DJI Phantom - Tips och tricks

Permalänk
Livsnjutare 😎

DJI Phantom - Tips och tricks

Jag köpte häromdagen en DJI Phantom 3 och har börjat flyga och göra lite inspelningar och tagit lite bilder. Tänkte med denna tråd samla tips och tricks som ägare utav Phantom -drönare / -drones kan dela med sig utav!

Jag har hittils kört 4-5 pass (eftersom batteriet endast håller max 28min, så räknar jag ett pass / laddning) och man börjar bli mer och mer haj på kontrollerna och känner sig mer säker över lag.

En grej jag direkt kände var en begränsning, iaf i standard -versionen som jag köpte, var att man var kraftigt begränsad till att dels själv se drönarens LiveView i mobiltelefonen som hålls på plats utav en plastig liten grej..

DJI Phantom -DYI HACK #1 (fungerar väl iofs till fler drones..)
Detta löste jag iaf själv efter redan första test-flygningen genom att ta en 22" skärm jag hade liggande och använda min Apple Lightning -> HDMI adapter (hade också liggande) så får jag ut LiveViewn på en 22" skärm + mobilens skärm (iPhone 6 - 4,7") samtidigt.
Kan ta en bild eller filmsnutt imorgon hur det hela fungerar, men skall även förbättra det genom att använda en längre HDMI-kabel från Lightning-adaptern till skärmen. (idag kör jag med en standard ~0,7-1m)

Detta är inte bara en bra sak för dig själv som "pilot" - utan även en väldigt uppskattad sak för de personer som kanske är med och vill se vad du gör.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Livsnjutare 😎

## RESERVERAD FÖR SUMMERING UTAV BÄSTA TIPSEN ##

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Har du någon bild på din lösning med 22"? Tar du med den överallt? Hur löser du strömförsörjningen?

Permalänk
Livsnjutare 😎
Skrivet av Mfzombie:

Har du någon bild på din lösning med 22"? Tar du med den överallt? Hur löser du strömförsörjningen?

Skall fixa det, kan ev. ordna imorgon om vädret är bra.

Har hittils varit där jag haft tillgång till 220v -el.
Men en LED skärm idag drar relativt lite sett till vad den gör, så en UPS driver den väldigt länge..
Och en UPS kan även moddas (äldre modeller) eller användas direkt för att ladda USB-enheter med.
Man kan även ladda Phantom -batterierna via en UPS.

Det kanske man skulle prova!

Har en UPS som står aktiv till några saker, men skall ändå bygga om den biten av min park, så kan låna den en dag till att testa vad man kan göra men en Drönar -setup.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk

Finns det flera som får "compass error" när ni är ute och flyger?
Har köpt en phantom 3 pro för ett par dagar sedan och var nära crash igår när jag körde i beginner mode och fick "compas error". Den började driva iväg, fick knappt stop på den, stannade bokstavligen 2 cm från ett träd.
Har läst på andra forum att det är många som har samma problem med "compass error". Har kalibrerat IMU och får även bra kalibrering innan flygning med många satelliter men ändå kommer felmeddelandet upp. Det är riktigt roligt att flyga phantom men nu efter att jag upplevt hur lätt den kan driva iväg vågar jag inte skicka upp den högt alls...
Tipsa gärna eller dela med er om ni har löst eller råkat ut för samma. Hoppas detta ryms i tråden!

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740

Permalänk
Medlem
Skrivet av §zgeMbit/s§:

Finns det flera som får "compass error" när ni är ute och flyger?
Har köpt en phantom 3 pro för ett par dagar sedan och var nära crash igår när jag körde i beginner mode och fick "compas error". Den började driva iväg, fick knappt stop på den, stannade bokstavligen 2 cm från ett träd.
Har läst på andra forum att det är många som har samma problem med "compass error". Har kalibrerat IMU och får även bra kalibrering innan flygning mer många satelliter men ändå kommer felmeddelandet upp. Det är riktigt roligt att flyga phantom men nu efter att jag upplevt hur lätt den kan driva iväg vågar jag inte skicka upp den högt alls...
Tipsa gärna eller dela med er om ni har löst eller råkat ut för samma. Hoppas detta ryms i tråden!

Har en kompis som köpte en P3A för några dagar sen, han har också problem med att GPS-signalen försvinner efter ett par minuter. Har även sett massor utav rapporter den senaste veckan som beskriver liknande problem och svaret verkar generellt sett vara att det beror på en tillfällig ökning av solens aktivitet. Så det borde lös sig om ett par dagar. Under tiden kan jag starkt rekommendera dig att lära dig att bemästra ATTI-mode, den dagen du förlorar GPS-signalen i en kritisk situation så kommer du annars att ångra dig REJÄLT.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Skrivet av tgadler:

Har en kompis som köpte en P3A för några dagar sen, han har också problem med att GPS-signalen försvinner efter ett par minuter. Har även sett massor utav rapporter den senaste veckan som beskriver liknande problem och svaret verkar generellt sett vara att det beror på en tillfällig ökning av solens aktivitet. Så det borde lös sig om ett par dagar. Under tiden kan jag starkt rekommendera dig att lära dig att bemästra ATTI-mode, den dagen du förlorar GPS-signalen i en kritisk situation så kommer du annars att ångra dig REJÄLT.

Skickades från m.sweclockers.com

Det är inte det att gps signalen är svag eller att man har kontakt med få satteliter, det verkar att den inre kompassen i phantomen strular på något sätt. Förstod att jag behöver ha den i "beginner mode" tills man lär sig flyga ordentligt men man tycker det inte borde stå "safe to fly" om den driver iväg så lätt av egen vilja...

Kolla i slutet på filmen, flyger mot ett träd helt själv, vet inte hur jag får stopp på den överhuvudtaget! :
https://youtu.be/BvlLGmuNvDo

Visa signatur

nf7-s 2.0 | barton 2500+@2350mhz | cnsp 7 något.. | 2x256 pc3200 xms 2,5-3-3-8| Hercules 9800 pro @410/740