem.

Köpare -><- Återförsäljare -><- Tillverkare
Du har INGET avtal med tillverkaren, du har avtal med återförsäljaren.
Tillverkaren har INGET avtal med dig som kund, de har avtal med återförsäljaren.

Men de fall där tillverkaren tar ett sådant ärende är guld värt, de har i många fall stora fördelar jämtemot återförsäljaren.

Sony t.ex skickade returlåda samt fraktsedel direkt till min dörr, jag vek ihop den och lämnade den hos schenker.
Comviq däremot mailade mig en fraktsedel, de ville hellre att jag skulle skriva ut den själv, fixa låda själv osv.
Var inte ett svårt val för mig direkt

/// Jag undrar dock vad som händer om låt säga tillverkaren tappar bort ditt paket eller dylikt, har man någon form av lagskydd då?

Permalänk
Inaktiv

KKL gäller endast mellan kund och ÅF. Om du skickar prylen direkt till tillverkaren så brukar det vara spårbart. Om tillverkaren skulle tappa bort ditt paket så skulle det vara rätt dumt om du inte får någon ersättning occh den badwill som den aktuella tillverkaren skulle få.

Permalänk
Medlem

Hade samma problem med komplett.

Fick en trasig skärm, halva sidan var nikotingul hela tiden, ett kluster döda pixlar och en eller flera som satt fast i rött läge.

Komplett nekade mig RMA pga pixlar inte räknas och erbjöd endast återköp.
Dom påstod att detta var deras rutiner och att det inte var fel på skärmen.

Jag tyckte det var bullshit hela skiten så fick numret till NEC av komplett.

Fick prata med en trevlig tjej där som visste likt jag att skärmen är kalibrerar vad det gäller bakgrundsbelyst och ska vara homogen och inget kan göras åt det vilket komplett tyckte jag skulle fixa via OSD menyn....

När jag beskrev pixelfelen utöver detta var hennes kommentar, "men du har ju fått skrot, och säger dom att du inte ska få en ny?" VÅRA RUTINER säger att du ska få en ny av dom för vi kompenserar ÅF så du ska slippa detta. Även hon erbjöd en RMA och ny skärm bumbs om strulet med ÅF fortsatte. Vi beslöt att jag skulle få detta om komplett fortsätter vägra.

Ringer komplett och säger vad NEC sa till mig och att dom mer eller mindre tyckte Komplett var fulla med bullshit.

Komplett vägrade men skulle ringa NEC för att "bekräfta" vad jag sa. Dom måste fått pratat med samma tjej som jag för komplett ringde tillbaks lagom purkna ett par minuter senare och muttrade om att "jaja den är JU DOA så då fungerar det med "våra" rutiner med så du får en ny då!"

Tog väl 11 dagar att får den utbytt (2st helger ivägen), komplett skickade ut en ny i princip så fort dom fått in den, och efter det stog det typ 8st i lager och EN på väg in Så NEC skickade dom en helt ny av allt att döma så dom hade lika många på lager igen.

Nya skärmen var 100% felfri och jag sitter på den nu ett par år senare lika nöjd som när jag fick den, rena recensionsexemplaret

Har fått ersättningskärmar via tillverkaren direkt tidigare men ja tar typ lika lång tid och man löper risken om man är sent ute att få en brukad skärm som är lagad och då i värsta fall med skavanker. Nu fick jag en ny av ÅF så nöjd med det, men NEC hade i alla fall då som policy att man får en ny då detta var en Enterprise skärm för ca 6K men alla har inte den policyn. Vet att Samsung när jag skickade in hade ny som policy 11 första dagarna efter mottagen leverans sedan fick man en lagad skärm men det är säkert ändrat sedan dess.

Och som sagt i mitt fall med min NEC skärm så skickade komplett ut en ny från lagret och NEC ersatte komplett med en ny skärm så lägre tid tog det nog knappast.
Slapp felsökning och reperation då NEC var nöjda med fallbeskrivning och sa att skärmens defekter var oacceptabla och sådant "skrot" som hon sa är inget deras kunder ska behöva acceptera.

Intrycket jag fick var att NEC tyckte Komplett smutsade ner deras märke med felaktiga påståenden så NEC ville nog få stop på den typen av hantering bumbs.

Oavsett komplett gjorde rätt för sig efter ett par timmars strul med supportet så aldrig försent att låta ÅF lära sig ta ansvar. Att dom hänvisar till tillverkaren betyder att dom främst sparar pengar ingen annan.

Permalänk
Avstängd

@pa1983: Gör en anmälan till konsumentverket

Permalänk
Medlem

väldigt mycket tankar angående detta. men som jag förstått det så är fördelarna med att gå direkt till tillverkaren är att man oftast sparar en hel del tid, iom att man slipper återförsäljaren som mellanhand och eventuella andra bolag som sköter diverse garantier.

samt som jag förstått det så är det en del tillverkare som själva tar emot garantier just för att kunna kontrollera felmarginaler på deras varor. Dvs köper man produkt A hos Inet och den går sönder under garantitiden eller är DoA så lämnar du den direkt till tillverkaren så har dom full kontroll om infon om hur stor felmarginal är på produkt A, medans skulle du gå via Inet så kan Inet själva eller andra bolag få reda på felmarginaler på produkt A vilket kan leda till dåligt rykte om det visar sig att många modeller är DoA eller går sönder inom garantitiden.

är rena spekulationer men vet att det har tagits upp tidigare här på forumet men det va några år sen.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bläckman:

Jag tror att det egentligen är en nackdel, även om det inte verkar så när det fungerar och det går snabbt och smidigt. Problemet är när något går snett. Hur ska t.ex. ARN hantera ärendet när du har skickat till en tredje part men avtalet är med butiken; butiken kan ju svära sig fria då du har gått runt dem och du har inget köpeavtal med ASUS som du kan använda dig av i en process hos ARN.

Jag försöker att undvika denna sortens kringelikrokar.

När jag lämnade in min s6 edge pga att kameran var trasig så skötte jag allt genom samsung, även returen där jag fick pengarna tillbaka, (efter 3 reparationer) . Då gjorde samsung en kreditering och pengarna kunde hämtas på mediamarkt efter att krediteringen blivit godkänd hos samsung (tog några dagar)

Det är inte butiken som tar beslut vid såna här ärenden(vid större summor) , en butik godkänner en reklamation om tillverkaren gör det. Säger tillverkaren nej, så säger butiken nej.

Behåll reparationsrapporterna, med dom kan inget gå snett. Du gör bara det åf hade gjort åt dig, transporterat/slussar dig vidare till rätt person.

Angående ARN så kan du efter avslagen reklamation (hos tillverkaren), ta rapporten och nämna det till butiken. Säga som det är och att om de inte gör någon ändring på det så anmäler du dom. De kommer med största sannolikhet skicka in den igen och tillverkaren tar en titt igen. Blir du sedan nekad då är det fritt fram att anmäla om åf inte är schyssta. Men det är oftast åf som är problemet, att info blir kass på vägen då åf sällan förstår vad problemet är, bättre att prata direkt med de som faktiskt ska /kan lösa problemet.

Vet att jag lämnade in en kitchen aid mixer och berättade 4 ggr tydligt att det inte räcker att byta ut knivarna, utan mejeriprodukter har runnit in i motorn pga knivarna. När jag sedan ser rapporten som tillverkaren skicka så stog det inget om det jag hade sagt, utan bara att knivarna satt löst. Så när produkten kom så luktade den bajs, men åf hävdade att den inte gjorde det. Som tur var så kände personen bredvid mig av lukten också och det blev lite arga blickar tills dom skickade in den igen

Tillverkaren är sällan problemet, oftast Åf

Visa signatur

VR: Oculus Rift CV1 + Touch
Dator: Ryzen 2600X | 16GB 2933 MHz | RTX 2070 FE | 2 x Samung 850 SSD 250GB | Corsair SF600 | Louqe Ghost S1 | Noctua L12
Server: HP ProLiant MicroServer G7 N54L

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lobocut:

@pa1983: Gör en anmälan till konsumentverket

Som sagt komplett tog sitt ansvar efter lite övertygelse från NEC så som jag ser det är det en sak mellan dom.
Det var 2 år sedan nu så och jag skrev en recension om hela ärendet på kompletts sida och dom lät det vara kvar så länge varan såldes i alla fall och fick flera positiva omdömen av den så antar att det hjälpte några.

Poängen är att man får stå på sig och kan ens erfarenhet hjälpa andra eller göra att en ÅF slutar med rutiner som inte är passande så är ju det ett stort framsteg.

I fallet med komplett kändes det som dom hade en generell policy som i detta fallet inte föll mig eller NEC i smaken då den mer eller mindre var huggen i sten enligt supporten, så supporten i sig var nog inte felet utan policyn dom tvingades följa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Telamond:

Tack för all svar! Har tagit ärendet vidare till Asus redan.
Ville bara höra om det fanns några nackdelar, men det låter som om det bara finns fördelar att prata med tillverkaren.

Har du fått skärmen utbytt än?

Permalänk
Entusiast
Skrivet av MultiMan:

Det finns ingen nackdel så länge du slipper betala frakten. Eftersom skärmen ändå ska skickas dit går det fortare än om du först skickar till ÅF.

Det där är i allra högsta grad fel vilket visade sig här i forumet för något år sedan. En person skickade en trasig skärm direkt till Dell istället för via återförsäljaren. Personen fick en annan modell tillbaks eftersom hans skärm inte tillverkades längre. När sen ersättningsskärmen krånglade vägrade Dell röra den eftersom personen redan fått en ny och återförsäljaren ville inte röra den för de hade ju inte sålt den skärmen. Där stod alltså personen med en trasig skärm och kunde inte göra något alls.

Du ska alltid gå rätt väg, det vill säga genom återförsäljaren för annars blir ansvaret lätt lurigt och man kan få massa problem senare. Det finns två eller kanske tre tillfällen då man ska vända sig till tillverkaren. Om säljaren har gått i konkurs så går ansvaret för varan över till nästa aktör i ledet, ofta en importör. Om tillverkaren har en längre garanti än butiken och det inte handlar om ett reklamationsärende. Det tredje fallet är om säljaren krånglar. Då kan man eventuellt gå via tillverkaren men då ska man vara medveten om att det kan bli mer problem senare. Egentligen ska man gå via ARN i sådana lägen. Att kontakta tillverkaren och få ett uttalande från dem klan dock underlätta om man vill få rätt i ett reklamationsärende. Jag fick rätt mot CDON som vägrade fixa ett trasigt chassi först efter att jag mailat med Fractal Design. Returärendet sköttes dock genom CDON då de sålt chassit.

Reklamationsrätten är bättre än garantier så kan man reklamera ska man alltid göra det i första hand och reklamationer ska alltid skickas till säljaren och ingen annan.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av reverend benny:

Har du fått skärmen utbytt än?

Nej, inte än. Fått en RMA nummer och inväntar svar och besked om när skärmen skickas från Tyskland.
De sa att det kunde ta upp till två veckor. Kanske tar längre tid då det är sommar också (min spekulation, inte deras).

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av OldComputer:

@philipborg: Vilket i det fallet gör båda skyldiga, eftersom dom inte kan friskriva sig från konsumentköplagen.

Den enda som kan göra sig skyldigt till något genom att neka en reklamation är säljaren. Du har inget avtal med tillverkaren, så de kan fullständigt strunta i dig och låta säljaren ta hela smällen. Det finns inget rätt eller fel i vem som ska hantera reklamationen i slutändan. Vissa säljare väljer att hantera allt för att få lägre priser. Det är helt och hållet ett avtal mellan säljaren och tillverkaren.

Skrivet av Zotamedu:

Det där är i allra högsta grad fel vilket visade sig här i forumet för något år sedan. En person skickade en trasig skärm direkt till Dell istället för via återförsäljaren. Personen fick en annan modell tillbaks eftersom hans skärm inte tillverkades längre. När sen ersättningsskärmen krånglade vägrade Dell röra den eftersom personen redan fått en ny och återförsäljaren ville inte röra den för de hade ju inte sålt den skärmen. Där stod alltså personen med en trasig skärm och kunde inte göra något alls.

Du ska alltid gå rätt väg, det vill säga genom återförsäljaren för annars blir ansvaret lätt lurigt och man kan få massa problem senare. Det finns två eller kanske tre tillfällen då man ska vända sig till tillverkaren. Om säljaren har gått i konkurs så går ansvaret för varan över till nästa aktör i ledet, ofta en importör. Om tillverkaren har en längre garanti än butiken och det inte handlar om ett reklamationsärende. Det tredje fallet är om säljaren krånglar. Då kan man eventuellt gå via tillverkaren men då ska man vara medveten om att det kan bli mer problem senare. Egentligen ska man gå via ARN i sådana lägen. Att kontakta tillverkaren och få ett uttalande från dem klan dock underlätta om man vill få rätt i ett reklamationsärende. Jag fick rätt mot CDON som vägrade fixa ett trasigt chassi först efter att jag mailat med Fractal Design. Returärendet sköttes dock genom CDON då de sålt chassit.

Reklamationsrätten är bättre än garantier så kan man reklamera ska man alltid göra det i första hand och reklamationer ska alltid skickas till säljaren och ingen annan.

Helt rätt. Man ska alltid vända sig till säljaren med reklamationen. I TS fall så har dock säljaren hänvisat honom vidare, vilket är helt ok. Nu är säljaren medveten om att det föreligger en reklamation och kan inte neka eventuella följdfel som med Dell-skärmen. Dock är det viktigt att spara all kommunikation i ärendet, men det är det ju alltid.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem

Det är klart man alltid reklamerar till säljaren först, men sedan att skicka direkt till tillverkaren är ingen nackdel så länge man slipper frakten. Trodde det var självklart, men då förtydligar jag också detta.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

"Många" premium tillverkare använder det här konceptet i dag. Man felanmäler till återförsäljaren, som hänvisar till tillverkaren, som skickar ett ombud, antingen för att reparera enheten på plats, eller för att byta den, och då lämnar en utbytesenhet vid bytestillfället, så man aldrig står utan enhet. Nackdelen är förstås att man oftast får en lagad enhet i byte... Ju större och klumpigare enhet, desto större chans att den blir lagad på plats.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.