"The number of cores does not matter, the backtester uses only one core."

Permalänk

"The number of cores does not matter, the backtester uses only one core."

Jag tänkte skaffa en ny dator men är osäker på hur jag ska bestycka den vad gäller CPU. Det enda datorn behöver vara bra på är historisk backtestning av data från börsen. Programmet i fråga är ProRealTime.

Stämmer det att jag bara borde satsa på snabbhet och inte bry mej om hur många kärnor CPU'n har?

Citatet i rubriken kommer från denna sida:
http://fxcodebase.com/wiki/index.php/Backtesting_Strategy

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem

Som du säger står det ju "The number of cores does not matter, the backtester uses only one core." på deras hemsida så du lär inte få mycket mer prestanda om du väljer en I7 6700 än en i3 6320. Lite kommer det skilja eftersom i7an har lite mer cache och något högre frekvens. Men knappt märkbart i grejer som bara körs på en kärna speciellt inte när man tänker på prisskillnaden.

Så är du säker på att du bara kommer köra just det programmet och inget annat kan du lika gärna ta en i3 med så hög frekvens som möjligt eller kanske en upplåst core i5 och överklocka.
Men ska du göra något annat med datorn också ex redigera video eller spela så tycker jag du ska köra på en I5 eller I7

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Överklockad Intel Pentium G3258 3,2GHz Socket 1150 Box ger mycket enkeltrådprestanda för inte mycket pengar.

min prisjaktplugin (som behöver lagas) klippte bort ox:et ur Box
Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk

Hemsidan som jag länkar till är inte ProRealTime's hemsida. På deras hemsidan finns bara minimikrav. Jag har mailat dit men inte fått något svar. Inte än så länge i alla fall. Men min engelska vad gäller datateknik är kass så jag tänkte att det kanske finns någon som kan hjälpa mej på detta eminenta forum!

Men hur som helst så vet jag inte om program som utför historisk backtestning alltid bara kör på en kärna. Men det kanske någon på detta forum vet?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Överklockad Intel Pentium G3258 3,2GHz Socket 1150 B ger mycket enkeltrådprestanda för inte mycket pengar.

Min nuvarande processor är en Intel(R) Core(TM)2 Duo E6550 2,33GHz. Blir det stor skillnad med CPU'n ovan?

Ursäkta dum(?) fråga, men vad menas rent praktiskt med 'Överklockad'?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Min nuvarande processor är en Intel(R) Core(TM)2 Duo E6550 2,33GHz. Blir det stor skillnad med CPU'n ovan?

Ja, den är långt över dubbelt så snabb, men du skulle visst använda ett annat program än backtester så den behöver inte vara bästa valet.

Citat:

Ursäkta dum(?) fråga, men vad menas rent praktiskt med 'Överklockad'?

Att köra en processor på högre klockfrekvens än den är specificerad för är att överklocka. Min processor är till exempel överklockad från 3,4 GHz till 3,9 GHz. Prestandan skalar linjärt med klockfrekvensen, så en överklockning med 10% ger 10% mer prestanda. Nackdelar är högre strömförbrukning (och därmed temperatur/ljudnivå), att stabilitet inte är garanterad och kortare livslängd (med en måttlig överklockning inte så mycket att det kommer spela roll).

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av calle_o_swe:

Men hur som helst så vet jag inte om program som utför historisk backtestning alltid bara kör på en kärna. Men det kanske någon på detta forum vet?

Jag har ingen erfarenhet av sådana program, men det låter som en uppgift som hyfsat lätt skulle kunna använda flera kärnor (om det nu är så tungt att beräkningstid är ett problem). Man skall nog inte räkna med att alla är enkeltrådade.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

... men du skulle visst använda ett annat program än backtester så den behöver inte vara bästa valet.

Ja, jag skall köra ett annat program. Men när jag Googlar i ämnet så får jag känslan av att dom flesta backtestingprogrammen (alla?) funkar på samma sätt. Men jag vet tyvärr inte säkert ...

Skrivet av LemonIllusion:

Att köra en processor på högre klockfrekvens än den är specificerad för är att överklocka. Min processor är till exempel överklockad från 3,4 GHz till 3,9 GHz. Prestandan skalar linjärt med klockfrekvensen, så en överklockning med 10% ger 10% mer prestanda. Nackdelar är högre strömförbrukning (och därmed temperatur/ljudnivå), stabilitet och livslängd (med en måttlig överklockning inte så mycket att det kommer spela roll).

Måste man ha ett speciellt moderkort för att kunna överklocka?

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av Elgot:

... om det nu är så tungt att beräkningstid är ett problem ...

Beror på hur mycket data man backtestar, men med mina körningar och min min nuvarande dator så går det i alla fall låååångsamt! *suck*

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

Ja, jag skall köra ett annat program. Men när jag Googlar i ämnet så får jag känslan av att dom flesta backtestingprogrammen (alla?) funkar på samma sätt. Men jag vet tyvärr inte säkert ...

Jag har inte riktigt förstått vad programmet i fråga gör, men även om det finns flera som funkar på samma sätt kan ett vara gjort för att sprida ut lasten över flera kärnor men ett annat inte gör det. Som @Elgot påpekade låter det som att man enkelt borde kunna parallellisera arbetet.

Citat:

Måste man ha ett speciellt moderkort för att kunna överklocka?

För Intel-processorer (vilket är det som gäller för enkeltrådsprestanda) behövs en processor som har stöd för överklockning och ett moderkort som har stöd för överklockning. G3258 är den enda (nya) Intel-processorn under 2000 kr som går att överklocka. Ett kompatibelt moderkort som går att överklocka med ska ha Z87- eller Z97-chipset.

Det krävs dock att man vet hur man överklockar också, vilket troligtvis är en bit bort om det här är första gången du hör talas om det. Då kanske det är bättre att köpa en nyare, snabbare (från fabrik) processor som inte går att överklocka.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag har inte riktigt förstått vad programmet i fråga gör ...

"Backtesting is an execution of a strategy or a signal on historical data. You “pretend” that historical prices are happening “right now” and see how the strategy would have worked if the market had been as such. To backtest, you have to choose the strategy you want to look at and the historical range you want to test your strategy on. Usually it's interesting to backtest a strategy over a long period of time, such as months and sometimes years. "

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av calle_o_swe:

"Backtesting is an execution of a strategy or a signal on historical data. You “pretend” that historical prices are happening “right now” and see how the strategy would have worked if the market had been as such. To backtest, you have to choose the strategy you want to look at and the historical range you want to test your strategy on. Usually it's interesting to backtest a strategy over a long period of time, such as months and sometimes years. "

Jag läste det, men jag vet inte vad en strategi är eller vilken historisk data man ska testa den mot.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Rekordmedlem

Du kan endera stänga av delar av cpun och testa eller kanske kolla i aktivitetshanteraren om det syns hur lasten är, det bore ge en uppfattning av hur programmet fungerar.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag läste det, men jag vet inte vad en strategi är eller vilken historisk data man ska testa den mot.

Det handlar som sagt om börsdata, alltså tex hur en akties kurs har utvecklats under en kortare eller längre tidsperiod. Med en bra börsstrategi och backtestning så kan man få ett hum om när man ska köpa och sälja för att tjäna pengar.

Edit : ... få ett hum om NÄR man ska köpa ...

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Du kan endera stänga av delar av cpun och testa eller kanske kolla i aktivitetshanteraren om det syns hur lasten är, det bore ge en uppfattning av hur programmet fungerar.

Ojsan, det låter komplicerat! Eller finns det kanske beskrivet någonstans hur man gör?

Jag kikade lite i Resursövervakaren, men det sa mej tyvärr inte så mycket.

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av calle_o_swe:

Ojsan, det låter komplicerat! Eller finns det kanske beskrivet någonstans hur man gör?

Jag kikade lite i Resursövervakaren, men det sa mej tyvärr inte så mycket.

Det går att ställa in hur många win använder via ett menyval i msconfig, det kan också finnas nån inställning på moderkortet beroende på modell eftersom en del som håller på att tävla i extremöverklockning ofta vill välja den bästa kärnan för att kunna pressa upp frekvensen liiite till.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Jag läste det, men jag vet inte vad en strategi är eller vilken historisk data man ska testa den mot.

I backtestingprogrammet i mtt fall (ProRealTime) så skriver man villkor för strategin i ett Basic-liknande språk med kommandon som IF, THEN, ENDIF, OR, AND, SET, BUY, SELL etc.
Programmeringsmanual (PDF) finns här:
https://www.prorealtime.com/en/pdf/probacktest.pdf

Ber om ursäkt om mina förklaringar är svåra att förstå, men fråga gärna så förklarar jag efter bästa förmåga!

Tack för alla tips och råd förresten!

Visa signatur

Processor : lntel(R) Core(TM)2 Duo CPU @ 2.33GHz 2.33 GHz _ Grafik : inbyggd _ RAM: 3,00 GB _ Windows 10 Pro - 32-bitars operativsystem, x64-baserad processor.