Midrange datorbygge, befintligt grafikkort.

Permalänk
Avstängd

Midrange datorbygge, befintligt grafikkort.

Hejsan.

Skall köpa min första stationära dator sen 2004.
Detta betyder att jag är lite lost i den enorma djungel av grejer som finns, inte riktigt socket 754 som gäller längre...

Lite bakgrund:
Jag fick en ny elgiganten-dator i födelsedagspresent utav min familj (http://www.elgiganten.se/product/datorer-tillbehor/stationar-...), men jag bestämde mig för att lämna tillbaka den ganska omgående. Framförallt för att jag redan har ett "AMD Radeon R9 200-S 4GB"-grafikkort och en SSD128, samt 1TB mekanisk. Utöver det så har jag även ett Windows 7 - Ultimate.

Alltså, jag behöver hitta ett bra bygge för omkring 7000 kr, och behöver guidance!

Det enda kravet jag har är att det skall vara ett Z170-moderkort.

Pls help!

Permalänk
Medlem

Klokt att lämna tillbaka datorn

Förslag.
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103630

Permalänk
Avstängd

Tack för självförtroende-boosten!

Ser ut som en bra lista!!!

Om jag i framtiden skulle vilja köra SLI, är det möjligt? Orkar Nätagget dra runt det?

Sen undrar jag lite vad poängen med "Samsung 850 EVO Series 250GB", när jag redan har en SSD-disk?

Hur mycket fläktar skulle jag behöva med detta bygge? Ingenting extra?

Tack åter igen för ett bra svar!
Fortsätt gärna! )))

Permalänk
Avstängd

Juste!
Sen undrar jag vad det är för någon produkt jag behöver för att få fast min SSD-disk i datorn, samt min 2.5" laptophårddisk i ett "rack"?

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna ta bort ssd-disken i @sumitomo förslag, och ersätta med en i7 6700k om du har råd!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Du skulle kunna ta bort ssd-disken i @sumitomo förslag, och ersätta med en i7 6700k om du har råd!

Skickades från m.sweclockers.com

En 6700k i ett midrange bygge?
Right...

TS:Du klarar dig mer än väl på 6600k, Och om du inte absolut behöver det nyaste så finns det ju bra priser
på 4670k paket att köpa.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

En 6700k i ett midrange bygge?
Right...

TS:Du klarar dig mer än väl på 6600k, Och om du inte absolut behöver det nyaste så finns det ju bra priser
på 4670k paket att köpa.

Ts vill ha ett bra bygge runt 7k, varför inte lägga extra krut på en i7a om pengarna finns? Att göra den mer "high-end" med en i7a skadar ju inte direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Avstängd

Tackar ödmjukast för alla svar jag fått.
Min tanke med datorn är att den skall hålla långsiktigt.
Nästa steg blir såklart ett nytt grafikkort, men budgeten för att köra fullständigt high end finns inte.
Har såklart kollat på många reviews och läst reportaget om 6600k vs. 6700k här på SC.
Det enda jag har fått ut är att jag vill ha en av de två. Men jag vet inte hur stor skillnad det är mellan de två på sikt.
Nu är det såklart lite skitsamma eftersom att grafikkortet ändå kommer att bottle necka mig ändå, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkii123:

Tackar ödmjukast för alla svar jag fått.
Min tanke med datorn är att den skall hålla långsiktigt.
Nästa steg blir såklart ett nytt grafikkort, men budgeten för att köra fullständigt high end finns inte.
Har såklart kollat på många reviews och läst reportaget om 6600k vs. 6700k här på SC.
Det enda jag har fått ut är att jag vill ha en av de två. Men jag vet inte hur stor skillnad det är mellan de två på sikt.
Nu är det såklart lite skitsamma eftersom att grafikkortet ändå kommer att bottle necka mig ändå, eller hur?

Skickades från m.sweclockers.com

Om du planerar att ha datorn en längre tid tycker jag absolut att det är värt med en i7a, den kommer hålla längre än en i5a även om den nog också lär hålla ett tag. Vilket grafikkort har du mer speciellt? Infon du ger kan tolkas att det är allt ifrån ett r9 270 till ett 290, eller annat, så lite mer info skulle behövas för att veta om den kommer bottlenecka alltför mycket.

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av eribo01:

Ts vill ha ett bra bygge runt 7k, varför inte lägga extra krut på en i7a om pengarna finns? Att göra den mer "high-end" med en i7a skadar ju inte direkt.

Skickades från m.sweclockers.com

Då hade jag ju hellre lagt ut dom 1000:- på en större ssd, eller spara dom o köra på ett bättre grafikkort.
In 6600k är ju inte direkt nån "bottleneck" för nyaste grafikkorten ens.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eribo01:

Om du planerar att ha datorn en längre tid tycker jag absolut att det är värt med en i7a, den kommer hålla längre än en i5a även om den nog också lär hålla ett tag. Vilket grafikkort har du mer speciellt? Infon du ger kan tolkas att det är allt ifrån ett r9 270 till ett 290, eller annat, så lite mer info skulle behövas för att veta om den kommer bottlenecka alltför mycket.

Ursäkta min otydlighet.
Efter lite forskande så hittade jag en liten lapp som stod på grafikkortet som det stod "R9 290 gaming 4g" på!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Maho:

Då hade jag ju hellre lagt ut dom 1000:- på en större ssd, eller spara dom o köra på ett bättre grafikkort.
In 6600k är ju inte direkt nån "bottleneck" för nyaste grafikkorten ens.

Jag menade att i7an kan i dagsläget vara överflödig eftersom att mitt grafikkort skulle kunna bottle necka den, om det var otydligt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maho:

Då hade jag ju hellre lagt ut dom 1000:- på en större ssd, eller spara dom o köra på ett bättre grafikkort.
In 6600k är ju inte direkt nån "bottleneck" för nyaste grafikkorten ens.

Som ts skrev i trådstarten har han redan ssd och hdd, så då tycker väl jag personligen att det är onödigt att lägga pengar på det. Det stämmer väl att i5 inte är någon bottleneck, men om pengar finns kan han ju lika gärna ta en bättre cpu. Då gpu redan finns så är det väl onödigt att räkna in det i budgeten då vi får anta att kortet redan är tillräckligt kompetent (utan mer info)

Skickades från m.sweclockers.com
Edit: jag skulle kört på i7an då det nu kommit fram att du har en bra gpu, visst kan gpun bottlenecka i vissa spel men är alltid bra att ha utrymme för uppgradering om du planerar att ha burken i flera år

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Avstängd

@eribo01:

Det är alltså ett fullt godkänt grafikkort?
Det verkar dessvärre som att det utgått, så jag kan inte köra SLI på det, dessvärre.

Det verkar som att förslaget då är att köra på:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103655

Bör jag köpa någon annan kylning till processorn, eller ytterligare insug till chassit?

Permalänk
Administrativ avgift
Skrivet av makkii123:

@eribo01:

Det är alltså ett fullt godkänt grafikkort?
Det verkar dessvärre som att det utgått, så jag kan inte köra SLI på det, dessvärre.

Det verkar som att förslaget då är att köra på:
https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103655

Bör jag köpa någon annan kylning till processorn, eller ytterligare insug till chassit?

varför ATX bygge är väl endå ganska onödigt? Bygg MATX

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Grafikkortet lär nog behöva uppgraderas om nåt år. Den har ungefär samma prestanda som ett 970, och just gtx 970 o i5 4690k är vad jag kör på och det fungerar utan problem i de spel jag kör (payday 2, bf4 cod bo3, r6siege m.m)
Sedan så är processorn du lagt i korgen en 6700 och inte en. 6700k. Iom att du vill ha en z-170 bräda så antar jag att du vill överklocka i framtiden, och för att det ska vara möjligt måste processorn vara en k-modell.

Kylningsfrågan lämnar jag över till någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Avstängd
Skrivet av andra94:

varför ATX bygge är väl endå ganska onödigt? Bygg MATX

http://i.imgur.com/A86OOaX.png

Jag har fobi mot alla moderkort som inte är "vanliga" ATX, men har du någon anledning till varför jag inte bör bygga på det, så lyssnar jag såklart!!

Så jag behöver alltså ett större nätagg om jag skall rulla med en i7-processor istället?

Skrivet av eribo01:

Grafikkortet lär nog behöva uppgraderas om nåt år. Den har ungefär samma prestanda som ett 970, och just gtx 970 o i5 4690k är vad jag kör på och det fungerar utan problem i de spel jag kör (payday 2, bf4 cod bo3, r6siege m.m)
Sedan så är processorn du lagt i korgen en 6700 och inte en. 6700k. Iom att du vill ha en z-170 bräda så antar jag att du vill överklocka i framtiden, och för att det ska vara möjligt måste processorn vara en k-modell.

Kylningsfrågan lämnar jag över till någon annan

Skickades från m.sweclockers.com

Aight!
Vad jag har kunnat se på olika benchmark-tester så verkar det vara lite sämre än ett GTX 970, och jag vet ju inte riktigt vad det innebär i praktiken. Men jag inser att jag måste köpa ett nytt ändå inom 1-2 år.
Men sålänge jag kan spela de flesta basic-spelen med bra leverans så kommer jag att vara supernöjd i början! : )
Tack för hjälpen med processorn, upptäckte inte mitt eget misstag, så har nu lagt till rätt!

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkii123:

Jag har fobi mot alla moderkort som inte är "vanliga" ATX, men har du någon anledning till varför jag inte bör bygga på det, så lyssnar jag såklart!!

Aight!
Vad jag har kunnat se på olika benchmark-tester så verkar det vara lite sämre än ett GTX 970, och jag vet ju inte riktigt vad det innebär i praktiken. Men jag inser att jag måste köpa ett nytt ändå inom 1-2 år.
Men sålänge jag kan spela de flesta basic-spelen med bra leverans så kommer jag att vara supernöjd i början! : )
Tack för hjälpen med processorn, upptäckte inte mitt eget misstag, så har nu lagt till rätt!

Hoppas du blir nöjd, och när du ska uppgradera är det bara grafikkortet så är dator fit for fight igen

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

~Du lever ända tills du dör~

Stationära: 1TB HDD + SSD 120gb/ Aerocool strike x advanced / Hyper 212 Evo /24gb ddr3@1600mhz / Evga 600w / Intel core i5 4690k@stock Evga gtx 970 /asus z97a
Laptop: Dell xps 13 9370 fhd/i5/8gb

Permalänk
Administrativ avgift

@makkii123 Du lär nog inte vilja köra SLI/CF på länge så kör MITX , litet smidigt o framförallt snyggt. Perfekt att gömma för flickvänner osv eller att ställa undan datorn någonstans

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Avstängd
Skrivet av eribo01:

Hoppas du blir nöjd, och när du ska uppgradera är det bara grafikkortet så är dator fit for fight igen

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, jag hoppas det också.
Har inte haft en klok dator sedan min bärbara MSI GT70 (som iofs. strulade en del) packade ihop för 2 år sedan, så börjar bli dags nu...

Tack så mycket för hjälpen!

Skrivet av andra94:

@makkii123 Du lär nog inte vilja köra SLI/CF på länge så kör MITX , litet smidigt o framförallt snyggt. Perfekt att gömma för flickvänner osv eller att ställa undan datorn någonstans

Hahaha, om det är anledningen så är det helt lugnt för mig!
Är 28 år, bor tillsammans med min blivande fru och hon stannar hos mig trots att jag i nuläget har ett riktigt vrak till stationär dator (lånat ett miditower av en polare)!

Jag håller mig nog tillsvidare till ATX, då jag är osäker på om mitt grafikkort får plats annars ( Product Size : 276mm(L) x 127mm(W) x 39mm(H) !

Tack ändå!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makkii123:

Om jag i framtiden skulle vilja köra SLI, är det möjligt?

Nej, moderkortet är inte SLI-ready

Skrivet av makkii123:

Orkar Nätagget dra runt det?

Det blir nog på håret, GQ serien håller inte samma kvalité som deras G2/P2/T2 serie.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Nej, moderkortet är inte SLI-ready

Det blir nog på håret, GQ serien håller inte samma kvalité som deras G2/P2/T2 serie.

Tack för svar på det ingen annan svarat på innan!

Ingen SLI, dåligt, men det blir ju inte aktuellt på ett tag ändå.

Anser du att följande inköpslista är kompatibel i övrigt?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103745

Permalänk

@makkii123: Moderkortet har stöd för AMD's version av "SLI" som heter "Crossfire" men fungerar bara till AMD radeon grafikkort då.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brightsin:

@makkii123: Moderkortet har stöd för AMD's version av "SLI" som heter "Crossfire" men fungerar bara till AMD radeon grafikkort då.

My god, haha.. Jaja, såklart. Men då funkar det alltså med "Crossfire" om jag köper ett till r9 290?

Permalänk

@makkii123: om du har tillräckligt med kraft i nätagget så ska det nog inte vara några problem. r9 290 korten behöver inte äns ha någon sli/crossfire brygga rekommenderat nätagg till r9 290 i crossfire är 800W. går att köra på 750W men det blir väldigt tight.

Visa signatur

|CPU| AMD Ryzen 7 5800X3D|GPU| PowerColor Radeon RX 7800 XT Hellhound| MoBo| MSI X370 XPOWER GAMING TITANIUM |RAM| - G.SKILL Trident Z 3600Mhz 32GB|CPU kylare| Noctua NH-U12A|PSU | EVGA Supernova 1300W G2 |Chassi| Fractal Design Define R4 | Airsoftare norr om Västerås! :D

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Brightsin:

@makkii123: om du har tillräckligt med kraft i nätagget så ska det nog inte vara några problem. r9 290 korten behöver inte äns ha någon sli/crossfire brygga rekommenderat nätagg till r9 290 i crossfire är 800W. går att köra på 750W men det blir väldigt tight.

Och då borde det alltså inte vara några problem alls med ett "EVGA SuperNOVA 850w G2" nät-agg?

Nu verkar det ju dessvärre som att det är svårt att få tag i dom korten, men ändå..

Permalänk
Medlem
Skrivet av makkii123:

Och då borde det alltså inte vara några problem alls med ett "EVGA SuperNOVA 850w G2" nät-agg?

Nu verkar det ju dessvärre som att det är svårt att få tag i dom korten, men ändå..

Korten säljs begagnade för allt runt 1400-2000 kr på både blocket och här på marknaden. Så att få tag i ett till borde inte vara allt för svårt!

Lycka till med bygget!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800X3D, GPU: Powercolor Radeon RX 6900 XT Red Devil Ultimate, MOBO: MSI B550M MAG Mortar, RAM: 32GB 3200MHZ, Nätdel: be quiet! Dark Power 12 750W, Lagring: 3TB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av makkii123:

Tack för svar på det ingen annan svarat på innan!

Ingen SLI, dåligt, men det blir ju inte aktuellt på ett tag ändå.

Anser du att följande inköpslista är kompatibel i övrigt?

https://www.netonnet.se/Customer/SharedList/103745

Allt är kompatibelt med varandra.

Skrivet av Brightsin:

@makkii123: Moderkortet har stöd för AMD's version av "SLI" som heter "Crossfire" men fungerar bara till AMD radeon grafikkort då.

Skrivet av makkii123:

My god, haha.. Jaja, såklart. Men då funkar det alltså med "Crossfire" om jag köper ett till r9 290?

Inget som rekommenderas, korten kommer gå i 4x hastighet. Moderkortet behöver vara SLI ready för att korten skall kunna jobba i 8x hastighet.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR | Inet fraktfritt

Main: Ryzen R5 1500x|AsRock X370 Killer SLI|16GB DDR4 Crucial 2666MHz|480GB Corsair Force LE|Gigabyte RX480 8GB G1|Be Quiet Dark Rock 3 Pro|Be Quiet SIlent Base 800 Orange|Corsair RM750x|
Network: Synology DS416j|2x 8TB WD Red|3TB WD Red| Comhem 100/10|

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Peppar2014:

Allt är kompatibelt med varandra.

Inget som rekommenderas, korten kommer gå i 4x hastighet. Moderkortet behöver vara SLI ready för att korten skall kunna jobba i 8x hastighet.

Bra att allt tycks kompatibelt, tack för svaret!

Okej bra, men rekommenderar du mig att köpa ett annat moderkort, eller att helt enkelt köpa ett nytt grafikkort när jag får budget till det?

Permalänk
Avstängd

@Klonk97:

Aight! Inte kollat här, dumt nog.

Tack så mycket, fantastiskt fin hjälp här ifrån er alla. Över all förväntan.