Permalänk
Medlem

Chromebook till frugan

Hej!

Jag är ute efter en Chromebook till frugan. Den ska i stort sett bara användas till surf och streaming. Alltså inga spel eller så. Har kollat runt lite och har fastnat lite för denna:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3679576

Är det någon som har någon erfarenhet av denna datorn, eller kan rekommendera någon bättre för max (cirka) 3000kr?

EDIT:

Läste nu att man inte kunde utöka med ett SD-kort, så denna datorn går bort tyvärr.

Så om någon har något bra förslag så tar jag gärna emot!

Permalänk
Medlem

Varför ska du utöka en bärbar dator med SD-kort? Du menar inte SSD-disk? Det är en dator, inte en kamera...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s279128507&o=eg_4461#pr...

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem

Chromebook är inte en stationär dator.

*Felplacerad tråd flyttad i enlighet med §3.2 i reglerna*

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Definitivt den här tycker jag, helt på grund av 1080p skärm. Toshiba Chromebook 2

Visa signatur

5900X & 6700 XT

Xperia 1 mk. V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

Varför ska du utöka en bärbar dator med SD-kort? Du menar inte SSD-disk? Det är en dator, inte en kamera...
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?m=s279128507&o=eg_4461#pr...

En Chromebook har bara 16 eller 32gb hårddisk, därför är det viktigt att man kan ha man kan utöka med ett minneskort. Inte som en kamera, utan snarare som en surfplatta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av edda123:

Definitivt den här tycker jag, helt på grund av 1080p skärm. Toshiba Chromebook 2

Jag har läst en massa gott om Toshiba Chromebook 2, så det blev till slut denna som är på kampanj:
http://www.webhallen.com/se-sv/datorer_och_tillbehor/241821-t...

En Hd-skärm är inte ett jättekrav, framförallt inte på en så pass liten skärm. Jag har även läst att en Hd-skärm slöar ner datorn någon. Det hade varit nice med 4gb ram däremot..

Jag ska testa Toshiban på kampanj, och om den inte håller måttet med skärm och ram så blir det den modellen du rekommenderade istället.

Tack!

Permalänk

Har aldrig ägt en Chromebook så jag har inget kött på fingrarna här men jag snubblade över en artikel igår som du kanske finner intressant.

http://www.theverge.com/2014/6/18/5817400/the-best-chromebook

Permalänk
Medlem

Köpte för ett år sedan en Toshiba chromebook för 1000:-... bästa affären jag gjort på länge. Den är tyst, snabb och bekväm att använda. Jag hade lätt kört på deras chromebooks. Har för övrigt prövat samsungs, tyckte inte om dem.

Notera att du inte kan ha program i en chromebook.. det finns ingen Windows. Se den mer som en surfplatta med google drive och google docs.. Man använder den mer än vad man tror faktiskt

Permalänk
Medlem

@Tokas: Åh sorry, det var mer än vad jag visste. Men de vill väl att man ska ha allt i molnet eller? Det är väl därför disken är såpass liten?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Captain_Spock:

@Tokas: Åh sorry, det var mer än vad jag visste. Men de vill väl att man ska ha allt i molnet eller? Det är väl därför disken är såpass liten?

Ja, precis, och den är mest till för att surfa och streama med, sånt som inte tar plats på datorn. Men det är ingen nackdel tänker jag om man dessutom kan få lite extra plats via SD-kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Harddrive:

Köpte för ett år sedan en Toshiba chromebook för 1000:-... bästa affären jag gjort på länge. Den är tyst, snabb och bekväm att använda. Jag hade lätt kört på deras chromebooks. Har för övrigt prövat samsungs, tyckte inte om dem.

Notera att du inte kan ha program i en chromebook.. det finns ingen Windows. Se den mer som en surfplatta med google drive och google docs.. Man använder den mer än vad man tror faktiskt

Gött, då känns valet bra än så länge.
Jag vet angående programmen, men i höst så släpps Google Play till de flesta Chromebooks, inklusive Toshibas, och då ska man kunna ladda ner och köra i stort sett allting som en vanlig Androidplatta kan köra.

Permalänk
Medlem

@Tokas: Ja precis. Plus så har jag märkt att den är extremt effektiv att surfa i webbläsaren med (chrome) och segar inte ner sig trots många flikar uppe. Batteritid räcker en bra bit och den väger mindre än en vanlig dator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokas:

Gött, då känns valet bra än så länge.
Jag vet angående programmen, men i höst så släpps Google Play till de flesta Chromebooks, inklusive Toshibas, och då ska man kunna ladda ner och köra i stort sett allting som en vanlig Androidplatta kan köra.

Jag är väldigt nyfiken över den där chromebooken du köpte, fortfarande nöjd?

Fördelar kontra nackdelar?

Jag är ute efter en till mina studier. (alltså köra google docs, se lite film, och surfa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av stigmata:

Jag är väldigt nyfiken över den där chromebooken du köpte, fortfarande nöjd?

Fördelar kontra nackdelar?

Jag är ute efter en till mina studier. (alltså köra google docs, se lite film, och surfa)

Med tanke på att den kostade 2000kr så är den absolut prisvärd, men man måste tänka på att den inte fungerar som en dator med Windows. Datorn är lite plastig och ser ganska billig ut (vilket den är), men skärmen, batteritiden och tangentbordet är bra, och mousepaden är helt okej.

Nu väntar vi bara på att Google Play ska börja fungera, och om appar från Google Play fungerar åtminstone hyffsat så kommer denna datorn bli en riktig hit!

Permalänk
Medlem

@Tokas: Du valde alltså inte modellen med 1080P?
Jag satt vid en sån ganska nyligen, den är underbar.

Men då jämnför jag med min X200 från -08 skall tilläggas.

Visa signatur

Marantz NR1605, Rotel RB1090, Ino Audio piPs
SMSL SP200 THX Achromatic Audio Amplifier 888, SMSL M400, Audio-Gd NFB-11 (2015), Objective2+ODAC RevB, Audeze LCD-2 Rosewood, Monoprice M1060, ATH-M40x, Sennheiser HD660S, DROP X KOSS ESP/95X, Koss KPH30i, DROP X HiFiMan HE4XX

Permalänk
Medlem
Skrivet av backspace:

@Tokas: Du valde alltså inte modellen med 1080P?
Jag satt vid en sån ganska nyligen, den är underbar.

Men då jämnför jag med min X200 från -08 skall tilläggas.

Nej, inte 1080P modellen. Personligen så tycker jag att det inte är värt de extra pengarna när det är en så pass liten skärm.