Elgiganten, Tappat bort min telefon inför reparation!

Permalänk
Medlem

Elgiganten, Tappat bort min telefon inför reparation!

Innan vi börjar kan ni som vill förstå hela storyn börja med denna tråd,
Men lite kort är att min nya telefon har vart på 2 reparationer under garanti på strax under 1 månad, samma månad som telefon är köpt.
#16276514

Efter att jag gått till butik har jag fått informationen om att dom endast kan laga den och jag godkänner att dom skickar in den igen för 2:a gången.

Lämnade in telefon till Elgiganten den 19:e juli. Fick sms samma dag från dom att den har lämnat deras butik och är på väg till reparatör.
Den 21:e juli kontaktar jag Elgiganten via deras chatt för att kolla om verkstaden har tagit emot min telefon. Dom meddelar att den är skickad och avvaktar reparation.
Jag har inloggning till servicesida hos reparatör och kan se att dom inte har mottagit telefon eller påbörjat jobb.

Kontaktar Elgiganten återigen den 25:e och frågar varför reparatör inte påbörjat min telefon eller varför jag inte ser att dom har tagit emot den. Kundtjänsten meddelar att det är mycket att göra hos reparatör och att den nog är tillbaka innan veckans slut.

Idag (27:e) tar jag kontakt återigen och undrar varför reparatör ens inte tagit emot min telefon. Jag ringer reparatör (Mobylife) direkt och skippar Elgigantens kundtjänst. Mobylife meddelar att dom har INTE mottagit min telefon och skall ha kontaktat Elgiganten att den INTE är mottagen, som det står i min service på elgigantens hemsida att den är.

Samma dag efter jobbet åker jag direkt till Butiken telefon är inlämnad hos och uppger mitt servicenummer och frågar efter status. Får svaret "den är hos reparatör". Här får jag prompt uppge att Mobylife inte har tagit emot min telefon och efter att han läser återigen i mitt ärende ser han att mobylife säger att dom inte tagit emot någon telefon.

Här undrar jag vart hamnar jag som kund i detta? Hur länge får Elgiganten leta efter min telefon. Uppgett varje gång sedan 2:a reparation att jag vill häva köpet. Nu har det gått 10 dagar och min telefon nu borta.

Kommer detta hjälpa mig att få häva mitt köp? Eller få en ny telefon?

Tacksam för svar om någon hamnat i samma situation som mig!

EDIT: Kan uppge att jag har varit i kontakt med Postnord som skulle tagit emot telefon av Elgiganten, I deras försändelse står det fortfarande:

"Försändelsen har ännu inte lämnats in till PostNord för transport. Om du har frågor ber vi dig därför kontakta avsändaren. Så fort PostNord har fått försändelsen och den är på väg uppdaterar vi med den informationen här i tjänsten."

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Inaktiv

Kontakta din konsumentombudsman så skall du se att det blir liv i luckan

Permalänk
Avstängd

@volfi2: Självklart är de tvungna att ersätta telefonen om de har tappat bort den.

Permalänk
Medlem

@snajk: Dom meddelar att dom har ju skickat den och skyller på postnord. Men hur länge skall jag behöva vänta innan jag kan få någon typ av ersättning som ny telefon eller att då häva mitt köpt.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon81912:

Kontakta din konsumentombudsman så skall du se att det blir liv i luckan

Har skrivit ett liknande mail som i denna tråd till ombudsman. Avvaktar faktiskt svar just nu

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av volfi2:

Har skrivit ett liknande mail som i denna tråd till ombudsman. Avvaktar faktiskt svar just nu

Awesome Uppdatera gärna med hur det går.

Permalänk
Rekordmedlem

Det är totaltiden som är intressant, får de inte fram telefonen eller erbjuder en låneapparat på ca 3 veckor efter inlämnandet kan du börja fundera på att gå vidare, det finns inget i lagen om tiden men det ska vara "skälig tid" och praxis har blivit 2-3 veckor så innan dess är det inte lönt att börja strida om just den biten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Avstängd

Jag tror du måste vänta så lång tid som reparationen rimligt kan ta innan du kan kräva något, i alla fall så länge de inte medger att den är borttappad. Om Posten har tappat bort den har ingen betydelse för det är ju fortfarande de som skickat den så det är de som får reklamera leveransen till posten i så fall, samma sak om verkstaden skulle ha slarvat bort den, de har valt verkstaden och leveransen och har avtalet med dem så det har liksom inget med dig att göra. Du har lämnat in din telefon och ska ha tillbaka den lagad eller en (samma eller bättre) ersättningsprodukt alternativt så kan de ge tillbaka pengarna om de vill det och det är ok för dig.

Permalänk
Medlem

"Min reparation tar för lång tid, kan jag klaga?
Visst kan du klaga men här återfinns en av konsumentköplagens mer tvetydiga formuleringar. ” Har köparen utan att förelägga säljaren någon tilläggstid krävt fullgörelse av köpet, får köparen häva köpet om varan inte avlämnas inom en skälig tid efter det att kravet framställdes.” Det vill säga; det finns ingen lag som hjälper dig med detta då vad exakt ”skälig tid” innebär är väldigt svårt att fastställa."

Försök att få köpet hävt. Om det gått 1 månad utan något resultat eller svar så kan du försöka häva köpet då det inte är skäligt att det dröjer så länge utan något resultat.

Permalänk
Medlem

Enligt Elgigantens hemsida har dom 2-3 veckor som skälig tid under reparation. Dock som jag ser det har inte ens min telefon nått reparation. Men denna tidsram borde ju gälla oavsett om dom skickat telefon eller om dom som nu inte har en aning om vart den är.

Jag hoppas på att få häva mitt köp, har uppgett att dom gärna får ta avdrag för den knappt totala veckan jag hade telefon i min ägo.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

@anon81912: Det gör jag

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Enligt Elgigantens hemsida har dom 2-3 veckor som skälig tid under reparation. Dock som jag ser det har inte ens min telefon nått reparation. Men denna tidsram borde ju gälla oavsett om dom skickat telefon eller om dom som nu inte har en aning om vart den är.

Jag hoppas på att få häva mitt köp, har uppgett att dom gärna får ta avdrag för den knappt totala veckan jag hade telefon i min ägo.

Och här, skulle iaf jag som kund hävda att det är 2-3 veckor från att du har lämnat in telefonen.

INte skall du drabbas av att tex de glömmer skicka din telefon och skickar in den efter 3 veckor, så att du har den efter säg 6 veckor.

Men är det så, att de nu har tappat bort din lur så skall du ha en ny motsvarande den du lämnade in. Eller pengar.

Du har ett inlämningskvitto och så antar jag?

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oobum:

Och här, skulle iaf jag som kund hävda att det är 2-3 veckor från att du har lämnat in telefonen.

INte skall du drabbas av att tex de glömmer skicka din telefon och skickar in den efter 3 veckor, så att du har den efter säg 6 veckor.

Men är det så, att de nu har tappat bort din lur så skall du ha en ny motsvarande den du lämnade in. Eller pengar.

Du har ett inlämningskvitto och så antar jag?

Absolut har jag inlämnigskvitto och liknande Funderar på att inte ta någon kontakt nu eller om jag skall ligga på varje dag.

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk

@volfi2: ja har hört ryktesvägen från andra i samma "branch" att det finns personer som tar kunders telefoner och inte registrerar dom i systemet.
dom säljs sedan vidare på blocket/tradera och när du förlustanmäler den så är den redan hos någon ovetande köpare.

riktigt ruttet då dom utnyttjar systemet,

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av volfi2:

Absolut har jag inlämnigskvitto och liknande Funderar på att inte ta någon kontakt nu eller om jag skall ligga på varje dag.

Hej @volfi2

Skulle du kunna skicka mig ditt nummer på inlämningskvittot / serviceinlämningen till mig via PM så får jag titta på det?

För övrigt så att ingen behöver fundera i det avseendet om tid, så gäller det 2-3v från inlämning och inte från mottagande hos serviceverkstad

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Hej @volfi2

Skulle du kunna skicka mig ditt nummer på inlämningskvittot / serviceinlämningen till mig via PM så får jag titta på det?

För övrigt så att ingen behöver fundera i det avseendet om tid, så gäller det 2-3v från inlämning och inte från mottagande hos serviceverkstad

/Magnus

Finns ni här?
Najs

Jag skickar ett PM på mitt telefonnummer och vilken butik den är inlämnad på om det fungerar? Då service papper ligger hemma!

Sen absolut håller jag med om 2-3 veckor. Men nu vet ingen vart min telefon är. Ni säger att den är skickad. Posten säger att dom aldrig har tagit emot den. Det skall vara en "spårning" startad av posten men dessa nyheter kommer jag inte få utan det är Avsändaren som får det.

Vad händer efter 3 veckor? Om min telefon fortfarande är spårlöst borta ( hoppas inte ) eller om nu den återupptas men det tar fortfarande längre än 3 veckor. Häver ni köp? Eller kommer ni ge mig en ny?

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Elgiganten
Skrivet av volfi2:

Finns ni här?
Najs

Jag skickar ett PM på mitt telefonnummer och vilken butik den är inlämnad på om det fungerar? Då service papper ligger hemma!

Sen absolut håller jag med om 2-3 veckor. Men nu vet ingen vart min telefon är. Ni säger att den är skickad. Posten säger att dom aldrig har tagit emot den. Det skall vara en "spårning" startad av posten men dessa nyheter kommer jag inte få utan det är Avsändaren som får det.

Vad händer efter 3 veckor? Om min telefon fortfarande är spårlöst borta ( hoppas inte ) eller om nu den återupptas men det tar fortfarande längre än 3 veckor. Häver ni köp? Eller kommer ni ge mig en ny?

Yes jag och en kollega tyckte att vi borde finnas här så vi kör det

PM med tel.nr och butik blir alldeles utmärkt, då kan jag nog få upp lite info

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är fullt insatt i alla "aftersale-rutiner" utan kommer försöka ta hjälp av en kollega, men jag hoppas på att iallafall kunna ge lite klarare besked till dig.
Det värsta jag vet, personligen, är att sitta i ovisshet (framförallt när alla världens Dragonite's väntar på mig )

/Magnus

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgiganten:

Yes jag och en kollega tyckte att vi borde finnas här så vi kör det

PM med tel.nr och butik blir alldeles utmärkt, då kan jag nog få upp lite info

Jag ska vara ärlig och säga att jag inte är fullt insatt i alla "aftersale-rutiner" utan kommer försöka ta hjälp av en kollega, men jag hoppas på att iallafall kunna ge lite klarare besked till dig.
Det värsta jag vet, personligen, är att sitta i ovisshet (framförallt när alla världens Dragonite's väntar på mig )

/Magnus

hehe jo att spela pokemon Go är ju något jag fått vänta med. Står på eran sida:

"Om du har behov av att låna en produkt under eventuell reparation så försöker vi alltid hjälpa till genom att låna ut en produkt med likvärdiga funktioner. "

En Samsung galaxy trend plus 2 som kostar 799:- har inte riktigt någon funktion likvärdig som min personliga utan att kunna ta emot samtal & sms. Kan ju erkänna att jag hamnat efter lite i pokemon jagandet!

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande ärende med Telia för några år sedan. Tog cirka en vecka från konstaterat försvinnande innan de själva erbjöd ersättningstelefon. Hade enbart blivit erbjuden en betydligt enklare lånetelefon innan.

Tror visserligen att försvinnandet egentligen var "vi har målat in oss själva i ett hörn med genomskådade lögner, vi tar den enkla vägen ut och låter kunden få en ny telefon istället". Men ändå.

Permalänk
Medlem

Postnord verkar ha stora bekymmer denna sommar..

Jag sitter i samma båt fast jag har en surfplatta som ska ha skickats till mig den 25 det står fortfarande att den ej har registrerats bla bla fast butiken har skickat mail till mig med kollinummer..Kanske är så att Postnord är dom som klantat till sig i ditt fall.

Visa signatur

╔ Corsair 32GB DDR4 CL15 3000Mhz VENGEANCE RGB ■
╠ ASUS-ROG-MAXIMUS-X-HERO ■ ASUS-ROG-STRIX-RTX2070-OC ■ i7 8700K
╠ DeepCool Captain 280EX RGB ■ 2x Samsung 970 EVO 500GB■
╠ Deepcool NEW ARK 90 Electro Limited Edition NR58 ■ XFX PRO1000W Limited Black Edition
╚ Samsung SE790C 34" Ultrawide 3440x1440@75Hz

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av volfi2:

Absolut har jag inlämnigskvitto och liknande Funderar på att inte ta någon kontakt nu eller om jag skall ligga på varje dag.

Kanske inte varje dag, men du kan absolut kontakta dem igen och meddela att du förutsätter att de håller sitt eget löfte om 2-3 veckor till reparerad produkt. Om du inte påtalar tidsfristen så kan du inte kräva ersättning i ett senare läge. Bästa är om du skickar detta som ett mail alternativt om det via deras chat går att få chatten skickad till sig. Skärmdump kanske också funkar.

När det är två dagar kvar kontaktar du dem igen och kräver att de levererar antingen din telefon reparerad alternativt en ny likadan telefon inom två dagar. Du kan egentligen inte kräva att häva köpet, men du kan ta med det som en alternativ lösning om du vill. Du ska även tala om att du vill ha skadestånd för att det dröjt om de inte levererar inom de två dagarna.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Kanske inte varje dag, men du kan absolut kontakta dem igen och meddela att du förutsätter att de håller sitt eget löfte om 2-3 veckor till reparerad produkt. Om du inte påtalar tidsfristen så kan du inte kräva ersättning i ett senare läge. Bästa är om du skickar detta som ett mail alternativt om det via deras chat går att få chatten skickad till sig. Skärmdump kanske också funkar.

När det är två dagar kvar kontaktar du dem igen och kräver att de levererar antingen din telefon reparerad alternativt en ny likadan telefon inom två dagar. Du kan egentligen inte kräva att häva köpet, men du kan ta med det som en alternativ lösning om du vill. Du ska även tala om att du vill ha skadestånd för att det dröjt om de inte levererar inom de två dagarna.

Hålla en kontakt skall jag göra Fyller år snart och inte det roligaste att vara utan telefon då. Men hoppas på det bästa här nu att det händer något. När jag tog kontakt med postnord hade de fått en förfrågan från avsändaren (elgiganten) att starta en sökning efter paket.
Också fått svar av ombudsman,

Vid en korrekt reklamation så är det säljande part som har ansvaret. Vill de skicka varan till en annan part så har de så klart den möjligheten men de står för risken gentemot dig.

Och som jag tillomed nämnde när jag lämnade in telefon för den 2:a reparationen. Sa frustrerat denna gång att dra halva summan då jag bara var trött på att få skicka in telefon hela tiden. Men nu får vi se hur det blir. Om den upphittas igen och blir lagad eller om detta drar ut på tiden.

"Observera att företaget vid hävning har rätt till ett nyttoavdrag och därför inte kommer behöva betala tillbaka hela summan till dig. Om jag förstår det hela rätt så gick den dock sönder i princip omedelbart (även om den gick att använda för sina huvudsyften den första helgen) så avdraget bör vara mycket litet. "

Visa signatur

Back from the shadows pray for survival...

Permalänk
Lego Master

Har inte tillverkaren någon slags DOA-garanti/-policy? Om den gick sönder redan efter första helgen och det är ett garantifel så låter det ju nästan som den skulle täckas av eventuell DOA, som brukar vara runt en vecka beroende på tillverkare.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av volfi2:

Hålla en kontakt skall jag göra Fyller år snart och inte det roligaste att vara utan telefon då. Men hoppas på det bästa här nu att det händer något. När jag tog kontakt med postnord hade de fått en förfrågan från avsändaren (elgiganten) att starta en sökning efter paket.
Också fått svar av ombudsman,

Vid en korrekt reklamation så är det säljande part som har ansvaret. Vill de skicka varan till en annan part så har de så klart den möjligheten men de står för risken gentemot dig.

Och som jag tillomed nämnde när jag lämnade in telefon för den 2:a reparationen. Sa frustrerat denna gång att dra halva summan då jag bara var trött på att få skicka in telefon hela tiden. Men nu får vi se hur det blir. Om den upphittas igen och blir lagad eller om detta drar ut på tiden.

"Observera att företaget vid hävning har rätt till ett nyttoavdrag och därför inte kommer behöva betala tillbaka hela summan till dig. Om jag förstår det hela rätt så gick den dock sönder i princip omedelbart (även om den gick att använda för sina huvudsyften den första helgen) så avdraget bör vara mycket litet. "

Är det konsumentvägledaren som gett dig svaret i kursiv stil? I så fall blir jag förvånad. Visst har säljaren rätt att göra nyttoavdrag, men du har i gengäld rätt till ränta på köpesumman. Det är kutym att kvitta räntan mot nyttoavdraget.

Om det nu är så att butiken vill göra nyttoavdrag så kan det också vara bra att veta att det inte handlar om någon avskrivning. Det är särskilt viktigt på en telefon som folk byter vart annat är. Nyttoavdraget ska motsvara värdet av den nytta du haft av produkten och inte en värdeminskning.
På liknande sätt är inte räntan att jämföra med räntan man får på ett bankkonto. Rimlig ränta är snarare i nivå med den ränta du får betala om du inte betalar dina fakturor i tid, dvs 8-10% eller mer.
Det är ofta svårt att värdera nyttan. Jag tror att det är därför man helt enkelt kvittar den med räntan.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Skrivet av Shudnawz:

Har inte tillverkaren någon slags DOA-garanti/-policy? Om den gick sönder redan efter första helgen och det är ett garantifel så låter det ju nästan som den skulle täckas av eventuell DOA, som brukar vara runt en vecka beroende på tillverkare.

I alla fall många butiker har det. Dyker ett fel upp direkt vid första start så ska det räknas som DOA (vad jag vet, sen hur långt det sträcker sig vet jag inte).

Vet en äldre mobil jag hade och den måste varit måndags ex, samt prototyp ex (gick sönder 4 gånger på ett år, då behandlade jag inte den illa, utan olika hårdvarufel). Sista gången bytte verkstaden joysticken (tog inte ens en vecka innan mobilen åter igen krascha och vid uppstart var joysticken trasig). Fick en ny tillslut och den fungerade (men inte kul om inget händer och man står utan mobil).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av volfi2:

Absolut har jag inlämnigskvitto och liknande Funderar på att inte ta någon kontakt nu eller om jag skall ligga på varje dag.

Hade det varit jag, och jag hade haft tiden, så hade jag ringt varje dag och tjatat.

Ju jobbigare kund, desto fortare går sådana här ärenden.

Glöm inte att skriva ner vem du pratar med, för och efternamn. Samt vilken tidpunkt.

Så att du inte ringer och "ja det var någon som sa att den hade kommit till er".

Lättare att säga att "Kalle Karlsson sa igår att telefonen skickades"

Visa signatur

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Shudnawz:

Har inte tillverkaren någon slags DOA-garanti/-policy? Om den gick sönder redan efter första helgen och det är ett garantifel så låter det ju nästan som den skulle täckas av eventuell DOA, som brukar vara runt en vecka beroende på tillverkare.

DOA är inte ett begrepp i Svensk konsumentlagstiftning. Säljaren har rätt att försöka reparera varan även om den var trasig när du packade upp den ur förpackningen. Vissa tillverkare har DOA garantier där man får en ny produkt direkt om den är trasig vid leverans, men det brukar ofta vara otydligt vad det är som gäller. Därför tycker jag personligen att dessa diskussioner om DOA som dyker upp i alla dessa trådar mest är av ondo. Visst kan man sätta lite extra press på säljaren om prylen går sönder direkt, men som sagt ger det inte dig automatiskt några utökade rättigheter.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Grönahunden:

@volfi2: ja har hört ryktesvägen från andra i samma "branch" att det finns personer som tar kunders telefoner och inte registrerar dom i systemet.
dom säljs sedan vidare på blocket/tradera och när du förlustanmäler den så är den redan hos någon ovetande köpare.

riktigt ruttet då dom utnyttjar systemet,

Det är ju inte att utnyttja systemet utan simpla, vanlig tjuvar.

Hursomhelst, det är därför jag aldrig köper en attraktiv vara utan ett trovärdigt kvitto och uppmanar alla andra att göra detsamma. Om ingen handlar stöldgods så finns det ingen marknad för illegala varor, och motivationen att stjäla minskar.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Lego Master
Skrivet av giplet:

DOA är inte ett begrepp i Svensk konsumentlagstiftning. Säljaren har rätt att försöka reparera varan även om den var trasig när du packade upp den ur förpackningen. Vissa tillverkare har DOA garantier där man får en ny produkt direkt om den är trasig vid leverans, men det brukar ofta vara otydligt vad det är som gäller. Därför tycker jag personligen att dessa diskussioner om DOA som dyker upp i alla dessa trådar mest är av ondo. Visst kan man sätta lite extra press på säljaren om prylen går sönder direkt, men som sagt ger det inte dig automatiskt några utökade rättigheter.

Nej, det var inte så jag menade. Men om tillverkaren av mobilen tillåter DOA-reklamationer brukar butikerna normalt sett föredra detta för att det brukar göra kunden gladare. Men i vissa fall känner man inte alltid till alla möjligheter som finns för alla tillverkare, så då kan det vara på sin plats att fråga. Det är självklart ingen lagstiftad rättighet, men finns möjligheten så bör man utnyttja den.

Jag föredrog alltid själv att nyttja DOA-möjligheten när jag var säljare i butik för en elektronikkedja, det gjorde kunderna oftast gladare än tanken på 2-3 veckor service direkt efter ett köp.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem hos Alina för några år sedan och en telefon som jag lämnat in (för andra gången).

När två veckor hade gått (vilket var det som stod på kvittot att de skulle jag ta) så tog jag kontakt med Alina för att höra hur det går, men de sa att de inte fått tillbaka telefonen, så jag låg på varje dag för att höra om de hört något.

Några dagar senare så får jag ett roligt automatisk mail/sms (kan inte komma ihåg vad de var), där de stod att telefonen hade blivit mottagen hos reparatören. La ihop lite 1+1 och insåg att Alina hade glömt bort att skicka in telefonen så gick in till butik och krävde pengarna tillbaka. Var lite fram och tillbaka men fick tillslut pengar på banken (nypris för telefonen i dagsläget så jag kunde köpa en ny hos en annan butik).

Min telefon var aldrig borttappad, men var definitivt bortglömt hos butiken som senare insåg sitt misstag och skickade in den, fast de trodde den var inskickad. Så mitt tips är helt klart att ligga på dem, rent av tjata (men inte vara otrevlig!).

Hoppas du får ett bra svar från ombudsmannen också!