Datorn kraschar med grafikkortsdrivrutiner, men fungerar bra utan

Permalänk
Medlem

Datorn kraschar med grafikkortsdrivrutiner, men fungerar bra utan

Tjena

Har ett GTX 560 Ti som jag köpte begagnat för ett år sedan. Har kört Windows 7 och det har fungerat jättebra. Sen en månad tillbaka har jag däremot kört med Windows 10, som också det fungerat bra.

Imorse lirade allt som vanligt, men efter att jag kommit tillbaka till datorn efter typ 10 minuters paus så flippade skärmen ur helt med massa olika färger och mönster. Datorn startar om sig, men kraschar igen precis efter att Windows bootat och man kommit förbi logon.

Provade massa grejer som systemåterställning och ominstallering av operativsystemet men inget fungerar.
Dock fungerar felsäkert läge bra.
Chansade och installerar tillbaka Windows 7, men det är samma där.

Dock märker jag att datorn fungerar perfekt innan man installerat Nvidias drivrutiner. Kör man utan dem så fungerar det (dock är maxupplösning 1280px så det är inte så kul i längden). Går jag in i felsäkert läge och plockar bort drivrutinerna så rullar det igen.
Tänkte såklart att Nvidia släppt någon bajsuppdatering, men jag har provat med en massa äldre versioner av drivrutiner och alla ger samma fel. Har provat 368.89, 368.69 och 362.00.

Några idéer och tips? Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Grafikkortet är troligen trasigt.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Låter helt klart som ett trasigt grafikkort har haft exakt samma problem med ett 660ti. Bakade mitt i ugnen så och det började funka igen så det skulle du kunna prova om du vill få ut lite till ur kortet, obs pajjar troligtvis igen efter en stund.

Permalänk
Medlem

ähh grafikkortsdöd. Gör en ordentlig Reflow med varmluftspistol. Jag skulle inte stoppa mitt i ugnen eftersom att du antagligen bakar mat i den och då får du blyförgiftning från lödtennet som smälter. (Det är inte alls bra att andas in lödtenn!!). Jag hittade en video på YT som gjorde det på en laptop men du ska kunna göra samma sak på ett desktop grafikkort https://www.youtube.com/watch?v=gvvQ10hlgb0

Sorry om jag skrev fel nånstans användet ett nytt tangentbord och det kommer ta ett bra tag innan jag har vant mig vi detta

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!