Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2009

i5 6600k kan inte gå över 3.6 GHz

Hejsan,
Jag har precis byggt ihop min nya dator och har försökt överklocka min CPU men den vägrar gå över 3.6 GHz och jag har ingen aning vad det beror på. Jag har googlat runt men kan inte hitta några svar. I BIOS kan jag dra upp CPU ration till max 39 men CPU:n går ändå inte över 3.6 GHz när jag ser efter i CPU-z. I Intel Extreme Tuning Utility kan jag inte heller dra upp ratio över 3.6 GHz och frekvensen är maxad på 100 MHz. Vad kan detta bero på och hur löser jag det? CPU:n är i5 6600k och moderkortet är MSI B150A Pro Gaming.

Tack så mycket för hjälpen!

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Umeå
Registrerad
Jul 2001

Du ska ha ett z170 moderkort, du kanske kan klocka lite med bclk(Visst heter det så fortfarande?haha). Antar att det inte går alls eftersom "frekvensen" är maxad på 100,

i7 3930k@4.5Ghz, 16GB ram, 980 ti, Asus Xonar DX, OCZ Vertex 4 256GB, 1TB Samsung, Corsair 650W

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Grycksbo
Registrerad
Feb 2010

Mycket konstigt att du köper en upplåst processor men ett moderkort som inte är gjort för överklockning, och som saknar den feature dessutom.

[i5 4670k stock]-[MSI Z87 GD65-GAMING]-[Corsair 16GB 1600MHz XMP ]-[EVGA Supernova G2 750W]-[ZOTAC GTX 980Ti AMP Extreme 6GB]-[Windows 10]-[Acer 27" XB270HU]-[]-[QPAD 8K]-[QPAD MK-90][Asus Essence STX II]-[Beyerdynamic DT 770 Pro 250 ohm]-[Röde PodCaster USB + PSM-1 + PSA-1]-[Nintendo Wii U]-[Playstation 4]

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Intel B150 chipset stödjer inte överklockning.

ASrock X99M Killer | Core i7 5820K @ 4,5 GHz| Corsair H100i v2 | Crucial Ballistix 32768 MB DDR4-2400| 512GB Crucial mx100, 256GB Crucial m4, 480GB Seagate 600 | EVGA 980 Ti ACX 2.0+ 6144MB @ 1400/7800| Corsair 400C | EVGA 850W G2 Supernova | ASUS ROG Swift PG348Q 34" | 49TB UNRAID NAS | DELL XPS 13 infinity| i7-5500U | 8192MB | 256GB SSD | QHD+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2009

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

AMD Phenom II X4 @ ~3.8GHz, 700w Cougar PSU, 4GB 1600MHz Kingston, Asus M4N75TD, Gigabyte GTX 460 1GB OC @ 850/1700/2025, Antec Two Hundred - 3dmark06: ~20100

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Dec 2006
Skrivet av T4DD:

Nej fyfan vad ledsen jag blir nu. Trodde inte ens att de sålde den här typen av moderkort utan stöd för överklockning. Vilken jävla skit. Moderkortet heter "Pro Gaming" och stödjer inte ens överklockning. Tog 2 månader av tjat med kompletts och dustins support och returer hit och dit för att få den att funka till och med då minnena var paj (två stickor var defekta, hur fan kan det ens ske?!) och nu när den äntligen funkar får jag höra att moderkortet inte stödjer överklockning. Vill ta livet av mig nu, dagen är förstörd. Nej, månaden är förstörd. NEJ, året är förstört. Jag har inte råd att köpa ett nytt moderkort. Helvetes jävla skit. Tack för svaren.

Är fortfarande en kompetent CPU, och val av grafikkort är mer viktigt än att kunna överklocka CPU.
Och jämfört med din AMD CPU du har i sign så är väl din nya typ dubbelt så bra....

Överklocka går som sagt inte med ditt moderkort, dock i5 6600 har fortfarande en turboboost upp till 3,9Ghz dock enbart med en kärna belastad, möjligen kanske man få upp CPU till 3,9 konstant på alla fyra kärnor samtidigt som bäst, om du har en skaplig kylare också...

Cooler Master ATCS840, corsair AX750, Asus Sabertooth X58, i7 950, Highend vattenkylning, 12Gb Corsair, GTX275, Raptor 150, Spinpoint F1 1Tb x3, WD 640black, Windows 7 x64, Asus Xonar Essence STX. Skärm Dell U2711.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Jul 2011
Skrivet av T4DD:

Varför då du har fortfarande en bra cpu

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2015

Året kommer säkert med bra mycket sämre nyheter ska du se. Håll ut bara!

För att plåstra om såren lite grann kan jag ur egen erfarenhet som 60Hz-gamer upplysa att skillnaden på 3,9Ghz som är max turbo på 6600k och en "normal" överklock säg 4,5-4,6Ghz är ärligt talat ingenting ryggbrytande för spel om du är ute efter grafiskt snygga upplevelser och inte super high pace som typ CSGO och dylikt där hastigheten är mer påverkande. Det kommer säkert bli bra ändå.

Kika t.ex. här på ett väldigt grafikbundet test som är snarlikt spel på kralliga settings i beteendet. Om du inte siktar på att fylla en 144Hz-skärm så kommer nog AAA-titlar må rätt bra även på 3,9Ghz.

MSI X99A SLI Krait Edition - 5820k - EVGA GTX1080 FTW - 32GB Corsair Vengeance LPX 2400Mhz CL12 - Corsair RM750x - Dark Rock Pro 3 - Noctua-hottat Fractal R5 - Mionix Naos 7000 - Razer Tartarus Chroma RGB - Logitech K810

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2009

Jag får inte upp CPU:n över 3,6 GHz så att det är "tillräckligt bra" med 3,9 GHz plåstrar inte direkt om såren. Anledningen till att det är så otroligt surt är för att jag inte visste att jag köpte ett moderkort som inte stödjer överklockning. Hade jag bara tryckt på ett annat moderkort hade jag suttit med en 4+ GHz CPU just nu.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av T4DD:

Det "PRO Gaming" snacket kan man nog helt bortse från när man köper moderkort, eller egentligen vilken produkt som helst. Är ungefär lika intetsägande som att utannonsera ett par skor som "jättesnabba!". Det är specifikationerna som gäller.
Sedan har jag förstått det som att Skylake CPU'erna inte går att överklocka så mycket som förväntat...som t ex min gamla i5-2500K. Enda anledningen till att jag inte uppgraderat än.

Du kan nog vara lugn med att din CPU kommer klara de flesta av dina behov ett bra tag framöver ändå, utan att överklockas överhuvudtaget...vill jag tro iallafall.

MB: ASUS P8P67 LE B3 // CPU: Intel Core i5-2500K // GPU: EVGA GTX 1080 FE
Asus VG248QE 144Hz // RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR3
PSU: Corsair 750W HX // SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Okt 2009

@Wiggin: Jag vet att namnet "Pro Gaming" är till för att sälja. Men man tycker ju ändå att ett par skor som heter "Extreme Professional Running Shoes of the Stars" ska vara skapta för att springa i liksom haha

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2012
Skrivet av T4DD:

@Wiggin: Jag vet att namnet "Pro Gaming" är till för att sälja. Men man tycker ju ändå att ett par skor som heter "Extreme Professional Running Shoes of the Stars" ska vara skapta för att springa i liksom haha

Exakt, springa i ja, men inte blir dom snabbare för det...precis som att ditt MB går jättebra att spela med

Men skämt åsido, du kan ju alltid prova att prata med komplett, som brukar vara jäkligt tillmötesgående. Det är ju inte deras fel att du beställt ett kort som inte gör det du förväntat dig ändå, men det kanske går att nå en överenskommelse? Ifall det känns väldigt viktigt för dig så kan du ju alltid prova med att lägga ut det för försäljning här på marknaden och köpa ett nytt för pengarna du förhoppningsvis får för ditt gamla.

Ett tips för framtida köp är att kolla med stället du handlar ifrån att grejerna är kompatibla, samt att de motsvarar dina önskemål. Förpackningarnas säljspråk är som sagt inte mycket att gå på.

Lycka till!

MB: ASUS P8P67 LE B3 // CPU: Intel Core i5-2500K // GPU: EVGA GTX 1080 FE
Asus VG248QE 144Hz // RAM: Corsair Vengeance 8GB DDR3
PSU: Corsair 750W HX // SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Visby
Registrerad
Jan 2014

Oavsett om moderkorten har för inriktning så är valet av kretsuppsättning viktigast.
Intel har medvetet valt att endast låta en krets i varje plattform vara upplåst för överklockning. Övriga kretsar är låsta och kan inte överklocka.
Dock är dessa kretsar inte alltid dåliga. Jag listar den stora skillnaden mellan dom relevanta modellerna för dagens Socker 1151.

Z170: Plattformens alla funktioner.
H170: Samma som Z170, men utan överklockning.
B150. Samma som H170 men endast 4 SATA 6GB/s portar och avsaknad av stöd för M.2 och SATA Express. Endast CrossFire.

Dator: Fractal Design Define S. Fractal Desig Integra M 750W. Intel Core i7-5820K. Fractal Design Kelvin S24. msi X99S SLI PLUS. G.SKILL Value Series DDR4 2133MHz 4x4GB. nVIDA GTX 1060 FE. MSI GTX 950 2GB PhysX. Samsung SSD 950 PRO NVMe M.2 256GB. 2x Samsung SSD 850 EVO 500GB RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Edifier H850. MIONIX NAOS 8200. MIONIX ZIBAL 60. MIONIX Sargas S.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Nov 2012

Dom överklockningstesterna jag sett med skylake så får man ändå ingen mer spelprestanda. Iallafall inte i Crysis och Witcher, vilka är ganska CPU intensiva spel. Var glad att du har en processor som är ordentligt vass stock istället. Och att du kommer ha ett system som håller längre, pga mindre värme och långsammare luftflöde vilket producerar mindre damm

MSI Z87-S02 INET EDITION - i5 4670K 3.4 GHz - Corsair 16GB CL10 1600MHz VENGEANCE LP - EVGA GeForce GTX 1060 6GB SC Gaming - SilverStone Argon AR01.