Problem/Fråga om mitt nya GTX 1070!

Permalänk
Medlem

Problem/Fråga om mitt nya GTX 1070!

Tjo!

Köpte ett GTX 1070 ( https://www.inet.se/produkt/5402818/gigabyte-geforce-gtx-1070... ) I tisdags och har haft lite problem och jag tror jag vet varför!

Märkte det inte först då jag inte körde så krävande spel dem första dagarna men sen i WoW, Star Wars Battlefront, Ark så började Nvidia's drivrutiner crasha så jag ominstallerade dem utan framgång. Sen installerade jag Evga PrecisionX ( Även kollat i msi afterburner ) och där fann jag att clocken låg på 2000+ hoppade mellan 2012-2025 och på Inets hemsida står det att kortet's max-boost låg på 1898 så jag testade att sänka ner mhz till 1898 och då har jag lyckats köra felfritt i alla spel.

Tror ni det var problemet? Att den överklockade sig för mycket så att den blev ostabil? Känns som det iaf. Men om så är fallet tror ni att en framtida drivrutin kan fixa det? ( Så jag inte behöver fippla i Msi afterburner mm )

Sökte runt på google för att se om jag kunde hitta andra i mitt ställe och det var ett par som hade displaydriver crasher som jag med både 1070 och 1080 och många gnällde på att det kan vara den drivrutinen som finns just nu.

Men jao, var mest intresserad att veta om drivrutiner kan orsaka detta problemet eller om det är mitt kort som är knas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

Tjo!

Köpte ett GTX 1070 ( https://www.inet.se/produkt/5402818/gigabyte-geforce-gtx-1070... ) I tisdags och har haft lite problem och jag tror jag vet varför!

Märkte det inte först då jag inte körde så krävande spel dem första dagarna men sen i WoW, Star Wars Battlefront, Ark så började Nvidia's drivrutiner crasha så jag ominstallerade dem utan framgång. Sen installerade jag Evga PrecisionX ( Även kollat i msi afterburner ) och där fann jag att clocken låg på 2000+ hoppade mellan 2012-2025 och på Inets hemsida står det att kortet's max-boost låg på 1898 så jag testade att sänka ner mhz till 1898 och då har jag lyckats köra felfritt i alla spel.

Tror ni det var problemet? Att den överklockade sig för mycket så att den blev ostabil? Känns som det iaf. Men om så är fallet tror ni att en framtida drivrutin kan fixa det? ( Så jag inte behöver fippla i Msi afterburner mm )

Sökte runt på google för att se om jag kunde hitta andra i mitt ställe och det var ett par som hade displaydriver crasher som jag med både 1070 och 1080 och många gnällde på att det kan vara den drivrutinen som finns just nu.

Men jao, var mest intresserad att veta om drivrutiner kan orsaka detta problemet eller om det är mitt kort som är knas.

Kortet klockar sig högre än vad det är garanterat att göra pga gpu boost från nvidia, den kommer att ligga på en högre frekvens sålänge temperaturen tillåter. Testa att öka volten en gnutta istället för att sänka frekvensen.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

@Paontuus: Hur mycket tror du jag ska höja då? Tycker verkligen inte om att att fjutta runt it oc program.

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

@Paontuus: Hur mycket tror du jag ska höja då? Tycker verkligen inte om att att fjutta runt it oc program.

Volten är låst till en viss gräns i kortets bios och kommer bara använda så mycket kortet behöver. Du kan sätta reglaget på max om du vill, kör du msi afterburner så kommer du inte ha några problem alls.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Har du kört krävande spel med din gamla GPU? Kan det vara så att det är din CPU eller RAM som är ostabilt och att du inte testat det ordentligt?

Skulle underlätta om du ger oss info om hur det var innan GF byte och om något annat ändrades.

Så mycket lättare då. Testa utan att ha MSI afterburner igång. den har ställt till en hel del för migg på de senaste månaderna då jag kör w10 på fastring. Så jag kör den inte längre.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem

@Paontuus: Okej tack, kör med kortets egna program nu för att kunna ändra färgtema o grejer på kortet men det är den slidern i mitten jag ska fippla med right? Hur många % tror du jag behöver? Eller är det riskfritt att öka uppåt då det var låst i bios? http://imgur.com/x6msx9O

Red* Ökade med 2% och har inte fått någon krash ännu. Tack för Hjälpen!

Permalänk
Medlem

@hACmAn: Fick problemet innan jag instalerad msi afterburner/Evga PrecisionX. Inget fel på grejerna i resten av burken.

Permalänk
Medlem

Funkar de nu?

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Nej det crashar fortfarande. Ända sättet jag fått det stabilt var när jag sänkte mhz till vad kortet egentligen ska göra.

Ändra volten i MSi afterburner funkar typ inte, händer inget när man ökar med 100+ utan är kvar på samma som innan. :s

Permalänk
Medlem

@VonLuft:

Ändra powerlimit också. Borde räcka att bara ändra det

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem

@Jaegrlicious: Japp ändrat allt sådant och apply. Men inget händer, volten håller samma plats.

Ska jag testa en äldre driver?

Permalänk

@VonLuft: Ditt kort kan vara låst till en viss volt. Det är mina GTX 970 Strix. Även fast jag har volten på max i Msi Afterburner är dem fortfarande på samma. Är för att korten rent fysiskt inte tillåter det.

Tror att kortet måste ha en Custom PCB(?) för att det ska gå(Rätta mig om jag har fel)

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Kan nog va så jävligt hehe. Gör inte mig något dock, kortets boost skulle vart 1898 men är på 2000-2025 utav någon konstig anledning. Jag får det ju stabilt genom att sänka 100mhz då ligger den på 1923 istället. Jag har fortfarande mer kort än vad jag betalt för och min ordinarie fråga var ju inte hur jag skulle få 2025 stabilt utan om det kanske kunde vart Nvidia's driver som fuckat up något då det är rätt stor skillnad på 1898mhz och 2025mhz

Grymt nöjd med kortet överlag när jag sänkt den 100mhz då den klarar maxa allt som man slänger till den. Väntar på Battlefield one nu.

Permalänk

@VonLuft: Kan ju tillägga lite senare att Pascalkorten klockar högre ju svalare dem är. Så om du ökar fläkten kommer nog boosten gå högre ☺

Visa signatur

| 7800X3D | RTX 3090 Ti | Custom Loop |

Permalänk
Medlem

@VonLuft
Du har ju fått svar på varför det boostar mer än vad det står i specifikationerna.

Du ska inte behöva höja varken spänning eller powerlimit och du ska absolut inte behöva klocka ner kortet. Testa andra drivrutiner.

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

@VonLuft:
Windows säger alltid att det är problem I drivrutiner när klockan får för lite ström för sin frekvens. Det har häänt mig när jag försökt överclocka mitt före detta gtx 650 utan att ändra voltage.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

@Paontuus: Hur mycket tror du jag ska höja då? Tycker verkligen inte om att att fjutta runt it oc program.

Förstår inte riktigt. Är kortet ostabilt även fast du inte har ett oc pogram på? Vad jag vet så kan ändringarna bara ske sålänge programmet är igång. Så om stock clocken är ostabil borde du lämna tillbaka.

Visa signatur

~ FD Define S ~ EVGA Supernova G3 750W ~ ASUS Z97-A ~ [Intel Pentium G3258 @ 4.3 GHz - RAM 8GB 1600MHz - Noctua NH-U12S] ~ SAPPHIRE R9 390 Nitro ~ [Samsung 850 Pro 128GB + 850 EVO 250GB] ~

Permalänk
Medlem

@jnilssonn: Vad är ett Pascalkort?

Permalänk
Medlem
Skrivet av VonLuft:

@jnilssonn: Vad är ett Pascalkort?

Arkitekturen heter Pascal:
http://www.sweclockers.com/test/22087-nvidia-geforce-gtx-1080...

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

@ClintBeastwood: Skrev in till Inet vad mitt problem var, får se imorn om dem svarat.