Ladda Win10 - jag är oteknisk och förstår inte så mycket

Permalänk

Ladda Win10 - jag är oteknisk och förstår inte så mycket

Tänkte ladda ner windows 10 men vet inte hur man ska göra trots att jag läst i olika trådar och andra forum.

Kan man spara win10 på usb-minne och kanske senare ladda ner den? Kommer det då fortfarande att vara gratis?

Jag har ingen aning om var min win8-licens finns - kommer kanske behöva att knappa in siffror för win10? Står det i datorn eller måste man öppna datorn manuellt för att hitta siffrorna?

Om jag laddar ner win10 från USB-minnet, måste jag först rensa win8 genom en fabriksåterställning?

Behöver man bara hitta den rätta versionen av win10 och sedan bara klicka på något för att ladda ner till stickan?

Hoppas att mina frågor inte är för "dumma".

Tack!

Permalänk
Rekordmedlem

Om du inte har ordning på din licensnyckel bör du genast använda win update för att uppdatera till win 10 eftersom en uppdatering inte kräver att du matar in nyckel utan det funkar från en aktiverad win 7 eller 8.1 du kan alltså inte uppdatera från win 8 utan måste först uppdatera det till 8.1, du har 2 dagar på dig sedan är det slut med gratisuppdateringar, när du väl uppdaterat och det blivit aktiverat kan du sedan installera om hur du vill.
Kör alltså omedelbart igång via win update, du behöver ha ca 25 Gbyte ledigt utrymme för att klara uppdateringen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Kan man spara win10 på usb-minne och kanske senare ladda ner den? Kommer det då fortfarande att vara gratis?

Ja
Nej
Att uppgradera till Windows 10 gratis handlar om att Windows 10 ska vara installerad och aktiverad i tid.

Skrivet av Wanttolearn:

Tänkte ladda ner windows 10 men vet inte hur man ska göra trots att jag läst i olika trådar och andra forum.
...
Behöver man bara hitta den rätta versionen av win10 och sedan bara klicka på något för att ladda ner till stickan?

Enklaste sättet att hämta Windows 10 och få det på ett USB-minne är nog denna sida: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10/

Skrivet av Wanttolearn:

Jag har ingen aning om var min win8-licens finns - kommer kanske behöva att knappa in siffror för win10? Står det i datorn eller måste man öppna datorn manuellt för att hitta siffrorna?

Om det gäller en märkesdator som kom färdig med Windows 8 redan installerad finns nyckeln fast på moderkortet och kommer att läsas automatiskt av installationsprogrammet för Windows 10.

Skrivet av Wanttolearn:

Om jag laddar ner win10 från USB-minnet, måste jag först rensa win8 genom en fabriksåterställning?

Nej

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Använda Media Creation tool. Superenkelt. Allt är självförköarande:)

Uppgradera innan 29/7. Fram tills imorgon (?) natt är det fortfarande gratis.. därefter kan du göra enkel ominstallation mha MCT och USB minne.

Permalänk
Medlem

Om du inte hittar din windows key så finns den i datorn. Kolla länkarna nedan för att ta reda på hur du får fram den. Sen skriver du ut den på papper och lägger på ett säkert ställe.
https://www.google.se/search?q=my+windows+key&oq=my+windows+k...

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 5 2600 Mobo: Asus Prime X470 PRO Ram: Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz PSU: Cooler Master 700 W GPU: XFX Radeon RX 5700 XT 8 GB SSD: Samsung EVO 850 500 GB SATA 2.5" HDD: Massa diskar Chassi: Fractal Design Define R3

Permalänk

Tack för alla bra svar! Ska följa tipsen.

Permalänk

Hej igen!

Förmodligen en korkad fråga, men måste ändå fråga.

Jag skaffade ett usb-minne men den var "defekt" så jag ska returnera den men problemet är att jag inte har en sticka nu.

Kan man ladda ner win10 direkt till datorn (utan att installera den) och senare föra över den till usb-minne? Vill alltså fortsätta använda win8 under tiden tills jag byter ut den defekta stickan.

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

När du startar Media Creation Tool kan du välja att göra installationsmedium för annan PC och välja att lagra ISO:n på hårddisken. ISO:n kan även brännas till DVD.

För att ta del av gratisuppgraderingen måste du installera Windows 10 innan perioden är slut.

Permalänk
Medlem

Varför gör du inte en uppdatering till windows 10 direkt från windows 8 via 'windows update'?
(verkar ju vara lättare att få den uppdateringen än att slippa den)

Permalänk

@dunis90:

Ok, så jag ska välja för annan PC och välja något som heter ISO? Som sagt oteknisk.
Men det kommer alltså att vara möjligt att spara den på USB-minnet? Sen är det väl bara att sätta in stickan när man vill ha win10 och då görs väl allt automatiskt?

Permalänk

@Linus:

Men om jag väljer från windows update så kommer väl den att ändras till win10 på direkten? Jag är fortfarande inte säker på om jag ska "uppgradera" min win8. Vill vänta ett tag till.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wanttolearn:

@dunis90:

Ok, så jag ska välja för annan PC och välja något som heter ISO? Som sagt oteknisk.
Men det kommer alltså att vara möjligt att spara den på USB-minnet? Sen är det väl bara att sätta in stickan när man vill ha win10 och då görs väl allt automatiskt?

Du gör genast uppgraderingen som låter dig (ditt moderkort) att alltid aktivera W10, det kortet kommer alltså alltid att ha W10 genuint.
Sedan kör du MCT och väljer valet att göra egna val (för exempelvis en ny dator) Där får du valet att göa en ISO eller kopiera allt till ett USB-minne.

Edit: Du har möjlighet att gå tillbaka till W8 om du inte är nöjd med W10.

Permalänk

@tcntad:

Ok, ursäkta nu om jag verkar korkad. Förstod nästan inget av det du skrev.
Kan man inte bara klicka på win10-filen (vilken den nu är) och ladda ner den till datorn? Jag skulle som sagt ha laddat den till en usb-sticka men den var knasig så jag får tyvärr vänta ett tag. Problemet är att jag inte har tid att vänta och undrar hur och om man kan ladda ner till datorn utan att uppgradera till win10.

Den där ikonen längst ner till höger har ju en knapp där det står uppgradera - kan man välja hur man ska uppgradera - alltså till dator, dvd, usb?

Ber om ursäkt om jag inte kan förstå så bra. Förstår hur det känns - blir så för mig när det kommer till saker som jag "bemästrar".

Permalänk

Kom på en annan sak. Hur funkar det om man helt enkelt gör uppgraderingen. Kommer allt som finns på datorn att raderas? Eller kommer det mesta att se likadant ut som innan en uppgradering?

Det står ju att man kan "prova" den i en månad, men om man återgår till win8, hur blir det då. Kommer allt man hade innan en uppgradering att vara kvar (om nu allt raderas när man uppgraderar till win10)?

Edit: Hur funkar det om man exempelvis uppgraderar till win10 men vill göra en fabriksinstallation i framtiden. Blir det win8 eller win10 efter installationen? Är det överhuvudtaget nödvändigt att spara på usb eller dvd? Eller är det lika bra att bara ladda ner direkt till datorn och uppgradera?

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wanttolearn:

@tcntad:

Ok, ursäkta nu om jag verkar korkad. Förstod nästan inget av det du skrev.
Kan man inte bara klicka på win10-filen (vilken den nu är) och ladda ner den till datorn? Jag skulle som sagt ha laddat den till en usb-sticka men den var knasig så jag får tyvärr vänta ett tag. Problemet är att jag inte har tid att vänta och undrar hur och om man kan ladda ner till datorn utan att uppgradera till win10.

Den där ikonen längst ner till höger har ju en knapp där det står uppgradera - kan man välja hur man ska uppgradera - alltså till dator, dvd, usb?

Ber om ursäkt om jag inte kan förstå så bra. Förstår hur det känns - blir så för mig när det kommer till saker som jag "bemästrar".

Svensk guide från MS själva: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10/

Jo du kan ladda ned W10 via verktyget men det ger dig inte den gratis uppgraderingen, om du väljer att spara den på USB eller ISO.
Du måste(!) uppgradera innan inatt. Gör backup på allt viktigt. Uppgradera, återställ W8.

Göra fabriksinstallation? Fabriksåterställning menar du? Det OS som datorn kom med, från din tillverkare. Till 99% W8 då det är det du har.
Har du byggt datorn och installerat OS så kan du inte göra fabriksåterställning.

Permalänk

@tcntad:

Alltså förlåt men jag känner mig helt lost.

Finns det både uppgradering och uppdatering? Uppgradering verkar vara något som går snabbt och uppdatering är en "ren" installation? Men om jag nu uppgraderar kan jag senare ladda ner till usb-minne? Har fortfarande inte förstått detta.

Just det, fabriksåterställning heter det.
Ja, men ibland behöver man återställa datorn om den blir knasig. Så den kommer att bli windows 8 då? Men hur kommer jag då att kunna få den till win10 - kostnadsfritt?

Jag måste nog vara den "minst smarta" forummedlemmen...

Permalänk
Medlem

Om du uppgraderar till Windows 10 via Windows Update kommer det inte att bli en "ren" installation. Windows 10 behåller dina gamla filer. Men det kan alltid gå snett, så säkerhetskopiera allt viktigt.

Uppgraderar du från USB får du välja vilken typ av uppgradering du vill göra, "ren" eller behålla gamla filer.

Men ja, om du uppgraderar idag är din licens giltig för Windows 10 även i framtiden. Ifall du behöver ominstallera Windows någon gång är det bara att göra det, nyckeln är bunden till ditt moderkort.

Permalänk
Skrivet av dunis90:

Om du uppgraderar till Windows 10 via Windows Update kommer det inte att bli en "ren" installation. Windows 10 behåller dina gamla filer. Men det kan alltid gå snett, så säkerhetskopiera allt viktigt.

Uppgraderar du från USB får du välja vilken typ av uppgradering du vill göra, "ren" eller behålla gamla filer.

Men ja, om du uppgraderar idag är din licens giltig för Windows 10 även i framtiden. Ifall du behöver ominstallera Windows någon gång är det bara att göra det, nyckeln är bunden till ditt moderkort.

Hmm. Så om jag gör via windows update och i framtiden blir tvungen till en fabriksåterställning så kommer det att vara möjligt att installera windows 10 igen? Finns det någon specifik knapp, eller kommer det gå automatisk via windows update?
Men kan jag senare spara på usb-minne, eller är det omöjligt. Kanske till och med onödigt?

Tack för er tålamod!

Edit: Och om jag nu uppgraderar via windows update så kan jag i praktiken alltså återgå till win8 utan en fabriksåterställning, då man kan "prova" i en månad? Men kommer det mesta att vara "sparat" och inte raderat?

Hur blir det med säkerhetsprogrammen (antivirus, brandvägg och liknande). Måste man installera dessa från början om man uppgraderar till win10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

@tcntad:

Alltså förlåt men jag känner mig helt lost.

Finns det både uppgradering och uppdatering? Uppgradering verkar vara något som går snabbt och uppdatering är en "ren" installation? Men om jag nu uppgraderar kan jag senare ladda ner till usb-minne? Har fortfarande inte förstått detta.

Just det, fabriksåterställning heter det.
Ja, men ibland behöver man återställa datorn om den blir knasig. Så den kommer att bli windows 8 då? Men hur kommer jag då att kunna få den till win10 - kostnadsfritt?

Jag måste nog vara den "minst smarta" forummedlemmen...

Du måste ha installerat Windows 10 innan midnatt, annars går du miste om gratiserbjudandet för alltid. När du väl har gjort det så kommer din dator vara licensierad för att köra Windows 10 för alltid, även om du senare (inklusive direkt efter installation av Windows 10) installerar något annat operativsystem eller formatterar hårddisken. Om du använder dig av den återställningsfunktion som tillhandahålls av Windows själv så borde det nog återställas till Windows 10, men inte helt säker. I annat fall så kan du som sagt installera Windows 10 igen utan vidare, eftersom datorn nu är licensierad.

Kör på uppdateringen från Windows Update bara. Vill du ta del av erbjudandet så finns det egentligen ingen anledning att inte göra det.

Du kan med största sannolikhet ladda ner Windows 10 även i framtiden om du väljer att gå tillbaka till Windows 8.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Edit: Och om jag nu uppgraderar via windows update så kan jag i praktiken alltså återgå till win8 utan en fabriksåterställning, då man kan "prova" i en månad? Men kommer det mesta att vara "sparat" och inte raderat?

Hur blir det med säkerhetsprogrammen (antivirus, brandvägg och liknande). Måste man installera dessa från början om man uppgraderar till win10?

Ja, en säkerhetskopia tas av befintligt operativsystem så att du enkelt kan återgå till detta inom en månad. Efter det får du nog installera om från början om du vill gå tillbaka. Nej, inget ska tas bort vad jag vet.

Alla program ska vara intakta efter uppgradering. Särskilt då Windows 8 och 10 är ganska lika så ska det inte vara några problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Skrivet av L'ombra:

Ja, en säkerhetskopia tas av befintligt operativsystem så att du enkelt kan återgå till detta inom en månad. Efter det får du nog installera om från början om du vill gå tillbaka. Nej, inget ska tas bort vad jag vet.

Alla program ska vara intakta efter uppgradering. Särskilt då Windows 8 och 10 är ganska lika så ska det inte vara några problem.

Tack för svaren! Men då betyder väl att det är onödigt att ladda ner på USB-minne om det ändå går att installera till win10 hur många gånger som helst.

Anledningen till att jag inte har installerat fram till nu är att jag tvekat hela tiden. Många hävdar ju att det blir lite för mycket "övervakning" från MS sida.

Vad tycker du om win10? Är det värt att installera den?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wanttolearn:

Tack för svaren! Men då betyder väl att det är onödigt att ladda ner på USB-minne om det ändå går att installera till win10 hur många gånger som helst.

Anledningen till att jag inte har installerat fram till nu är att jag tvekat hela tiden. Många hävdar ju att det blir lite för mycket "övervakning" från MS sida.

Vad tycker du om win10? Är det värt att installera den?

Ja, att spara på USB-minne i tron att det inte kommer att gå att ladda ner i framtiden är nog onödigt.

Mig bör du nog inte tillfråga om Windows 10. Jag skyr det som pesten, men detta främst av anledningar som inte kan tillämpas på många andra.

Rent objektivt så bryr jag mig inte så jättemycket om övervakningsgrejer, även om jag helt klart gärna hade varit utan. Det är inget jag nämner något om när jag ska installera Windows 10 åt någon släkting, just för att jag inte tycker det är så mycket att höja ögonbrynen för. Windows 10 lär vara framtiden vare sig man vill eller inte (så länge man stannar på Windows vill säga), så man lär få byta till det förr eller senare. För medelanvändaren tror jag inte det finns någon anledning att inte uppgradera.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Wanttolearn:

@tcntad:

Alltså förlåt men jag känner mig helt lost.

Finns det både uppgradering och uppdatering? Uppgradering verkar vara något som går snabbt och uppdatering är en "ren" installation? Men om jag nu uppgraderar kan jag senare ladda ner till usb-minne? Har fortfarande inte förstått detta.

Just det, fabriksåterställning heter det.
Ja, men ibland behöver man återställa datorn om den blir knasig. Så den kommer att bli windows 8 då? Men hur kommer jag då att kunna få den till win10 - kostnadsfritt?

Jag måste nog vara den "minst smarta" forummedlemmen...

Ja det kan du, du kan närsomhelst använda Media Creation Tool för att ladda ner W10-installationsfiler på ett usbminne eller göra en ISO-fil (För att bränna på DVD)

Om du köpte datorn med Windows 8 så blir det Windows 8 om du gör en fabriksåterställning. Iom att W10 kan göra återställning (Ej fabriks) så blir det till det OS du hade innan uppgraderingen, i ditt fall W8.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av L'ombra:

Ja, att spara på USB-minne i tron att det inte kommer att gå att ladda ner i framtiden är nog onödigt.

Mig bör du nog inte tillfråga om Windows 10. Jag skyr det som pesten, men detta främst av anledningar som inte kan tillämpas på många andra.

Rent objektivt så bryr jag mig inte så jättemycket om övervakningsgrejer, även om jag helt klart gärna hade varit utan. Det är inget jag nämner något om när jag ska installera Windows 10 åt någon släkting, just för att jag inte tycker det är så mycket att höja ögonbrynen för. Windows 10 lär vara framtiden vare sig man vill eller inte (så länge man stannar på Windows vill säga), så man lär få byta till det förr eller senare. För medelanvändaren tror jag inte det finns någon anledning att inte uppgradera.

Du har ju haft deras övervakning sen bra många år tillbaka, inte ett par utan vi snackar sedan tidigt 90-tal, spekuleras minst.