Permalänk
Medlem

Varmare GPU med AC?

För några dagar sedan införskaffade jag mig en AC pga att datorrummet blir olidligt varmt under sommaren. I vanliga fall brukar mina GPUs ligga på 75-81c men när jag kör ACn och rummet är mycket svalare så stiger istället temperaturen till 82-85c vilket inte känns helt rimligt. Någon som har någon aning om varför det blir så?

Permalänk
Avstängd

Vart står A/C:n och hur är slangen som blåser ut varmluften riktad?

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem

@Stefflo: Datorbordet står så att fönstret är bakom skärmarna och datorn är på golvet till höger under bordet. ACn står till vänster om bordet och slangen är monterad så all varmlust blåser ut genom fönstret (följde med monteringsplatta för att kunna ha den just så).

Slängde ihop en bild lite snabbt så kanske det blir lättare att förstå blåa är acn, den blåser ut via fönstret som är öppet men tätat med platta som medföljer för just en sån montering. Röda är datorn under bordet.

Jag funderar på att flytta så datorbordet står i hörnet till vänster istället, skulle det hjälpa något tro?

Permalänk

Enda sättet det skulle bli varmare är om du flyttade datorn så varmluften inte kommer in eller ur datorlådan lika effektivt annars har det hänt nått med fläktarna inuti datorn. Du borde få lägre temps med lägre rumstemo.

Permalänk
Medlem

Skulle det bli bättre med en sån här lösning tror ni? Då borde ju all varmluft försvinna lättare från datorn samt bli bättre kyld när den står mer "inne" i rummet.

Permalänk
Medlem

Det enda som händer när du ändrar temperaturen inomhus är att grafikkortens fläktar får jobba mindre för att nå en viss "target temperature". Ändra fläktkurvan om du vill ha kallare kort till priset av högre fläktljud

Såvida inte fläktarna alltid går på 100%, då är det lite märkligt.

Permalänk
Medlem

@Trebsor: Det låter ganska logiskt faktiskt när det är svalare i rummet så jobbar inte fläktarna lika intensivt och därav blir det samma temp men fläktarna går på lägre procent. Tänkte inte alls på det faktiskt men nu när du säger det så är det ju självklart för jag har temp limit 83c på mina kort per default.

Tack för alla svar! Blir nog ändå att möblera om rummet som på den andra bilden.

Permalänk
Skrivet av Trebsor:

Det enda som händer när du ändrar temperaturen inomhus är att grafikkortens fläktar får jobba mindre för att nå en viss "target temperature". Ändra fläktkurvan om du vill ha kallare kort till priset av högre fläktljud

Såvida inte fläktarna alltid går på 100%, då är det lite märkligt.

Bra svar, får skylla på att man är nyvaken ;D

Permalänk
Avstängd

Vatten leder värme bättre än luft, fuktig luft leder bort värme bättre än torr luft, ac kyler ju ner luften och på det sättet kondenserar bort fuktigheten i luften du får lägre luftfuktighet och därmed sämre värmeavledning.

Permalänk
Medlem

En förklaring skulle kunna vara om processorn är flaskhals. Och om den throttlar av värmen. Nu när det är kallare så throttlar den mindre. Detta resulterar i att den trycker ut fler fps och grafikkortet får mer att jobba med och blir varmare.

Permalänk
Medlem

@Larrxi: Är det någon fara för grafikkorten om det är så?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av xorber:

@Larrxi: Är det någon fara för grafikkorten om det är så?

Nej. Dina kort är inte farligt varma på något vis.

Permalänk
Medlem

täckplattan kanske inte isolerar fönster i över och underkant.
då kanske datorn suger in uteluften när fönstret är öppet...

Visa signatur

vad gör man inte för massorna med en
"riktigt stor digital penis"