Permalänk
Medlem

Dyr dator som inte vill hänga med

Hej,

Jag har byggt ihop en dator sedan tidigare utan problem men denna gången strular det och behöver hjälp med hur jag ska gå tillväga.

Nedanför hittar ni information om min dator samt lite övrigt:

Operativsystem: Microsoft Windows 10 home(senaste drivrutinerna)
Processor: Intel Core i5-6600K - 4 trådar / 3,5GHz (3,9 Ghz Turbo) / 6MB / Socket 1151
Processorkylare: be quiet! Pure Rock CPU Kylare
Moderkort: ASUS Z170 Pro Gaming
Minne: Corsair Vengeance LPX Black 16GB (2x8GB) / 3000MHz / DDR4 / CL15
Grafikkort: MSI GeForce GTX 1080 GAMING X 8GB
Hårddisk: Samsung SSD 850 EVO SSD 500GB + 250GB, WD Intern Hårddisk Black 2TB samt en äldre disk vilket jag inte kan namnet på
Nätaggregat: Corsair PowerSupply (PSU) RM750x 750W
Övrig kylning: 3x 120mm och 1x 140mm
Temperaturer: http://imgur.com/vvwUYHq (CPUID)

Jag har försökt att göra ett stresstest men den vill inte gå vidare utan får ett meddelande "Systeminfo data is incomplete.(Some of the data could not beparsed)" samt under monitoring "No monitoring data"
http://imgur.com/elWZRP1

Testade att logga in på World of Wacraft och först och främst så var det långa laddningstider och låg fps mellan 1-20 samt temp på 40 C: http://imgur.com/oEFlPY5

Jag har även testat att spela andra spel och det är samma problem där eller till och med värre då dem inte ens vill starta.

Jag behöver nu eran hjälp!

Permalänk
Medlem

Låter absolut som att drivrutiner inte är installerad.
Installerat senaste från Nvidia?

Permalänk
Medlem

Det står bara GPU temp när du spelar. Kan vara CPU som blir för varm, klockar ner och gör att du får låg FPS. Annars är det som ovanstående skrivare, att det är drivare.

Testa tanka CPU-Z. Ta Zip, så slipper du installera.
http://www.cpuid.com/softwares/cpu-z.html
Gå in på fliken "Bench" och kör igång "stress CPU". Kolla vad du får i temps och om den efter en stund klockar ner sig (Det kan du kolla på fliken CPU, medan stressen är igång).

Testet är inte alls krävande, men ligger du 90°+ i cpu-z så kan det absolut vara problemet.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob:

Jag laddade ner drivrutiner från skivan jag fick. Borde jag istället ladda ner från internet?

Permalänk
Medlem

Om vi utgår ifrån att du kopplat skärmsladden till grafikkortet och installerat alla drivrutiner inklusive till moderkortet, samt att din Windows installation är ny och inte överförd från din gamla dator:

1. Kolla event viewer (loggboken), får du några felmeddelanden som repeteras när du startar spelen i fråga?

2. Ladda ner Aida64 och Unigine Heaven/Valley benchmark, klarar din dator en längre runda stresstest i det förstnämnda och vad för fps får du i det sistnämnda?

3. Sist men inte minst, alltid bra att köra en runda Memtest86, misstänker att det nog inte är minnesfel i ditt fall men skadar aldrig att vara på den säkra sidan.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

@Billy Joe Bob:

Jag laddade ner drivrutiner från skivan jag fick. Borde jag istället ladda ner från internet?

Absolut, drivrutinerna från skivan är kass.
Utdaterade redan efter att de lämna fabrik.

Men då har du drivers installerade i alla fall, så det låter osannolikt att du skulle få dessa problem pga utdaterade drivers.

@Slarre

Jag är ingen skrivare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Billy Joe Bob:

@Slarre

Jag är ingen skrivare

Jag har en logga här som talar för att du är det.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Billy Joe Bob:

Redan nu ber jag om ursäkt för nybörjarfrågan. Laddade precis ner drivrutiner(BIOS) från Asus hemsida för mitt moderkort. Extractade filen till skrivbordet med hjälp av winrar och med vilket program kan jag öppna upp filen med för att installera?

Permalänk
Medlem

@Slarre:

Hej Slarre,

Tänkte testa stresstestet efter jag har uppdaterat drivrutiner från asus hemsida!

Jag laddade ner CPU-Z, hittar dock in temps under CPU?

Permalänk
Medlem

@Niczo:

Jag flyttade över disken från min tidigare dator med alla program samt även windows, dock uppdaterade jag windows till den senaste versionen idag. Kan detta stöka till det också eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

@Billy Joe Bob:

Redan nu ber jag om ursäkt för nybörjarfrågan. Laddade precis ner drivrutiner(BIOS) från Asus hemsida för mitt moderkort. Extractade filen till skrivbordet med hjälp av winrar och med vilket program kan jag öppna upp filen med för att installera?

BIOS, eller UEFI, är vad som startar och ställer in inställningar när du startar datorn.
Oftast så kommer man in i BIOS genom att trycka "delete" eller någon av "F-knapparna" när man startar datorn.
För att installera om eller uppdatera BIOS krävs det att du lägger in drivrutinen på en fullt fungerande USB som helst är formaterad, går in i BIOS och sedan kör uppdateringen därifrån. Brukar finnas en flik eller knapp för uppdatering av BIOS.

Man brukar oftast inte uppdatera BIOS om man inte behöver. Det kan däremot behövas för att kunna använda nyare grafikkort eller för att få uppdateringar för mikrokoder till processorn eller andra saker, så det kan vara problemet.
När du uppdaterar så är det VÄLDIGT viktigt att installationen genomförs felfritt och att du inte stänger av strömmen eller gör någonting annat. Om den abrupt avslutas mitt i installationen så kan ditt moderkort gå från datorkomponent till bokstopp ganska snabbt, då det "brickas" och blir oanvändbart.

Se till att titta upp vilken version du har av BIOS just nu och om den nyaste är mycket nyare och vad den kan medföra för smaskens som kan hjälpa dig.

Andra viktiga uppdateringar är Chipset, som du hämtar från moderkortets tillverkare.
Däremot hämtar du Nvidias drivrutiner, till ditt grafikkort, från Nvidias egna hemsida.
http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us
Se till att inte installera Geforce experience, då den oftast hämmar mer än den gör nytta.

Angående temperaturer så går det fint att använda dig av hw-monitor. Det står inte i CPU-Z. Men det kan vara bra att titta under CPU-fliken om den klockar ner sig. Borde gå från 3,5GHz (eller boost, om den gör det) till långt under det.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

@Niczo:

Jag flyttade över disken från min tidigare dator med alla program samt även windows, dock uppdaterade jag windows till den senaste versionen idag. Kan detta stöka till det också eller?

Ja, om du flyttar en windows-installation mellan två olika system kan du oftast räkna med bekymmer. Särskilt om du bara hipp som happ flyttar hårddisken och inte gör någonting förberedande som att rensa alla gamla drivrutiner.

Visa signatur

Nummer ett: CPU: Ryzen 3800X. GPU: Asus Strix RTX 2080 ti MB: Asus ROG Strix X570 Gaming.RAM: 16GB G.Skill Flare X DDR4 3200Mhz CL14. Kylare: NZXT Kraken X62. PSU: Seasonic Prime Ultra 850W Titanium. Chassi: Phanteks Enthoo Evolv XSkärm: Asus PB287Q (4K),

Bärbara: Acer Aspire V Nitro VN7-591. CPU i7 4710HQ. RAM: 8GB 1600Mhz DDR3. GPU GTX 860M.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

Jag flyttade över disken från min tidigare dator med alla program samt även windows, dock uppdaterade jag windows till den senaste versionen idag. Kan detta stöka till det också eller?

Du installerade alltså inte om Windows på den nya datorn?
Troligen det som är felet, gamla drivrutiner som ligger och spökar samt kanske inte rätt drivrutiner till det som finns i datorn nu.

Så gör om gör rätt. Backa upp all viktig data, inställningar, lösenord och annat viktigt, lista alla program som är installerade och installera om hela Windows med rätt drivrutiner så bör du ju få rätt på alla konstigheter som du har med datorn.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Det borde vara ok att flytta över allt jag vill ha till en av diskarna + nya drivrutiner, plugga sedan ut den och göra en ny installation av windows10 direkt från microsofts hemsida?

Permalänk
Medlem

@Bolten: Typ något sådant blir bra.

Permalänk
Medlem

@loefet:

Funkar mycket bättre nu! Dock är jag lite fundersam över temperaturen då den ligger strax under 60 c när jag sprang runt i WoW, är det normalt?

Permalänk
Medlem

@Bolten: Skönt att det fixade sig

Jo det låter lite högt, då Intel rekommenderar max temp på 64 grader.
Kolla hur mycket belastningen är, att fläktarna snurrar som de skall i lagom hastighet. Testa även temperaturen med maxbelastning eller så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bolten:

@loefet:

Funkar mycket bättre nu! Dock är jag lite fundersam över temperaturen då den ligger strax under 60 c när jag sprang runt i WoW, är det normalt?

Är det GPU temp eller CPU temp, är det GPU skulle jag säga att det inte är något att oroa sig över.

Permalänk
Medlem

@Bolten: @loefet:
Det är lite förvirrande det där.
Intel rekommenderar en Tcase på 64° för den processorn. Vad som mäts är Tjunction.
Skillnaden är att Tcase är temperaturen som får uppnås mellan IHS(internal heat spreader) och CPU-kylaren. Tjunction är vad som kärnorna max får uppnå. Tror att Tjunction ligger på runt 100-105°C.

Man brukar vilja hålla sig under 80° i spel/stress för att säkra sig att processorn inte tar stryk av att vara varm i långa perioder, så 60° är inga som helst problem.
Det är heller inga större problem om CPUn går över 80°, men för att lugna själen kan det vara skönt att försöka hålla den under.

Visa signatur

Case Phanteks Enthoo Pro CPU Intel i7 4790k @ 4.7GHz, Noctua NH-D15
GPU ASUS r9 290 DCII + Powercolor r9 290 Custom loop RAM Corsair Vengeance LP 1600MHz CL9 4x4GB
PSU EVGA 1000W GQ SSD Kingston V300 240GB HDD Seagate Barracuda 1TB
MOBO MSI z97s SLI Krait edition Screens BENQ GL2440 +X-Star DP2414LED

Permalänk
Medlem

@Slarre: Aha, tyckte att värdet från Intel verkade lågt. Men det är ju riktigt konstigt att de skriver så i alla fall.
Då är det väl bara att tuta och köra då.