Förstärkare+högtalare eller aktiva högtalare?

Permalänk
Medlem

Förstärkare+högtalare eller aktiva högtalare?

Håller på att flytta och funderar kring hur jag ska göra med ljudet när jag väl är vid datorn senare i den nya lägenheten. Dvs lyssnar på musik och spelar.

Nu gäller detta högtalare och inte hörlurar och jag behöver er hjälp att bestämma mig med för-/nackdelar med att få ljud med hjälp av en förstärkare eller genom en pre-amp till aktiva högtalare. Har läst mycket men jag kommer inte fram till ett vettigt beslut.

Vill helst ha en subwoofer med :).

Har prylar sedan tidigare men vill ha ett nytt projekt att tänka på och bygga upp :).

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Medlem

@Xfinity: Bytte precis från AudioEngine 5 Plus till B&W CM5 S2, samt NAD förstärkare. Tycker man hör stor skillnad. Dock är dom nya högtalarna en helt annan prisklass.

Om du är en kräsen lyssnare och hör skillnad på ljud och ljud så skall du lägga mest pengar på högtalarna. Därefter förstärkare + input (dvs ljudfilskvalite, LP, CD, Tidal etc), sist kablar.

Permalänk
Medlem

@tearzyo: Intressant, det mesta lutar åt en förstärkare.

Är det någon som har erfarenhet av en Schiit Magni 2/Uber som anslutits från en förstärkare? Bra/dåligt, märke på förstärkare med mera... :).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem

Både och och subar ? Aktiva högtalare där förstärkaren/förstärkarna är separata och alltså inte inbyggt i högtalarlådan och basmoduler och du kan ha ett försteg också.
Du ställer en egentligen en fråga som mest handlar om hur du vill att det ska se ut eftersom du kan kombinera det hur som helst elektriskt.

Jag tycker man ska skaffa det som är bra och struntar man i budget och design är det oftast en kombination av aktiva och passiva högtalare och det är dessutom sälla bra att placera elektroniken i högtalaren eftersom det vibrerar mycket där.

Det blir alltså i princip alltid aktiv drift i basen eftersom det är svårt och dyrt att bygga passiva filter där, i toppen har man med fördel aktiv delning åtminstone mot basen kanske i kombination med passiva kompensationslänkar eller helt passiva filter.
ett försteg har ju egentligen inget med aktiv eller passiv drift av högtalaren att göra och det går ju att ha ett försteg även kombinerat med en integrerad förstärkare.

Ska du ha nått att verkligen fundera på så går det att lägga in både aktiva och passiva filterlänkar i simuleringarna i lspcad om du vill grotta ner dig djupt, då kan det tex bli så här >

http://www.ijdata.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Fick mer att tänka på samt lite huvudvärk

Tack för svaret, i grunden en enkel fråga ja som du skriver. Vill helst få det snyggt och få ut bra ut bra ljud med möjlighet till att kunna uppgradera framöver. På det sättet är också vägen med att ha en förstärkare bra. Dock kör jag på M-audio BX5 D2 högtalare idag och tycker att den lösningen jag gjort med att koppla in en subwoofer i mixen blev mindre lyckad (det fungerar men känslig med volymen).

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xfinity:

Tack för svaret, i grunden en enkel fråga ja som du skriver. Vill helst få det snyggt och få ut bra ut bra ljud med möjlighet till att kunna uppgradera framöver. På det sättet är också vägen med att ha en förstärkare bra. Dock kör jag på M-audio BX5 D2 högtalare idag och tycker att den lösningen jag gjort med att koppla in en subwoofer i mixen blev mindre lyckad (det fungerar men känslig med volymen).

Skickades från m.sweclockers.com

Men hur har du kopplat in basen? har du skaffat ett separat filter till den eller hur sköter du delning och nivåkontroll ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Men hur har du kopplat in basen? har du skaffat ett separat filter till den eller hur sköter du delning och nivåkontroll ?

Sköter det genom denna lösning, inte optimalt men fungerar:

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B003FPD3IS/ref=ya_aw_od_pi?ie=...

Idéer på hur jag kan snygga/bättre lösning tas gärna emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xfinity:

Sköter det genom denna lösning, inte optimalt men fungerar:

https://www.amazon.com/gp/aw/d/B003FPD3IS/ref=ya_aw_od_pi?ie=...

Idéer på hur jag kan snygga/bättre lösning tas gärna emot.

Skickades från m.sweclockers.com

Ett aktivt filter vore nått att använda och det kan du ha kvar om du bygger vidare. Minidsp går att ha till mycket.
https://www.minidsp.com/

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Ett aktivt filter vore nått att använda och det kan du ha kvar om du bygger vidare. Minidsp går att ha till mycket.
https://www.minidsp.com/

Intressant, ska kika på allt de hade att erbjuda. Något som du kan rekommendera på rak arm? De hade ett stort antal produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Citera mig - @Xfinity - för svar! | Inet fraktfritt

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Xfinity:

Intressant, ska kika på allt de hade att erbjuda. Något som du kan rekommendera på rak arm? De hade ett stort antal produkter.

Skickades från m.sweclockers.com

2X4 är grunden till ett filter, 2 kanaler in, 4 kanaler ut så ska man ha grunden till ett aktivt filter/ eq för att dela en bas mot topparna så är det där man börjar, sedan går det ju att kombinera moduler så det kan bli i princip hur avancerat som helst, det är lite som att bygga med ljud-Lego.
Själv har jag en Behringer Ultradrive DCX 2496 https://www.music-group.com/Categories/Behringer/Signal-Proce... men skulle jag köpt nått idag så hade det blivit Minidsp eftersom det är som byggblock med närmast oändliga kombinationsmöjligheter.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Vilken prisklass har du tänkt dig liksom?

Det påverkar ganska mycket.