Permalänk
Medlem

Bygger för första gången

Har lite bekymmer med mitt bygge..
När jag ska testa att sätta igång den går bara CPU fläkten igång och inte chassi fläktarna, får ingen bild till min skärm. Känns som jag missat något, men har ingen aning om vad. Suttit och kollat på dem här jä*la sladdarna i ett par timmar.. Är det någon som har någon idé så kanske jag kan sova med gott samvete inatt

Komponenter:
Asus z170-a
Intel 7 6600k
Be quiet
Msi GeForce gtx 1070
Fractal integra 750w
Corsair vengence 16 GB 3000 MHz

Permalänk
Medlem

@Berra86: Vanligtvis har man missat sätta i 4/8pin kontakten i moderkortet när detta sker. Kolla i ditt nätagg efter en 4/8pin. Sätt den i moderkortet, uttaget sitter normalt runt processorn.

Bild

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

@Berra86: Vanligtvis har man missat sätta i 4/8pin kontakten i moderkortet när detta sker. Kolla i ditt nätagg efter en 4/8pin. Sätt den i moderkortet, uttaget sitter normalt runt processorn.

Bild

Den sitter redan i :/

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@Berra86: Prova att ta ur alla kablar och sätt i dem igen. kan vara nån som hamnat lite snett eller glappar.

Permalänk
Medlem

Just nu får jag igång alla fläktar, hade tagit fel sladd till grafikkortet >.< ska testa köra med skärmen nu, uppdatering kommer inom kort

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

om inte ens fläktarna går igång så tror jag det är strömmen till moderkortet som inte är schysst. Kan du ha blandat ihop en PCI-E strömsladd med CPU ström ner till moderkortet?

Du har satt i den "stora" moderkortskontakten(20 pins ngt) + ström(8 pin på ditt MB)?

Fläktarna inkopplade på MB o inte på ngn fläktkontroller?

Ta en bra bild på MB så får vi se

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tea42BBS:

om inte ens fläktarna går igång så tror jag det är strömmen till moderkortet som inte är schysst. Kan du ha blandat ihop en PCI-E strömsladd med CPU ström ner till moderkortet?

Du har satt i den "stora" moderkortskontakten(20 pins ngt) + ström(8 pin på ditt MB)?

Fläktarna inkopplade på MB o inte på ngn fläktkontroller?

Ta en bra bild på MB så får vi se

// LZ

Nej båda dem sladdarna sitter i. Fick ingen kontakt med skärmen nu heller, men alla fläktar går igång.
Ska se om kan få upp en bild, aldrig gjort det från telefonen dock

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nej jag vetefan hur jag ska göra..

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Kolla så att du verkligen kopplar in skärmkabeln på grafikkortet och inte in på moderkortets utgång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

Just nu får jag igång alla fläktar, hade tagit fel sladd till grafikkortet >.< ska testa köra med skärmen nu, uppdatering kommer inom kort

Skickades från m.sweclockers.com

Om du tagit fel sladd till grafikkortet så kan du ha brännt det, och moderkortet likaså för den delen om du förväxlat de två..

6Pin + två lösa = grafikkort
4 pin + 4 lösa = moderkort.
Står generellt på åtminstone ena ändan vad kabeln är till för.

På 6+2 (grafikkort) är det
[12v] [12v] [12v] ||| [GND]
[GND] [GND] [GND] ||| [GND]

På 4+4 (cpu/8-pin)
[12v] [12v] ||| [12v] [12v]
[GND] [GND] ||| [GND] [GND]

Kommer inte på rak arm ihåg vilket som ska vara överst/underst i relation till låsmekanismen..

Skrivet av Berra86:

Nej båda dem sladdarna sitter i. Fick ingen kontakt med skärmen nu heller, men alla fläktar går igång.
Ska se om kan få upp en bild, aldrig gjort det från telefonen dock

Skickades från m.sweclockers.com

Ladda ner imgur appen, ta en bild med den och tryck på upload - därefter dela > kopiera länk och posta här, helst med [ img] länkadress.jpg [ /img]

Lycka till och hoppas du inte sabbat det allt för illa. De två kablarna är inte kompatibla på fel ställe om man inte brukar överdrivet våld, så jag hoppas att du inte ska vara allt för orolig.

Mvh,
Wille

Permalänk

Hej! Utgår ifrån att du på moderkortet har en separat bildutgång, har du provat att köra via den för att på så sätt utesluta fel på grafikkortsbiten? kan vara bara att kolla isf. (koppla isf ur grafikkortet)
Annars skulle jag som ovanstående gav som förslag (tyvärr) ta ur kablarna från moderkort, koppla ut grafikkort, dubbelkolla att grafikkortet sitter som det ska och sätta tillbaka allt igen.

Visa signatur

NÖRDA- Att överentusiastiskt sysselsätta sig med något intresse under långa tidsperioder, intensivt. Betoningen ligger på att överdriva sitt engagemang.

https://www.inet.se/produkt/9990887/fraktfritt-sweclockers

Permalänk
Medlem

@Shadyville: har kollat det hur många ggr som helst :/

Permalänk
Medlem

@Massemåns: tack för tipset, funkade inte i moderkortet heller tyvärr

Permalänk
Medlem

Korkad fråga kanske, men "Serial port connector (10-1 COM), vad gör den? Såg att det var första steget här i manualen och ser inte ut som jag har kabel till den

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

Korkad fråga kanske, men "Serial port connector (10-1 COM), vad gör den? Såg att det var första steget här i manualen och ser inte ut som jag har kabel till den

Äldre grejer ansluts till den, därför du inte får en kabel

Edit, då du fått igång allt förutom bilden så måste det bero på detta eller hårdvarufel: https://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=troubl...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tearzyo:

Äldre grejer ansluts till den, därför du inte får en kabel

Ok, då är det inte det som strular till det då?

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

@willeykk: hoppas bilderna funkar och att ni kan se vad problemet är. Börjar bli smått galen

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Om du tagit fel sladd till grafikkortet så kan du ha brännt det, och moderkortet likaså för den delen om du förväxlat de två..

6Pin + två lösa = grafikkort
4 pin + 4 lösa = moderkort.
Står generellt på åtminstone ena ändan vad kabeln är till för.

På 6+2 (grafikkort) är det
[12v] [12v] [12v] ||| [GND]
[GND] [GND] [GND] ||| [GND]

På 4+4 (cpu/8-pin)
[12v] [12v] ||| [12v] [12v]
[GND] [GND] ||| [GND] [GND]

Kommer inte på rak arm ihåg vilket som ska vara överst/underst i relation till låsmekanismen..

Ladda ner imgur appen, ta en bild med den och tryck på upload - därefter dela > kopiera länk och posta här, helst med [ img] länkadress.jpg [ /img]

Lycka till och hoppas du inte sabbat det allt för illa. De två kablarna är inte kompatibla på fel ställe om man inte brukar överdrivet våld, så jag hoppas att du inte ska vara allt för orolig.

Mvh,
Wille

Jag hade tagit PCI-E sladden, så det borde väl inte vara några bekymmer? :/

Permalänk
Medlem

Blev nästan rätt Du ska högerklicka på bilderna och kopiera bildadress, alternativt hålla in om du är på mobilen/plattan så du får .jpg på slutet.

Ser ut att vara delad på rätt plats.

Svårt att se från den vinkeln men pilen med en 2a indikerar att det är rätt kabel iaf. Men är den uppochner? Som sagt rätt svårt att avgöra - men det ser ut som att "haken" på ovansidan av grafikkortet inte hakar i något? "haken" på kabeln brukar generellt haka fast i något när man trycker in den.

Redigerar;
Det ser ut som att du satt även den kabeln rätt om det är detta grafikkort du har..

Nya bilder och funderingar.
Permalänk
Medlem

@willeykk: jo då den hakar fast på grafikkortet
Vilken pil menar du? Hänger inte riktigt med.

Redigering: det är det kortet ja

Redigering 2: det ska väl inte spela någon roll vilken kabel jag kör från skärmen va? (Hdmi, osv)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

@willeykk: jo då den hakar fast på grafikkortet
Vilken pil menar du? Hänger inte riktigt med.

Redigering: det är det kortet ja

Jo jag såg det sen under redigeringen av inlägget
Var mest ett konstaterande att det var rätt kabel som satt i, det är en bit kabel som hänger vid sidan som det står "2" på och en pil med.

Du skrev tidigare att det var fel kabel i grafikkortet, kan du utveckla det?
Vad har du för skärm? Vad ansluts den med för kabel?

Permalänk
Medlem

@willeykk: ja jag hade tagit PCI-E kabeln först.

Skärm: AOC G2460V06 24"
Har testat hdmi och den som går till d-porten

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

@willeykk: ja jag hade tagit PCI-E kabeln först.

Först säger du att du tagit fel kabel till grafikkortet, sen säger du att du tog PCI-E kabeln, vad är det du menar egentligen?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

@willeykk: ja jag hade tagit PCI-E kabeln först.

Skärm: AOC G2460V06 24"
Har testat hdmi och den som går till d-porten

Och satt i moderkortet? I sånt fall är det troligtvis kört från vad jag kan tyda.

Min sista chansning för natten;
Koppla ur alla kablar ifrån chassit (power led, hdd led, reset, start) och koppla sedan bara in power och se till att den sitter 100% rätt och försök starta upp, så ser du ifall något kortslutits pga. felkoppling bland dessa.

Alright, då bör det inte vara skärmen..
Min skärm startar bara om man ställer om till displayport 1.1 istället för 1.2, men jag tror det bara gäller skärmar med högre upplösning och uppdateringsfrekvens.

Permalänk
Medlem

@Naga: jag hade satt PCI-E kabeln i grafikkortet först innan jag såg att det var fel och koppla bort den helt.

Permalänk
Medlem

@willeykk: nej nej, inte i moderkortet, satte PCI-E kabeln i grafikkortet. I moderkortet har jag kört dem som ska vara där sen start

Tack jag ska testa det!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Berra86:

@Naga: jag hade satt PCI-E kabeln i grafikkortet först innan jag såg att det var fel och koppla bort den helt.

och på vilket sätt var det fel?

Visa signatur

Intel Core i7-11700K / Asus ROG Strix Z590-F / Asus 1070 Dual OC / G.Skill Trident Z RGB 32GB (4x8) 3200MHz CL14 / Corsair RM750x / Samsung 980 PRO 1TB / Lian Li PC-O11 Dynamic EVO / custom loop 3x360 / Asus ROG Swift PG278Q / Ducky Shine 5 RGB MX Red / Sennheiser HD660S / FiiO E10K / Audio-Technica AT2020USB+

Permalänk
Medlem

@Naga: är det inte det då? Vet inte varför, men bara cpu fläkten gick igång när jag hade PCI-E kabeln i, när jag bytade så funkade alla.

Permalänk
Medlem
Skrivet av willeykk:

Och satt i moderkortet? I sånt fall är det troligtvis kört från vad jag kan tyda.

Min sista chansning för natten;
Koppla ur alla kablar ifrån chassit (power led, hdd led, reset, start) och koppla sedan bara in power och se till att den sitter 100% rätt och försök starta upp, så ser du ifall något kortslutits pga. felkoppling bland dessa.

Alright, då bör det inte vara skärmen..
Min skärm startar bara om man ställer om till displayport 1.1 istället för 1.2, men jag tror det bara gäller skärmar med högre upplösning och uppdateringsfrekvens.

Dessvärre funkade inte det heller vet inte vad jag ska ta mig till.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Har en kompis som sade att jag kunde göra en bios reset och att det borde stå i manualen hur man gör, men hittar ingenting om det. Vad säger ni andra? Är det något som borde testas?

Skickades från m.sweclockers.com