Processorn har en hög användningsprocent och höga tempraturer

Permalänk

Processorn har en hög användningsprocent och höga tempraturer

Hej,

Har haft ett problem med min dator.

Problemet är att processorn blir väldigt varm och när den har många processer igång kan den komma upp till temperaturer som 70C. Och eventuellt krascha. Testade vid detta tillfälle att applicera kylpasta på nytt enligt instruktioner, hjälpte temperaturerna en del men temperaturerna ökade väldigt snabbt vid ansträngning.

Jag lämna in denna dator hos inet. Och dem sa att dem stresstesta den för att få upp en sån hög temperatur som möjligt. Och att det inte orsaka några problem. Sedan gjorde de en rengöring av datorn och fixade så att kabeldragningen var bättre.

Nu när jag fått tillbaka datorn så krånglar den fortfarande och kan komma upp till temperaturer upp till 70C. Men har inte kraschat ännu.

Är det något som jag missar. Eller är det kylpastan som är problemet? Eller att kabel dragningen fortfarande inte är optimal? Eller någon dam i en fläkt som dem kan ha missat? Eller är det en rimlig temperatur?

Mina specs är:

Operativsystem: Microsoft Windows 10.
Processorkylare: Arctic Cooling Freezer 7 Pro rev.2.
Minne: 8 GB. 2 st: OCX2RPR10662G (OCZ) 2 GB DDR2 400 MHz 2 st: CMD4GX2M2A1066C5 (Corsair) 2 GB DDR2, 400 MHz.
Grafikkort: Nvidia GeForce GTX 560 Ti 1 GB GDDR5.
Hårddisk: Western Digital Caviar Green 500GB Internal 7200RPM 3.5" (WD5000AACS)
CPU: Intel Core Extreme QX9650
Nätaggregat: Cooler Master Mystique 631, Svart
Övrig kylning: 2x120mm. 1 Front. 1 Bakre.
Moderkort: XFX nForce 780i 3-Way SLI.
Övriga komponenter: Samsung DVD-brännare SH-S203 SATA.
Temperaturer: Upp till 70C vid belastning.

Permalänk
Medlem

@BasicRoom: Har du överklockat? Är det några tjänster som snurrar i bakgrunden. Är det alla kärnor som blir varma?
70°C låter inte så mycket vid belastning, eller?

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

70 grader skulle jag inte påstå är särskilt varm för en hårt arbetande processor. Det låter som mycket, men det är det inte.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@Dr.Mabuse: Har inte överklockat något. Har tjänster i bakgrunden men vet inte om det är några som är "olämpliga".

I princip samma.

Core#0: 54C
Core#1: 47C
Core#2: 52C
Core#3: 52C

Permalänk

@Dakkie: Okej det som oroar mig är att när jag endast gör saker som installerar saker på steam så används cpu:n på 100% .

Permalänk
Medlem

Har du en dam i en av fläktarna så be henne krypa ur chassit

Nej skämt åsido sitter kylaren som den ska..Läst lite på nätet om just det problemet..

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Alltså jag ser verkligen inget problem med temperaturerna, men det kanske bara är jag?

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk

@fermia: Hehe :p. Tror inte att det skulle vara något problem. Montera den som enligt instruktionerna jag fick med.

Ser ut så här inne i datorn (ingen dam vad jag kan se). Eller damm för den delen ;).

Permalänk
Medlem

70 C är väl inte så farligt? Visst, nu har jag vattenkylning och för mig är 70 C väldigt mycket men för dig om du nu har luftkylning så är det nog helt okej. Du ska nog inte behöva oroa dig Här ska du få höra en story från några år sedan: Jag hade en lite äldre dator med thermal throttling avstängt. Jag städade ur chassit från damm och jag applicerade inte kylaren ordentligt. Jag trodde jag hade gjort rätt men det hade jag inte. Jag satte igång datorn och började spela... Jag märkte ju inget eftersom att thermal throttling var av. Sedan kände jag att det började lukta bränt. Då kom jag på! ATTANS! Jag hadde glömt att skruva åt kylaren! Shit shit! Jag drog strömkabeln ur väggen och tog isär datorn. Satte dit ny kylpasta samt skruvade dit kylaren ordetnligt. Startade datorn. Allt var normalt igen Temperaturerna gick aldrig över 60C och jag var glad. Den cpu'n finns än i dag och den står här bredvid min nya dator och jag använder den ibland

Mvh Dennis55

Visa signatur

Grej att spela på:MAXIMUS VII GENE, G3258@4.4Ghz, 8GB Corsair vengeance LPX 2800Mhz, GTX780Ti OC

Laptop: Dell Precision M4300 2.6GHZ CORE2Duo,4GB RAM, 500GB SuperSpeed HDD, nVidia QUADRO FX360 512MB, Windows 7 Ultimate Edition x64

FreeNAS filserver: ASUS P5N-D, Pentium E5200, 4GB 667Mhz RAM, 600W ombyggt corsair nätagg (modifierat för serveranvändning) och en massa gamla diskar!

Permalänk

@Dennis55: Hehe, trevlig story :). Men är det normalt att cpu användningen går upp till 100% när man gör saker som att ladda ner spel på steam. Ser ut såhär

Permalänk
Skrivet av BasicRoom:

@Dennis55: Hehe, trevlig story :). Men är det normalt att cpu användningen går upp till 100% när man gör saker som att ladda ner spel på steam. Ser ut såhär

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/fdgueajklqtr/

När det kommer till att ladda ner spel via Steam, kolla vad det är som drar CPU-kraft. Jag har tidigare haft problem med att antivirusprogrammet har sökt igenom filerna som laddats hem, och därför fått processorn att jobba i max för att hinna med. Om du har snabb uppkoppling så drar Steam också en del kraft själv

Visa signatur

Chassi: Fractal Design R5 | Moderkort: Asus Z170-A | CPU: Intel i7 6700k | CPU-kylare: Noctua NH-D15 | RAM: 16 GB Corsair Vengeance 2133 MHz | GPU: Asus GTX 1070 Strix 8 GB OC | PSU: Corsair CX500M | Lagring: Sandisk Extreme SSD 120 GB, Samsung 840 SSD 250 GB, Western Digital 4 TB HDD | Skärm: Dell U2515H

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

@Dr.Mabuse: Har inte överklockat något. Har tjänster i bakgrunden men vet inte om det är några som är "olämpliga".

I princip samma.

Core#0: 54C
Core#1: 47C
Core#2: 52C
Core#3: 52C

Hur (med vad) mäter du temperaturerna?

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Permalänk

@donpipino: Okej. That makes sense

Permalänk

Verkar fungera som vanligt nu. Bara att temperaturen går upp till 70C (Vilket inte verkar vara några problem som jag förstått det). Så kan återkomma om det skulle hända att datorn kraschar som den gjorde innan jag lämnade in den till inet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

@Dennis55: Hehe, trevlig story :). Men är det normalt att cpu användningen går upp till 100% när man gör saker som att ladda ner spel på steam. Ser ut såhär

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/fdgueajklqtr/

Om du istället öppnar Resursövervakaren så kan du se mer i detalj vilka processer som leder till att CPUn får arbeta i 100% när du laddar ner saker från steam.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

@henkiii: Okej. Tack. Bra att veta

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

@Dennis55: Hehe, trevlig story :). Men är det normalt att cpu användningen går upp till 100% när man gör saker som att ladda ner spel på steam. Ser ut såhär

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/fdgueajklqtr/

Det där säger inte så mycket. Byt till fliken där du kan se vilka processer som drar CPU

Permalänk

@niclasc: Avast och steam verkar gå igång mest under nerladdningen. Precis som donpipino sa verkar antivirusprogramet även gå igång när jag laddar ner från steam.

Permalänk
Medlem

Jag skulle nog vrida på CPU-fläkten så att den blåser ut varmluften bakåt istället för rakt upp i PSU:t. Men det är bara jag. Känns onödigt att värma upp PSU:t mer än nödvändigt och du får nog bättre luft-flöde i burken.

Skrivet av BasicRoom:

@fermia: Hehe :p. Tror inte att det skulle vara något problem. Montera den som enligt instruktionerna jag fick med.

Ser ut så här inne i datorn (ingen dam vad jag kan se). Eller damm för den delen ;).

http://www.ladda-upp.se/tumnagel/lmaazauqkbfgyw/

Permalänk

@Snorren: Jo, det låter som en bra sak att göra. Ska fixa det!

Permalänk

Datorn kraschade när jag satt och kolla på musik videos på Youtube (kraschat ofta när jag kollat på Youtube eller twitch). Ska testa och placera cpu fläkten bättre och se om det hjälper.

Permalänk
Medlem

Delarna i din dator är lite antika.. dags att kanske skaffa nya delar?

Visa signatur

Dator: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming | Ryzen 7800X3D | Sapphire Radeon 7900 XT Nitro+ | Noctua NH-D15 chromax.black | Seasonic GX 850W | Kingston 32GB 6000MHz DDR5 | Fractal Design Meshify 2 Compact

Permalänk
Medlem

En del moderkort är väl frikostiga med Core Voltage till CPU:n, den kan t.ex. vara satt till Adaptive, så när "Turbo mode" kickar in, så går Core volt upp till kanske 1.4, då blir det varmt. Rekommenderar att läsa på bios/manual och typ låsa core volt på 1.2 v (den kommer ändå sjunka när cpu:n inte används)

// LZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasicRoom:

Datorn kraschade när jag satt och kolla på musik videos på Youtube (kraschat ofta när jag kollat på Youtube eller twitch). Ska testa och placera cpu fläkten bättre och se om det hjälper.

Låter med som grafikproblem.

Permalänk

@Tea42BBS: Kan ligga något i det. Problemen skedde i samband när jag skaffade ett nytt nätagg eftersom det gamla slutade fungera. Använder: Evega Supernova 750 G2.

Permalänk
Medlem

Enligt din printscreen på task manager så hoppar disken också upp till 100%. Kanske inte helt oväntat då det handlar om en mekanisk vara. Dock kan I/O mot disk kräva en del CPU där CPUn till stor del väntar på att kunna skriva/lagra. Hårddisken skulle jag nog vilja att du även tittar på utöver andra bra förslag i tråden.

Visa signatur

Efter att ni har läst det här har ni insett att det inte gav något.

Permalänk

@Tea42BBS: Fungerade inte att ändra core volten. Blir antigen för varmt eller cpu'n blir för ansträngd. Verkar bli bättre balans när jag har den på auto.

Permalänk

Min usb slots slutar även fungera även ibland. Så att jag inte kan använda mitt tagentbord eller mus för att starta datorn. Sedan så utav någon anledning så fungerar det igen. Vet inte vad jag gör för att få det fungera däremot.

Permalänk

Har felsök denna dator i mer än ett år. Börjar bli rätt tröttsamt