Har ni nåt extra antivirusprogram i Windows 10?

Permalänk
Medlem

Har ni nåt extra antivirusprogram i Windows 10?

Har tills nyligen kört Windows 7 och då använt Microsoft Security Essentials som antivirusprogram.
Nu har jag uppgraderat till Windows 10 och där finns ju redan Windows Defender, som ska vara likvärdigt med MSE om jag läst rätt.

Hur har ni gjort? Jag är alltså inte intresserad av vilket antivirusprogram ni använder, bara vilken lösning ni valt.

Visa signatur

Keep on boppin´

Permalänk
Medlem

Jag kör inget extra. Lite naivt kanske men tycker inte att jag sysslar med något som skulle utsätta mig för särskilt stor risk eller har någon känslig data som eventuella "tjuvar" skulle kunna vara intresserade av.
I värsta fall om man får in något skit får man väl ta och formatera, det lilla viktiga jag har på datorn är säkerhetskopierat i molnet

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Ja. Jag kör kör ett tredjepartsprogram och har inaktiverat både Windows Defender och Windows Firewall helt och hållet. Kaspersky Internet Security äter knappt någon prestanda alls och det är alltid lika bra att vara på den säkra sidan. Windows Defender är urdålig på att skydda ens dator mot sabotageprogram.

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Lego Master

Kör NOD32, men har Windows Firewall kvar, även om jag har en brandvägg i routern (litar inte helt på den). Medan jag fortfarande körde pfSense hade jag ingen brandvägg i datorn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Jag kör med Bitdefender och malwarebytes premium.

Windows defender och MSE = meninglösa båda två och man kollar på AV tester, och microsoft har jag för mig till och med sagt att deras Windows Defender inte är särkilt bra.

Skydda sig tycker jag ändå är värt det, jag kollar inte på så många konstiga sidor men det räcker ju att t.ex jag besöker en sida som metro där det är reklam och den reklamen är infekterad då blir du automatiskt infekterad, svårare än så är det inte. Anti virus prgram drar noll prestanda på din maskin så det är värt att ha det, därför kör man också med ublock för att ta bort reklamen på sidorna, för det är faktiskt där mest skit sprids.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Airikr:

Ja. Jag kör kör ett tredjepartsprogram och har inaktiverat både Windows Defender och Windows Firewall helt och hållet. Kaspersky Internet Security äter knappt någon prestanda alls och det är alltid lika bra att vara på den säkra sidan. Windows Defender är urdålig på att skydda ens dator mot sabotageprogram.

Kör med Kaspersky internet security samt med mbam varannan månad. Fungerar galant och märker knappt att man har ett AV installerat.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M4 Pro | 24GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Lego Master
Skrivet av JoeBlack:

Jag kör inget extra. Lite naivt kanske men tycker inte att jag sysslar med något som skulle utsätta mig för särskilt stor risk eller har någon känslig data som eventuella "tjuvar" skulle kunna vara intresserade av.
I värsta fall om man får in något skit får man väl ta och formatera, det lilla viktiga jag har på datorn är säkerhetskopierat i molnet

Risken är ju att du får in nåt som inte påverkar din maskin direkt, utan att den kanske blir del av ett botnät eller liknande utan din vetskap.
Jag tycker att ha ett vettigt AV är som att vaccinera sig och sina barn, det är inte bara för din egen skull, utan även för andra som kan påverkas av att du kan bära på nåt skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Kör F-sercure/Telia säker surf eftersom det ingår i abonnemanget. På laptopen kör jag Bitdefender. Fick nyligen en större UI uppdatering till F-secure, det blev riktigt snyggt men nu frågar den om var och varannat program har tillåtelse att köra, tänk den tidigare versionen av UAC till Windows Vista. Grymt irriterade.
Scannar även med MBAM någon gång i månaden.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Risken är ju att du får in nåt som inte påverkar din maskin direkt, utan att den kanske blir del av ett botnät eller liknande utan din vetskap.
Jag tycker att ha ett vettigt AV är som att vaccinera sig och sina barn, det är inte bara för din egen skull, utan även för andra som kan påverkas av att du kan bära på nåt skit.

AV har ju dessutom blivit mycket bättre på senare tid, för några år sedan tog de stora resurer och slöade ner datorn. Idag märks det inte ens.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Kör med Kaspersky internet security samt med mbam varannan månad. Fungerar galant och märker knappt att man har ett AV installerat.

Precis Det är helt underbart!

Visa signatur

Citera mig om du vill att jag ska hitta till ditt svar.
airikr.me. Andra projekt: Keizai, Koroth, Serenum & Enc.

Permalänk
Medlem

Kör med Norman som ingår i mitt abonnemang

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Avstängd

Sedan jag installerade gratis-versionen av "AVAST!" så har jag nästan helt sluppit varningar om antivirus på datorn. Windows Defender blockerade även vissa websidor tidigare.

Permalänk
Medlem

Jag kör Windows Defender. Säkrast så, AV-programmen är fulla med sårbarheter.
Microsoft har gått ut med en stark rekommendation av sina AV.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Nämn en enda mjukvara utan sårbarheter?

De flesta (även gratisversionerna) antivirusprogrammen från andra tillverkare är avsevärt mycket bättre än Windows Defender, som ju trots allt bara är tänkt som ett "grundskydd" och ingenting annat.

Microsoft har ju själva avrått ifrån att använda Windows Defender.

Permalänk
Medlem

Avast alla dar i veckan.

Visa signatur

Fractal Design Pop XL Air RGB | ASRock Z690 Taichi | i5-12600k | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | Gigabyte RTX 5070 12GB Gaming OC

Nintendo Switch | PlayStation 5 +PS4 Pro | Xbox Series X + One X
Min FZ Profil

Permalänk
Medlem

Att använda MSE/Windows defender är lika med att köra utan. Det är bara något du ska ha tills du fått ner andra bättre saker.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem

AVG Internet Security och Malwarebytes Anti-Malware, både kostar en slant...

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo

Nej.
Får jag virus så är allt det viktiga låst med dual Authenticate. Allt personligt är backup:at.

Installerar bara om datorn.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Nu kör jag med Kaspersky Total Security och är hur nöjd som helst det tar allt som försöker skada datorn hittills.

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaine_Uro:

Nämn en enda mjukvara utan sårbarheter?

LastPass? Nej, vänta! Det var ju den där lösenordshanteraren som man kan stjäla alla lösenord från. My bad.

Skrivet av Kaine_Uro:

De flesta (även gratisversionerna) antivirusprogrammen från andra tillverkare är avsevärt mycket bättre än Windows Defender, som ju trots allt bara är tänkt som ett "grundskydd" och ingenting annat.

Inte när det gäller sårbarheterna, där är de flesta sämre.

Skrivet av Kaine_Uro:

Microsoft har ju själva avrått ifrån att använda Windows Defender.

Tvärtom, Microsoft har gått ut med en stark rekommendation att man ska använda Windows Defender.

Permalänk
Medlem
Skrivet av torbjorn_75:

...och här är verkligheten, testat och klart.... https://www.av-test.org/en/antivirus/home-windows/

Visa signatur

CPU: 9900K
GPU: RTX 4070
RAM: 32GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej.
Får jag virus så är allt det viktiga låst med dual Authenticate. Allt personligt är backup:at.

Är det inte drygt att installera om datorn varje gång man får virus för att man inte pallar använda skydd?

Ungefär som att säga att man kör utan preventinmedel eftersom det går att göra abort. Visst det går men det är mycket jobb.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Baxtex:

Är det inte drygt att installera om datorn varje gång man får virus för att man inte pallar använda skydd?

Ungefär som att säga att man kör utan preventinmedel eftersom det går att göra abort. Visst det går men det är mycket jobb.

I detta fall är det mer som att abort är skyddet, antivirus är överlag jävligt dåliga och tar i stort bara kända saker. Så du kan vara infekterad i månader innan det blir känt och fixat.
Men visst, sover du bättre av att ha antivirus så kör på

Sen får nog inte personen virus så ofta.
Har själv haft noll märkbara virus på tio år, är kanske med i något botnät men har inte hittat något i loggarna från brandväggen som tyder på det.

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av torbjorn_75:

LastPass? Nej, vänta! Det var ju den där lösenordshanteraren som man kan stjäla alla lösenord från. My bad.

Tvärtom, Microsoft har gått ut med en stark rekommendation att man ska använda Windows Defender.

Som vanligt massa inlägg utan grund och källor... Jag börjar tro att du faktiskt bara trollar, precis som jag trodde från början.

Varför skulle de flesta vara sämre?
M$ har, som nämnts, sagt att man inte ska förlita sig på deras MSE.

Skaffa ett riktigt skydd, det finns ingen anledning till att inte göra det idag.

Visa signatur

|| AMD Ryzen 9800X3D || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 990 PRO 4TB || Kingston Fury CL30 64GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 ||

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Kör Bitdefender som jag betalar för. Blev grymt trött på all reklam och inbyggd spyware i gratisversionerna av AVG och Avast och Bitdefender har varit 1a eller top 3 på AV-jämförelser så länge jag kan minnas. Det är inte särskilt störande heller vad gäller popups och så, även om det får för sig att mina steam-spel är crypto-locker-malwares ibland

Permalänk
Medlem

Det som är lika viktigt är att se till att alla program är uppdaterade. Då minskar man möjligheterna till intrång ordentligt. Man behöver inte ha senaste versionen installerad men alla säkerhetsuppdateringar ska installeras snarast.

Situationen är ju att så fort någon hittar en sårbarhet så börjar jakten på offer. Det är bra att uppdatera så fort som möjligt.

Permalänk
Medlem

Kör med Avast + ett litet extra program som ska vara bra mot ransomware
från Bitdefender som är gratis. Efter allt man läst om ransomware sökte jag på
skydd mot det, då fick jag ett tips från techworld.

Visa signatur

Corsair 4000D | AMD Ryzen 5600X | Hyper 212 Evo v2 | Gigabyte Aorus Elite v2 | Gigabyte RTX 3060 Ti | Rog Strix 650W | Hårddiskar WD m2 1 TB + 3 TB WD 5400 rpm + 2 TB Seagate 7200 rpm| 16 GB RAM | Bildskärm MSI Optix MAG274QRF-QD|

Permalänk
Medlem

Mycket FUD från båda hållen, Microsoft har faktiskt kvar Endpoint Protection i System Center 2016 och företag betalar också för att använda samma motor/definitioner som Defender/MSE därav. Det är inget de dödat av. Vill man som hemanvändare däremot köra något annat så är det fritt fram, Bitdefender, Avast, Avira, AVG och hela köret finns i gratis-versioner, men de flesta täcker mycket mer i betalversioner. Det finns ingen perfekt lösning för hemanvändare, det blir lätt bloatat och samtidigt är kunderna de riktar in sig mot snarare företag. Företagen slipper dock alla klumpiga gränssnitt och liknande när de administrerar sin lösning centralt.

Vidare så kontrollerar numera de flesta AV/säkerhetspaket Windows inbyggda brandvägg snarare än kör in någon egen brandväggsmjukvara. Den är mycket kompetent som brandvägg, om man kan hantera den.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av torbjorn_75:

Nej man ska inte lägga alla ägg i samma korg.

Sedan så finns det ju som sagt "kryphål" i all mjukvara.

Skrivet av torbjorn_75:

Du får gärna förklara hur det kan komma sig att fler system som endast kör på Windows Defender blir drabbade av skadlig mjukvara när de som kör mjukvara från tredje part klarar sig bättre?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DavidtheDoom:

Nej.

Vilken helkonstig filosofi. När gör du själv bedömningen huruvida du fått virus eller inte?

Skrivet av torbjorn_75:

Skrivet av torbjorn_75:

Nu är du igång igen med dina knasigheter. Om nu AV-programmen är fulla med sårbarheten - talar inte det för att Defender också har sårbarheter? Jag menar - utöver att vara ett av de minst säkra antivirusprogrammen på marknaden, förstås.

Du har ingen fakta att presentera utan pekar ständigt på några karaktärer som du tycks se upp till som auktoriteter medan du samtidigt avfärdar all annan relevant data som krockar med dina förutfattade slutsatser. Riktigt tröttsamt och meningslöst.