Ny SSD som main drive, vilket märke samt modell rekommenderas ?

Permalänk

Ny SSD som main drive, vilket märke samt modell rekommenderas ?

Hej

Som sagt, börjar bli på tiden att köpa en ny SSD som maindrive med Windows och program på.

Vad rekommenderas för någon pjäs? Gärna så billigt som möjligt men bra prestanda.

Passar följande bra:

Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
https://www.komplett.se/product/875621/datorutrustning/haardd...

?

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •

Permalänk
Medlem

Ge oss en budget att förhålla oss till, eller någon annan specifikation som du vill att SSD-enheten ska ha. T ex storlek, gränssnitt eller hastighet.

Permalänk
Avstängd

Samsung 750 EVO är en helt ok. Den har vanliga NAND minnen som dom flesta andra SSD tillverkare använder, därav 3 års garanti. Har hunnit testa den i några andra datorer jag byggt varav den ena jag själv kan komma åt när jag vill (dotterns speldator) och jag kan inte hitta nått att klaga på alls. För sitt pris presterar den ruskigt bra och ligger nära en Samsung 850 EVO prestanda i de mesta.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Unbalanced:

Hej

Som sagt, börjar bli på tiden att köpa en ny SSD som maindrive med Windows och program på.

Vad rekommenderas för någon pjäs? Gärna så billigt som möjligt men bra prestanda.

Passar följande bra:

Samsung 750 EVO 250GB 2.5" SSD Bulk
https://www.komplett.se/product/875621/datorutrustning/haardd...

?

Tack!

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Passa på nu kommer höjas när som helst tror även siba hade samma pris. Bra disk till riktigt bra pris

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Passa på nu kommer höjas när som helst tror även siba hade samma pris. Bra disk till riktigt bra pris

Håller med pompa_kumla, kör på 850 evo

Permalänk
Medlem

Hade jag köpt ny SSD till OS hade jag nog köpt intel SSD eller Samsung SSD. Så kör på det tips du fått 👍

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompa_kumla:

https://www.netonnet.se/art/komponenter/harddisk/ssdsata2a5tu...

Passa på nu kommer höjas när som helst tror även siba hade samma pris. Bra disk till riktigt bra pris

Håller med, helt klar denna disk till det priset.
Normalt är denna disk 850kr+, och den är snabb, pålitlig och har 5års garanti, ett rent klipp för det priset av 699kr.

Det finns billigare (typ 500kr) men du får då också en långsammare och mindre beprövad disk.

Permalänk

Fråga om Samsung Onestep som följer med Samsung SSD : klarar detta program av att clona den mekaniska hårddisken som man vill ersätta med SSD'n utan att man måste ominstallera något program eller Windows? Om inte, går det att fixa en sådan cloning på något annat sätt?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calle_o_swe:

Fråga om Samsung Onestep som följer med Samsung SSD : klarar detta program av att clona den mekaniska hårddisken som man vill ersätta med SSD'n utan att man måste ominstallera något program eller Windows? Om inte, går det att fixa en sådan cloning på något annat sätt?

Den klarar av att klona mekaniska diskar. De som kan va lurt är om de skulle finnas skadade kluster/sektorer på disken. Då kan de bli svårt att klona. Dock så är de inte ofta en disk har nått skadat!

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk
Skrivet av Evronius:

Den klarar av att klona mekaniska diskar. De som kan va lurt är om de skulle finnas skadade kluster/sektorer på disken. Då kan de bli svårt att klona. Dock så är de inte ofta en disk har nått skadat!

Tack, det låter ju bra ... förutom detta om skadade kluster. Kan man kolla om en hårddisk har skadade kluster? I så fall, hur?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Permalänk
Skrivet av calle_o_swe:

Tack, det låter ju bra ... förutom detta om skadade kluster. Kan man kolla om en hårddisk har skadade kluster? I så fall, hur?

kolla vilken hårddisk du har och ladda ner programvaran från deras hemsida eventuellt link nedan och sen kör diagnostisering.
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Permalänk
Skrivet av H3DSH000T3R:

kolla vilken hårddisk du har och ladda ner programvaran från deras hemsida eventuellt link nedan och sen kör diagnostisering.
http://www.tacktech.com/display.cfm?ttid=287

Tack! Gick bra via länken.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av calle_o_swe:

Tack! Gick bra via länken.

Gött att det gick bra ^^

Permalänk
Avstängd
Skrivet av calle_o_swe:

Tack, det låter ju bra ... förutom detta om skadade kluster. Kan man kolla om en hårddisk har skadade kluster? I så fall, hur?

De finns lite olika program för de. HD Tune är ett exempel där man kan testa konditionen på sin hårddisk.

Visa signatur

Dator: Corsair Carbide 240. Corsair CX550M. Intel Xeon E3-1245v5. ASUS P10S-M WS. Corsair Vengeance LPX 2133MHz 16GB. NVIDIA GTX 1060 6GB FE. Samsung 960 Evo 500GB. 2x Samsung 850 Evo 1TB = RAID0.
Kringutrustning: Samsung S27D390. Samsung SE-218GN/RSBDE. Edifier R2600 Studio. Logitech G430. Logitech G402. Logitech G410. Logitech G240.

Permalänk

Tack så mycket för alla svar! Uppskattas alltid enormt.

Det vart att jag gick och beställde en Samsung EVO 850 250GB och den har fungerat klockrent.

Men vad är installations-CD'n som följer med? Jag äger KANSKE en gammal CD/DVD spelare som ligger och skräpar någonstans. Men går antagligen finna på deras websida dessutom får jag anta... bör jag installera vad som finns på disken eller är det enbart onödiga program?
Isåfall vad för program? Jag blev nyfiken.

Tack!

Visa signatur

CPU ∙ 7800x3D •
RAM ∙ 32GB G.Skill •
MB ∙ MSI MAG B650 Tomahawk •
GPU ∙ 4070ti Super •
PSU ∙ Seasonic Focus+ Gold 750W •