Permalänk

Televerkets Diavox 2 med ADSL ?

Hej!

Gick och skaffade mig en Telia Diavox 2 med tonval idag på loppis. Kopplade in i väggen och fick först ingen signal, men det berodde ej på den. Telia hade glömt installera Voice i min Frimware i routern så dem gjorde det. Sen testade dem ringa mig och det plingade i klockan som en hjälte <3 . Men ett problem dock... Kan ej ringa samtal, men ta emot kan jag. Jag får signal.

För om man försöker ringa nån så låter det bara upptaget (Men dem svarar på min mobil). Försökte ringa Telias 90200 då lät det konstant pip i ca 10 sek sen upptaget ton.

Testat byta rj kablar från min fax (Som fungerar), men samma visa.

Har Telias Techniccolor 799*bla bla bla* ni fattar nog med 30 ADSL.

Hur ska jag gå till väga ?

Hade vart roligt att få igång en sån gammal trotjänare.

Bild incase nån inte fattar vilken telefon:

Tack i förhand

Permalänk
Inaktiv

@hallonet99: Du har uppenbarligen en pulsvalstelefon ( https://sv.wikipedia.org/wiki/Diavox#Teknik ) . Det fungerar inte att ringa utgående samtal med en pulsvalstelefon när du har bredbandstelefoni, även kallat ip-telefoni.

Din telefonlur kommunicerar med telefonadaptern som finns i din modemrouter som sedan sänder signalen via "internet", sedan ut i allmänna telenätet.

Telefonadaptern förstår inte pulsval som din telefon ger. Om du haft analog (gammal, vanlig) hemtelefoni så hade din telefonlur istället kommunicerat med telefonstationen, som förstår sig på både tonvalstelefoner och pulsvalstelefoner.

Permalänk
Permalänk
Hedersmedlem

@hallonet99:

Jag kopplade in min Diavox till Telias 789, fungerade perfekt, något svagt ljud möjligen. Alla tre kontakter till splittern måste vara inkopplade.

Jag har enbart IP-telefoni, ingen POTS.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

På vissa gamla telefoner fanns på sidan/undersidan en liten switch där man kunde växla mellan pulsval och tonval. Kanske sparkar den igång om den får tonval?

Visa signatur

Dator: Snabb som blixten.
Skärm: Asus G-sync 27"
Svart skrivbord med repor.

Permalänk
Medlem

Köp nåt typ dialgizmo som förvandlar puls till ton på vägen
http://www.dialgizmo.com/

Permalänk
Rekordmedlem

Du verkar ju inte ha tonval men om du vill pilla lite så går det nog att bygga om telefonen, det finns dtmf sändare man skulle kunna operera in, endera köpa nån billig telefon och slakta eller en lös sändare eller så ta den hårda men antagligen roliga vägen och använda en Arduino eller ett hallon och modda loss, vore fräckt att bygga om en gammal tele och köra en enkortare med win 10 core och skype i den, jag har haft lite såna drömmar under sömnlösa nätter

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem

Bild på innanmätet på den fungerande modellen:

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

Under huven på min :

Permalänk
Hedersmedlem

Det är väl nog därför man aldrig ska lägga upp en generisk bild från internet, utan istället på den pryl man vill ha hjälp med (13-knappars i första inlägget).

Som jag minns krävdes det 13-knappars telefon för att få tonval, men de gamla med bara 10 knappar var pulsval.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Rekordmedlem

Telefonen saknar *# och det brukar vara ett tecken på att det saknas dtmf generator i den så den är perfekt att modda ...
Eller så lär man sig att vissla numret

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Japp det där påminner mig om att jag har en gammal nummersändare liggande i en låda någonstans.

Gamla telefoner hade ofta pulsval även när televerket kommit ut med AXE-växlar med tonval, kom förövrigt också ihåg att det krävdes 12 eller 13 knappars varianten av Diavox telefonen för tonval.(12 knappars saknade R men hade * och #)

Nummersändaren var som en liten miniräknare som man kunde lägga in en elektronisk telefonbok i, det gick också slå nummer på knappsatsen direkt. Den impade väldigt på kompisarna minns jag.

När man valt rätt person i telefonboken så höll man den mot luren och tryckte på en knapp så ringde den upp genom att sända ut tonvals toner.

Detta hade också fördelen att det gick fortare än med pulsval samt att man kunde sända specialtecken som * och # även med en gammal telefon med fingerskiva.

Ytterligare ett användningsområde var om man råkade ut för telefoner med borttagen eller försatt fingerskiva eller där den var låst med ett litet lås för att man inte skulle kunna ringa ut utan bara kunna ta emot samtal för det kringgick nummersändaren effektivt.

Och det var bra mycket enklare än den gamla nödlösningen att slå nummer på klykan.(ett slag mer än siffran man vill slå så vill man slå två så knackade man tre gånger på klykan)
Detta trick med klykan fungerade bara om det fanns stöd för pulsval i tonvalssystem fungerar det inte.
Fast Axe-växlarna klarade båda systemen då ju många hade gamla Dialog telefoner med fingerskiva kvar.

Permalänk

Ja det var roligare förr

Som att reta kompisarnas föräldrar till vansinne genom att i smyg, hemma hos dem, lyfta luren och slå teknikerkoden 0059 och sedan lägga på.

Efter ett antal sekunder ringde det tillbaka och var bara tyst i luren. Så dom trodde att någon busringde.

Jaja....

Med vänlig hälsning

Andreas Öhr
Epradius

Visa signatur

Teknikkonsult inom el, fiber, nätverk, antenn.

Permalänk
Medlem

Hej,

Jag är helt ny på forumet. Jag har en gammal Ericsson dialog jag vill ansluta till mitt VOIP, går även den att modelera om för att passa uppgiften?

Axel