Coil whine GTX 1070 vid belastning

Permalänk
Medlem

Coil whine GTX 1070 vid belastning

Tjabba. Jag har haft oturen att få uppleva coil whine med mitt MSI GTX 1070 Gaming X. Jag åkte till Webhallen idag för att göra RMA och de kunde snabbt återskapa ljudet.. Jag fick ett nytt kort, kom hem och hoppades på det bästa men jag hade inte några höga förhoppningar..

Oljudet uppstår endast när grafikkortet är under belastning.

Jag blev nyfiken att labba lite och till min hjälp använde jag mig utav FurMark. Jag kunde återskapa symptomen med FurMark GPU Stress Test. När jag visar det runda objektet i mitten, se bild: http://i.imgur.com/delPvgL.jpg så minskar ljudet drastiskt då fpsen har reglerats till en lägre nivå. Stänger jag däremot av det runda objektet så hoppas fps upp till runt 2k, se bild: http://i.imgur.com/NAVt86g.jpg. När jag gör detta höjs ljudnivån väsentligt.

Med andra ord så uppstår det högljudda ljudet när grafikkortet får jobba i lågt tempo och när den samtidigt lyckas få hög framerate.

Hur som helst vet jag inte om det lönar sig att åka och försöka få ett nytt kort av samma tillverkare. Har någon annan upplevt det här med sitt/sina GTX 1070/1080?

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Tjabba. Jag har haft oturen att få uppleva coil whine med mitt MSI GTX 1070 Gaming X. Jag åkte till Webhallen idag för att göra RMA och de kunde snabbt återskapa ljudet.. Jag fick ett nytt kort, kom hem och hoppades på det bästa men jag hade inte några höga förhoppningar..

Oljudet uppstår endast när grafikkortet är under belastning.

Jag blev nyfiken att labba lite och till min hjälp använde jag mig utav FurMark. Jag kunde återskapa symptomen med FurMark GPU Stress Test. När jag visar det runda objektet i mitten, se bild: http://i.imgur.com/delPvgL.jpg så minskar ljudet drastiskt då fpsen har reglerats till en lägre nivå. Stänger jag däremot av det runda objektet så hoppas fps upp till runt 2k, se bild: http://i.imgur.com/NAVt86g.jpg. När jag gör detta höjs ljudnivån väsentligt.

Med andra ord så uppstår det högljudda ljudet när grafikkortet får jobba i lågt tempo och när den samtidigt lyckas få hög framerate.

Hur som helst vet jag inte om det lönar sig att åka och försöka få ett nytt kort av samma tillverkare. Har någon annan upplevt det här med sitt/sina GTX 1070/1080?

har konstant coil whine på mitt 1080 asus OC belasting eller inte låter som en traktor / moped

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Hur som helst vet jag inte om det lönar sig att åka och försöka få ett nytt kort av samma tillverkare. Har någon annan upplevt det här med sitt/sina GTX 1070/1080?

Det där gäller ju alla grafikkort som körs i extrem fps så jag förstår inte varför Webhallen ens godkände en RMA...? Så vitt jag vet finns det inga kort som är förskonade från detta och den enklaste lösningen om man störs av det är att begränsa fps till t.ex. 100 eller använda V-sync.

Visa signatur

NZXT H5 | Asus Strix B550-F | 5800X3D | NZXT Kraken Elite 240 | 32GB Kingston Fury 3600MHz CL18 | Corsair RM850x Shift | Kingston Fury 2TB NVMe | 4070 Super FE | Dell G2724D 165Hz

Permalänk
Medlem

Låter det när du spelar spel?? Eller bara när du sitter och velar i furmark?
Om det inte låter i spel så är det ju liksom inget problem.... Många spel kan man som ovan säger låsa framerate till t.ex. 144fps eller 200fps om man nu vill ha det.

Jag har ett 1080 men kör med G-sync så får inte riktigt några problem med att frameraten hoppar iväg..

Permalänk
Medlem
Skrivet av AyEss:

Tjabba. Jag har haft oturen att få uppleva coil whine med mitt MSI GTX 1070 Gaming X. Jag åkte till Webhallen idag för att göra RMA och de kunde snabbt återskapa ljudet.. Jag fick ett nytt kort, kom hem och hoppades på det bästa men jag hade inte några höga förhoppningar..

Oljudet uppstår endast när grafikkortet är under belastning.

Jag blev nyfiken att labba lite och till min hjälp använde jag mig utav FurMark. Jag kunde återskapa symptomen med FurMark GPU Stress Test. När jag visar det runda objektet i mitten, se bild: http://i.imgur.com/delPvgL.jpg så minskar ljudet drastiskt då fpsen har reglerats till en lägre nivå. Stänger jag däremot av det runda objektet så hoppas fps upp till runt 2k, se bild: http://i.imgur.com/NAVt86g.jpg. När jag gör detta höjs ljudnivån väsentligt.

Med andra ord så uppstår det högljudda ljudet när grafikkortet får jobba i lågt tempo och när den samtidigt lyckas få hög framerate.

Hur som helst vet jag inte om det lönar sig att åka och försöka få ett nytt kort av samma tillverkare. Har någon annan upplevt det här med sitt/sina GTX 1070/1080?

Nästan alla dessa kort har CW. enda aktören jag vet som går in för att ta bort CW är Sapphire.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av AmdX2:

Nästan alla dessa kort har CW. enda aktören jag vet som går in för att ta bort CW är Sapphire.

Dom flesta tillverkare som gör custom PCB använder sig av extra "dämpare"(chokes) för att få lägre CW.
Asus, MSI, Evga har alla sånna "system".

Händer det i spel att kortet låter överdrivet mycket så får man ju vanligtvis byta ut kortet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av choklad:

Låter det när du spelar spel?? Eller bara när du sitter och velar i furmark?
Om det inte låter i spel så är det ju liksom inget problem.... Många spel kan man som ovan säger låsa framerate till t.ex. 144fps eller 200fps om man nu vill ha det.

Jag har ett 1080 men kör med G-sync så får inte riktigt några problem med att frameraten hoppar iväg..

Det låter när jag spelar spel. Dock låter det som sagt högre när frameraten är högre, till exempel i furmark eller i loading screens. Jag får leva med det, så besvärligt är det inte. Jag visste inte att det var ett så vanligt fenomen.

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av choklad:

Dom flesta tillverkare som gör custom PCB använder sig av extra "dämpare"(chokes) för att få lägre CW.
Asus, MSI, Evga har alla sånna "system".

Händer det i spel att kortet låter överdrivet mycket så får man ju vanligtvis byta ut kortet.

Fast det är ju enbart för att Dämpa och det har nästan alla komponenter idag. Men det är få aktörer som arbetar mot att inte ha CW.

Visa signatur

[i7 6700k @4500|Asus Z170 Pro Gaming|Corsair Vengeance DDR4 3200MHz XMP |EVGA GQ 1000W Hybrid Modular 80+|MSI GeForce GTX 1080|Windows 10 Pro Swe|Aoc 28-4K|SSD Samsung 850 evo 250 Gb|

Permalänk
Medlem

MAn ska ju knappast behöva låsa sin fps eller använda V-sync när man köper kort för 5-7000:-
Hög coilwhine i 200-500 fps ex hade jag absolut inte tillåtit.

Lite coilwhine i en meny i något spel där dom inte cappat FPSen av någon anledning och den ligger på 3000 ja ok maybe. Men i vanligt gameplay absolut inte.

Hade aldrig behållit ett kort som har tydlig coilwhine.