An Operating System Was Not Found, disconnect any drives that do not contain an OS

Permalänk

An Operating System Was Not Found, disconnect any drives that do not contain an OS

Tjena
Det är så att jag ska sälja min dator så jag skulle återställa min dator men mitt under återställningen så stängs min dator av och så står det ''An Operating System Was Not Found, disconnect any drives that do not contain an OS'' så jag kopplade ut 2 av mina hårddiskar(har 3) och installerade om windows på den och datorn startar som vanligt men när jag kopplar in dom andra hårddiskarna så kommer samma meddelande igen och jag har ingen anning hur jag ska fixa det så behöver verkligen er hjälp.

MVH Liam

Permalänk
Medlem

Hej!

Ja det låter ju som att datorn försöker boota från en icke fungerande hårddisk när den är ansluten. Har du testat att gå in i bios (vanligtvis trycka "Delete" eller F2 vid start)? Där kan man oftast ställa om boot-ordningen, alltså vilken disk som datorn försöker starta från först.

Visa signatur

|i5 3570K| Asus P8Z77-V LE|Asus HD7950DC2-3GD5|
|Corsair PC3-12800 Veng. LP, 4x4 GB|Samsung 830 256 GB|
|Corsair HX 650W|Thermalright HR-02 Macho|FD Define R4|

Permalänk
Medlem

Datorn tror att Windows ligger på en av de andra diskarna.

Gå in i bios till boot listan och välj EXAKT vilken disk som datorn ska starta från. Ibland kan man se fler än dina 3 diskar för att USB minne också bruka dyka upp där som om de varit interna diskar.

Man kan också byta plats på kablarna så att den med Windows hamnar före de andra. Dock bör du lära dig hur man väljer i bios för det kan snabba upp starten att välja EXAKT så att den inte slösa tid på USB och andra diskar.