Sista chansen att gratis uppgradera till Windows 10

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyCat:

Om man skall tro PCWorld så kan du inte stänga av automatiska uppdateringar även om du sitter med Pro. Det enda du kan göra är att fördröja dem men förr eller senare kommer de att installeras.

"Windows 10 utterly eradicates the ability to manually control your system updates. Windows 10 Pro will let you defer updates for a few months, but that’s the extent of it. If Microsoft pushes out an update, your system will install it eventually"

http://www.pcworld.com/article/3092365/windows/10-reasons-why-you-shouldnt-upgrade-to-windows-10.html#slide5

Jag kan inte bekräfta att så är fallet för W10 åkte ut med huvudet före för ett bra tag sedan.

Sprang även på detta som gäller efter AU...

"...now these applications, including Twitter, Flipper, Pandora, Candy Crush Soda Saga, NetFlix, MSN News and others, are installed automatically for Windows 10 Home and Pro."

http://winaero.com/blog/microsoft-locks-some-group-policy-opt...

http://www.myce.com/news/unwelcome-changes-windows-10-pro-800...

Candy Crush Soda Saga FTW!

Jisus, det är en PC inte surfplatta/telefon. Netflix är det enda vettiga, resten ska man ju få välja själv (i min HTPC har jag inte heller mycket utrymme till övers för skräp).

Samt sen när blev Pro för hemanvändare? Mesta av detta bör man inte syssla på jobbet med (som film/serier eller hålla på med sociala medier).

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Vad jag än tycker om Win10 så kan jag sprida en glädjehistoria iaf.

Jag köpte en några år gammal Toshiba laptop (av dyrare klass). Den levererades med Win7, men en dag havererade Windows 7 och återställningspartitionen hade skadats. Jag försökte på olika sätt få igång allt igen, men gav upp efter ett tag och tänkte ominstallera en ren Win7 med ett USB-minne och den inkluderade Windows 7 (toshiba) nyckeln på undersidan av datorn. Installationen gick bra, men till mitt förtret så blev nyckeln ogiltig så fort man körde windows update...
Så jag tänkte att: jaha - nu är möjligheten att köra en hederlig Windows version bränd, för att originalfilerna på datorn skadats (Märkesdatorer har inte alltid samma nyckel i dom förinstallerade Windowsfilerna, mot vad som står på klistermärket)...

...Nu när man kunde få Win10 gratis, så tog jag skeptiskt fram denna gamla laptop (sista dagen, den 29:de juli) och installerade W10 från ett USB-minne. När nyckeln skulle fyllas i chansade jag på samma Win7-Toshiba nyckel (klistermärket) som tidigare gett mig problem.
Till min stora förvåning funkade det galant! Även Windows Update tog sig igenom utan problem. Fortfarande aktiverad och genuin. Så nu äntligen kan jag använda den inkluderade nyckeln och få ett fullt fungerande Win10 på datorn. Visade sig att Win10 funkar alldeles kanon på denna Toshiba-modell också, så nu är allting i sin ordning igen

Om... du nu skulle vilja ha in Windows 7 igen, gör så här:
Starta Windows 7 installen, och när den ber om en nyckel, hoppa över det.
När den är färdig installerad, gå in i system, och välj att aktivera den. Den kommer nu be om din nyckel... skriv in Win 7 Toshiba nyckeln. Den kommer tänka lite och sen är du aktiverad.

Det går inte att skriva in OEM nyckel vid installer på generiska Win 7, då den kommer installera en standard version, som du sen försöker aktivera med en OEM nyckel. Genom att göra förslaget ovan så installerar du istället en test version av Windows, som sen kan bli vilken version som helst, även OEM.

Har själv använt detta knep flertal gånger och det har fungerat varje gång hittills.

PS. Säger inte att du ska överge Win 10, det är ditt val, utan vill mer ge dig valmöjligheten om du skulle få problem med datorn eller bli sur på allt nytt som MS fular sig med, och själv vill backa. DS.

Skrivet av Broken-arrow:

Samt sen när blev Pro för hemanvändare? Mesta av detta bör man inte syssla på jobbet med (som film/serier eller hålla på med sociala medier).

Pro har alltid varit för mer erfarna användare (och företag) sedan Win 2000 Pro iaf. När pro tydligen inte för företag längre (Enterprise är) och med Windows 10 verkar Pro dock ha nergraderats till Home"pro", och alla funktioner som man var villig att betala 1000-1500kr+ extra (utöver de vanliga 1000kr för Home), har nu plockats bort.

Så just nu verkar Pro vara för hemanvändare också... och vi entusiaster måste väl skaffa enterprise :=/

Permalänk
Skrivet av Paddanx:

Om... du nu skulle vilja ha in Windows 7 igen, gör så här:
Starta Windows 7 installen, och när den ber om en nyckel, hoppa över det.
När den är färdig installerad, gå in i system, och välj att aktivera den. Den kommer nu be om din nyckel... skriv in Win 7 Toshiba nyckeln. Den kommer tänka lite och sen är du aktiverad.

Det går inte att skriva in OEM nyckel vid installer på generiska Win 7, då den kommer installera en standard version, som du sen försöker aktivera med en OEM nyckel. Genom att göra förslaget ovan så installerar du istället en test version av Windows, som sen kan bli vilken version som helst, även OEM.

Har själv använt detta knep flertal gånger och det har fungerat varje gång hittills.

PS. Säger inte att du ska överge Win 10, det är ditt val, utan vill mer ge dig valmöjligheten om du skulle få problem med datorn eller bli sur på allt nytt som MS fular sig med, och själv vill backa. DS.

Tack för tipset. Jag vill dock poängtera att win7 installern tog sig igenom med nyckeln. Nyckeln godtogs så långt. Men efter Windows Update kom alltid varningen att Windows ej är genuint. Men jag kan ju testa denna metod du föreslog ändå vid behov. Redan revertat alla mina andra datorer från Win10 till Win7/8.

Visa signatur

Dator: EEE901 N270/ 1GB / 20GB SSD ... Kraftigt nedbantat/tweakat Win7 x86 for speeeEED!
Facebook användare? Hatar tidslinjen? gå med i denna FB-grupp:
Undo Timeline ...med lite tur får h*lvetet ett slut!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lastninja:

Tack för tipset. Jag vill dock poängtera att win7 installern tog sig igenom med nyckeln. Nyckeln godtogs så långt. Men efter Windows Update kom alltid varningen att Windows ej är genuint. Men jag kan ju testa denna metod du föreslog ändå vid behov. Redan revertat alla mina andra datorer från Win10 till Win7/8.

Jo därför du har en äkta Win 7 nyckel, så självklart godkänner install:en den. Men när den är klar så ska den aktivera den, varpå den ser att det är en OEM nyckel, men du har en icke OEM install.

Som sagt, det finns andra sätt där man rensar lite inställningar på Win 7 installen och sen lägger in OEM registreringen/nyckeln där osv... men metoden ovan är klart enklast (imho). Genom att inte bekräfta vilken version du installerar så kan du "byta" till den rätta när du sen skriver in nyckeln.

Exakt varför detta fungerar, men inte annars vågar jag inte svara på, men jag fick detta tips när mina OEM nycklar inte kunde installera på generisk Win 7 (när ena skivan för mig inte kunde läsas längre).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Om... du nu skulle vilja ha in Windows 7 igen, gör så här:
Starta Windows 7 installen, och när den ber om en nyckel, hoppa över det.
När den är färdig installerad, gå in i system, och välj att aktivera den. Den kommer nu be om din nyckel... skriv in Win 7 Toshiba nyckeln. Den kommer tänka lite och sen är du aktiverad.

Det går inte att skriva in OEM nyckel vid installer på generiska Win 7, då den kommer installera en standard version, som du sen försöker aktivera med en OEM nyckel. Genom att göra förslaget ovan så installerar du istället en test version av Windows, som sen kan bli vilken version som helst, även OEM.

Har själv använt detta knep flertal gånger och det har fungerat varje gång hittills.

PS. Säger inte att du ska överge Win 10, det är ditt val, utan vill mer ge dig valmöjligheten om du skulle få problem med datorn eller bli sur på allt nytt som MS fular sig med, och själv vill backa. DS.

Pro har alltid varit för mer erfarna användare (och företag) sedan Win 2000 Pro iaf. När pro tydligen inte för företag längre (Enterprise är) och med Windows 10 verkar Pro dock ha nergraderats till Home"pro", och alla funktioner som man var villig att betala 1000-1500kr+ extra (utöver de vanliga 1000kr för Home), har nu plockats bort.

Så just nu verkar Pro vara för hemanvändare också... och vi entusiaster måste väl skaffa enterprise :=/

JO lite udda beteende. Är ju som användare desperat köpt PRO och MS insåg detta (och nergradera pro till home) eller många stängde av för mycket i pro (som inte MS ville).

Skrivet av Paddanx:

Jo därför du har en äkta Win 7 nyckel, så självklart godkänner install:en den. Men när den är klar så ska den aktivera den, varpå den ser att det är en OEM nyckel, men du har en icke OEM install.

Som sagt, det finns andra sätt där man rensar lite inställningar på Win 7 installen och sen lägger in OEM registreringen/nyckeln där osv... men metoden ovan är klart enklast (imho). Genom att inte bekräfta vilken version du installerar så kan du "byta" till den rätta när du sen skriver in nyckeln.

Exakt varför detta fungerar, men inte annars vågar jag inte svara på, men jag fick detta tips när mina OEM nycklar inte kunde installera på generisk Win 7 (när ena skivan för mig inte kunde läsas längre).

Har en köpt OEM skiva (med nyckel och allt) och den har inte strulat (kört retail iso på USB). Men kanske är skillnad emot OEM från datortillverkare kanske.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Broken-arrow:

JO lite udda beteende. Är ju som användare desperat köpt PRO och MS insåg detta (och nergradera pro till home) eller många stängde av för mycket i pro (som inte MS ville).

Hela poängen var ju att Pro skulle jag betala för den funktionen. Och det kommer jag att kräva kunna göra hädanefter också, annars kommer jag köra hackade versioner och inte köpa deras mjukvara. (Och det säger jag som person som köpt Windows licenser för ca 8kkr sedan bara Windows 7 kom ut)

Skrivet av Broken-arrow:

Har en köpt OEM skiva (med nyckel och allt) och den har inte strulat (kört retail iso på USB). Men kanske är skillnad emot OEM från datortillverkare kanske.

Egen köpt vs tillverkar OEM är annorlunda ja, de har nån speciell kontroll att nyckeln faktiskt används på just deras enheter (BIOS check mm). Din OEM kan du ju tekniskt sätt använda på vilken maskin som helst, men du kan tex inte använda en Toshiba OEM nyckel på en HP maskin. (Även om den är oanvänd).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paddanx:

Din OEM kan du ju tekniskt sätt använda på vilken maskin som helst, men du kan tex inte använda en Toshiba OEM nyckel på en HP maskin. (Även om den är oanvänd).

Jag använder iofs HP OEM (från BIOS) på min Lenovo... Fungerar hur fint som helst. Använde ProduKey för att hämta produktnyckeln. Nyckeln för Pro användes inte, då HP-datorn körde Enterprise och aktiverades via nätverket.

Men hade det inte varit för hur begränsad Windows 10 Home var, så hade jag antagligen fortfarande kört Windows 8.1 istället för 8.1 Pro idag. Nu när Windows 10 Pro begränsades i AU, så blev den versionen helt ointressant för mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Nyheten imorgon: Microsoft förlänger uppgraderingserbjudandet

Skrivet av tattis:

Allting pekar på att det inte blir så men visst, man vet aldrig

EDIT: är man osäker bör man uppdatera (ta backup först) och backa tillbaks OS:et. Då har du reserverat Windows 10 och kan uppdatera senare. Eller om man har 1000 spänn över så kan man vänta och uppdatera senare.

Skrivet av Paddanx:

Så... ska du sätta 1kr på att de kommer backa och förlänga erbjudandet?

Och vem sätter emot?

Where's my money
nämen synd att inte alla 110 som klicka 'Bra inlägg' fick skänka 1k till moi.

Permalänk
Medlem

,

Visa signatur

Hawk

Permalänk
Medlem
Skrivet av tattis:

Where's my money
nämen synd att inte alla 110 som klicka 'Bra inlägg' fick skänka 1k till moi.

Hehe.

Som sagt, jag står för vad jag har sagt, men jag har inte sett någon "backning" än, så du borde få 100+ personers pengar, om de haft stake nog att sätta emot oss

Tror också jag vet varför.
AU har ju verkligen gjort alla tidigare Pro versioner värdelösa, samt MS har snabbt nu tagit mer kontroll och börjat stänga av användarnas möjlighet att ta tillbaka kontrollen. Så om de skulle förlänga det så måste de också agera "snälla igen"

Permalänk
Medlem

Man kan i och för sig argumentera för att Microsoft inte behöver backa på att de inte skulle förlänga erbjudandet då de skapat en väg så att de som ändrar sig och verkligen vill uppgradera gratis ändå kan göra det...

https://www.microsoft.com/en-us/accessibility/windows10upgrad...

Permalänk
Medlem
Visa signatur

/3900x/i7 4790k/3400g/xeon 5670 x2 32gb ram...EVGA GeForce GTX 1070ti/3070 8GB SC ACX...evga supernova 850w g2
Corsair 200r...noctuna ub9