trådlöst nätverk fungerar på vissa datorer

Permalänk

trådlöst nätverk fungerar på vissa datorer

Har en mac ipad 2 telefoner i detta hushåll där internet fungerar, jag har även två datorer där ena är en pc utan nätverkskort (tror jag, kan iaf inte ansluta med ethernetkabel) medan min laptop fungerar det med ethernetkabel. Men trådlöst fungerar det inte på någon av de två datorerna. Har nyligen köpt nytt trådlöst sak som ska ansluta med står enbart "no internet access".

Känns väldigt konstigt då min mac fungerar utmärkt samt mobilerna. har försökt googla men hittar absolut inget som fungerar

har prövat
disable ipv6
google standard dns 8 8 8 8
8 8 4 4

och nu köpt en ny wifimottagare som man sätter in i datorn.

Är de routerns problem? och i så fall hur?

Permalänk
Medlem

Vad har du för router?

Citat:

Har en mac ipad 2 telefoner i detta hushåll där internet fungerar, jag har även två datorer där ena är en pc utan nätverkskort (tror jag, kan iaf inte ansluta med ethernetkabel) medan min laptop fungerar det med ethernetkabel. Men trådlöst fungerar det inte på någon av de två datorerna. Har nyligen köpt nytt trådlöst sak som ska ansluta med står enbart "no internet access".

Känns väldigt konstigt då min mac fungerar utmärkt samt mobilerna. har försökt googla men hittar absolut inget som fungerar

har prövat
disable ipv6
google standard dns 8 8 8 8
8 8 4 4

och nu köpt en ny wifimottagare som man sätter in i datorn.

Är de routerns problem? och i så fall hur?

1) om din dator inte ens har nätverkskort så är nog det ett ganska markant problem gällande uppkopplingen.
2) Vad menar du med "trådlöst sak"? Är det en accesspunkt, en ny router eller ett trådlöst nätverkskort till datorn?
3) Du har antagligen inte ens stöd för IPv6 så du behöver inte stänga av den.

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-UP7 | i7 3770K 3.5 GHz | Crucial Ballistix Elite DDR3 1600 MHz 4x4 GB | Crucial M500 240GB SSD | Seagate Desktop 3TB 7200rpm 64MB | Corsair H80i | Gigabyte GTX 970 Windforce G1 Gaming 4GB SLI | BitFenix Ronin | Be-Quiet Dark Power Pro 10 750 W | Asus Xonar Essence STX
Inet Fraktfritt

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av tehgousch:

Har en mac ipad 2 telefoner i detta hushåll där internet fungerar, jag har även två datorer där ena är en pc utan nätverkskort (tror jag, kan iaf inte ansluta med ethernetkabel) medan min laptop fungerar det med ethernetkabel. Men trådlöst fungerar det inte på någon av de två datorerna. Har nyligen köpt nytt trådlöst sak som ska ansluta med står enbart "no internet access".

Känns väldigt konstigt då min mac fungerar utmärkt samt mobilerna. har försökt googla men hittar absolut inget som fungerar

har prövat
disable ipv6
google standard dns 8 8 8 8
8 8 4 4

och nu köpt en ny wifimottagare som man sätter in i datorn.

Är de routerns problem? och i så fall hur?

Lista vad du försöker ansluta. Du skriver att du kan inte ansluta med ethernetkabel, betyder det att du inte kan ansluta en ethernetkabel, dvs det finns ingen port för det? Har du installerat drivrutiner till de trådlösa nätverkskorten?

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Begränsat antal ip-adresser ? ISP ? modem/router ? typ av ip på dom enheter som kan ansluta , 192.168.x.x ?

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem

1. vad är det för router? Är det bara en accesspunkt så får du problem då många internetleverantörer endast delar ut 1-5 ip adresser (i mitt fall 5) och om det ansluter fler än 5 enheter så tar dessa adresser slut.

på en PC (om du har en) startar kommandotolken och skriv:
ipconfig /all | findstr /i "ipv4"

då borde du få ett resultat med en ipdress.

Du borde även kolla vad din MAC har för ip adress när du kommer åt internet.