Doom-demo får stöd för Vulkan

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Tänkte mer på opengl och andra som är open vilken som är bäst.

Du har spelet Talos Principle http://store.steampowered.com/app/257510/ som har stöd för D3D11, OpenGL, Vulkan.
Det senare har inte fullt feature stöd utan de har bekräftat att det lär komma i nästa motor.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av loevet:

@Nocto: Beepa, utvecklarna bakom Fraps, har dock meddelat att de jobbar på stöd för DX12 och Vulkan, tyvärr inga konkreta datum för när en sådan version ska släppas.

http://www.overclock3d.net/news/software/fraps_is_being_updat...

Där ser man, kanske man får någon nytta av den där licensen någon gång i framtiden igen.

Inte helt nöjd med MSI Afterburner men den uppdateras ju iallafall.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

@Uzanar: Missade att han även testat GTX780.
Tycker att det lutar åt en bugg, även jag.

Då var ett klipp klart.
Upptäckte att jag inte alls hade maxat det förut utan hade glömt 2-3 Nightmare-inställningar

Så summan av kardemumman blev väl ett uppskattat genomsnitt på 110FPS med drops ner till 90FPS ibland.
4-5GB VRAM användes konstant och jag tycker mig då inte se några texturer som poppar in men det är ju lite svårt med ShadowPlays halvtaskiga bitrate.

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Skrivet av superegg:

Tänkte mer på opengl och andra som är open vilken som är bäst.

Allt beror på hur man definierar "bäst"!
Maximal prestanda eller ledtid för utvecklarna är två möjliga alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Provade precis att spela tills man kom utomhus.
Utomhus så låg FPS'en vid 110-160FPS med allting på max med Vulkan (Förutom motion blur, usch).
Detta med Nvidias hotfix-drivrutin för DPC-latency, 368.95.

Fungerade riktigt bra utan någon drop eller låga texturer så som demonstrerat här: https://www.youtube.com/watch?v=FVb25eomcrI
Ska ladda upp en video lite senare på hur det ser ut med ShadowPlay.

Känns som att det där med texturerna beror på 970's 3.5+0.5GB VRAM, för det verkar som att det bara gäller just det kortet.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Det vore logiskt om det inte vore för det att hela videominnet inte ens används på till exempel GTX 780 i 1080p: https://youtu.be/FVb25eomcrI?t=1m53s

Jag tycker inte det verkar som en begränsning i minnes-bandbredd för GTX 970/780 utan snarare en bug.
Men jag håller med om att flera kort måste testas, framför allt RX 480 4GB innan man kan dra den slutsatsen.

Lite konstigt genomfört test. Med 970 och 480 så kör han i 4K. Med andra ord så maxas garanterat minnet i dessa fall, vilket orsakar problem för 970. Men när han däremot testar 780 så kör han i 1080p.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Uzanar:

Då var ett klipp klart.
Upptäckte att jag inte alls hade maxat det förut utan hade glömt 2-3 Nightmare-inställningar

Så summan av kardemumman blev väl ett uppskattat genomsnitt på 110FPS med drops ner till 90FPS ibland.
4-5GB VRAM användes konstant och jag tycker mig då inte se några texturer som poppar in men det är ju lite svårt med ShadowPlays halvtaskiga bitrate.

https://www.youtube.com/watch?v=kJnhbwKqA2g&feature=youtu.be

Du har fått en gilla markering på youtube.
Fan jag är nog för gammal för Doom igen, känner mig snarast stressad av det, men visst är det snyggt.
Ser med glädje att du har skaffat skapligt med arbetsminne.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Ratatosk:

Du har fått en gilla markering på youtube.
Fan jag är nog för gammal för Doom igen, känner mig snarast stressad av det, men visst är det snyggt.
Ser med glädje att du har skaffat skapligt med arbetsminne.

Hahaha, det kommer du allt ihåg du
Jo jag hittade ett par riktigt billiga på webhallen så jag var tvungen att slå till!

Sen har man börjat virtualisera lite också och då kommer det absolut till användning.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem
Skrivet av Uzanar:

Då var ett klipp klart.
Upptäckte att jag inte alls hade maxat det förut utan hade glömt 2-3 Nightmare-inställningar

Så summan av kardemumman blev väl ett uppskattat genomsnitt på 110FPS med drops ner till 90FPS ibland.
4-5GB VRAM användes konstant och jag tycker mig då inte se några texturer som poppar in men det är ju lite svårt med ShadowPlays halvtaskiga bitrate.

https://www.youtube.com/watch?v=kJnhbwKqA2g&feature=youtu.be

Det där spelet flyter som ett spel ska göra. Vad spelade du in med?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Det där spelet flyter som ett spel ska göra. Vad spelade du in med?

"Recorded with ShadowPlay."

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

"Recorded with ShadowPlay."

Ok, Nvidias eget då. Undrar varför Vulkan har version 1.0.17 på AMD och 1.0.8 på Nvidia?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD-FX:

Ok, Nvidias eget då. Undrar varför Vulkan har version 1.0.17 på AMD och 1.0.8 på Nvidia?

Det är inte demot som är 1.0.8 och fulla spelet 1.0.17?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ClintBeastwood:

Det är inte demot som är 1.0.8 och fulla spelet 1.0.17?

Jag har demot och det står 1.0.17

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk
Skrivet av AMD-FX:

Ok, Nvidias eget då. Undrar varför Vulkan har version 1.0.17 på AMD och 1.0.8 på Nvidia?

Det har INGEN praktisk betydelse, eftersom 1:an o 0:an är desamma så är det samma standard. 8 o 17 är bara versionsnummer på själva standardiseringstexten. Bara att läsa förändringsloggen.

Permalänk
Medlem

när man kommer utomhus i hissen hade jag 117 fps med opengl och 180 med vulkan.. allt på ultra

Visa signatur

Fractal Design Define R5 , I7 4790K@4800mhz ,Corsair vengeance 2400Mhz@2600 CL 11 16GB ,Cooler master V850 , Fury X ,MSI Z97 Gaming 9 AC , Samsung 840 Evo 500GB +1tb hdd , Corsair H100i.
Asus vn247h

Permalänk
Medlem

I 2160p så märker jag ingen direkt fps-skillnad. Verkligen inte de stora skillnader som vissa andra ser.