Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

Fläktstyrning med Strix 1080

Goddag kära vänner.

Mitt 1080 landade här igår, och beställde igår kväll då lite grejer ivrig som jag var om att få ett nice bygge, och ni får hjälpa mig om min tanke fungerar..

Har ett Obsidian 900D, Asus strix 1080, gammalt p67 moderkort utan pwmstyrningar, utan endast 4st 3 pin. Enda pwm är till CPU.

Min tanke är då såhär

3 st 120mm frontfläktar som körs konstant på 3pins i runt 50%, dom är tysta så dom stör mig inte.
3 st cpufläktar, 2st 120mm på kylaren, och 1st 140mm i bakkanten i chassit. Pwm styrda via cpu

Nu till de lite knepiga jag tänkte mig. På mitt 1080 finns ju som bekant 2 st pwm kontakter. Beställde då Phanteks pwmhub, och tänkte då koppla såhär

2 st 120mm på hddburen, så de blir pnp effekt med dom 3 i fronten sen innan. Dessa kommer ösa luft mot cpukylare
3 st 140mm i botten som blåser in från sidan, dessa hoppas jag kommer bringa god luft till grafikkortet som sitter lite längre upp som suger till sig, samt en av 120mm i fronten blåser längs med botten, så de blir "övertryck" i botten på chassit.
3 st 140mm i toppen som blåser ut

Samt så har vi nätagget som agerar utsug i botten då den tar luft inifrån. En av bottenfläktarna kommer vara riktade rätt mot nätagget dock.

Klarar pwmkontakten av min tanke? De är signalen jag vill åt, för att få alla dessa att stanna i idle. Fläkthubben är kopplad med extra sataström som driver fläktarna.

Summa sumarum, kommer de här fungera? Finns de bättre alternativ?

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
Falköping
Registrerad
Jun 2008

Om någon annan har funderat på samma tanke, så fungerar inte detta. När jag koppla pwm hubben på grafikkortet så går alla fläktarna i 100%. Kopplar jag på moderkortets pwm så sköter dom sig som dom skall.

Corsair Obsidian 900D, Intel Core i7 6800k@4.2ghz/1.290v, Asus Rampage V Edition 10, Asus Strix GTX 1080, Corsair Vengeance LPX 3000mhz 4x4gb, Corsair RM650i