Permalänk

Apple - flyr proffsen?

Igår kikade jag på skoj på en ny Mac, då jag inte vill ha en bärbar så finns bara Mac Mini (kör 24" Dellskärm) i vad jag trodde vettig prisklass. Jag valde 250GB SSD, 16GB DDR3-minne och dubbelkärnig i5. En idag väldigt medioker mellanklassmaskin utan senaste teknik.

Pris 12095kr inkl. moms.

Jag har idag en 2008 Mac Pro med fyrkärnig Xeon på 2,8GHz, om jag uppgraderar den med SSD så tror jag absolut att jag har en mycket snabbare maskin än Mac Minin.

Poängen med tråden lyfter frågan - skiter Apple i proffsanvändarna? Jag vill ha en dator som pumpar Photoshop och Illustrator bra, där många program kan vara startade samtidigt. Apple har inte uppgraderat sin Mac Pro (röret) på 3år, den är dessutom svindyr och har 3/4e generationens processorer och övrig teknik.

Superslimmade, dyra slöa Macbook med en port är vad Tim Cook tycker är framtiden? Jag vill ha en liten stationär (typ gamla Mac Pro fast mini) med fyrkärnig äkta i5/i7 och inget nerklockat dubbelkärnetrams, 16gb ddr4 minne, vettig grafik för runt 12 lax.

Vad tycker ni? Vettiga konstruktiva svar önskas och inget flame war.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@peterholm1: Vill man ha en vettig stationär Mac så är det dessvärre en Hackintosh som gäller. Du kan du få bra prestanda för en vettig prislapp.

http://www.tonymacx86.com/buyersguide/july/2016

Permalänk
Medlem

Med tanke på hur sällan dom uppgraderar sina "Pro" modeller (och även andra modeller) så är dom knappast för professionella användare på det sättet. Dock är dom för bekväma användare. Älskar OS X pga enkelheten själv. Du skulle kunna pröva på Hackintosh om du orkar ge dig in på det fast är det viktigt arbete du håller på med kanske inte det inte är det bästa valet.

Permalänk
Medlem

Kraftfull. Mac. Vettigt pris.
Välj 2.

Apple har ALDRIG byggt billiga kraftfulla datorer, och lär aldrig göra det heller.
Apple har heller aldrig brytt sig om specsrunkare.
Mac Pro är fortfarande en väldigt kraftfull dator, och den är vad som står till buds om man vill ha den absolut snabbaste Mac som finns.

Permalänk
Skrivet av niclasc:

@peterholm1: Vill man ha en vettig stationär Mac så är det dessvärre en Hackintosh som gäller. Du kan du få bra prestanda för en vettig prislapp.

http://www.tonymacx86.com/buyersguide/july/2016

Hehe, jag har faktiskt aldrig ens tänkt tanken, men det verkar ju vara en vettig grej! Väl värd att prova på skoj! Tack för tipset!

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Igår kikade jag på skoj på en ny Mac, då jag inte vill ha en bärbar så finns bara Mac Mini (kör 24" Dellskärm) i vad jag trodde vettig prisklass. Jag valde 250GB SSD, 16GB DDR3-minne och dubbelkärnig i5. En idag väldigt medioker mellanklassmaskin utan senaste teknik.

Pris 12095kr inkl. moms.

Jag har idag en 2008 Mac Pro med fyrkärnig Xeon på 2,8GHz, om jag uppgraderar den med SSD så tror jag absolut att jag har en mycket snabbare maskin än Mac Minin.

Poängen med tråden lyfter frågan - skiter Apple i proffsanvändarna? Jag vill ha en dator som pumpar Photoshop och Illustrator bra, där många program kan vara startade samtidigt. Apple har inte uppgraderat sin Mac Pro (röret) på 3år, den är dessutom svindyr och har 3/4e generationens processorer och övrig teknik.

Superslimmade, dyra slöa Macbook med en port är vad Tim Cook tycker är framtiden? Jag vill ha en liten stationär (typ gamla Mac Pro fast mini) med fyrkärnig äkta i5/i7 och inget nerklockat dubbelkärnetrams, 16gb ddr4 minne, vettig grafik för runt 12 lax.

Vad tycker ni? Vettiga konstruktiva svar önskas och inget flame war.

Min gissning/spekulation är att de fokuserar på mer lönsamma grupper (stora massan) och att de flesta inte behöver särskilt kraftfulla datorer. Därför anser de att de inte är lönt att lägga särskilt mycket kraft och energi på riktigt kraftfulla maskiner, särskilt inte stationära, då marknaden för sådana är jämförelsevis liten.

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem

Din dator kostade typ 30 ny? Det är inte realistiskt att förvänta sig en refresh för 1/3 av priset tyvärr.

Vill du ha ett projekt kan du ju alltid bygga en hackintosh i ditt 2008 skal, finns ganska många sådana trådar på internet.
Du kan nog få en hygglig burk för 12000 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Poängen med tråden lyfter frågan - skiter Apple i proffsanvändarna?

Ja.

Vill du ha en kraftfull burk till ett hyfsat pris så är Mac inget för dig och andra "proffsanvändare". Du kan nästan räkna med att operativsystemet kommer kosta ungefär lika mycket som delarna. Ett operativsystem som är helt värdelöst enligt mig

Jag förstår mig inte på folk som vill ha en mac till ockerpris. Men vad ska jag säga, har själv två iPhones Men telefonerna är bra iallafall då det inte finns en vettig konkurrent för mina behov..

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

@peterholm1: Kolla den här delen av forumet hos Tonymac

http://www.tonymacx86.com/forums/golden-builds.87/

Där har folk postat såkallde "Golden Builds". Alltså byggen som fungerar till 100%. Komplett beskrivning med vilka delar och HUR man ska installera och konfigurera

Permalänk
Medlem
Skrivet av xcluzive:

Ja.

Vill du ha en kraftfull burk till ett hyfsat pris så är Mac inget för dig och andra "proffsanvändare". Du kan nästan räkna med att operativsystemet kommer kosta ungefär lika mycket som delarna. Ett operativsystem som är helt värdelöst enligt mig

Jag förstår mig inte på folk som vill ha en mac till ockerpris. Men vad ska jag säga, har själv två iPhones Men telefonerna är bra iallafall då det inte finns en vettig konkurrent för mina behov..

Av ren nyfikenhet, vad är det för behov du har som gör att det inte finns någon vettigt alternativ till iPhone (då jag från din kommentar antar att du inte har ett Apple-ekosystem hemma i övrigt)?

Visa signatur

Dator: i7 4770K, MSI RTX 2060, 16 GB RAM, blandade SSD:s, en gul kabel från HDD till modermodemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

Igår kikade jag på skoj på en ny Mac, då jag inte vill ha en bärbar så finns bara Mac Mini (kör 24" Dellskärm) i vad jag trodde vettig prisklass. Jag valde 250GB SSD, 16GB DDR3-minne och dubbelkärnig i5. En idag väldigt medioker mellanklassmaskin utan senaste teknik.

Pris 12095kr inkl. moms.

Jag har idag en 2008 Mac Pro med fyrkärnig Xeon på 2,8GHz, om jag uppgraderar den med SSD så tror jag absolut att jag har en mycket snabbare maskin än Mac Minin.

Poängen med tråden lyfter frågan - skiter Apple i proffsanvändarna? Jag vill ha en dator som pumpar Photoshop och Illustrator bra, där många program kan vara startade samtidigt. Apple har inte uppgraderat sin Mac Pro (röret) på 3år, den är dessutom svindyr och har 3/4e generationens processorer och övrig teknik.

Superslimmade, dyra slöa Macbook med en port är vad Tim Cook tycker är framtiden? Jag vill ha en liten stationär (typ gamla Mac Pro fast mini) med fyrkärnig äkta i5/i7 och inget nerklockat dubbelkärnetrams, 16gb ddr4 minne, vettig grafik för runt 12 lax.

Vad tycker ni? Vettiga konstruktiva svar önskas och inget flame war.

Vem som övergav vem först får någon annan fundera på.
Pengamässigt blir det mindre spenderat om du upgraderar din harpertown men din harpertown baserade 2.8 måste nyttja alla sin core för att vinna över i5:an (http://cpuboss.com/cpus/Intel-Xeon-E5462-vs-Intel-Core-i5-427...). Drar man på ht så blir värdena annorlunda då haswell har betydligt bättre sådan. Fast lägger du i uppgradering till en processor till så blir det ju en annan sak.

Sen en sata2 begränsad ssd är ruggigt seg jämfört med en pci-e ssd. Att din dator dessutom har fått sin sista större osuppgradering kan vara nåt att ta med i beräkningen.

Permalänk
Medlem

@peterholm1:

Finns en forumdel här på SweClockers också om hackintosh, ifall man behöver hjälp med något.
http://www.sweclockers.com/forum/trad/893803-den-stora-hackin...

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoeBlack:

Av ren nyfikenhet, vad är det för behov du har som gör att det inte finns någon vettigt alternativ till iPhone (då jag från din kommentar antar att du inte har ett Apple-ekosystem hemma i övrigt)?

Behov och behov, ja alltså, alla appar som jag använder finns i apple store och fungerar bra. Jag gillar hela uppläget bra helt enkelt. iOS funkar bra på telefoner. Android har jag mycket svårt för. Mer av den anledningen

Visa signatur

Dator 1: | i9 9900k | MSI RTX 4080 Ventus 3x OC | ASUS ROG STRIX Z390-F Gaming | Corsair LPX DDR4 32 GB 3200Mhz | FD define S | Samsung 850 EVO 1TB | Samsung 980 NVMe M.2 1TB | Noctua NH-U12S | Corsair RM750x 750W | Windows 10
Skärm 1: ASUS 27" ROG SWIFT PG279Q 1440p @ 165Hz/IPS/G-Sync
Skärm 2: ASUS 27" TUF VG27AQ1A 1440p @ 170Hz/IPS/G-Sync/HDR

Permalänk
Medlem

Minns tydligt en gång på jobbet, runt 2001 när dåvarande firma jobbade med en reklambyrå för att få ny profil. Jag skulle hjälpa till att få in profilen på webben, så byrån kom o besökte mig. De hade sina EPS filer på någon portabel HDD, jag kopierade in dem på min maskin (DELL workstation Xeon av något slag) och öppnade bilderna. Inte bara 1 bild, utan kanske 8-10 stycken. De från byrån blev helt tysta o efter 20 sekunder så sa nån "så konstigt, på min Mac kan jag bara öppna 1 i taget o det tar 5 minuter per bild" - o det var på den Mac som då kallades "Photoshop datorn".

Permalänk
Medlem

För Photoshop och Illustrator behöver du knappast någon proffsburk, med proffsburk brukar man mena film och/eller 3d-rendering där man behöver lite extra beräkningskraft. För Photoshop och Illustrator så behöver du mycket RAM, en Mac Mini i5 eller i7 kommer funka toppen och du kommer inte märka någon större skillnad mellan dem.

Det höga priset beror dels på dollarn, för typ ett år sedan fick du i7:an för samma pris.

Visa signatur

MacBook Pro 14" | M1 Pro 10/16-Core | 32GB | 1TB
Legion Pro 16" | Ryzen 7 5800H | 16 GB | 1TB | GeForce RTX 3060

Permalänk
Medlem

Jag kör en Mac Pro 6-core (2010) hemma, men för jobbdatorn fick det faktiskt bli en Hackintosh.

6700K, 16GB RAM, 1TB SSD, Quadro M4000 8GB med en 10-bit-skärm. (10-bit funkar dock endast i typ Photoshop i Windows Native) Nu kostar denna typ av dator lika mycket som en iMac 5K, men utan 1TB SSD.

Jag valde delarna så att "allt" funkar. Men det är verkligen inte samma sak som en riktig Mac. Tex är det inte bara att installera OSX-uppdateringar när de kommer, utan först läsa på forum vilka drivare som behöver installeras om/bootloaders som måste fixas och eventuella andra partitioner som sabbas.

Dock är det sjukt struligt att matcha komponenter till de gamla Mac Pro med full kompatibilitet också.

Jag gillar OSX för produktivitet med dess stabilitet. Att köra CAD-prpgram i Parallels fungerar bra. Jag tappar prestanda, men inte så överdrivet mycket. Men jag håller med om att Apple behöver ge oss kul hårdvara.

Här är konkreta siffror på hur SolidWorks 2016 påverkas av att köras i Parallels mot Windows 10

SolidWorks 2016 Performance Test: (seconds, lower is better) Parallels resources 4 of 8 Core i7 6700K 8 of 16GB DDR4 2166MHz 2 of 8GB Quadro M4000 Metric Windows 10 Parallels Difference Graphics 8.7 19.7 -126% CPU 37.7 40.6 -8% I/O 43.5 49.2 -13% Overall 89.9 109.6 -22% Rendering 32.4 38.7 -19% RealView 11.2 15.5 -38% Simulation 50.3 75.2 -50%

Visa signatur

Sakura gaming: Ryzen 5 5600X, 16GB 3600MHz CL16, RTX 3080, X570 Aorus Elite, 1TB MP600, NH-D15 Chromax, H510, Varmilo VA88M Sakura
Arbetshäst: Macbook Pro 14" M2 Max
Golden oldies: ThinkPad 600, ThinkPad T400, ThinkPad T400s x2, iMac 27" 2010 & 2017, Mac Pro 2010, Mac mini 2011 & 2021, Mac Pro 2012, Macbook Air 13" 2013, Macbook Pro Retina 15" 2013, 2017 & 2019

Permalänk

Jepp, Apple har systematiskt gått från proffsanvändarna de senaste åren. Se bara på mjukvaran: Shake nedlagt, Final Cut-paketet helt omgjort (med bl.a. Color i sophinken), quicktime nedskalas, m.m. Hårdvaran hänger inte heller med, "sopburken" var verkligen inte vad proffsen sökte. En uppdaterad stor Mac Pro hade räckt bra, samt uppdateringar för h.264 och h.265 arbetsflöde till gamla Final Cut.

Deras nya målgrupp är "prosumers", d.v.s. konsumenter med hobbyambitioner, en mycket större kundgrupp. Detta är synd då det hade varit bra PR att fortfarande ha en proffsavdelning även om avkastningen inte hade varit suverän. Minns då de kunde skylta med att många Hollywood-filmer var editerade i Final Cut eller effekter gjorda i Shake.

Enda dom har kvar är väl Logic. Fast övergången till 64-bit har inte varit helt smärtfritt där heller då många gamla pluggar har slutat fungera.

Har själv en gammal Mac Pro 5.1 som är moddad med 2 st 6-kärniga Xeons. Räcker för mina behov en tid framöver än. Sedan blir det väl Hackintosh eller Windows...

Permalänk
Skrivet av HellDildo:

Jepp, Apple har systematiskt gått från proffsanvändarna de senaste åren. Se bara på mjukvaran: Shake nedlagt, Final Cut-paketet helt omgjort (med bl.a. Color i sophinken), quicktime nedskalas, m.m. Hårdvaran hänger inte heller med, "sopburken" var verkligen inte vad proffsen sökte. En uppdaterad stor Mac Pro hade räckt bra, samt uppdateringar för h.264 och h.265 arbetsflöde till gamla Final Cut.

Deras nya målgrupp är "prosumers", d.v.s. konsumenter med hobbyambitioner, en mycket större kundgrupp. Detta är synd då det hade varit bra PR att fortfarande ha en proffsavdelning även om avkastningen inte hade varit suverän. Minns då de kunde skylta med att många Hollywood-filmer var editerade i Final Cut eller effekter gjorda i Shake.

Enda dom har kvar är väl Logic. Fast övergången till 64-bit har inte varit helt smärtfritt där heller då många gamla pluggar har slutat fungera.

Har själv en gammal Mac Pro 5.1 som är moddad med 2 st 6-kärniga Xeons. Räcker för mina behov en tid framöver än. Sedan blir det väl Hackintosh eller Windows...

Det är som du säger, "prosumers". Apple har ju alltid haft proffsmaskiner, men jag söker ju egentligen ingen proffsburk men väl en vettig stationär som inte kostar löjliga pengar, Apple rånar en på 2200kr för 16Gb DDR3 istället för 8Gb till Mac Mini, helt otroligt.

Jag skulle inte köpa Appleaktier idag, tror de är ute på hal is hur stora den än kan verka, tror apple watch är en stor flopp totalt. Innovationerna som vi är vana att se från Apple lyser med sin frånvaro allt längre perioder. Jag har haft Appledatorer sen 1996 och alltid varit väldigt nöjd med funktionen och den strulfria gången, men när de inte har det jag efterfrågar längre börjar jag skruva på mig.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tyvärr är de extremt långa uppdateringscykler och många saker har kastats i sophinken, till exempel Xserve, Mac Pro är inte uppdaterad på evigheter. Macbook Pro detsamma, det är 1.5 år sedan de gjorde en update på den och då var det en grafikuppdatering till ett rebrandat grafikkort som är lanserat 2012 i en dator från 2015.

Jag sitter själv med 2st MBP 15" 2011 hemma och en hackintosh, samt en MBP 15" 2015 på jobbet. jag gillar maskinerna men det känns som det går utför.

De lyssnar inte på användarna om buggar i operativen etc.

De har inte uppdaterat OpenGL sedan 4.1 som är uråldrigt, de har dragit sig ur Vulkan för att antagligen promotea deras egna Metal.

Visa signatur

Jag äger minst en databehandlingsmaskin.

Permalänk
Medlem

CPUBoss... En blandning utav felaktiga, missledande och inkompletta uppgifter. Kontentan är däremot fortfarande att i dem flesta situationer är I5-4278U bättre, men CPUBoss ger som vanligt en helt missvisande bild utav verkligheten.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.