Dator hänger sig och blåskärm kommer upp väldigt ofta

Permalänk
Medlem

Dator hänger sig och blåskärm kommer upp väldigt ofta

Hej! Hoppas jag lägger in detta i rätt forum nu.
Jag har haft min dator nu ett bra tag och känner att jag skulle behöva rensa ur datorn på en massa skräp så tänkte därför blåsa om datorn och göra en hel återställning. Min dator tillåter mig inte göra en systemåterställningsenhet då den bara står och tuggar i fasen "vänta" då enheten skapas (har ett ubs minne jag vill lagra det på). Jag kan inte uppdatera till windows 10 då felkod kommer upp hela tiden (kod c1900107). Tänkte om det kunde vara något virus som låg bakom så varje gång jag försöker göra en hel scanning hänger sig datorn (blåskärm med ledsen gubbe). Jag kan spela i timmar utan att någonting händer men så fort jag börjar med någon form av scanning eller uppdatering så fastnar datorn, antingen blåa skärmen eller bara hänger sig och det går inte att klicka någonstans men musen kan man röra.
Det jag har testat har alltid resulterat i någon form av hängning.

Den hjälp jag vill ha är hur jag ska gå tillväga för att kunna få datorn som ny och kunna lägga över mitt OS i en SSD disk.

Dator:

Acer aspire xc600
Processor: Intel core i7-3770 CPU @ 3,40ghz
Minne: 12gb
Grafik: R9 280X med 3GB minne
OS: windows 8.1

Hoppas det är någorlunda beskrivet
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Varför försöker du skapa en systemåterställningsenhet (på USB minne) nu?

Gör det sen. Fabriksåterställ först datorn så att den funkar för just nu buggar datorn för mycket. Systemåterställningsenhet skapar du om du skulle behöva byta disk eller Windows/disken buggar så mycket att återställnings funktionerna på disken slutar funkar (pga tex virus, buggar osv).

Det du inte vill förlora (bilder, dokument osv) letar du upp och flyttar manuellt.

Sen fabriksåterställer du datorn så den blir som den dagen du köpte den. Hur man gör kan varierar mellan olika modeller trots att de är av samma märke men testa göra som i videon. ALT+F4.
https://www.youtube.com/watch?v=H2xoMEPfiPQ

http://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10
USB minnet använder du för att uppdatera till Win 10 via USB. I morgon är sista dagen som de lovat att du får den gratis. Efter det har dom inte sagt hur de blir. Längre ned på sidan finns knappen "Ladda ned verktyget nu". Den laddar ned Win 10 och låter dig välja mellan DVD, USB, ISO mm.

Edit:
Om du redan köpt en ny disk och vill ha Win 10 på den så borde du kunna strunta i Win 8.1 och systemåterställningsenheten.

Byt disk installera Win 10 direkt med USB minnet du skapade med verktyget från MS. Skippa steget där den frågar efter nyckeln. På märkesdatorer bruka 8.1 nyckel finnas i bios så Win 10 ska hitta nyckeln själv och aktivera.