loggas in i routern när jag vill in i min zyxel switch

Permalänk
Inaktiv

loggas in i routern när jag vill in i min zyxel switch

Som rubriken lyder gott folk..

Jag försöker logga in i min Zyxel GS1920-24 med 'default ip' 192.168.1.1 men hamnar bara i min technicolor router. Hur kommer jag åt min switch?? mvh leo

Permalänk
Inaktiv

hittade detta; men hur disablar jag routern?

The easiest way to configure the switch is to use the web configurator. By default, the switch IP is 192.168.1.1. As my router had the same IP, I had to disable it temporarily before changing the IP of the switch.

Permalänk
Medlem

Jag skulle prova med att koppla bort routern. Då borde det gå att komma åt Zyxel. Sedan är det nog lämpligt att ändra adress på Zyxel då den tydligen har samma som routern.

Skrivet av anon193183:

Som rubriken lyder gott folk..

Jag försöker logga in i min Zyxel GS1920-24 med 'default ip' 192.168.1.1 men hamnar bara i min technicolor router. Hur kommer jag åt min switch?? mvh leo

Permalänk
Medlem

Har du provat med ZyXEL One Network?

Visa signatur

i9 11900k ||32GB 4000MHz CL15||ASUS ROG STRIX Z590-E||Noctua NH-D15s
Intel Arc a750 ||Samsung 980 pro|| EVGA Supernova G3 850W
Asus xonar essence STX|| Lian-Li O11 Dynamic XL
Asus VG27AQ 165Hz IPS, Sennheiser HD650, Logitech g502 Hero, fUnc f30r, Vortex TAB90M, Audio-Technicha ATR2500x-USB
Server: x10SL7-F, Xeon E3 1230v3, 32GB Samsung ECC ram, 6x3TB WD RED, FD Node 804.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon193183:

Som rubriken lyder gott folk..

Jag försöker logga in i min Zyxel GS1920-24 med 'default ip' 192.168.1.1 men hamnar bara i min technicolor router. Hur kommer jag åt min switch?? mvh leo

Koppla ur routern och koppla in switchen, surfa sedan till 192.168.1.1 från din dator. Under Configuration, System kan du sedan ändra till DHCP om du vill att switchen ska plocka en IP-adress från din router.

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk

Du får sätta fast IP på datorn tex 192.168.1.3 netmask 255.255.255.0 och dns 192.168.1.1

Sen kopplar du nätverks kabeln från datorn rakt i switchen utan att det sitter någon mer kabel i förutom ström kabeln.

Du loggar in på 192.168.1.1 och ändrar till static ip till tex 192.168.1.10 Sparar och startar om switchen. Nu kan du koppla in allt som vanligt igen.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Inaktiv

Tack för all hjälp! Kungar!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Nu har det löst sig men det finns ett roligare sätt. Om Mac-adressen står på undersidan så kan man statiskt ställa in den med arp så man kommer åt rätt i ett scenario när flera enheter har samma IP

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av varget:

Nu har det löst sig men det finns ett roligare sätt. Om Mac-adressen står på undersidan så kan man statiskt ställa in den med arp så man kommer åt rätt i ett scenario när flera enheter har samma IP

Skickades från m.sweclockers.com

Det finns bara ett vettigt sätt och det är inte att fuska utan att se över sin adressering och rätta den, har man samma ip på 2 enheter i lanet så ska man vara glad om man inte har värre problem än att inte kunna logga in i admininterfacen. Troligen har man värre problem än så men kanske inte märker av dem på nått sätt som gör det uppenbart vad som hänt utan "bara" har låg hastighet eller hög/varierande latens till man belastar lanet hårt för då brukar det "kollapsa"

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara ett vettigt sätt och det är inte att fuska utan att se över sin adressering och rätta den, har man samma ip på 2 enheter i lanet så ska man vara glad om man inte har värre problem än att inte kunna logga in i admininterfacen.

Målet är ju inte att fuska utan att få switchen att köra DHCP. Den aktuella switchen har 192.168.1.1 som default IP vilket många (mig själv inräknat) har som IP på din router hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]

Permalänk
Medlem

Varför ska en switch köra DHCP? Då öppnar man ju möjligheter för andra problem. Det vettiga är att sätta en fast IP-adress som ligger utanför routerns DHCP-pool.

Skrivet av [SH]:

Målet är ju inte att fuska utan att få switchen att köra DHCP. Den aktuella switchen har 192.168.1.1 som default IP vilket många (mig själv inräknat) har som IP på din router hemma.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Hubertus:

Varför ska en switch köra DHCP? Då öppnar man ju möjligheter för andra problem. Det vettiga är att sätta en fast IP-adress som ligger utanför routerns DHCP-pool.

Ja håller med dig, om det inte handlar om ett jättestort nät så är det enklast och pålitligast att ge alla prylar som inte "flyttas runt" statiska ip utanför dhcpserverns arbetsområde men ändå i samma nät, själv så brukar jag konfa så att det finns något 10tal adresser i den låga änden av nätet, tex att man använder .2 till .32 för statiska adresser av fasta prylar som nätverksutrustning , nasar servrar och skrivare.
Jag är också noga med att aldrig konfa statiska ip på saker som ofta flyttas runt, att sätta statisk adress på en telefon eller laptop är för det mesta en dålig ide för man lär glömma bort det och få problem när man byter nät.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Det finns bara ett vettigt sätt och det är inte att fuska utan att se över sin adressering och rätta den, har man samma ip på 2 enheter i lanet så ska man vara glad om man inte har värre problem än att inte kunna logga in i admininterfacen. Troligen har man värre problem än så men kanske inte märker av dem på nått sätt som gör det uppenbart vad som hänt utan "bara" har låg hastighet eller hög/varierande latens till man belastar lanet hårt för då brukar det "kollapsa"

Tror du missförstår mig. Jag menar så klart inte att man ska ha IP-kollisioner. Det var bara ett sätt att kunna adressera en specifik enhet även när man råkar ha det. Detta gör att man kan lösa sitt beskymmer även när man inte har möjlighet att fysiskt koppla loss saker.

Skickades från m.sweclockers.com