Permalänk
Medlem

Mer minne!

Tjena,

Funderar på att köpa mer ram minne, då jag kör slut på minne lite då och då medans jag kör Inventor.
Sitter på ett 4x4GB kitt just nu, och skulle behöva ett 4x4GB kitt till.
Problemet är att 2133MHz minnerna är antingen slut eller svinigt dyra (kan ju köpa 2st 32GB kitt för mindre pengar )
Så jag kollar lite på 1866MHz 4x4GB kittet ist. då det är betydligt billigare ~1200:-
Men hur är det nu då att mixa minnes kitt? Jag antar ju att jag kommer behöva klocka ner mina 2133MHz minnen till 1866MHz, men är det stor skans att dom inte kommer fungera ihop?

Eller ska man försöka kränga Dominator minnena, och köpa nått annat

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem
Skrivet av {SWEC}Rool82:

Tjena,

Funderar på att köpa mer ram minne, då jag kör slut på minne lite då och då medans jag kör Inventor.
Sitter på ett 4x4GB kitt just nu, och skulle behöva ett 4x4GB kitt till.
Problemet är att 2133MHz minnerna är antingen slut eller svinigt dyra (kan ju köpa 2st 32GB kitt för mindre pengar )
Så jag kollar lite på 1866MHz 4x4GB kittet ist. då det är betydligt billigare ~1200:-
Men hur är det nu då att mixa minnes kitt? Jag antar ju att jag kommer behöva klocka ner mina 2133MHz minnen till 1866MHz, men är det stor skans att dom inte kommer fungera ihop?

Eller ska man försöka kränga Dominator minnena, och köpa nått annat

Köp ett nytt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980#rparams=m=s27934868...

~1500kr, kan hitta 2400mhz för inte mkt mer. Sälj gamla (400-500kr). Mixa brukar gå bra, men helst inte om man kan låta bli.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kronwalled:

Köp ett nytt: http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=980#rparams=m=s27934868...

~1500kr, kan hitta 2400mhz för inte mkt mer. Sälj gamla (400-500kr). Mixa brukar gå bra, men helst inte om man kan låta bli.

Mjo är som jag antar då.
Rent ekonomiskt är det nog smart att försöka sälja Dominator minnena, men dom är ju så gosiga

edit: sedan blir det nog snarare 64GB om jag skulle gå den vägen.

Visa signatur

Stuff and things!

Permalänk
Medlem

Dom gamla kommer klocka ner sig. Du kan ofta se i databladen vilka timings mm dom har vid en given frekvens, dom bör ha 3st SPD profiler och en XMP profil. Du kan nog kolla detta med CPU-Z.
Sedan kan du i princip köpa 1866Mhz med samma timings som dina har vid 1866Mhz i CPU-Z.

Men oavset lägsta frekvens och högsta timing ställs in vid mixade minnen för att det ska fungera. Vist finns det risk för problem men i praktiken och i teorin ska det fungera. Därför blir oddsen ofta bättre om man köper minnen som har matchade timings och spänning vid en gemensam båda stödjer tex 1866Mhz som dina gamla borde stödja.

Tror inte direkt du förlorar någon prestanda på 1866Mhz, behövs mer minne så vinner du prestanda oavset. Kör 1600Mhz med min 3930K och det duger utmärkt tycker jag klockat till 4Ghz.

Jag kör en burk med mixade minnen men dom har identiska timings och spänning vid 1333Mhz annars stödjer båda 1600Mhz men med olikas spänningar och troligen timings med men det fungerar automatiskt perfekt.