Permalänk
Medlem

Köpråd motorbåt max 40-50 000kr

Hej!

Jag bor vid en sjö som är ca halvmilen lång med soligt läge och har börjat fungera på en motorbåt för att glida runt lite på somrarna.
Då jag inte har någon erfarenhet alls av båtar så söker jag tips på modeller som kan passa mig.

Önskemål är att man åtminstone får plats ett gäng i båten sittande, säg en 5-6 personer minst.
Kommer inte ha något specifikt syfte som fiske eller så, söker bara en tjusig båt som kan ta mig runt på sjön.
Enda modellen jag känner till som någorlunda passar mina önskemål är en Örnvik 530 men vill gärna ha andra alternativ.
Utseende kommer före råprestanda, men vore trevligt om den orkade dra runt lite folk på ringar osv.

Vad har ni för trevliga och prisvärda båtar att rekommendera?

Visa signatur

Ridå

Permalänk
Medlem

Jag gillar Ryds, Flipper och Buster.. Finns ett gäng på blocket.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=5&...

Frågan är hur du vill åka runt..
Kan vara trevligt i en styrpulpet, där man får med mycket packning, kan använda den för fiske och båtsporter.
Kan också vara trevligt med en daycruiser där man har sköna stolar och soffa med bord, badbrygga och kan ligga och sola på fören etc..
Annars är jag mer för en båt man kan slagga i, om man känner för det.. Förr tog man ofta med sig tält och bråte, men det är jag för lat för nu..

Tittar själv på en lite dyrare båt.. som jag kan ha dels i mitt arbete och för fiske. Det lutar åt någon Buster M, L eller X.

Ett tips då det verkar vara en rätt stor sjö, så kan det blåsa upp och gå höga vågor. Då är det rätt skönt att ha en båt som är över 5 meter, då dessa tar vågorna bättre..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Liten sjö. Kan ju vara så att nyttjandet snabbat avtar då man inte har så mycket nytt att titta på eller åka till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Liten sjö. Kan ju vara så att nyttjandet snabbat avtar då man inte har så mycket nytt att titta på eller åka till.

Beror ju på vad man jämför med.. Om man jämför med Vättern, ja.. Men en normalstor insjö är inte 5km lång..
Sen beror det på hur sjön ser ut. Är det en enda pottpöl eller finns det fina öar och annat trevligt.

Hade själv båt i en större sjö i några år och åkte nästan alltid till samma område och tröttnade aldrig. Längtar fortfarande dit och det är nog 3 år sedan jag sålde av mina båtar. Så ett litet område i en stor sjö eller mindre sjö, kanske inte spelar så stor roll, om den är fin..

Har man sedan en bra trailer, så är det ju inte svårt att dra upp en mindre båt och testa nya vatten...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Jag gillar Ryds, Flipper och Buster.. Finns ett gäng på blocket.
https://www.blocket.se/hela_sverige?q=&cg=1060&w=3&st=s&ps=5&...

Frågan är hur du vill åka runt..
Kan vara trevligt i en styrpulpet, där man får med mycket packning, kan använda den för fiske och båtsporter.
Kan också vara trevligt med en daycruiser där man har sköna stolar och soffa med bord, badbrygga och kan ligga och sola på fören etc..
Annars är jag mer för en båt man kan slagga i, om man känner för det.. Förr tog man ofta med sig tält och bråte, men det är jag för lat för nu..

Tittar själv på en lite dyrare båt.. som jag kan ha dels i mitt arbete och för fiske. Det lutar åt någon Buster M, L eller X.

Ett tips då det verkar vara en rätt stor sjö, så kan det blåsa upp och gå höga vågor. Då är det rätt skönt att ha en båt som är över 5 meter, då dessa tar vågorna bättre..

Stort tack för ett väl utvecklat svar, jag känner att jag har lite märken att utgå från nu åtminstone. Siktar på runt 5m tänkte jag, för att få lite stabilitet och plats. Blir inte så stora vågor i sjön men gillar att ha i överkant istället för underkant. Solmöjlighet vore absolut trevligt, samtidigt som sovmöjlighet är något som säkerligen inte kommer användas.

Skrivet av Triton242:

Liten sjö. Kan ju vara så att nyttjandet snabbat avtar då man inte har så mycket nytt att titta på eller åka till.

Det är nog mycket sant det du säger, men jag tänkte inte köpa båten för något extremt nyttjande direkt. Tanken är att ta med sällskap ut på sjön, skvalpa runt, besöka eldpallkojor, käka lunch, köra vattenaktiviteter och meta lite abborre
Ingen fara om båten inte blir använd särskilt mycket, känner bara att en båt är något man måste ha där jag bor och siktar därför på lite billigare robusta modeller.

Visa signatur

Ridå