Permalänk
Medlem

Moderkort till 6700/k

Jag funderar på en uppgradering från min i5 760 till en 6700 eller 6700k. Jag spelar någon gång ibland, men den enda gång något flaskar så känns det som CPU i Lightroom.
Jag tycker det är en djungel med moderkort, det är chipset och bokstäver hit och dit. Jag har tre diskar i datorn, så behöver troligtvis inte mer än 6 Sata. Klockning kommer eventuellt aldrig ske. Helst köper jag ett moderkort för 7-800 men jag vet inte vad man förlorar på ett sådant val.

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bazoon:

Jag funderar på en uppgradering från min i5 760 till en 6700 eller 6700k. Jag spelar någon gång ibland, men den enda gång något flaskar så känns det som CPU i Lightroom.
Jag tycker det är en djungel med moderkort, det är chipset och bokstäver hit och dit. Jag har tre diskar i datorn, så behöver troligtvis inte mer än 6 Sata. Klockning kommer eventuellt aldrig ske. Helst köper jag ett moderkort för 7-800 men jag vet inte vad man förlorar på ett sådant val.

Köp inte k-modellen i så fall. Det är den som med fördel och enkelhet klockas. Den andra versionen (utan k) har en del hinder i vägen ifall du ska klocka vilket är bättre ifall du inte ska klocka (då den är billigare)

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem

Det du skall tänka på när du väljer ett moderkort är vad för expansionskort du kommer använda.
Finns det sannolikhet du kommer stoppa in mer än ett grafikkort i framtiden? Stöd för SLI/crossfire?
Kommer du stoppa in extra nätverskkort? ljudkort?

Den stora skillnaden idag är hur mycket information moderkortet kan ta från de olika pci-e platserna.
Använder du tex grafikkort och ljudkort på platserna bredvid varandra så delar de på pci-e bussens hastighet. Detta är sällan något problem, men är värt att veta.

Är du ändå osäker så skriv här exakt vad du kommer stoppa i datorn så kan vi ge dig tips.

Permalänk
Medlem

@Dakkie: Varför inte? 400 spänn mer för 600 MHz högre basfrekvens och 200 MHz högre turbofrekvens.

Permalänk
Medlem

Jag kommer endast köra med ett grafikkort. Jag kommer inte sätta i något extra ljudkort eller nätverkskort då det räcker gott och väl med HDMI för ljud och nätverkskortet som ingår, ett önskemål är Gigabit Lan.

PS Jag har rätt trångt i datorn, så ett mindre moderkort vore inte helt fel

Visa signatur

HTPC || Grandia GD-07 || i7 8700k || 3070 Aorus Master || 32GB DDR4 3.2GHz || Z370-F Strix || 2TB+ 500GB+ 256GB Nvme

Unraid-server || Ryzen 2400G || 8GB DDR4 || 24TB

Permalänk
Medlem

Då kan du välja precis vilket som helst. Alla kort med h170 z170 eller h110 har gigabit lan och modern pci-e x16 port. Vill du ha raid support så är det h170 och överklockning så z170. Annars fungerar h110 fint också. Bara kolla så du får med vad portar du behöver.

Jag rekommenderar gigabytes moderkort, som har 3 års garanti.

Skickades från m.sweclockers.com