Datorn bootar inte efter byte av moderkort

Permalänk
Medlem

Datorn bootar inte efter byte av moderkort

Jag bytte moderkort och processor på min brors dator igår, efter lite fixande så bootade datorn in i bios.
Bios upptäckt startdisken. När jag försökte starta datorn så fastnar datorn på en skärm med ett blinkade "_".

Jag har lyckats boota till windows installations usb men inget av verktygen lyckades få den nuvarande windows installationen att starta.
Hur ska jag få datron att boota?

Jag bytte från ett P8C WS moderkort till ett Msi z68a gd 65 g3. Boot disken är en kingston ssdnow på 60 GB

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

För att boota gamla wimdows. Kolla om moderkortet kör EFI. Finns legacy att ställa in om det är så. Det andra är att prova byta SATA mode: ide eller ahci.

Fungerar installationd-ssd på andra datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

För att boota gamla wimdows. Kolla om moderkortet kör EFI. Finns legacy att ställa in om det är så. Det andra är att prova byta SATA mode: ide eller ahci.

Fungerar installationd-ssd på andra datorer?

Allting fungerade innan, jag har testat att starta både i IDE och AHCI läge. Det moderkortet jag använder nu
har ingen inställning för EFI / Legacy så jag antar att det endast kan boota legacy. Kan det vara så att
windows installationen är inställd på EFI hur gör jag då så att det kan boota på ett legacy system?

Det är windows 10 som är installerat

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Rekordmedlem

Har du bytt moderkort ska du installera om för att undvika en massa problem elerl dålig prestanda.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp ditt gamla moderkort har UEFI. Går säkert att konvertera. Googla hårt.

Om du ska installera nytt, kom ihåg att alla gamla partitioner måste tas bort så att GPT-partitioneringen försvinner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Har du bytt moderkort ska du installera om för att undvika en massa problem elerl dålig prestanda.

Skrivet av Larrxi:

Japp ditt gamla moderkort har UEFI. Går säkert att konvertera. Googla hårt.

Om du ska installera nytt, kom ihåg att alla gamla partitioner måste tas bort så att GPT-partitioneringen försvinner.

Det löste sig, msi moderkortet stöde också EFI boot men windows verktyg lyckades inte lägga till en länk till windows EFI boot fil. Jag kunde dock starta ett uefi shell och därifrån kunde jag boota windows och efter att jag startat om datorn så fanns windows boot manager med i efi boot menyn.

Här är de kommandon jag använde för att boota Windows från "MSI UEFI-SHELL"

  1. FS0: (Windows EFI partion)

  2. cd efi/BOOT

  3. BOOTX64.EFI

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare

Permalänk
Medlem

Kul att det löste sig. Måste du skriva så varje gång du ska boota? oO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larrxi:

Kul att det löste sig. Måste du skriva så varje gång du ska boota? oO

Nej, efter att jag gjort det en gång så sparades windows boot manager som default boot.

Visa signatur

KTH student, programmerare, arch användare