Varför har du inte uppgraderat till Windows 10?

Permalänk
Medlem

Varför har du inte uppgraderat till Windows 10?

Nu när vi snart når sista dagen för uppgraderingen till Windows tio, Många personer har fortfarande Windows 7/8/8.1.
Varför har just du inte uppgraderat? Kommer du göra det den sista dagen? Eller möjligtvis inte alls?

Personligen så är jag inte helt förtjust i tian, Det är alldeles för mycket skräp som följer med, spioneringen är i högsta graden, och det känns helt enkelt inte som att det är ett operativsystem längre, utan som två hoplimmade system, som inte alls fungerar så bra tillsammans.
Jag har gjort uppgraderingar på dom flesta av mina datorer, gjort en image, sen gått tillbaka till sjuan, då har jag alltid möjligeten att uppgradera i framtiden om jag vill det, eftersom min nyckel redan är registrerad. (jag hoppas bara att det fungerar.)

Din tur! Varför inte Tio?

Permalänk
Medlem

För det är fult som stryk.

Permalänk
Medlem

Windows 7 funkar kanon för mig så ser ingen anledning till att byta

Visa signatur

[Fractal Design Define C TG] [Corsair RM750] [AMD Ryzen 7 5800X] [Gigabyte X570 AORUS ELITE] [Gigabyte Radeon RX 6800 XT 16GB GAMING OC] [Corsair 32GB DDR4 3600MHz CL18 Vengeance] [Samsung 980 PRO M.2 NVMe 1TB + Kingston KC2500 1TB M.2 NVMe] [Corsair Hydro H100x]

Permalänk
Medlem

För att min dator blåskärmar under w10 installationen.

Ha det gött

Visa signatur

Intel 7700k | Asus StrixF | Asus 2080 Super Strix | Corsair Vengeance 16Gb 3000Mhz | 1,7Tb Ssd | Corsiar Rmx650w | Corsair H115i | Acer XB271HU 165Hz G-Sync | Corsair air 540 | Xbox One X | Ps4 Pro

Permalänk
Medlem

Lär inte bli mindre spionering i framtiden.Tvärtom
Sen att ha det som en anledning känns inte så aktuellt längre då det spioneras lika mycket i tidigare Windows.

Detta börjar bli uttjatat nu med massa trådar om det.Varför skapa en till ??

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Medlem

Uppgraderat och backat tillbaka till 8.1 för att kunna uppgradera i framtiden. Jag har en Surface Pro 3 och 10 på en hybrid... nej. Jag föredrar 8.1 helt klart. Mycket för en så enkel sak som att skärmtangentbordet lägger sig on top och döljer det fält man för tillfället skriver i tex här på Sweclockers. 10an är uppenbarligen utvecklat direkt från Windows 7. Windows 7 tangentbord för touch suger. Det sög också i 8.0 men blev hundra gånger bättre i 8.1 men det "glömde" Microsoft och nu är vi tillbaka på ett skitdåligt tangentbord från 7 eller 8.0. Det är en show stopper för mig. Jag har oftast det fysiska tangentbordet anslutet men när jag inte har det så vill jag inte ha ett on screen keyboard som täcker halva webbsidan. I 8.1 så ändras storleken på fönstret så att man SER VAD FAN MAN SKRIVER. Grrr! 8.1 är helt enkelt kanon för en hybrid med pekskärm. Surfplatteläget i Windows 10 anser jag suger getpung.

Permalänk
Medlem

Sitter och uppgraderar nu på nya burken.
Köpte billig OEM kod för windows 7 på ebay så man kunde passa på med erbjudandet (Win 7 pro -> Win 10 pro).

Sitter med windows 10 pro på jobbet så jag har byggt upp en vana för det.

Tycker annars att Win 7 och Win 10 är ganska snarlika.

Däremot behåller jag Win 7 på denna äldre burk. Orkar helt enkelt inte köra uppgradering på denna också.

Permalänk
Medlem

Som fermia skriver så känns tråden överflödig. Allting har ju redan ventilerats tusentals gånger i flera dussin trådar.

Men för min del tyckte jag hela Windows 10-pushen var på tok för suspekt. Går de ut så hårt för att jag ska gå över till Windows 10 så blir jag dels avtänd av bara det - sedan känns det rätt misstänk att pusha så hårt för att få användarna över till det nya systemet. Så mycket att jag behövt stänga av Windows Update för att aldrig använda skiten igen. Känns ju jävligt tappat.

Överlag är jag inte såld på Microsofts kompetens. Windows 8.1 känns ju milt hjärnskadat emellanåt och är ju väldigt okonsekvent - där det mesta är som ett snabbare Windows 7 medan andra delar är utvecklade av (och kanske för) folk som ramlat i trappen när de var små.

Windows 10 skulle jag inte röra förrän det finns ett mycket tydligare ramverk för övervakning och datainsamling som gäller både EU och USA. Även om folk här på forumet säkert menar på att tidigare operativsystem lider av samma åkomma så har problemet verkligen kommit upp till ytan i samband med Windows 10.

Permalänk
Medlem

Har precis uppdaterat laptopen till Windows 10. Men i övrigt inte säker på om det är värt det för min stora stationära just nu. Vill se vad Anniversary Update kommer innebära, hur det kommer gå med datainsamlingen (nu när franska myndigheter även de kommer med pekpinnar) och har för mycket installerat på den stora burken för att jag skall våga hålla på experimentera.
Laptopen känns som en mer passande grej. Men sen har jag en 2-in-1 laptop med pekskärm så jag hoppas jag gillar Win10 mer där. Vi får väl se. Kanske tycker jag som @N!klas att det suger och rullar tillbaka.

Jag tänkte eventeullt köpa sen en internetkod för Win 10 sen och uppgradera den stationära. Men osäker på om vad det kan kosta. 400-600 kr?

Tillägg: Har använt Ars Technicas guide för integritetsbiten. http://arstechnica.com/information-technology/2015/08/windows...

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Medlem

För mycket foliehatt-tänk. Du blir övervakad i övrigt. Du kan även stänga av mycket av insamlandet.

Win 10 rullar stenstabilt, såvida du gör en ren nyinstallation och inte tar med all gammal skit.

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem

Vill uppgradera, och ska, då jag kan få en nyckel via skolan.***bort/mod***
Avvaktar främst pga jag inte bara uppgraderar utan kommer blåsa datorn helt faktiskt, börja om på ny kula. Har inte orkat ge mig på det än då allt funkar prima fortfarande... Så jobbet att fixa W10 är inte direkt inbjudande. Men förr eller senare tar jag mig i kragen :-).

Skickades från m.sweclockers.com

§7
Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Medlem

@IuZ: Menar du övervakandet via surfvanor, reklamservrar, cookies osv?

Man vill ju uppgradera och ta med "gammal skit" till viss del. Det är ju smidigt att slippa installera om allt.

Visa signatur

Laptop: HP ZBook 15.
WS : i9-9900K, Asus Prime-A, 24 GB ram @3600 MHz, Qaudro K4000, 2 TB SSD + blandade HDD.

Permalänk
Digital fyndjägare

Använder Win 10 på arbetsdatorn (Laptop). Hemma ser jag ingen mening med det än . Anledningen för att uppdatera till windows 10 från Win 7 skulle vara p.g.a. DX12, men idagsläget ser jag ingen än. För få spel som bara använder Win 10. Sedan är Vulcan igång så vet inte riktigt än om det blir Windows 10 i speldatorn men troligtvis INTE. Snart släpps ett senare Windows så då kanske och då har fler spel hunnit ut med DX12 också. Får se helt enkelt hur det blir med DX12 och Vulcan. Att det är gratis är ingen anledning för mig att övergå till Windows 10. Linux är ju gratis och har alltid varit varför köper folk Windows isåfall eller känner att det måste uppgraderas? Mmm, ni fattar nog tanken i detta. Ha det gött i sommarvärmen och njut av den så länge det går.

Visa signatur

• In My Defens God Me Defend •

Permalänk
Medlem

Uppgraderade en testdator, men kände ganska snart att det inte tilltalade mig så jag rullade tillbaka till 8.1. Visst, 8.1 är kanske inte så kul heller, men jag är van vid det och det är fortfarande supportat ett tag till.
Tycker att det inte finns något för mig i tian och de tveksamheter som finns beträffande hur mycket MS egentligen "spionerar" och att inte kunna få välja själv vilka uppdataringar som ska installeras när har gjort att jag inte direkt känt något behov av att uppdatera.
Jag får se hur det utvecklas när det inte längre är gratis så kanske jag hoppar på nästa år eller så.

Permalänk
Medlem

Jag har sagt det förr, men Windows update i tian skrämmer mig. Jag vill ha mycket större kontroll på vilka uppdateringar som ska kunna installeras. Jag vill inte sitta där en dag med en uppdatering som tvingar mig på något som jag inte bad om.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

För att jag redan har slängt ut Windows helt och kör Linux Mint.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd låst i enlighet med §2*

Citat:

§2.2 Använd sökfunktionen. Din fråga kan mycket väl redan vara ställd och besvarad.

/moderator

Visa signatur

Danskjävel så krattar som en skrivare...