Hjälp mig att minnas spelet utifrån en låt

Permalänk
Medlem

Hjälp mig att minnas spelet utifrån en låt

I ungefär en veckas tid kan jag tro att grannskapet måste ha fått spader av att jag nynnat denna melodi. Om och sedan om igen. Den tvättar liksom aldrig ur. Men varifrån har jag hört den? Jag kan nästan svära på att det är från något gammalt spel, men minnet sviker mig till allting utöver melodin. Ursprungligen chansade jag på att det var något 'Star Fox', men uppenbarligen har jag inga vettiga spelminnen associerade till låten och jag tror mig ha sökt alla möjliga låtar på youtube efter söktermer med piano gaming music.

http://picosong.com/trL2

Är det någon som nu känner igen denna ansats till melodin så är jag sjukt tacksam för alla ledtrådar. Jag känner att jag skulle behöva skölja rent synapserna i min högra hjärnhalva, gärna då med allehanda olika fan-made covers och annat av detta alster. Så utöver, förstås, självaste låttiteln så uppskattas även din favoritversion om du har någon.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk

Jag tycker mer det låter som en gammal sång /melodi som någon har gjort en chiptune av. Kan dock inte säga vilken men den kändes lite bekant.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Sötast

Haha! Jag var inte säker på om jag skulle höra dig nynna eller ej när jag klickade på länken.

Kände tyvärr inte igen den överhuvudtaget =/

Permalänk
Medlem

@nanananaBatman: Andra halvan påminner om Star Tropics, men annars har jag inte en aning.

Visa signatur

Burk: 4770k, 970, 16GB, BenQ BL2411PT
Ljud: O2/ODAC, DT 150, Fidelio X1, DT 770, Sony XB1000/700/500, Koss Porta Pro
Gamla Bettan [RIP]: XP2500+ @ ~2.0Ghz • FIC Radeon 9600 Pro • Abit AN7 • 1GB OCZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

@nanananaBatman: Andra halvan påminner om Star Tropics, men annars har jag inte en aning. https://youtu.be/BnN-CwmsGbM

Nej det var tyvärr inte Star Tropics, men tack för försök. Jag tog ett litet halvchippigt pianoläte hellre än reguljärt piano när jag slängde ihop melodin i FL, jag tänkte att låten inte ursprungligen spelades på vanligt piano liksom. Men (mest för dig, StuntmanMike) jag lägger upp en pianoversion också om det kanske känns lättare att relatera melodin på det sättet:

Samma ljud som i OP fast på piano:
http://picosong.com/tp3T

För den som kanske tycker att det här låter halvbekant ändå: jag tycker speciellt att det är den senare halvan av detta ljudklipp som klingar så väldigt högbekant. Om du har en minut (60 sek) så låt den gärna spelas två gånger i följd. Det borde nog kunna trolla fram den där väckarklockan som redan borde ha ringt för mig. Jag börjar känna mig något som Windmill Man i Kakariko Village... Behöver hjjälp.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Kanske något av en longshot att hoppas på att hitta en slinga från ett uråldrigt spel på den vägen, men det finns ju en del onlineverktyg för just det du vill göra. Kanske värt ett försök i alla fall? Googla "reverse music search" eller något i den stilen, så lär du hitta något användbart.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

@nanananaBatman: Det kan inte vara The Legend of Zelda?
https://youtu.be/XHIQTyBaGhw

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk

vet inte varför inte äns likt men duck tales moon theme va de första jag kom att tänka på.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Två frågor.

1. Hur gammal är du? Dvs pratar vi c64/amiga/nintendo 8/pc? Pratar vi 80, 90 eller 00-tal?

2. Har du övriga minnen eller relationer till låten som kan hjälpa oss sätta den i rätt kontext?

Visa signatur

Who dosen´t love gadgets?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

@nanananaBatman: Det kan inte vara The Legend of Zelda?

Skrivet av Rouge of Darkness:

vet inte varför inte äns likt men duck tales moon theme va de första jag kom att tänka på.

Tack det var tyvärr inte dessa heller, fast det känns som att det är i denna genre. Stön, jag måste lyckas tömma mina biologiska databussar från det här glitchljudet. Är jag tokig? Är också helt låst på att det är den andra litet ljusare hälften som knäcker ägget.

Skrivet av IuZ:

Två frågor.

1. Hur gammal är du? Dvs pratar vi c64/amiga/nintendo 8/pc? Pratar vi 80, 90 eller 00-tal?

2. Har du övriga minnen eller relationer till låten som kan hjälpa oss sätta den i rätt kontext?

1. ca.30 år, så inte omöjligt att det skulle vara någon c64/amiga-musik som jag plockat upp men mer troligt att den snarare ligger mot 90-tal, typ, så rimligtvis något från nintendo eller motsvarande. Vi kan troligtvis exkludera 00-tal, om det nu inte skulle vara någon udda Final Fantasy-slinga som fastnat eller så, jag som aldrig ens spelat något i den serien (eller liknande serier) har ändå lyssnat en del på sådan musik med. Antar att det inte lämnar så värst mycket att utesluta förutom typ moderna EA-titlar

2. Nope, dessvärre inga minnen/associationer till låten. Har jag bränt in den alldeles själv i mina synapser genom någon typ biologisk 600-lagers brännteknik? Det sitter helt fast iaf och det känns rätt så hopplöst att lyckas skriva över med nollor på dessa stackars ytor innan jag knäckt det här. Kanske är det inte något spel som jag spelat ens, annars borde jag väl ha löst gåtan själv redan. Kanske är det inte ens ett 90-talsspel, som jag så fixerat tror... Så jag vet inte om jag är ett så bra vittne för detektivarbetet. Risken är väl att jag blir olika säker på detaljerna i olika ögonblick, där endast melodin verkligen består. Hoppas hoppas hoppas att någon bara hajjar till snart och visar sig känna igen den andra hälften av låten som baksidan av sin egen hand. På något vis. Länkar till billigt rum på asylum börjar snart också kännas intressanta.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Jag känner tyvärr inte igen det. Men det kan ju vara som det var för mig en gång.
Musiken jag hade på skallen var från ett bootleg spel, mer specifikt 190in1 på NES. Och det visade sig att de också kopierat musiken från ett spel jag själv aldrig hört talas om.
Det var ju inte speciellt ovanligt med piratspel när vi var små(ungefär lika gammal som dig).

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

I ungefär en veckas tid kan jag tro att grannskapet måste ha fått spader av att jag nynnat denna melodi. Om och sedan om igen. Den tvättar liksom aldrig ur. Men varifrån har jag hört den? Jag kan nästan svära på att det är från något gammalt spel, men minnet sviker mig till allting utöver melodin. Ursprungligen chansade jag på att det var något 'Star Fox', men uppenbarligen har jag inga vettiga spelminnen associerade till låten och jag tror mig ha sökt alla möjliga låtar på youtube efter söktermer med piano gaming music.

http://picosong.com/trL2

Är det någon som nu känner igen denna ansats till melodin så är jag sjukt tacksam för alla ledtrådar. Jag känner att jag skulle behöva skölja rent synapserna i min högra hjärnhalva, gärna då med allehanda olika fan-made covers och annat av detta alster. Så utöver, förstås, självaste låttiteln så uppskattas även din favoritversion om du har någon.

Är vi släkt?
Ibland kan jag texten till operetter på italienska och jag fattar ingenting. Tips ett, stäng av alla kulturkanaler på teven när man sover...

Back to topic.
Det är 8 bitars... låter lite som Paperboy.
*edit*
E.T borde det vara... Ataris sämsta spel
*end edit*

stavning och interpunktion
Visa signatur

Homer Simpson: "Internet! Is that thing still around?"

Continuously updating

Permalänk

Låter lite som någon melodi från Phantasy Star eller ys serien , är det några spel du är bekant med ?
.Påminner lite om temat som spelas när man vandrar runt i världen i phantasy star 1 till sega master system.
Edit: Nej är nog inte därifrån heller , efter efterlyssning på låten

Permalänk
Avstängd

Min första tanke var med phantasy star men vet inte alls vad det kan vara och oftast när jag får va fan hörde jag det så har det varit gamla amiga skador och något cracktro typ https://www.youtube.com/watch?v=y_4PWH_9sMY som fastnat någonstans i bakhuvudet så kanske är nått sånt

Visa signatur

i3 6100 - MSI b150m pro-vd - 8gb 2133 ddr4 - GTX 950 GAMING 2G - z400s 120gb ssd - 1tb WD blue - Corsair 500w

Permalänk
Medlem

Vill bara tacka så mycket för att också fått låten på hjärnan.

OT: Andra halvan är det som triggar något gammalt minne. Det enda jag har att komma med är att jag också är runt 30 år och har i princip bara spelat nintendospel så det känns som att det borde vara ett sånt. Kan ju dock hända att jag hört det i nåt annat sammanhang.

Permalänk
Medlem

@Lepo: Haha, precis vad jag kände! Det är den andra hälften som verkligen aktiverar triggern på nåt vis. Bara för din skull då hafsar jag ihop två andra versioner. Riktigt usla, men jag ska inte skylla på tiden egentligen. Jag är ingen kung på att skapa musik

okänd _softTech:
http://picosong.com/zEHh

okänd _tranceDance:
http://picosong.com/zEHA

Jag som nästan hade kommit över den här blev alldeles nyss påmind... Det necro som hittar tråden om fyra år och har svar på gåtan får jättegärna posta eller i värsta fall PM:a oss som sörjer detta svar.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Tycker mig känna igen vissa delar, men för mig dras tankar till TV, någon melodi ur ngt barnprogram typ.

Visa signatur

Lenovo Legion 5 Pro - 16" | Ryzen 7 | 16GB | 512GB + 2TB SSD | RTX 3060

Permalänk
Medlem

Känner inte igen den. Vad tråkigt! Spelade en del SEGA och Nintendo och hoppades på att den skulle väcka lite minnen.

OT: Mitt 8 bitars SEGA master system ligger fort kvar i en låda. Kommer aldrig kunna göra mig av med det. Måste nog göra draken i wonderboy 3 på barnens pärlplattor och sätta på kylskåpet hemma. En svamp från Super Mario sitter där redan.

Permalänk
Medlem

Har tyvärr inte svaret på din fråga TS, vill bara lägga till min egna reflektion gällande gammal musik som sätter sig;

Själv hade jag Dave's Theme från Maniac Mansion på huvudet i månader innan jag hittade vad det var.
https://www.youtube.com/watch?v=3WsFRWuFBuk
I eget tycke den mest medryckande NES-musik som skapats.

Lycka till i ditt sökande.

Visa signatur

Speldator :[I] AMD 5600X - 16GB fläskigt ram - AMD 580RX - AOC 32" Wide
HTPC : i5 3450S - 8GB G.Skill - Streacom F8

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av D1360:

Nope, tyvärr inte den heller. Men tack för att du försöker hjälpa mig! Och ju mer jag tänker dessto mer tror jag att den melodi som jag letar efter är från en tid med mer tillåtande ljudkort. Så jag tror nästan att det åtminstone går att utesluta chiptunes. Men sedan, igen, jag kanske lurar mig själv

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nanananaBatman:

http://picosong.com/trL2

Är det någon som nu känner igen denna ansats till melodin så är jag sjukt tacksam för alla ledtrådar. Jag känner att jag skulle behöva skölja rent synapserna i min högra hjärnhalva, gärna då med allehanda olika fan-made covers och annat av detta alster. Så utöver, förstås, självaste låttiteln så uppskattas även din favoritversion om du har någon.

Påminner om Lemmings låten.
https://www.youtube.com/watch?v=Aa4uHbM0RRk

Sedan fanns flera spel och olika banor hade olika låtar.. ifall det skulle vara något snarlikt.

Permalänk
Inaktiv

Känner inte igen just den melodin men det första jag kommer att tänka på är Secret of Mana-spelen, Seiken Densetsu 3 specifikt.

Permalänk

Första jag kom att tänka på var https://www.youtube.com/watch?v=W7RPY-oiDAQ, kanske inte jätte likt men värt en chansning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Ah, nej det var inte Lemmings heller. Men tack ändå, det tar mig många härliga speltimmar tillbaka. Verkligen en klassiker med mycket skön musik.

Skrivet av Jonas_1124:

Första jag kom att tänka på var https://www.youtube.com/watch?v=W7RPY-oiDAQ, kanske inte jätte likt men värt en chansning.

Nej, tyvärr men tack där med. Jag har dessvärre aldrig hört det du länkade men kan verkligen hålla med om att det fanns ett gemensamt mönster där. Min sambo som också följer tråden nu är övertygad om att jag kommit på det själv, men det känns liksom alldeles för bekant för att jag ska hålla med om det helt än Jag är säker på att jag inte inbillar mig, jag måste ha hört det förut någonstans.

Visa signatur

Asus M5A99X EVO | AMD PhenomII x6 1100T @3.3GHz | Hyper 212+ EVO | Corsair DDR3 1600MHz @16GB | Asus GeForce GTX 1060 @1GB | Crucial M4 SSD @128GB | OCZ Solid 3 SSD @60GB | Seagate barracuda HDD @2TB | Corsair TX650 @650W | benQ 24" @2ms | Logitech X-540 @70W 5.1-surround | Corsair Gaming K95 RGB

Permalänk
Medlem

Sprang på den här tråden igen, och lyssnade igenom de nya alstren. Nu är igenkänningsfaktorn stor hos mig också, hoppas bara inte jag låter mig luras av att jag lyssnade igenom det första ljudklippet för ett tag sedan

Det är inte Outrun? Den låten är ju i alla fall snarlik i tongångarna.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem

Känner inte igen det... Upplever det som det borde vara japanskt konsoll nånting från sent 80, tidigt 90 eller nått sånt, men förstås svårt att avgöra baserat på en tolkning

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Aminet

Jag har inga direkta minnen av låten du spelat, men den tycks ändå tidvis bekant.
Några förslag från amiga tiden (kanske något före din tid):
1) Pang
2) Flimbos Quest
3) Wizball

F: Laddade du några shareware spel från Aminet? Jag har hittat spel där med bra musik.

Visa signatur

MSI 845 Ultra (MS-6398) - P4 2GHz

Permalänk
Medlem

Liknande melodi finns i https://www.youtube.com/watch?v=mtVpkfYrlsk Dock kanske inte just den men i det spelet.

Visa signatur

i7 5820k @ 4.6Ghz, 980Ti