Problem med min setup.

Permalänk
Medlem

Problem med min setup.

Hej

Har just införskaffat mig ett par Philips Fidelio X2 samt Antlion 4.0 mikrofon.

Provade sätta igång prylarna igår. Hörlurarna var fantastiska och gjorde ett riktigt lyft i ljudupplevelsen. Man hörde saker man aldrig hört förut. Däremot hade jag lite mer problem med mikrofonen. Först fungerade ingenting men efter att ha läst på lite så skall det tydligen vara strul med Realtek inbyggda ljudkort/Win10/Mikrofon. Jag får dra upp mic boost på 30 dB samt 100 i gain för att det överhuvudtaget skall höras nått. Vi de här nivåerna blir det rätt mycket bakgrundsbrus.

Funderade tidigare på om jag skulle köpa en DAC/hörlursförstärkare för att ta ljudet ännu en nivå men nu funderar jag på om det inte är bättre att köpa ett nytt ljudkort.

Vad rekommenderas? Jag är intresserad av nått som fungerar bra med Hörlurar till Spel, Musik och Film och mikrofon till Discord. Får gärna vara hyfsat prisvärt och ha enkla stabila drivrutiner med.

Visa signatur

/Asperi

Permalänk
Medlem

Asus Xonar U7 är ett ganska basic och bra alternativ tänker jag:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1859682

Har det själv, helt okej. Men inget att hurra över direkt.

Permalänk
Medlem

Det skulle ju kunna vara ett alternativ. Gillar möjligheten att kunna justera volymen utan att hoppa in i inställningar. Hur fungerar den med mikrofon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Asperi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asperi:

Det skulle ju kunna vara ett alternativ. Gillar möjligheten att kunna justera volymen utan att hoppa in i inställningar. Hur fungerar den med mikrofon?

Den funkar jättebra med mikrofon, men jag hade aldrig några problem med mitt integrerade realtek ljudkort heller. Micen funkade bra där också.

Volymratten på den är dock en mjukvarustyrning, den kontrollerar ljudnivån i windows.
Men det är ganska behändigt att ha tillgång till det där.

Permalänk
Medlem

Såg att Asus även har ett kort som heter RAID vad är det för skillnader annat än priset?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

/Asperi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asperi:

Såg att Asus även har ett kort som heter RAID vad är det för skillnader annat än priset?

Det är ett internt ljudkort, Xonar U7 är ett externt.
Det interna installerar du i en PCIe port i datorn, ett externt kopplar du in med USB.

Strix Raid ljudortet är lite nyare, dyrare och har lite bättre specifikationer. Om det ger bättre ljud i praktiken eller inte vet jag inte. Jag tror det är på sin höjd marginellt bättre och att du i praktiken inte kommer märka någon skillnad.