idiotfråga: kan jag köra en fläkt som blåser rätt in i datorn?

Permalänk
Medlem

idiotfråga: kan jag köra en fläkt som blåser rätt in i datorn?

Jag är riktigt dålig gällande datorer i allmänhet. Men nu när jag lirar får min processorfläkt gå i högvarv och cpun kan ändå gå upp i 61 grader. Är det farligt för processorn eller är det lugnt?

Min fråga: innan min kompis kan hjälpa mig sätta in en ny fläkt. Kan jag sätta en vanlig fläkt som blåser rakt in i datorn? Med ena sidan öppen? Haha.

Permalänk
Medlem

61 grader för en CPU under spel är inte alls farligt. Du vill nog undvika att ha ena sidan av datorn borttagen då det kommer att samlas damm där inne sjukt snabbt och då går temperaturerna upp ännu högre. Har du ingen möjlighet att sätta en extra fläkt i själva chassit istället?

Permalänk

Det är lugnt. Ta en kopp kaffe och spela vidare.

Edit: Pucktvåa...

Permalänk
Medlem

Ja, men 61 grader är inte farligt. Du skall nog kolla på en bättre CPU-kylare för att få ned ljudnivån, istället för att öka den ännu mer.

Visa signatur

It’s more fun to compute.

Permalänk
Medlem
Skrivet av morneium:

Jag är riktigt dålig gällande datorer i allmänhet. Men nu när jag lirar får min processorfläkt gå i högvarv och cpun kan ändå gå upp i 61 grader. Är det farligt för processorn eller är det lugnt?

Min fråga: innan min kompis kan hjälpa mig sätta in en ny fläkt. Kan jag sätta en vanlig fläkt som blåser rakt in i datorn? Med ena sidan öppen? Haha.

Vad menar du med vanlig fläkt? En chassifläkt? En bordsfläkt på 220v? Berätta vad du har för chassi för det borde ju finnas plats för ett par fläktar i chassit kan man tycka. En i fram som suger in luft och en i bakkant som blåser ut luften. En ssd-disk är inte helt fel att skaffa heller så slipper man dels ljud och vibrationer samt värmeutveckling som blir från de mekaniska diskarna.

Ska du sätta in en ny cpufläkt så se till att rengöra ordentligt och smeta på kylpasta om det inte är sådant som redan sitter på och smälter av värmen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av creativ:

Vad menar du med vanlig fläkt? En chassifläkt? En bordsfläkt på 220v? Berätta vad du har för chassi för det borde ju finnas plats för ett par fläktar i chassit kan man tycka. En i fram som suger in luft och en i bakkant som blåser ut luften. En ssd-disk är inte helt fel att skaffa heller så slipper man dels ljud och vibrationer samt värmeutveckling som blir från de mekaniska diskarna.

Ska du sätta in en ny cpufläkt så se till att rengöra ordentligt och smeta på kylpasta om det inte är sådant som redan sitter på och smälter av värmen.

En bordsfläkt menade jag! En cpufläkt ska monteras in men måste vänta på en vän att komma och hjälpa mig montera då jag inte kan det själv. Frågan var tänkt om det skulle funka som nödlösning tills den blir installerad! Ssdhårddisk finns och det enda som behövs är cpufläkten.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@morneium: Det fungerar absolut. Men vad har du annars för fläktar i datorn? Måste väl finnas plats för några i chassit? En bordsfläkt skulle utan tvekan pumpa in frisk luft så det räcker, men se då till att köpa en burk med tryckluft så att du kan blåsa ur allt damm som oundvikligt kommer att hamna inne i datorn med sidan borttagen och en bordsfläkt blåsande in i datorn

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheYardbird:

@morneium: Det fungerar absolut. Men vad har du annars för fläktar i datorn? Måste väl finnas plats för några i chassit? En bordsfläkt skulle utan tvekan pumpa in frisk luft så det räcker, men se då till att köpa en burk med tryckluft så att du kan blåsa ur allt damm som oundvikligt kommer att hamna inne i datorn med sidan borttagen och en bordsfläkt blåsande in i datorn

Har tre fläktar, en fram som suger in, en bak som suger ut. Och en liten kass jävel till cpufläkt som kämpar hårt. Finns plats för en bra cpufläkt och den ska köpas och monteras. Men fram tills dess tänkte jag nödlösningen med en bordsfläkt.

Tack för alla hjälpsamma svar

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morneium:

Jag är riktigt dålig gällande datorer i allmänhet. Men nu när jag lirar får min processorfläkt gå i högvarv och cpun kan ändå gå upp i 61 grader. Är det farligt för processorn eller är det lugnt?

Min fråga: innan min kompis kan hjälpa mig sätta in en ny fläkt. Kan jag sätta en vanlig fläkt som blåser rakt in i datorn? Med ena sidan öppen? Haha.

Vad är det för CPU då? och vad har du för kylare på den?

Är det en Intel kan du sänka fläkten en del och låta CPU gå upp till typ 70c eller så utan problem

61c är inte farligt för någon CPU......
Sätta en bordsfläkt gör ju att det blir ändå mer oväsen, och blir CPU bara 61c så behövs det ju inte...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

@morneium
Vad är det för CPU? För vissa AMD CPU'er gillar inte köra över 62C.

EDIT: Vilken timing för tvåa på pucken...

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Vad är det för CPU då? och vad har du för kylare på den?

Är det en Intel kan du sänka fläkten en del och låta CPU gå upp till typ 70c eller så utan problem

61c är inte farligt för någon CPU......
Sätta en bordsfläkt gör ju att det blir ändå mer oväsen, och blir CPU bara 61c så behövs det ju inte...

https://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5-ghz-bl...

Denna cpu:n är det. Läst någonstans att den mår dåligt över 65c. Därför jag är lite nojjig! Oväsendet bryr jag mig inte om sålänge datorn inte tar skada av värmen.
Just nu har jag standardfläkten som följer med processorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av morneium:

https://www.inet.se/produkt/5308709/amd-fx-6300-6c-3-5-ghz-bl...

Denna cpu:n är det. Läst någonstans att den mår dåligt över 65c. Därför jag är lite nojjig! Oväsendet bryr jag mig inte om sålänge datorn inte tar skada av värmen.
Just nu har jag standardfläkten som följer med processorn!

Skickades från m.sweclockers.com

Den CPU kan börja trottla kommer dock inte ihåg vid vilken temperatur, men 62c bör inte kontinuerligt överskridas och dessa 62c har jag för mig räknas direkt under heatspredern.

Den tar dock inte skada om den går upp till 65 eller 70c för den delen.

Enklaste att få ner tempraturen är att byta ut stockkylaren till en lite bättre, tex https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... kolla först att den inte är för hög för ditt chassi bara
På köpet blir datorn mycket tystare också...

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Den CPU kan börja trottla kommer dock inte ihåg vid vilken temperatur, men 62c bör inte kontinuerligt överskridas och dessa 62c har jag för mig räknas direkt under heatspredern.

Den tar dock inte skada om den går upp till 65 eller 70c för den delen.

Enklaste att få ner tempraturen är att byta ut stockkylaren till en lite bättre, tex https://www.inet.se/produkt/5322017/cooler-master-hyper-212-e... kolla först att den inte är för hög för ditt chassi bara
På köpet blir datorn mycket tystare också...

Precis den hade jag tidigare och den ska jag köpa igen! Den var grymt bra.

Skickades från m.sweclockers.com