MSI gaming eller gaming x? Skillnader?

Permalänk
Medlem

MSI gaming eller gaming x? Skillnader?

Hej!

Jag ser på Inets hemsida att man kan välja mellan en MSI 1070 gaming och en MSI Gaming X. Den enda skillnaden jag ser är en liten OC vad gäller gaming x-kortet. Stämmer detta? Är gaming x det självklart bästa valet (prisskillnaden är ju minimal)?

Tack på förhand!

Permalänk
Avstängd

Asus kör med samma grej @Valgua. Fanns 980Ti Strix OC och Strix. Enda skillnaden var en fabriksöverklockning på Strix OC.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

@chipw00t: Tack! Frågan är då varför man bör välja den ena eller den andra? Om Gaming X är det självklara valet, varför säljs Gaming-korten överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

@Valgua: Korten utan fabriks OC går att få upp till samma hastigheter som de med OC. De är till för dem som inte vill/kan overclocka eller de som vill ha en stabil säker overclock med gällande garanti

Permalänk
Avstängd

Ja, jag håller med @ChuniaC. Onödigt att betala mer för någonting man enkelt kan göra själv med t.ex. MSI Afterburner.

Visa signatur

http://iogt.se/
du blir ful och dum av sprit
flow är lek

Permalänk
Medlem

Tack för svar! Jag undrar dock om processorerna är "binned" och om X-versionen möjligen har processorer av en bättre kvalitet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valgua:

Tack för svar! Jag undrar dock om processorerna är "binned" och om X-versionen möjligen har processorer av en bättre kvalitet.

Har för mig jag läste någonstans att det inte är "binned" versioner, kollat lite vad folk får för OC på 1080 Gaming X och det varierar extremt mycket. Möjligtvis att Lightning kommer har "cherry-picked" så som EVGAs Kingpin sägs ha.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

själv anser jag att gaming X är det sämre alternativet iaf för plånboken...

köp vanliga gaming och överklocka minnena själv de där 98Mhz extra du får för 100-200:-

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows